• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mundus Chronographe Krona trasig, lösning?

DrKlocka

Audemars
Tjabba,

På min Mundus Chronographe jag köpte nyligen så gick kronan av från axeln. Alltså den är ju skruvad från början, men själva kronan har lossnat så det det gängade sitter kvar på axeln. Är lösningen att försöka få loss den gängade delen av kronan från axeln och försöka leta på en utbyteskrona eller går det att limma på lämpligt sätt? Hjälp uppskattas.
image.jpg
 
Tjabba,

På min Mundus Chronographe jag köpte nyligen så gick kronan av från axeln. Alltså den är ju skruvad från början, men själva kronan har lossnat så det det gängade sitter kvar på axeln. Är lösningen att försöka få loss den gängade delen av kronan från axeln och försöka leta på en utbyteskrona eller går det att limma på lämpligt sätt? Hjälp uppskattas.
image.jpg

Samma sak har hänt mig, beroende på om bommen (axeln) blivit skadad så bör det bara vara att försöka gänga av tuben som sitter kvar på och hitta en ersättnigskrona. Att limma/löda blir nog aldrig bra, har sett försök att löda, det blir bara värre i framtiden om det händer igen då axel då antagligen är förstörd.

Så:
Gänga av resterande från axeln
Mät axel
Beställ en ny krona, är den inte signerad så bör det bara vara att hitta en passande ersättning. Finns en del på t.ex. cousins.co.uk! :)
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Få loss den gängade delen tycker jag. Sitter den fört hårt för att peta runt/ut kan det eventuellt fungera att limma på något för att lossa med. Jag skulle inte limmat som permanent fix.
 
Topp