Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Mundus Chronographe Krona trasig, lösning?

Diskussion i 'Vintage' startad av aptorsken, 16 oktober 2015.

1. aptorsken
    Trådstartare

aptorsken Borgare

Från:
    Uppsala
    Tjabba,

På min Mundus Chronographe jag köpte nyligen så gick kronan av från axeln. Alltså den är ju skruvad från början, men själva kronan har lossnat så det det gängade sitter kvar på axeln. Är lösningen att försöka få loss den gängade delen av kronan från axeln och försöka leta på en utbyteskrona eller går det att limma på lämpligt sätt? Hjälp uppskattas.
    image.jpg

2. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Samma sak har hänt mig, beroende på om bommen (axeln) blivit skadad så bör det bara vara att försöka gänga av tuben som sitter kvar på och hitta en ersättnigskrona. Att limma/löda blir nog aldrig bra, har sett försök att löda, det blir bara värre i framtiden om det händer igen då axel då antagligen är förstörd.

Så:
    Gänga av resterande från axeln
    Mät axel
    Beställ en ny krona, är den inte signerad så bör det bara vara att hitta en passande ersättning. Finns en del på t.ex. cousins.co.uk! :)

3. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Få loss den gängade delen tycker jag. Sitter den fört hårt för att peta runt/ut kan det eventuellt fungera att limma på något för att lossa med. Jag skulle inte limmat som permanent fix.

4. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Du kan även försöka värma med tex en tändare för att mjuka upp eventuellt lim/gänglim som finns i gängorna :)

5. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Gänglim bör du även använda när du monterar den nya kronan!

6. aptorsken
    Trådstartare

aptorsken Borgare

Från:
    Uppsala
    Tack för bra svar, då blir det att beställa en ny krona. Vet ni förresten om den är i 18k som boetten?

7. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Ingen aning faktiskt, antar det?

aptorsken gillar detta.