• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mysteriet med GULD kronograferna!

KMS

Rolex
När jag bytte band på mina två kronografer från denna tråd https://klocksnack.se/threads/gold-feeling-skäl-1-2.5047/#post-79175 upptäckte jag små märken som var alldeles för små för att läsa, detta var i mars månad...

Detta har legat och gnagt ett bra tag, vad kunde det vara för hemliga symboler? Vi har ett par riktiga foliehattar på jobbet så fantasin har fått fullt spelrum. Lättpåverkad som jag är, slog jag till på ett 20 kronors makroobjektiv till Iphonen och tog lite bilder:



Man kan här se tydligt ett stort X samt CH 10M och texten PLORGALV, vad kan detta betyda???



Här kan man se L PL något som liknar en råtta eller åsna/häst och texten GAL10Ms, spännande...

Efter 1 minuts googlande dog mysteriet totalt!

"Complement
With watch cases of the 50's in addition to the manufacturer's stamp various stamps on diving with always the same letter combination.
1 Abbreviation for double coated with gold - line PLOR
2 GALV line - short for electrically
In addition, either a leaf, a star or two birds.
On a housing stands next to the sheet 4 C M M.
Which I interpret as 4/100 mm = 40 microns (micrometers)
Star, bird and leaf could therefore also represent the thickness of the gold plating.
FOR EXAMPLE Star = 10 microns, 2 birds = 20μm, 40μm = Journal.
Can anyone say something about the origin of the stamps / housing of you "


Med andra ord är dessa "symboler" bara en beskrivning av att det är guldpläterade boetter, vilket inte direkt slog ner som en blixt från klar himmel om man säger så...

Jag hade hoppats på någon oväntad och hemlig koppling till Heuer eller varför inte El Primero men det klart man kan inte få allt :). Coola är dom ändå!





 
Topp