Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Movado skramlar

Diskussion i 'Vintage' startad av MariaE, 28 oktober 2015.

1. MariaE
    Trådstartare

MariaE Friends of KS

Från:
    Skåne, Stockholm
    Min Movado har plötsligt börjat skramla. Den tickar på som vanligt och är lätt att dra upp. Det låter som ett litet bjäller inuti och skakar jag den lite kraftigare så känns det som något större är löst inuti.

14460508890582004540911.jpg

Jag är totalt okunnig när det gäller insidan på detta lilla ur så därför undrar jag om jag bör öppna och kika (och antagligen inte bli ett dugg klokare), lämna in den hos urmakaren eller kan jag i godan ro lyssna på bjällerklanget och låta det vara tills den helt stannar och först då lämna in den på service?

Om jag nu ska lämna den på service, vart i Stockholm kan/bör jag lämna den?

Icaras gillar detta.
  2. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    MariaE gillar detta.
  3. MariaE
    Trådstartare

MariaE Friends of KS

Från:
    Skåne, Stockholm
    Tack, då skuttar jag förbi farfar i veckan. Snåla öppettider bara.

4. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Dra i kronan lite och se om verket sitter fast som det skall.

MariaE gillar detta.
  5. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Är det en bumper/hammar automat? Isf kan det ju vara fjädern som dämpar rotorn som lossnat. Annat fel kan vara att rotorn börjat glappa.

6. MariaE
    Trådstartare

MariaE Friends of KS

Från:
    Skåne, Stockholm
    Det är en hammarautomat/bumper. Drar jag i kronan så känner jag ingen skillnad mot förut.
    Känns som att det är urmakaren som gäller. Spännande att betala min första service/reperation.
    Vad är det som kan göra att den ev lossnat? Har jag varit våldsam eller är det sånt som händer?

7. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Ok, skramlar det eller låter det som den slår hårt mot ena kanten? Oavsett skulle jag låtit bli att bära den innan en urmakare tagit sig en titt, tror det kan vara svårt/dyrt med delar och ifall bromsfjädern lossnat är det lätt att något går sönder. Att bara byta/laga fjädern borde inte vara något jätteproblem.

8. MariaE
    Trådstartare

MariaE Friends of KS

Från:
    Skåne, Stockholm
    Det skramlar. Jag har redan lagt den i säkert förvar och planen är att gå till farfar i veckan.

9. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    bra, förhoppningsvis är det något som är lätt att åtgärda. :)

10. MariaE
    Trådstartare

MariaE Friends of KS

Från:
    Skåne, Stockholm
    Det hoppas jag med. Annars får den tänkta mosaikväggen i badrummet bli utbytt till budgetkakel och en klockreperation. :D

jabla och eriksson850 gillar detta.