• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mycket obehaglig händelse...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tragiskt. Händelser som dessa sätter ofta spår under lång tid, hoppas det går bra.
Att detta blir vanligare är tyvärr inte så konstigt, kontanter används mindre och skyddas bättre och då blir dyra lyxvaror eftertraktade av buset. Problemet rånarna har är att leta rätt på rätt offer och försäljning av klockor på nätet är väl det mest effektiva sättet om man inte trålar på krogarna sena kvällar.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Hemsk upplevelse!
Jag hoppas han mår bra trots omständigheterna.
Förstår mycket väl att han frös vid den situationen. Jag vet att blir jag skrämd så fryser jag bara till, och jag tvekar inte en sekund på att jag hade gjort samma som honom under pistolhot.
 

CarlV

Cartier
Om man via mobilen får kontakt med en köpare så Bör man nog reagera om samtalet kommer ifrån en mobil med kontantkort! En varnings klocka ska ringa!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Om man via mobilen får kontakt med en köpare så Bör man nog reagera om samtalet kommer ifrån en mobil med kontantkort! En varnings klocka ska ringa!
Jo, så kan det ju vara förstås. Men är det så himla enkelt? Det är ju inte så att telefonen visar "Inkommande samtal från 0701234567 (kontantkort)" Det kräver att man googlar numret. I sådant fall så skulle mina föräldrar trilla bort för dom kör med kontantkort, min fru skulle också trilla bort eftersom hennes nummer är på mitt abonnemang och därför så har hon inte kommit med i Eniro/Hitta/etc.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Mycket tråkig historia! Hoppas vännen repar sig psykiskt.

Till alla nojiga: Man skall självklart vara försiktig i allmänhet men jag blir förvånad över hur oroliga vissa verkar vara. Folk är hederliga (nåja) i allmänhet och risken för att bli utsatt för väpnat rån är liten om man beter sig normalt och inte sätter sig i onödigt dumma situationer.

Hur många av alla klockförsäljningar slutar med bedrägeri/rån?

Mvh

LongCon
 
P

Philippe Stern

Guest
Sluta larva dig, du bor i Sverige, inte i en förort till Sao Paulo. Sverige och Malmö tillhör världens absolut säkraste ställen. Risken att utsättas för dödligt våld i ett rån är faktiskt obefintlig. Precis som polisen hade sagt är det extremt ovanligt att ens bli hotad på det här sättet, både i Stockholm och i Malmö. Naturligtvis användes en soft airgun eller atrapp, men självklart mycket obehagligt för den drabbade ändå.
PS: titta lite mindre på film i fortsättningen... ;)
Hahaha! Vad fan vet du? Igår blev två (2) personer skjutna i Malmö. Jag har själv bott i Malmö. Jag känner mångt och mycket i Malmö. Gå och lägg dig på soffan och njut av ditt Svenssonliv.
 
P

Philippe Stern

Guest
Jo, så kan det ju vara förstås. Men är det så himla enkelt? Det är ju inte så att telefonen visar "Inkommande samtal från 0701234567 (kontantkort)" Det kräver att man googlar numret. I sådant fall så skulle mina föräldrar trilla bort för dom kör med kontantkort, min fru skulle också trilla bort eftersom hennes nummer är på mitt abonnemang och därför så har hon inte kommit med i Eniro/Hitta/etc.
Ja, så enkelt är det. Som jag skrev innan ska man själv ha en anonym mail, t ex gmail. Sen kommunicerar man via den. Om det blir intressant med möte så ska man be köparen maila från en annan mail, t ex jobbmail, som inte är anonym. Sen ska man be om ett telefonnummer som inte är hemligt eller oregistrerat. Sen ringer man själv upp från skyddat nummer. Verkar sen allt okej så ger man sitt riktiga nr och mail. Jag gör det alltid efter samtalet via mail eller sms. Jag sållar bort alla som verkar suspekta eller inte kan uppge annan mail eller telefon som inte är oregistrerade. Sist jag sålde min DJ II via Blocket kom jag på en här på KS som skickade två olika mail med falsk namn. Ett av mailet var ganska oförskämt. Han blev liten paff när jag spårade upp honom via IP-adressen via kontakter och sa ett par sanningens ord. Jag tar aldrig cash heller. Alltid swish eller bankmöte. Sen kan man aldrig skydda sig 100%, men man kan reducera riskerna.
 
Senast redigerad av en moderator:

nissehult

Patek
2-Faktor
Ja, så enkelt är det. Som jag skrev innan ska man själv ha en anonym mail, t ex gmail. Sen kommunicerar man via den. Om det blir intressant med möte så ska man be köparen maila från en annan mail, t ex jobbmail, som inte är anonym. Sen ska man be om ett telefonnummer som inte är hemligt eller oregistrerat. Sen ringer man själv upp från skyddat nummer. Verkar sen allt okej så ger man sitt riktiga nr och mail. Jag gör det alltid efter samtalet via mail eller sms. Jag sållar bort alla som verkar suspekta eller inte kan uppge annan mail eller telefon som inte är oregistrerade. Sist jag sålde min DJ II via Blocket kom jag på en här på KS som skickade två olika mail med falsk namn. Ett av mailet var ganska oförskämt. Han blev liten paff när jag spårade upp honom via IP-adressen via kontakter och sa ett par sanningens ord. Jag tar aldrig cash heller. Alltid swish eller bankmöte. Sen kan man aldrig skydda sig 100%, men man kan reducera riskerna.
Alltid bra med hängslen och livrem. Var inte orolig, varken mina föräldrar eller min fru skulle köpa en DJ II... ;)
 

Thorn

Friends of KS
Ja, så enkelt är det. Som jag skrev innan ska man själv ha en anonym mail, t ex gmail. Sen kommunicerar man via den. Om det blir intressant med möte så ska man be köparen maila från en annan mail, t ex jobbmail, som inte är anonym. Sen ska man be om ett telefonnummer som inte är hemligt eller oregistrerat. Sen ringer man själv upp från skyddat nummer. Verkar sen allt okej så ger man sitt riktiga nr och mail. Jag gör det alltid efter samtalet via mail eller sms. Jag sållar bort alla som verkar suspekta eller inte kan uppge annan mail eller telefon som inte är oregistrerade. Sist jag sålde min DJ II via Blocket kom jag på en här på KS som skickade två olika mail med falsk namn. Ett av mailet var ganska oförskämt. Han blev liten paff när jag spårade upp honom via IP-adressen via kontakter och sa ett par sanningens ord. Jag tar aldrig cash heller. Alltid swish eller bankmöte. Sen kan man aldrig skydda sig 100%, men man kan reducera riskerna.
Skulle jag köpa en klocka av dig och du hade kört den stilen hade jag nog misstänkt bedrägeri från din sida istället med tanke på allt det hemlighetsmakeriet…
 
P

Philippe Stern

Guest
Skulle jag köpa en klocka av dig och du hade kört den stilen hade jag nog misstänkt bedrägeri från din sida istället med tanke på allt det hemlighetsmakeriet…
Det är gulligt att vara naiv. Men det kan sluta med att du tittar in i en mynning. Ska man slåss vill jag veta det i förväg. Who wants to come to a gun fight with a knife?

Alla mina köpare har varit nöjda och inte tyckt något är skumt. Öppna kort från båda sidor innan möte. Det är ju inte majblommor man säljer.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hahaha! Vad fan vet du? Igår blev två (2) personer skjutna i Malmö. Jag har själv bott i Malmö. Jag känner mångt och mycket i Malmö. Gå och lägg dig på soffan och njut av ditt Svenssonliv.

Men de som skjuts i Malmö är ju normalt inga "Svennebananer" utan främst uppgörelser mellan kriminella. Sedan gissar jag att personrån med skjutvapen ökat i samma takt som vapen ökat bland kriminella, tidigare var det kniv, yxa etc.
 
  • Like
Reactions: jhm
P

Philippe Stern

Guest
Men de som skjuts i Malmö är ju normalt inga "Svennebananer" utan främst uppgörelser mellan kriminella. Sedan gissar jag att personrån med skjutvapen ökat i samma takt som vapen ökat bland kriminella, tidigare var det kniv, yxa etc.
Det är sant. Men de som riskerar 4 års fängelse för en klocka är stupida snorungar. Jag blir hellre rånad av proffs. De som vet hur man gör. Inte någon stissig snoris från förorten som är hög som ett hus och fladdrar med en soft airgun som kan gå av av misstag. Hellre en 9 mm mot huvudet av en yrkeskriminell.
 

Rivalen

Rolex
Kan bara beklaga att din kompis drabbas av detta vansinne.

För att undvika att drabbas bör man pröva att komma klock- och pengamässigt tomhänt till först mötet med okända utan att avisera köparen om detta och gillar man den person man träffar kan man ombestämma möte till annan plats en stund senare eller ha en kompis i närheten som har grejerna som man kan ringa fram när allt verkar Ok. Be careful out there.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Det är sant. Men de som riskerar 4 års fängelse för en klocka är stupida snorungar. Jag blir hellre rånad av proffs. De som vet hur man gör. Inte någon stissig snoris från förorten som är hög som ett hus och fladdrar med en soft airgun som kan gå av av misstag. Hellre en 9 mm mot huvudet av en yrkeskriminell.

En stissig fjortis från förorten tror jag är lika trovärdig som ett nigeriabrev om du har skriftlig kontakt. Vad gäller softairguns så är det proffsen som brukar lämna såna efter sig i samband med grova rån ( att de sen har riktiga grejer med sig under själva rånet är en annan femma)
Men vill inte tjafsa, var i huvudsak ditt tidigare inlägg om skjutna i Malmö jag reagerade på.
 

Rivalen

Rolex
Undrar om rånaren/kumpanen prutade på priset vid det första trevliga samtalet? Om han tog upp priset på telefon, var han så smart så han kom med en lindrig prutning? Hur var klockan prissatt, var den billig från start eller var den högt prissatt?

För mig är en utebliven prutning något av en varningssignal vid affär mellan folk som inte känner varandra. En faktor att lägga till andra faktorer när man bedömer om det finns förutsättningar för en säker affär.
 

Khoma

Cartier
2-Faktor
Riktig tråkig historia....Men välkommen till det nya spännande Sverige ...Mer av detta lär det bli.
 

Andersml

Audemars
2-Faktor
Hemskt det som hänt.

Klocksnack borde ha en guide med tips och vägledning för en bra affär mellan säljare och köpare. För allas bästa här på forumet.
 

Ale

Cartier
Riktig tråkig historia....Men välkommen till det nya spännande Sverige ...Mer av detta lär det bli.
Statistiken talar ju emot dig helt och hållet. Men visst, olika länder borde ju konvergera i dessa avseenden, och då har man svårt att tro att Sveriges unikt låga brottslighet kan bestå över tid.
 

Khoma

Cartier
2-Faktor
Statistiken talar ju emot dig helt och hållet. Men visst, olika länder borde ju konvergera i dessa avseenden, och då har man svårt att tro att Sveriges unikt låga brottslighet kan bestå över tid.
Det är explosioner i Malmö dagligen, skjutningar i GBG och vi toppar listan på flest anmälda våldtäkter...Du har så rätt så......
 

Ale

Cartier
Ok, lite OT, men lugna ner er lite. Jag har tillbringat mycket tid i länder där du och Philippe Stern skulle krypa ihop i fosterställning om ni på allvar tycker att det är farligt i Sverige.
Om man kommit nära våld på riktigt säger man inte sånt som att man föredrar att titta in en 9mm pistolmynning framför en soft airgun. Lyssna på en som vet, det funkar inte så.
Och kom ihåg att det finns en värld utanför Sverige, pojkar. Inte bara på film.
 

Odishon

Friends of KS
Bortsett från akten (och härkomst på rånare etc) - hur hanteras sånt här försäkringsmässigt? Inte bara säga nån snodde en klocka värd "massa pengar" utan kvitton etc. Tänkte mtp alla privatförsäljningar etc. Tar man värderingsintyg från nån eller är det bara gilla läget?
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Det är explosioner i Malmö dagligen, skjutningar i GBG och vi toppar listan på flest anmälda våldtäkter...Du har så rätt så......

Av de europeiska länderna är det väl Finland som har sämst statistik över antalet våldsbrott, åtminstone mord,per capita, ett av Europas mest etniskt homogena länder... om det var det du menade med "nya" Sverige?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp