• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

D..S..

Panerai
med 130/120mm fjädring brant framgaffelvinkel och kort reach så lutar den mer åt XC/cykla uppför än ren trail/nedför. Kort Reach så du borde nog i så fall testa om du inte ska ha en Large tänker jag?

Älvängens cykel har kvar Orbea Occam i Medium samt Large för 20k. Den har samma reach i Mediun som BMCn har i Large, 140/140mm och flackare gaffelvinkel gör den till en mer allsidig trailcykel för samma pengar. En populär cykel som många här inne kört. Du hade nog kunnat ta en large (jag är 177cm och medium funkar för stig men hade nog velat gå till Large om det är brötigare terräng/nedför). De har även en Occam LT (150mm fjädring) kvar i large för 25k med lite bättre komponenter.

Försiktig/novis-körning = jag borde satsa på M?
 

D..S..

Panerai
för tredje gången. Länka till geometritabellen så kan du få bra svar.
1000002662.png
 

oystercase

Cartier
Fan jag kommer nog slå till på denna imorgon. Sett en del reviews som verkar positiva.

Nästa fråga ska jag köra med klickskor som på racern eller fria fötter?

Fan 175cm. Jag hamnar precis mellan M & L...🤔
Jag har 176/177. Min polare som är 5cm kortare köpte Medium. Jag provade den och den var ok för mig men jag hade valt en L till mig.

Själv föredrar jag flats men är du van vid clipless (alltså klickfästen) så är det många som gillar det. Tänk på att det är annat fäste och andra skor till mtb jämfört med racer.


Jag har ett par pedaler som är click på ena sidan och platta på andra. Är dina för någon hundralapp + porto.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lite hugget som stucket. Jag brukar alltid säga ”gå upp i storlek” men om du är 174cm och inte ska köra mycket brant utför så tycker jag du ska köra på M. Du kommer nog tycka L känns rätt stor. De har kort stam också, 45mm. Så det är lätt att göra hojen någon cm längre om det behövs.
 

oystercase

Cartier
Det där är dock geometritabellen för 2023/24. De har ändrat lite men inte mycket på geometrin från 2022. Har för mig grundramen är samma men de har tweakat infästningarna. Edit: hpller med @yonsson du kommer nog bli möjd med en Medium. Den blir lite lättare att manöverera med på stigar.

 
Senast ändrad:

Putteman

Cartier
Fan jag kommer nog slå till på denna imorgon. Sett en del reviews som verkar positiva.

Nästa fråga ska jag köra med klickskor som på racern eller fria fötter?

Fan 175cm. Jag hamnar precis mellan M & L...🤔
Jag är 174 cm och har alltid kört motsvarande strl M i alla MTB av olika fabrikat vilket alltid känts rätt. Var det kort stam också så perfekt med M och byt stam om du vill ändra lite.
Jag sitter alltid fast i pedalerna även på MTB, tycker det är obehagligt att inte göra det när man vant sig. Vanliga pedaler/klossar heter alltså SPD till MTB, inte SPD-SL som du kanske har på lvg.
 

D..S..

Panerai
Jag testade också med tvåsidiga pedaler (clipless/flats)här från forumet. Tänker att jag ska köra flats, åtminstonde till o börja med. Shimano PD GR 500 ser bra ut... Några tips på skor? Då är det sådana som ser ut som skateboard-skor som gäller?!

Tänkte också köpa vida shorts med padding. Vill inte åka i mina svintighta landsvägskläder.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag testade också med tvåsidiga pedaler (clipless/flats)här från forumet. Tänker att jag ska köra flats, åtminstonde till o börja med. Shimano PD GR 500 ser bra ut... Några tips på skor? Då är det sådana som ser ut som skateboard-skor som gäller?!

Tänkte också köpa vida shorts med padding. Vill inte åka i mina svintighta landsvägskläder.
Jag kör med Fiveten Freerider. Det är nog de överlägset mest populära skorna. De är lagom hårda i sulan för min smak.

Kan även rekommendera att du skaffar bra pedaler. OneUp har bra billiga men jag gillar DMR v11 mer. Det är dock svårt att hitta nya dobbar till DMR.
 

Putteman

Cartier
Jag testade också med tvåsidiga pedaler (clipless/flats)här från forumet. Tänker att jag ska köra flats, åtminstonde till o börja med. Shimano PD GR 500 ser bra ut... Några tips på skor? Då är det sådana som ser ut som skateboard-skor som gäller?!

Tänkte också köpa vida shorts med padding. Vill inte åka i mina svintighta landsvägskläder.
Jag rekommenderar att du köper ett par baggy shorts som du trivs med utan padding, sen så har du dina svintighta landsvägsbibs under. Så kör jag. Svårt att hitta shorts med padding som sitter bra o bekvämt.
 

Putteman

Cartier
Jag kastar in en fråga här.
Jag har en beggad Trek Fuel EX 8 från 2019 som jag klurar på att sälja. Klart använd men alltid servad, just nu lite nya småsaker som kedja, belägg mm. Vad är ett korrekt begagnatpris på en sån?
 

oystercase

Cartier
Jag kastar in en fråga här.
Jag har en beggad Trek Fuel EX 8 från 2019 som jag klurar på att sälja. Klart använd men alltid servad, just nu lite nya småsaker som kedja, belägg mm. Vad är ett korrekt begagnatpris på en sån?
Tyvärr dåligt betalt för tillfället. En bekant har en likadan men 2020 som han haft utannonserad för 21k rätt länge utan hugg.
Svårt nu när man har kunnat köpa en motsvarande specialized kolfiberhoj flång ny för 30k istället för ordinarie 65k. Eller en helt ny occam för 20k.

Jag köpte precis en 2021 Lapierre Spicy 6.9 kolfiberenduro i bra skick för 18,5k….
 
Topp