• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mr. Orient goes vintage!

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag är inte så mycket i denna forumdel och det beror väl på att jag inte är en jättefan av mögel, annat än om det är nåt som tillhört någon jag har haft nära anknytning till (som min farfars fars mögliga Tissot från slutet av 40-talet som många nog sett bilder på).

Det är inte det att jag har något emot äldre saker och lite äldre formspråk, jag gillar bara inte söndernötta grejer. Det här med sakers historia betyder bara något för mig om det är jag, eller någon med nära anknytning till mig, som nött prylen.

Men ibland har man tur och kommer över saker, som legat fint i en låda på en lagerhylla någonstans under ett halvt sekel eller så utan att ha blivit använt och nött.

Och det är just något sådant jag nu fått hem.
image.jpeg


Vad är det då ni ser:
Jo en Orient Star Dynamic. Orient Star Dynamic -serien började tillverkas 1956 och var den första Orient Star där alla visare satt på samma axel. Modellserien Dynamic tillverkades fram till någon gång 1962-1963 (kan eventuellt ha tillverkats så länge som fram till 1964). Skall jag vara ärlig vet jag inte exakt slutår för produktionen på klockan. (Jag medräknar inte den begränsade utgåvan av 55 års jubileumet av Orient Star Dynamic som kom 2011).

Klockan jag nu fått hem vet jag inte exakt priduktionsår på annat än att det är en sen modell. Att jag drar denna slutsats beror dels på att de modellerna som kom 56-58 har ett lite annat utseende med bland annat en kraftigare ring runt glaset och att min klocka mäter massiva 36 mm i diameter. De flesta Orient Star Dynamic mäter annars 33 mm och ingen av de tidiga modellerna gjordes som stora klockor.

I klockan tickar ett 2,5 Hz (18000 bph) manuellt urverk med 11 j. Klockan kom i två varianter en lite dyrare klocka med samma urverk men 17 juveler och den jag har som var den billigare varianten med 11 juveler. Av de senare modellerna (alltså samtida med den jag fått hem nu) har även 17 juvels versionen upphöjda metall index för sekundmarkeringarna vilket ger ett lite mer påkostat och exklusivt utseende. På min är sekundmarkeringarna enbart målade streck på urtavlan.

Klockan jag fick hem nu är servad i år i Japan så förhoppningsvis kommer den ticka på felfritt ett tag. (även en klocka som legat oanvänd i över 50 år behöver rengöring och oljning.

Det vidrigt fula armbandet är orginal tror jag. Så jag ska se om jag kan smörja upp det lite för att sedan använda det tills det går sönder (det är hårt och stelt som fan).

Nu lite bilder

image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kul inlägg! hur vanliga var orient star I Sverige under den här tiden? (Eller köpte du klockan från Asien? )
Till skillnad mot dig, så diggar jag bandet! Alltid kul med original. :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Kul inlägg! hur vanliga var orient star I Sverige under den här tiden? (Eller köpte du klockan från Asien? )
Till skillnad mot dig, så diggar jag bandet! Alltid kul med original. :)
Tror inte det fanns japanska klockor i sverige på den tiden.

Klockan är köpt från staterna av en handlare som verkar dammsuga marknaden på Japanska NOS. Han har väldigt mycket 50-60-tals Citizen och en del Seiko (seiko försvinner djävligt snabbt). Allt är inte NOS men mycket är det. Och med mitt köp kan jag nog lugnt säga att det inte är franken (annat än eventuellt bytta delar vid service) eller uppiffat. Nu när jag fått fingra på klockan kan jag säga att det är "the real deal".

EDIT:// Sen kan man fundera på hur frisk jag är som pröjsar mer för denna än en ny modern OS :p
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tror inte det fanns japanska klockor i sverige på den tiden.

Klockan är köpt från staterna av en handlare som verkar dammsuga marknaden på Japanska NOS. Han har väldigt mycket 50-60-tals Citizen och en del Seiko (seiko försvinner djävligt snabbt). Allt är inte NOS men mycket är det. Och med mitt köp kan jag nog lugnt säga att det inte är franken (annat än eventuellt bytta delar vid service) eller uppiffat. Nu när jag fått fingra på klockan kan jag säga att det är "the real deal".

EDIT:// Sen kan man fundera på hur frisk jag är som pröjsar mer för denna än en ny modern OS :p
Fullkomligt frisk skulle jag säga ;)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jäkligt cool! Diggar OrientStar du har ingen Royal?

Gillar du dykare så borde du fiska upp en sån här:
3558918173_e268dc9ab2_o.jpg
Ligger en sån på eBay just nu i till synes gott skick för 21 000 kr om någon är intresserad.

King Diver 1000 som modellen heter är eftertraktad och ovanlig den tillsammans med Grand Prix 64 och Grand Prix 100 är de vintage modeller (som jag någonsin sett till salu) som är dyrast om de är i gott skick.

Och nej ingen RO ännu. Vill nog ha en nutida RO (även om jag hoppar på en vintage om priset är ok och skicket icke kasst) men jag vill helst köpa i butik så det får bli vid något framtida japanbesök.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Tror inte det fanns japanska klockor i sverige på den tiden.

Klockan är köpt från staterna av en handlare som verkar dammsuga marknaden på Japanska NOS. Han har väldigt mycket 50-60-tals Citizen och en del Seiko (seiko försvinner djävligt snabbt). Allt är inte NOS men mycket är det. Och med mitt köp kan jag nog lugnt säga att det inte är franken (annat än eventuellt bytta delar vid service) eller uppiffat. Nu när jag fått fingra på klockan kan jag säga att det är "the real deal".

EDIT:// Sen kan man fundera på hur frisk jag är som pröjsar mer för denna än en ny modern OS :p
Utav ren nyfikenhet. Vad fick du betala?
Vill veta om min teori om prisstegring håller.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Jämfört med andra här på KS så är det inga jätte summor men det landade på cirka 5 000 efter frakt, tull och moms.
Det var ju inte så blodigt. Däremot tror jag det är mer än för nåt år sen. Mer än en modern som du skrev i andra tråden (var för övrigt i den jag trodde mig fråga) är det ju. :)
Grymt fångat!
Behåll bandet om det går. Också rätt säker på att det är original från annonser jag sett.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Mycket elegant. Bra storlek med den tunna glasringen. Större hade inte varit snyggt. Vad har tavlan för diameter (32-33 mm?)
 

ozzyozzy

Cartier
Det var ju inte så blodigt. Däremot tror jag det är mer än för nåt år sen. Mer än en modern som du skrev i andra tråden (var för övrigt i den jag trodde mig fråga) är det ju. :)
Grymt fångat!
Behåll bandet om det går. Också rätt säker på att det är original från annonser jag sett.
Av nyfikenhet, hur ser din teori ut?
 
Topp