• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Movado, klocka från 1940

NQ2

Omega
Fick detta armbandsur i arv av min morfar för några år sedan, då ej fungerande och med trasigt glas. Till slut skickade jag iväg det till en urmakare som bytte glaset, servade urverket och gjorde någon mindre reparation på det. Min morfar fick klockan i studentpresent 5/20 1940. Är klockan värd något, eller är det enbart sentimentalt värde på det? Hittar inte särskilt mycket information om Movado, dom verkar ha försvunnit som tillverkare.

20170103_114428.jpg

20170103_114443.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fick detta armbandsur i arv av min morfar för några år sedan, då ej fungerande och med trasigt glas. Till slut skickade jag iväg det till en urmakare som bytte glaset, servade urverket och gjorde någon mindre reparation på det. Min morfar fick klockan i studentpresent 5/20 1940. Är klockan värd något, eller är det enbart sentimentalt värde på det? Hittar inte särskilt mycket information om Movado, dom verkar ha försvunnit som tillverkare.

20170103_114428.jpg

20170103_114443.jpg
Helrätt utseende på den där! Hur stor är den?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Boetten är 31,5mm i diameter, dvs ganska liten med dagens mått mätt.
Hade den varit stor, typ 38 mm hade den kostat en hel del pengar. Nu är det lite svårt. Är inte heller själv kunnig när det kommer till Movados verk, är denna kronometer ovanlig? Jag gissar vilt på 1500 kr, men stilen är perfekt med breguetsiffrorna och den platta glasringen så för rätt köpare (och dig) är den värdefull.
 
  • Like
Reactions: PJW

NQ2

Omega
Ok, då kan jag använda den utan att riskera att tappa något som kostar en månadslön :) Man känner ju lite av historiens vingslag när man använder den, Maj 1940 hände det ju en hel del ute i Europa.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Väldigt fin. Oaktat att jag är mer optimistisk än ovan nämt vad gäller marknadsvärdet så föreslår jag användning som "finklocka" ; som svårt skadad blir den oersättlig... ;)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Det är en fin och ovanlig klocka, Movado chronometre. Nu är den lite liten visserligen men det hindrar exempelvis inte IWC med flera. De priserna är det väl inte fråga om men cirka 3000 vore inget överpris för nån som vore ute efter en liknande tycker jag. Under vore billigt, enligt mig då, särskilt som den är servad. Var rädd om den.
 

NQ2

Omega
Givetvis är det en finklocka!, men det är ju alltid kul att veta att den är värd något. Reparation och service gick på runt 2.000kr. Kronan och fjädern var tvunget att bytas om jag inte missminner mig.
 
  • Like
Reactions: PJW

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Väldigt fin. Oaktat att jag är mer optimistisk än ovan nämt vad gäller marknadsvärdet så föreslår jag användning som "finklocka" ; som svårt skadad blir den oersättlig... ;)
Finklocka är lite överdrivet men som ett icke-vattentätt bruksur bör den brukas. Allt för ofta går tyvärr dessa småur billigt men ibland överraskar dem. Som vattentät hade den varit än mer intressant.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Mycket trevligt ur! Fast även om den hade varit värd 30k så hade jag personligen aldrig sålt den, då den hade en fantastisk gravering på bakboetten. Precis som några påpekade högre upp i tråden så är det väl 1500-2000kr kanske om man kollar vad Movado klockorna brukar gå på Kaplans auktioner när dom dyker upp! Tyckte att du gjorde helt rätt och fixa till den trots att det kan vara så att det kostade mer än vad klockan kan vara värd.
 
Topp