Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Mysteriet med GULD kronograferna!

Diskussion i 'Vintage' startad av KMS, 28 september 2013.

1. KMS
    Trådstartare

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    När jag bytte band på mina två kronografer från denna tråd http://klocksnack.se/threads/gold-feeling-skäl-1-2.5047/#post-79175 upptäckte jag små märken som var alldeles för små för att läsa, detta var i mars månad...

Detta har legat och gnagt ett bra tag, vad kunde det vara för hemliga symboler? Vi har ett par riktiga foliehattar på jobbet så fantasin har fått fullt spelrum. Lättpåverkad som jag är, slog jag till på ett 20 kronors makroobjektiv till Iphonen och tog lite bilder:

Man kan här se tydligt ett stort X samt CH 10M och texten PLORGALV, vad kan detta betyda???

Här kan man se L PL något som liknar en råtta eller åsna/häst och texten GAL10Ms, spännande...

Efter 1 minuts googlande dog mysteriet totalt!

"Complement
    With watch cases of the 50's in addition to the manufacturer's stamp various stamps on diving with always the same letter combination.
    1 Abbreviation for double coated with gold - line PLOR
    2 GALV line - short for electrically
    In addition, either a leaf, a star or two birds.
    On a housing stands next to the sheet 4 C M M.
    Which I interpret as 4/100 mm = 40 microns (micrometers)
    Star, bird and leaf could therefore also represent the thickness of the gold plating.
    FOR EXAMPLE Star = 10 microns, 2 birds = 20μm, 40μm = Journal.
    Can anyone say something about the origin of the stamps / housing of you "

Med andra ord är dessa "symboler" bara en beskrivning av att det är guldpläterade boetter, vilket inte direkt slog ner som en blixt från klar himmel om man säger så...

Jag hade hoppats på någon oväntad och hemlig koppling till Heuer eller varför inte El Primero men det klart man kan inte få allt :). Coola är dom ändå!

Denke, Pappi, Mr.Chang och 11 andra gillar detta.
  2. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    :artist::eek::facepalm::meh:

Kul inlägg och balla klockor.

KMS gillar detta.
  3. Kson

Kson Friends of KS

Gillar klockorna :)

KMS gillar detta.
  4. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Haha, Heuer smög in sina urverk i andra tillverkares boetter och satte sedan hemliga stämplar på dessa! :D Kul post!

KMS och Scaramanga gillar detta.
  5. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Kul post, de är fina de där kronograferna! :)

KMS gillar detta.