• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mr Orange Hand

Fredrik A

Omega
För många år sedan var jag med på en fantastisk föreläsning med Reinhold Messner, bland annat först med att bestiga Mt Everest utan syrgas. Han använde ofta sin Rolex Explorer II 1655, i motsättning till Steve McQueen som faktiskt "bara" sågs med en 5512 Submariner.

Men 1655 var faktiskt ursprungligen designad för grott-utforskning och inte fjällklättring. GMT visaren kunde visa om det var dag eller natt för dem som var i grottorna i flera dagar och inte kunde se dagsljus.

För dem som vill läsa mer om 1655 Exp II rekommenderas;

Jakes RolexBlog artiklarna

Stefano Mazzariol Blog 1655

Rolex Passion report 1655

Jag har haft glädjen till att vara ägare av ett par 1655 genom åren, bland annat en "straight hand" MKI variant som dumt nog såldes. Men är nu en lycklig ägare av denna mint 1655 ifrån 1979 MkIV.

c27999c2.jpg


d96f686b.jpg


55489d5e.jpg
 

Fredrik A

Omega
Tackar för dom trevliga kommentarerna !

Ruggigt fin, är nog forumets finaste 1655 :). Har du fullset?

Fredrik A

Tack! Nej tyvärr. Det hade varit bra å ha lite orginal goodies men ingenting i alla fall jag prioriterar. En del äldre Rolex boxar har också haft en kraftig mögeldoft som jag inte tror är så hälsosamt. Däremot, nyare service papper ifrån ett av Rolex centerna är inte så dumt då dom ofta bekräftar att klockan är vattentät (dom utför ju ingen service på korroderade boetter då dom inte kan garantera vattentätthet), och att klockan är äkta i alla delar.
 

Jibe

Cartier
Måste återuppliva den här tråden, den där klockan är bara för fin, vågar faktiskt säga att det är en av de finaste Rolex nånsin tillverkat. Otroligt vacker.
 
Topp