• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mycket obehaglig händelse...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Rivalen

Rolex
Trist att jag saknar medlemskap där då. Glömde att man måste vara en PK riddare som dig i dagens samhälle. Ja, det jag skrev var relevant eftersom det handlade om just rånet. De andra som länkar mordstatistik ifrån Finland ifrån 2011 går ju lite mer OT.
Men du kommer nog bli nöjd, detta hamnar säkert på Aftonbladet där gärningsmännen skrivs ut som "svenskar", precis som de som ansluter sig till IS i Syrien , eller de som gruppvåldtog kvinnan på färjan:hilarious:

Så när du beskriver enstaka händelser som fakta för att styrka din generella åsikt om vem/vilka som begår brott, så är det on topic, medans en världsomspännande statistik från FN är OT i jämförelse? Hittar du nyare statistik som visar att Sverige t ex gått förbi Finland avseende t ex mord, så länka den. Alltid intressant med fakta som grund.

Förstå mig rätt, människor med utländsk härkomst är generellt sett överrepresenterade vad gäller brottslighet, men det är en komplicerad diskussion om bland annat integration och ny underklass som ingen vill att vi tar här.

Jag lade upp länken för att den styrkte ett påstående om Finland som överraskade mig och jag lärde nåt nytt och jag tyckte inte det var OT utifrån den riktning tråden tog för en kort stund.
 

Khoma

Cartier
2-Faktor
Så när du beskriver enstaka händelser som fakta för att styrka din generella åsikt om vem/vilka som begår brott, så är det on topic, medans en världsomspännande statistik från FN är OT i jämförelse? Hittar du nyare statistik som visar att Sverige t ex gått förbi Finland avseende t ex mord, så länka den. Alltid intressant med fakta som grund.

Förstå mig rätt, människor med utländsk härkomst är generellt sett överrepresenterade vad gäller brottslighet, men det är en komplicerad diskussion om bland annat integration och ny underklass som ingen vill att vi tar här.

Jag lade upp länken för att den styrkte ett påstående om Finland som överraskade mig och jag lärde nåt nytt och jag tyckte inte det var OT utifrån den riktning tråden tog för en kort stund.
Så sant så, ingen vill ta den diskussionen alls :)
 

PCB

Audemars
Oavsett vem som utför sådan här brottslighet
Tycker jag det är märkligt att det alltid finns folk som känner sej tvungna att rycka ut och försvara/ normalisera dessa händelser,
Bara för att våld från kriminella är vanligare i många andra länder,
Ska man bara acceptera att detta också ska höra till vår vardag?
Man måste väl få reagera och hysa avsky mot kriminalitet och våld innan situationen liknar den i många andra länder, utan att bli satt i "brunskjortefacket"

Min personliga åsikt iallafall:cool:
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Oavsett vem som utför sådan här brottslighet
Tycker jag det är märkligt att det alltid finns folk som känner sej tvungna att rycka ut och försvara/ normalisera dessa händelser,
Bara för att våld från kriminella är vanligare i många andra länder,
Ska man bara acceptera att detta också ska höra till vår vardag?
Man måste väl få reagera och hysa avsky mot kriminalitet och våld innan situationen liknar den i många andra länder, utan att bli satt i "brunskjortefacket"

Min personliga åsikt iallafall:cool:
Va?
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Oavsett vem som utför sådan här brottslighet
Tycker jag det är märkligt att det alltid finns folk som känner sej tvungna att rycka ut och försvara/ normalisera dessa händelser,
Bara för att våld från kriminella är vanligare i många andra länder,
Ska man bara acceptera att detta också ska höra till vår vardag?
Man måste väl få reagera och hysa avsky mot kriminalitet och våld innan situationen liknar den i många andra länder, utan att bli satt i "brunskjortefacket"

Min personliga åsikt iallafall:cool:
Det märkliga är att du tolkar det som att någon "försvarar" dessa händelser för att man tycker att politiska åsikter hör hemma någon annanstans än ett entusiastforum för klockor.
 

BOTL

Panerai
Skoj i dagens Sverige att bli kallad rasist för att man är kritisk till något :banghead:

OM du nu brukar bli kallad rasist för att du är kritisk så är det såklart fel, händer det ofta och din kritik riktar sig mot en del av samhället, en minoritet och du inte har kött på benen som fakta så ska du nog fundera på om du inte stämmer in på det du kallas.
Själv tycker jag det ärt förjävligt med en alkoholkultur som gör att man förpestar uteserveringar, helger, högtider, aw, jobbmiddagar och folk som piskar på sina partners och barn för rätt så många verkar tycka det är acceptabelt att bli dum i hela huvudet på fyllan och inte kunna hantera det man dricker, dra ut pitten/hönan och kissa framför barn vart man nu råkar vara, vingla och ramla, svära, höja rösten och skrika osv.........tycker det är ett mycket större problem som vi kämpar med här i Sverige och alla som accepterar och tolererar det genom att låtsas som ingenting dagen efter. Man ser mycket skit när man jobbar inom sjukvård och akutsjukvård. Kolla vad det kostar samhället att plåstra om alla som ramlar på fyllan bara. Hiskeliga summor.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
OM du nu brukar bli kallad rasist för att du är kritisk så är det såklart fel, händer det ofta och din kritik riktar sig mot en del av samhället, en minoritet och du inte har kött på benen som fakta så ska du nog fundera på om du inte stämmer in på det du kallas.
Själv tycker jag det ärt förjävligt med en alkoholkultur som gör att man förpestar uteserveringar, helger, högtider, aw, jobbmiddagar och folk som piskar på sina partners och barn för rätt så många verkar tycka det är acceptabelt att bli dum i hela huvudet på fyllan och inte kunna hantera det man dricker, dra ut pitten/hönan och kissa framför barn vart man nu råkar vara, vingla och ramla, svära, höja rösten och skrika osv.........tycker det är ett mycket större problem som vi kämpar med här i Sverige och alla som accepterar och tolererar det genom att låtsas som ingenting dagen efter. Man ser mycket skit när man jobbar inom sjukvård och akutsjukvård. Kolla vad det kostar samhället att plåstra om alla som ramlar på fyllan bara. Hiskeliga summor.

Antar att du inte är från Finland :hilarious:
 

PCB

Audemars
Det märkliga är att du tolkar det som att någon "försvarar" dessa händelser för att man tycker att politiska åsikter hör hemma någon annanstans än ett entusiastforum för klockor.

ja det var min tolkning,
när de flesta beklagar det inträffade men en del drar upp att det minsann är myyycket värre i Sao paulo,
att minsann malmö är riktigt säker stad att bo i,m.m, mm
och när det inte hålls med, då ska det minsann blockas till höger och vänster.



att denna diskussion är väldigt OT, håller jag med om,och ska därför sluta bidra till det nu:)
fridens lijor watchlovers
 

Yo-han

Troll probationary
Riktigt vidrig retorik på vissa i den här tråden "politiker som importerar folk", "pk riddare", tycker dom är folkets röst, snackar gruppvåldtäkt och blir kränkta för att inte politiker och pk-media vill "ta debatten", tillåt mig att kräkas i munnen. Jag är jättepro trollning och allmänt störigt uppförande på internet men den här typen av element borde ip-bannas fortare än kvickt.
 

Yo-han

Troll probationary
OM du nu brukar bli kallad rasist för att du är kritisk så är det såklart fel, händer det ofta och din kritik riktar sig mot en del av samhället, en minoritet och du inte har kött på benen som fakta så ska du nog fundera på om du inte stämmer in på det du kallas.
Själv tycker jag det ärt förjävligt med en alkoholkultur som gör att man förpestar uteserveringar, helger, högtider, aw, jobbmiddagar och folk som piskar på sina partners och barn för rätt så många verkar tycka det är acceptabelt att bli dum i hela huvudet på fyllan och inte kunna hantera det man dricker, dra ut pitten/hönan och kissa framför barn vart man nu råkar vara, vingla och ramla, svära, höja rösten och skrika osv.........tycker det är ett mycket större problem som vi kämpar med här i Sverige och alla som accepterar och tolererar det genom att låtsas som ingenting dagen efter. Man ser mycket skit när man jobbar inom sjukvård och akutsjukvård. Kolla vad det kostar samhället att plåstra om alla som ramlar på fyllan bara. Hiskeliga summor.
Vafan, man får inte bärsa på en aw, svära, höja rösten och kissa framför barn längre? Dom faschistoida elementen i denna tråden hopar sig...
 

Mudfold

Cartier
Fyfan! :mad: Inte heller rolig läsning när man själv ska lägga ut en klocka för försäljning.. Gulp.

Hoppas kompisen mår bra!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
"The similarity with Paralympics and debating on the internet is that even if you win, you're still retarded."

Känns som många sådana här diskussioner tar samma "varv":
Någon berättar om en händelse.
Någon bestämmer sig för att händelsen bevisar dennes tes om samhället och skriver om detta.
Personen får mothugg och kör med "Det får man väl inte säga i det här landet"-argumentet.
Någon tredje (i det här fallet @BOTL och någon till) skriver ett långt och nyanserat inlägg.
Personen som drog snabba slutsatser svarar kort och har knappt läst inlägget.
Trist.

Och en grej till, apropå idag, jag utgår i från att @Khoma , när du hörde om Utøya första gången, då utgick du ifrån att det var typ Al-Quaida?
 

ChriWikst

Omega
2-Faktor
Detta är inte sista gången detta händer.. Folk som lyckas med detta kommer garanterat göra om de...

Hoppas dem blir tagna.. Hoppas klockan kommer tillbaka! Men det viktigaste är ändå att personen mår bra!
 

Khoma

Cartier
2-Faktor
"The similarity with Paralympics and debating on the internet is that even if you win, you're still retarded."

Känns som många sådana här diskussioner tar samma "varv":
Någon berättar om en händelse.
Någon bestämmer sig för att händelsen bevisar dennes tes om samhället och skriver om detta.
Personen får mothugg och kör med "Det får man väl inte säga i det här landet"-argumentet.
Någon tredje (i det här fallet @BOTL och någon till) skriver ett långt och nyanserat inlägg.
Personen som drog snabba slutsatser svarar kort och har knappt läst inlägget.
Trist.

Och en grej till, apropå idag, jag utgår i från att @Khoma , när du hörde om Utøya första gången, då utgick du ifrån att det var typ Al-Quaida?
Sötnos , lek lite mer psykolog på internet.
Nej jag trodde inte det var Al-Quaida. Vår media är inte sen att rapportera om det är en vit man som begår brott. I de flesta fall står det Svensk (i detta fallet Norsk) Annars väljer dem att inte ens skriva ut etnicitet om det är något annat än ovanstående...Som sagt AF rapporterade att det var "Svenskar" som gruppvåldtagit kvinnan på färjan. En av dem behövde tolk, resten råkade bara bo I Sverige med Svenskt medborgarskap.
Roligt att du väljer att ta upp Breivik när vi pratar om Sverige :)
Säkert många svenskar som kastar granater, tänder eld på bilar, sen kastar sten på brandkåren när dem anländer i Rosengård, känns typiskt svenskt att göra :)
Jo det har varit tre granatexplosioner på en vecka nu i Malmö, detta har t.o.m rapporterats på vår kära public service.
Sluta kalla det nyanserat bara för han råkar dela din åsikt...Antar att du tyckte det Adam Tensta gjorde i TV4 var rätt också? Fint sätt att skapa PR för sitt nya album som han snart släpper ;) Dock var ju folk snabba på att hoppa på Louise och dödshota henne....Inte så att Adam Tensta själv i sina texter använder sig av "N" ordet eller så...Samt sjunger att kniven skall slipas (riktat till J. Åkesson).
Jag vet att många håller med mig, sen att få vågar skriva det här är en annan sak.
Jag antar att du skyller den ökande kriminaliteten i Sverige på någon baby boom som inträffade för 15-20 år sedan?
Du kan ju annars ta och fråga medborgarna på Lampedusa vad dem kan berätta om när det kommer till faktorer som leder till ökad kriminalitet....
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp