• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

mrWatches

galácticon

Patek
2-Faktor
Men då blir det som några av er har skrivit. Ni som köper ett ur för 50 000 kr i butik och tror att detta är värt 35-40 000 kr begagnat är inte så glada när vi säljer denna NY för 33 000 kr. Detta gör att en potentiell köpare av er begagnade klocka inte vill betala mer än kanske 20-25 000 kr för uret och det är självklart inte bra.

Vi har låtit vår redovisningsbyrå kika på detta och i samråd med dem samt våra jurister måste vi stävja att vi dödar andrahandsvärdet. Vi lägger nu priserna på en likvärdig nivå som våra konkurrenter på uret.se och mywatch mfl.

På så sätt tror vi att andrahandsvärdet också bibehålls.

Det var det dummaste jag hört - ni låter alltså bli att tjäna pengar för att vara schysta mot de som kanske vill sälja sin klocka sen? Min treåring hade kunnat hitta på en bättre ursäkt...

Nu är ju inte klocksnack.se vårt forum för kundbemötande utan för att bemöta alla människor som vill prata bakom ryggen på oss istället för att fråga oss direkt. Man utgår från det ena eller det andra, "de blir inte långlivade" etc. Varför skall vi bemöda oss med att vara trevliga med alla de kommentarer vissa av er skriver här. Några av era läsare har i det facto beställt och vissa har även fått sin klocka och är mycket nöjda. Således är alla era spekulationer felaktiga men ingen av era alla som hade förutfattade meningar har bett om ursäkt för detta utan istället fortsätter ni kasta paj oavsett vad vi svarar. Så nog är vi trevliga mot våra kunder men inte mot det trams som pågår i detta forum.
Aj. Aj. Aj! Sveriges största forum med flera tusen köpstarka, potentiella, kunder är alltså inte så viktiga? Visst, det finns idiotiska inlägg i den här tråden men tyvärr kvalificerar en hel del av era inlägg också in i den kategorin. Jag tror inte att ni förstår hur mycket cred ni hade kunnat få om ni ställt er över det, svarat sakligt och sanningsenligt och på det sättet värvat kunder. Nu har ni snarare tappat dem. Och jag antar att ni, trots citatet ovan, inte är i den här branschen för att vara snälla utan för att tjäna pengar?
 

MLP

Omega
Tänkte dela med mig av det bemötande jag fått;
Hörde av mig till de ang köp av rolex med deras prisgaranti. De påstod att de då inte hade en leverantör för Rolex trots att dessa låg uppe på hemsidan.

Jaha tänkte jag och undrade när de skulle ha en leverantör? Kändes konstigt att kunna ha något i shoppen när de inte har en leverantör för varan.

De meddelade då att de skulle ha möte med en annan leverantör för att kunna sälja rolex och lovade att återkomma direkt efter för att uppdatera mig om läget. Nu har det snart gått en månad sedan de skulle hört av sig och fortfarande inget svar.

Behöver nog inte säga så mycket mer än så.
 

EmilW

Omega
Mailade dem ang en Longines i början av sommaren men fick aldrig något svar. Slutade med att klockan införskaffades från AD till i princip samma pris.

Hur många var det som tillslut beställde från mrwatches och dessutom fick en klocka?
 
C

China

Guest
Rent generellt så är vi försiktiga med att tillåta två sponsorer med direkt motsatta intressen. .

Skall det här tolkas som att patronaget väljer ut en sponsor, som sedan får agera på forumet utan konkurrens?

Den här inställningen förefaller mig mycket märklig, då andra forum inte ser några som helst problem med sponsorer som konkurrerar i samma segment. Är egentligen inte fler sponsorer och ett ökat utbud något som i slutänden gynnar medlemmarna på KS?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Skall det här tolkas som att patronaget väljer ut en sponsor, som sedan får agera på forumet utan konkurrens?

Den här inställningen förefaller mig mycket märklig, då andra forum inte ser några som helst problem med sponsorer som konkurrerar i samma segment. Är egentligen inte fler sponsorer och ett ökat utbud något som i slutänden gynnar medlemmarna på KS?

Så är det ju faktiskt inte riktigt, vi väljer ut sponsorer som vi tror kan tillföra något till forumet. Sedan har vi tagit ett gemensamt beslut att vi dels försöker hålla nere antalet sponsorer och dels försöker att hitta sponsorer som inte direkt konkurrerar med varandra (exempelvis två Rolex AD i samma stad). Det innebär alls inte att en sponsor får agera utan konkurrens (forumet är fyllt med konkurrens till de befintliga sponsorerna...finns ungefär hur många exempel som helst på just detta.) och det innebär inte heller på något sätt att en sponsor är fredad från kritik eller att man inte får ventilera negativa erfarenheter även om det rör en sponsor.
 
C

China

Guest
Så är det ju faktiskt inte riktigt, vi väljer ut sponsorer som vi tror kan tillföra något till forumet. Sedan har vi tagit ett gemensamt beslut att vi dels försöker hålla nere antalet sponsorer och dels försöker att hitta sponsorer som inte direkt konkurrerar med varandra (exempelvis två Rolex AD i samma stad). Det innebär alls inte att en sponsor får agera utan konkurrens (forumet är fyllt med konkurrens till de befintliga sponsorerna...finns ungefär hur många exempel som helst på just detta.) och det innebär inte heller på något sätt att en sponsor är fredad från kritik eller att man inte får ventilera negativa erfarenheter även om det rör en sponsor.


Fast är det egentligen så det fungerar i praktiken? En sponsor som får möjlighet både till att ge medlemmarna erbjudanden, eller ordnar olika event, har ett klart övertag mot ett företag som inte ens fått chansen att bli sponsor. Med tanke på det mottagande en del företagare fått som dykt upp ur det blå och promotat sin verksamhet, bjudit in till event etc. , eller bara diskuterats som i den här tråden, så skulle jag säga att det är en viss skillnad.

Missförstå mig rätt nu, jag har full förståelse för att företag X som valsar in och erbjuder ditten och datten utan att ha haft en dialog med forumledningen, ger negativa reaktioner och sura miner. Men på samma sätt har jag förståelse för om företagare surnar till då man inte ens fått chansen att medverka som sponsor till forumet. Trots allt så har forumet växt från några hundra eldsjälar till över åttatusen medlemmar, intresserade av olika slags klockor. Vi lever trots allt i en ekonomisk verklighet, och forumet berör en bransch med hård konkurrens. Jag kan inte se hur fler sponsorer som bidrar till forumdriften och ger fördelar åt medlemmarna skulle vara någon nackdel.

Ser vi rent krasst på hur det ser ut med kritik mot olika företag på forumet, så är den kritik som förekommer mot sponsorer oftast väldigt sansad, vilket jag tycker borde gälla i samtliga fall. Men det är inte riktigt så det ser ut, och visst är det enklare att vara bitsk mot någon som inte bjudit frikostigt vid olika event eller som saknar aktiva ambassadörer på forumet?

På tal om kritik mot sponsorer så tror jag att du är medveten om t.ex. en viss undersökning som visade att drygt 50% av de tillfrågade var mindre nöjda med en viss sponsor på ett ej namngivet forum, när möjligheten gavs att ge sin åsikt anonymt. Något som man av olika skäl inte ville uttrycka offentligt. Så visst kan ett sponsorskap i vissa fall medföra att kritik tystas ned, särskilt om man har aktiva ambassadörer i forumledningen. Men som sagt, det är bara ett exempel.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Mycket välskrivet inlägg ovan, jag håller med resonemanget till fullo, även om jag personligen aldrig reagerat över sponsorvalen.
 

Rivalen

Rolex
Hu länge har Rob sponsrat KS? Är det konstigt om man väljer att fråga den man känner bäst om den vill bli sponsor. Om frågan ställdes tidigt och man sen hållt ihop så är väl det positivt? Om alla som är intresserade skall vara med, så är frågan om fördelen med att ha/vara en viss AD som sponsor vattnas ur/slätas ut?

Sedan kanske olika underforum skulle kunna ha olika sponsorer? Vintage?

Gör som magen säger känns bäst. Jobba med folk ni gillar. Det skall vara kul att driva forum.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Fast är det egentligen så det fungerar i praktiken? En sponsor som får möjlighet både till att ge medlemmarna erbjudanden, eller ordnar olika event, har ett klart övertag mot ett företag som inte ens fått chansen att bli sponsor. Med tanke på det mottagande en del företagare fått som dykt upp ur det blå och promotat sin verksamhet, bjudit in till event etc. , eller bara diskuterats som i den här tråden, så skulle jag säga att det är en viss skillnad.

Missförstå mig rätt nu, jag har full förståelse för att företag X som valsar in och erbjuder ditten och datten utan att ha haft en dialog med forumledningen, ger negativa reaktioner och sura miner. Men på samma sätt har jag förståelse för om företagare surnar till då man inte ens fått chansen att medverka som sponsor till forumet. Trots allt så har forumet växt från några hundra eldsjälar till över åttatusen medlemmar, intresserade av olika slags klockor. Vi lever trots allt i en ekonomisk verklighet, och forumet berör en bransch med hård konkurrens. Jag kan inte se hur fler sponsorer som bidrar till forumdriften och ger fördelar åt medlemmarna skulle vara någon nackdel.

Ser vi rent krasst på hur det ser ut med kritik mot olika företag på forumet, så är den kritik som förekommer mot sponsorer oftast väldigt sansad, vilket jag tycker borde gälla i samtliga fall. Men det är inte riktigt så det ser ut, och visst är det enklare att vara bitsk mot någon som inte bjudit frikostigt vid olika event eller som saknar aktiva ambassadörer på forumet?

På tal om kritik mot sponsorer så tror jag att du är medveten om t.ex. en viss undersökning som visade att drygt 50% av de tillfrågade var mindre nöjda med en viss sponsor på ett ej namngivet forum, när möjligheten gavs att ge sin åsikt anonymt. Något som man av olika skäl inte ville uttrycka offentligt. Så visst kan ett sponsorskap i vissa fall medföra att kritik tystas ned, särskilt om man har aktiva ambassadörer i forumledningen. Men som sagt, det är bara ett exempel.
Jag håller inte med i ditt resonemang. Jag har mer än en gång varit tydlig med att vi lyssnar på kritik av forumsponsorer, och då fått medhåll av resten av ledningen - antingen i form av gillning eller kommentar. Vi måste kunna ställa oss bakom de vi valt att samarbeta med, annars hade vi kunnat strunta i vad som visas och enbart tänkt "pengar", och köra affiliatebanners.
Det finns inte en straffskala på att vara ärlig med sina åsikter och upplevelser på nuvarande sponsorer. Det är fritt fram och mottages gärna - bara den är konstruktiv och inte "jag hörde rykten om att...".

Sedan kommer vi till "företag som surnar till" och inte "fått chansen".
Det är inte en rättighet att få göra reklam på Klocksnack, så jag förstår verkligen inte resonemanget.
Vi har fått frågor från företag att göra reklam, jag har besvarat många med att vi just nu inte är intresserade. Jag har även missat att svara många, ofta affiliate-förfrågningar. De kommer mer eller mindre dagligen - senast idag tackade jag nej till ett sådant förslag.
Menar du att vi borde bloata ner sidan totalt med reklambanners, för att det är det rätta att göra så att alla kan få chansen? Och om vi inte gör det, så MÅSTE de få lov att pusha sitt företag i trådar och inlägg?
Rätta mig gärna om jag missförstått dig.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Det handlar även om image, Admin kanske inte vill att forumet ska förknippa sig med vissa märken/tillverkare.
Som sagt, ingen rättighet.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Sedan kommer vi till "företag som surnar till" och inte "fått chansen".
Det är inte en rättighet att få göra reklam på Klocksnack, så jag förstår verkligen inte resonemanget.
Vi har fått frågor från företag att göra reklam, jag har besvarat många med att vi just nu inte är intresserade. Jag har även missat att svara många, ofta affiliate-förfrågningar. De kommer mer eller mindre dagligen - senast idag tackade jag nej till ett sådant förslag.
Menar du att vi borde bloata ner sidan totalt med reklambanners, för att det är det rätta att göra så att alla kan få chansen? Och om vi inte gör det, så MÅSTE de få lov att pusha sitt företag i trådar och inlägg?
Rätta mig gärna om jag missförstått dig.

Ett normalt sätt vid flera annonsörer som inte förstör sidan är ju att t.ex. slumpa banner. Men som du säger finns det ju verkligen inget som helst egenvärde per se att ha flera sponsorer. Utan insyn hoppas jag dock att företag som har ett mervärde för oss medlemmar att erbjuda inte ratas pga lojalitet till Rob, även om Rob är en fantastisk butik.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Ett normalt sätt vid flera annonsörer som inte förstör sidan är ju att t.ex. slumpa banner. Men som du säger finns det ju verkligen inget som helst egenvärde per se att ha flera sponsorer. Utan insyn hoppas jag dock att företag som har ett mervärde för oss medlemmar att erbjuda inte ratas pga lojalitet till Rob, även om Rob är en fantastisk butik.
Inga ratas ö h t, vi diskuterar alla (förutom då spam-affiliatesmailen). Om något företag skulle kunna ge medlemmar det där lilla extra för att öka trivseln och främja intresset så har vi alltid en öppen dörr.
Majoriteten av de vi har nu har på olika sätt gett tillbaka till medlemmarna, det kan vara allt från events till rabatterade produkter för Klocksnackmedlemmarna.
 
C

China

Guest
Jag håller inte med i ditt resonemang. Jag har mer än en gång varit tydlig med att vi lyssnar på kritik av forumsponsorer, och då fått medhåll av resten av ledningen - antingen i form av gillning eller kommentar. Vi måste kunna ställa oss bakom de vi valt att samarbeta med, annars hade vi kunnat strunta i vad som visas och enbart tänkt "pengar", och köra affiliatebanners.
Det finns inte en straffskala på att vara ärlig med sina åsikter och upplevelser på nuvarande sponsorer. Det är fritt fram och mottages gärna - bara den är konstruktiv och inte "jag hörde rykten om att...".

Sedan kommer vi till "företag som surnar till" och inte "fått chansen".
Det är inte en rättighet att få göra reklam på Klocksnack, så jag förstår verkligen inte resonemanget.
Vi har fått frågor från företag att göra reklam, jag har besvarat många med att vi just nu inte är intresserade. Jag har även missat att svara många, ofta affiliate-förfrågningar. De kommer mer eller mindre dagligen - senast idag tackade jag nej till ett sådant förslag.
Menar du att vi borde bloata ner sidan totalt med reklambanners, för att det är det rätta att göra så att alla kan få chansen? Och om vi inte gör det, så MÅSTE de få lov att pusha sitt företag i trådar och inlägg?
Rätta mig gärna om jag missförstått dig.

Nu så är det väl självklart att forumledningen inte väljer att samarbeta med halvskumma företag av tvivelaktig karaktär, lika så att sponsorerna inte skall diktera innehållet på forumet. Däremot så medför ett sponsorskap vissa fördelar. Nej, det är inte en rättighet att göra reklam på något forum. Däremot så har jag en annan syn på de resonemang som tidigare förts gällande sponsorer, då det trots allt finns exempel på forum som har en annan policy och har flera olika annonsörer som mer eller mindre konkurrerar med varandra. Något som jag inte ser som ett hinder, snarare en tillgång. Fler event, olika erbjudanden och rabatter borde rimligtvis gynna forumets medlemmar.

Och nej, som jag tidigare skrivit så försvarar jag inte företag som dyker upp ur det blå och börjar att puscha för sin verksamhet. Däremot så ser jag inga skäl till att forumet inte skulle ha fler seriösa företag som sponsorer, för det är väl knappast så att det bara finns en handfull företag som klarar att leva upp till kraven?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu så är det väl självklart att forumledningen inte väljer att samarbeta med halvskumma företag av tvivelaktig karaktär, lika så att sponsorerna inte skall diktera innehållet på forumet. Däremot så medför ett sponsorskap vissa fördelar. Nej, det är inte en rättighet att göra reklam på något forum. Däremot så har jag en annan syn på de resonemang som tidigare förts gällande sponsorer, då det trots allt finns exempel på forum som har en annan policy och har flera olika annonsörer som mer eller mindre konkurrerar med varandra. Något som jag inte ser som ett hinder, snarare en tillgång. Fler event, olika erbjudanden och rabatter borde rimligtvis gynna forumets medlemmar.

Och nej, som jag tidigare skrivit så försvarar jag inte företag som dyker upp ur det blå och börjar att puscha för sin verksamhet. Däremot så ser jag inga skäl till att forumet inte skulle ha fler seriösa företag som sponsorer, för det är väl knappast så att det bara finns en handfull företag som klarar att leva upp till kraven?

Varför förutsätter du att vi inte löpande har diskussioner med potentiella sponsorer? Det är ganska ont om sponsorer som i praktiken vill erbjuda det du efterlyser....dessutom är KS ett entusiastforum, inte en annonssida. En sponsor ska kunna erbjuda ett mervärde, inte bara en betald annonsplats.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Nu så är det väl självklart att forumledningen inte väljer att samarbeta med halvskumma företag av tvivelaktig karaktär, lika så att sponsorerna inte skall diktera innehållet på forumet. Däremot så medför ett sponsorskap vissa fördelar. Nej, det är inte en rättighet att göra reklam på något forum. Däremot så har jag en annan syn på de resonemang som tidigare förts gällande sponsorer, då det trots allt finns exempel på forum som har en annan policy och har flera olika annonsörer som mer eller mindre konkurrerar med varandra. Något som jag inte ser som ett hinder, snarare en tillgång. Fler event, olika erbjudanden och rabatter borde rimligtvis gynna forumets medlemmar.

Och nej, som jag tidigare skrivit så försvarar jag inte företag som dyker upp ur det blå och börjar att puscha för sin verksamhet. Däremot så ser jag inga skäl till att forumet inte skulle ha fler seriösa företag som sponsorer, för det är väl knappast så att det bara finns en handfull företag som klarar att leva upp till kraven?
Det ser inte vi heller något skäl till, men det handlar inte enbart om att tuta och köra med något företag. Vet inte om det framgår, men det kräver massor av jobb att köra den här siten. Det är vi i ledningen som sover dåligt om siten går ner, och pressen på att få upp den igen ökar. Eller om något inte fungerar som det ska. Eller alla de PM om redigeringar av inlägg, trådflyttar, namnbyten, interna konflikter osv. osv. Jag förstår att DU förstår att det kräver mycket jobb, och inte bara att lägga upp företagsbanners sedan håva in pengar. Vill bara förtydliga.
Nu är vi positivt inställda till idéer från företag, om någon har ett koncept som är win, win, win (medlemmar, vi som äger KS och företaget) så finns det antagligen få skäl att tveka.
Bara att höra av sig, än så länge har inget sådant trevligt paketförslag dykt upp. Vi välkomnar det dock - [email protected]

Med det sagt måste vi inte göra som andra forum, det har visat sig att så vi gör det fungerat ganska bra.
Visst, taskig stämning kring den här heta potatisen just nu. Det kan dock knappast genomsyra allt då medlemmarna fortfarande kommer tillbaka, delar med sig av erfarenheter och kunskap samt tar del av den.
Tappade räkningen på hur många sms, tweets, FB-meddelanden och mail jag fick då siten låg nere i helgen. En bråkdel av de 8000+ medlemmarna så klart, men det visar väl ändå att många trivs här - man saknar inte något som är dåligt. Antar och hoppas jag iaf.
 
Topp