• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mystiken i hatet mot Steinhart

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Personligen tappade respekten helt för Steinhart då jag såg dessa http://www.aramar.nl/index.php?item=&action=article&group_id=35&aid=515&lang=EN
Detta tycker jag är lite för mycket stöld. Davosa Ternos är väl också lite väl lik originalsubben?

Med det sagt så får väl var och en köpa precis vad de vill, det måste ju vara upp till var och en, men samtidigt får man väl ändå ta konsekvenserna och respektera att andra tycker det ena eller det andra. Ordet är fritt, så länge forumägarna inte väljer att moderera bort det. Det är ju deras rättighet, trots allt.

Bara mina 2 ören...
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
max skrev:
Det är en kopia, och du får nog leva med det. Har du en och trivs, fine underbart och kanon.
Att försöka hävda att det inte är kopior är naivt men det blir lätt så när man själv har en, att det är ett ok ur rent kvalitetsmässigt är det ingen som ifrågasätter, att designen är en kopia är som sagt en självklarhet och i " skit" tror jag åsyftas just detta då även jag anser att ett företag som plankar en design rakt av från ett annat företag är ett slappt och ointressant företag inklusive dess produkter.
Skall man tillverka en unik sak som en klocka så tycker jag man bör rita lite själv och inte bara köra ctrl+c ctrl+v.

Så välkommen och trevligt att du funnit ett ur som du gillar, slit det med hälsan! Skall du försöka predika för oss om att steinhart är en underbar och unik tillverkare så har du nog dock ett svårt jobb framför dig :)

Som jag skrivit tidigare så predikar jag inte att Steinhart är unik klocktillverkare :) det jag vill få fram är att jag har full förståelse för att ni rolexnissar klankar ner på designen men som skrivits tidigare så gör fanimej alla klocktillverkare designstöld, men vissa gör det mer än andra som tex steinhart! Och det som gjort mig konfunderad är när folk skriver att för exempel steinhart är rent skit, men skriver man så och menar att designen är för lik rolex så har jag full förståelse för dette , absolut, men man kan inte säga att steinhart är skit och mena det precis på ordet, då tycker jag att man inte har någon aning om vad man pratar om!
 
C

China

Guest
carlanton skrev:
Kan någon som är mer insatt i varumärkes- och mönsterrätt än jag förklara varför de schweiziska giganterna inte tar itu med plankarna? Till exempel Mag Lite har ju varit inblandade i en mängd processer och fått både mönsterskydd och upphovsrättsligt skydd. Min gissning är att submarinerns form anses vara generisk och sakna särskiljningsförmåga hos den genomsnittlige konsumenten på den relevanta marknaden. Fast det låter ju konstigt, när få företag har varit så konsekventa i sin marknadsföring som Rolex.

Därför att de Schweiziska giganterna själva "lånat" ganska friskt för att utveckla teknik och de designer som vi idag förknippar med olika varumärken. Sedan hade det funnits ett moment 22 i om t.ex. klockboetten som företeelse gått att patentera, och ägaren av patentet hade haft monopol. Upphovsrätt fungerar inte i alla lägen, ungefär som att man inte kan ta patent på naturvetenskapliga upptäckter. Däremot så är jag inte så insatt i juridikens virrvarr att jag kan ge några konkreta exempel på var gränsen går idag för vad som kan patenteras eller mönsterskyddas, när det gäller design av en klocka.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Problemet är att ni som klankar ner inte är i samma sits som Steinhart ägaren, då ni redan gått igenom riten för att bli en del av församlingen.
Kalla det kopia, nja, plagiat kanske, för är det verkligen en kopia av Rolex så borde väl de blivit stämda och fått lägga ner produktionen.
Men jämföra Seiko 007 med Steinhart är ju kämpigt, då Steinharten kostar dubbelt upp.
Och är verkligen Rolex först ut med submariner designen, eller är det en kopia av Rolex?
Tacka vet jag Omega, dom är iaf svenne banan klockor.
 

RDFG

Cartier
Per skrev:
RDFG skrev:
Jag antar att det Spencer och de flesta andra åsyftar när de skriver "Det är skit" är just konceptet att planka en design och det får man ha full förståelse för. Det enda man kan be om är att dessa personer i den händelse att någon lägger upp en paketöppningstråd eller liknande innehållande steinhart/davosa/mkII håller dryga kommentarer för sig själv.

Precis som alla gör om det gäller en klocka man själv kanske tyckte var ful som stryk/kasst urverk/whatever.

To each his own och det finns ingen anledning att klanka ner på varandras köp, det är allt.
Det gör vi inte heller. Här var det ju dock en fråga och därav att vi svarar. Som sagt; whatever floats your boat. ;)


Nej jag vet :) och absolut ska alla få vädra sin åsikt när det gäller en frågeställning som i denna tråden. Det jag menade var väl egentligen att folk drar sig för att kanske göra en paketöppningstråd eller lägga upp bild i dagens klocka när folk slänger skit på på specifika märken i tid och otid, och det är ju synd när liknande klockor ofta är ett första steg in i ett underbart intresse :) Jaja, jag är lika trött som alla andra på dessa homagediskussioner så jag sätter nog punkt för min egen medverkan i och med detta.

Ha det gott (oavsett om du är en hemsk designplanksköpare eller inte :))
 

max

Dancing Queen
Fifflio skrev:
Som jag skrivit tidigare så predikar jag inte att Steinhart är unik klocktillverkare :) det jag vill få fram är att jag har full förståelse för att ni rolexnissar klankar ner på designen men som skrivits tidigare så gör fanimej alla klocktillverkare designstöld, men vissa gör det mer än andra som tex steinhart! Och det som gjort mig konfunderad är när folk skriver att för exempel steinhart är rent skit, men skriver man så och menar att designen är för lik rolex så har jag full förståelse för dette , absolut, men man kan inte säga att steinhart är skit och mena det precis på ordet, då tycker jag att man inte har någon aning om vad man pratar om!
Forumdiskussioner kan lätt bli en aning svart och vitt, så att läsa mkt, skapa sig en egen uppfattning, inte ta åt sig av allt och ösa en skopa salt på resten är en bra regel för att må gott.
Du får helt enkelt dyka upp på nått gtg och klämma på lite äkta vara ;)
 

John R

Panerai
theargonaut skrev:
Personligen tappade respekten helt för Steinhart då jag såg dessa http://www.aramar.nl/index.php?item=&action=article&group_id=35&aid=515&lang=EN
Detta tycker jag är lite för mycket stöld. Davosa Ternos är väl också lite väl lik originalsubben?

Med det sagt så får väl var och en köpa precis vad de vill, det måste ju vara upp till var och en, men samtidigt får man väl ändå ta konsekvenserna och respektera att andra tycker det ena eller det andra. Ordet är fritt, så länge forumägarna inte väljer att moderera bort det. Det är ju deras rättighet, trots allt.

Bara mina 2 ören...

Så du menar att du hade respekt för märket innan de snodde designen
från just din klocka?

/John R
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
JoberMan skrev:
theargonaut skrev:
...Folk får väl köpa vad de vill, oavsett anledning/motiv.

Nix, inte barnporr och inte klock-kopior.
Får och får var kanske lite diffus, men alla bär i alla fall ett ansvar för sina handlingar. Förhoppningsvis får de förr eller senare notan... och leva med den resten av sitt liv... och mer därtill. Ruttna i helvetet, ingen nämnd, ingen glömd!
 
Fifflio skrev:
men man kan inte säga att steinhart är skit och mena det precis på ordet, då tycker jag att man inte har någon aning om vad man pratar om!

Nu sa ju Spence sen att Jag ifrågasätter inte kvalitén utan designstölden och jag håller med....

Vart vill du komma? Vi har ju sagt att kvaliten är säkert bra särskilt kontra priset men jag tycker det känns allmänt tråkigt att rocka hommager, detta är ett klockforum där dom flesta är sjukligt intresserade av klockor, urverk, skor och knivar, he he...och då är det väl rätt självklart att många inte tycker hommager är det festligaste man kan bära även om dom är av okej kvalitet...

Testa och gå in på valfritt niche forum så finner du nog samma tankesätt, gå in på t.ex ett cykelforum och börja tjata om Biltema hojjar som har samma design som t.ex Bianchi eller nåt och har shimano växlar som är helt okej, inget snack, men det är ändå inte Campagnolo...
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
John R skrev:
theargonaut skrev:
Personligen tappade respekten helt för Steinhart då jag såg dessa http://www.aramar.nl/index.php?item=&action=article&group_id=35&aid=515&lang=EN
Detta tycker jag är lite för mycket stöld. Davosa Ternos är väl också lite väl lik originalsubben?

Med det sagt så får väl var och en köpa precis vad de vill, det måste ju vara upp till var och en, men samtidigt får man väl ändå ta konsekvenserna och respektera att andra tycker det ena eller det andra. Ordet är fritt, så länge forumägarna inte väljer att moderera bort det. Det är ju deras rättighet, trots allt.

Bara mina 2 ören...

Så du menar att du hade respekt för märket innan de snodde designen
från just din klocka?

/John R

Hehehe... exakt! Nej, men mer respekt i alla fall. Submariner-looken finns det ju så många andra som redan kopierat av i åratal. Den har som någon tidigare nämnde, blivit mer eller mindre generisk. Kan tyckas tråkigt det med, men det hände för så länge sedan och är så utbredd, så det är mer eller mindre accepterat.
 

P-A

Sir Spamalot
Fan, jag blev sugen på en SKX007 eller 009 nu....åh.... någon som har en att iaf nästan ge bort? ;)
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
masterkiller skrev:
Fifflio skrev:
men man kan inte säga att steinhart är skit och mena det precis på ordet, då tycker jag att man inte har någon aning om vad man pratar om!

Nu sa ju Spence sen att Jag ifrågasätter inte kvalitén utan designstölden och jag håller med....

Vart vill du komma? Vi har ju sagt att kvaliten är säkert bra särskilt kontra priset men jag tycker det känns allmänt tråkigt att rocka hommager, detta är ett klockforum där dom flesta är sjukligt intresserade av klockor, urverk, skor och knivar, he he...och då är det väl rätt självklart att många inte tycker hommager är det festligaste man kan bära även om dom är av okej kvalitet...

Testa och gå in på valfritt niche forum så finner du nog samma tankesätt, gå in på t.ex ett cykelforum och börja tjata om Biltema hojjar som har samma design som t.ex Bianchi eller nåt och har shimano växlar som är helt okej, inget snack, men det är ändå inte Campagnolo...

Dit jag vill komma är att vill ni på klockforumet som bär rolex, omega, breitling sitta här ensamma och diskutera i framtiden eller vill man ha in nya medlemmar som också är klockintresserade? Vart någonstans ska man börja i klockträsket, vart går gränsen? Alla har väl börjat någonstans innan dom köpte sin rolle eller liknande?

Steinhart är INTE en rolex, jag håller fullständigt med om detta! Men det kan vara bra start för en klockintresserad lekman som vill ha mkt bang för pengarna och älskar rolex design! Detta är min poäng i det hela!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Fifflio skrev:
masterkiller skrev:
Fifflio skrev:
men man kan inte säga att steinhart är skit och mena det precis på ordet, då tycker jag att man inte har någon aning om vad man pratar om!

Nu sa ju Spence sen att Jag ifrågasätter inte kvalitén utan designstölden och jag håller med....

Vart vill du komma? Vi har ju sagt att kvaliten är säkert bra särskilt kontra priset men jag tycker det känns allmänt tråkigt att rocka hommager, detta är ett klockforum där dom flesta är sjukligt intresserade av klockor, urverk, skor och knivar, he he...och då är det väl rätt självklart att många inte tycker hommager är det festligaste man kan bära även om dom är av okej kvalitet...

Testa och gå in på valfritt niche forum så finner du nog samma tankesätt, gå in på t.ex ett cykelforum och börja tjata om Biltema hojjar som har samma design som t.ex Bianchi eller nåt och har shimano växlar som är helt okej, inget snack, men det är ändå inte Campagnolo...

Dit jag vill komma är att vill ni på klockforumet som bär rolex, omega, breitling sitta här ensamma och diskutera i framtiden eller vill man ha in nya medlemmar som också är klockintresserade? Vart någonstans ska man börja i klockträsket, vart går gränsen? Alla har väl börjat någonstans innan dom köpte sin rolle eller liknande?

Steinhart är INTE en rolex, jag håller fullständigt med om detta! Men det kan vara bra start för en klockintresserad lekman som vill ha mkt bang för pengarna och älskar rolex design! Detta är min poäng i det hela!



Jag började själv på botten med en Omega SMP 1999 ;)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Fifflio skrev:
masterkiller skrev:
Fifflio skrev:
men man kan inte säga att steinhart är skit och mena det precis på ordet, då tycker jag att man inte har någon aning om vad man pratar om!

Nu sa ju Spence sen att Jag ifrågasätter inte kvalitén utan designstölden och jag håller med....

Vart vill du komma? Vi har ju sagt att kvaliten är säkert bra särskilt kontra priset men jag tycker det känns allmänt tråkigt att rocka hommager, detta är ett klockforum där dom flesta är sjukligt intresserade av klockor, urverk, skor och knivar, he he...och då är det väl rätt självklart att många inte tycker hommager är det festligaste man kan bära även om dom är av okej kvalitet...

Testa och gå in på valfritt niche forum så finner du nog samma tankesätt, gå in på t.ex ett cykelforum och börja tjata om Biltema hojjar som har samma design som t.ex Bianchi eller nåt och har shimano växlar som är helt okej, inget snack, men det är ändå inte Campagnolo...

Dit jag vill komma är att vill ni på klockforumet som bär rolex, omega, breitling sitta här ensamma och diskutera i framtiden eller vill man ha in nya medlemmar som också är klockintresserade? Vart någonstans ska man börja i klockträsket, vart går gränsen? Alla har väl börjat någonstans innan dom köpte sin rolle eller liknande?

Steinhart är INTE en rolex, jag håller fullständigt med om detta! Men det kan vara bra start för en klockintresserad lekman som vill ha mkt bang för pengarna och älskar rolex design! Detta är min poäng i det hela!



Jag började själv på botten med en Omega SMP 1999 ;)
Aouch! Den var inte snäll ;)
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Jag förstår precis spencer och allas argumentation emot steinhart haha jag vet precis hur det är när någon köpt en ny mobiltelefon dom älskar som är så himla bra......MEN DET ÄR FORTFARANDE INTE EN iPhone!!
 

David

Bödeln
Spencer66 skrev:
Jag tycker de flesta accepterar Steinhart eller åtminstone lika många som accepterar Davosa. Själv tycker jag båda är skit men accepterar att andra bär dem.

Det var fan vad du är förlåtande idag. Jag hade avfriendat på facebook och blockat telefonnumret om jag avslöjade en bekant med sånt där skräp.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
David skrev:
Spencer66 skrev:
Jag tycker de flesta accepterar Steinhart eller åtminstone lika många som accepterar Davosa. Själv tycker jag båda är skit men accepterar att andra bär dem.

Det var fan vad du är förlåtande idag. Jag hade avfriendat på facebook och blockat telefonnumret om jag avslöjade en bekant med sånt där skräp.

Och jag som fixade in dig på gästlistan på Rose och Whiteroom :(
 

David

Bödeln
Fifflio skrev:
Dit jag vill komma är att vill ni på klockforumet som bär rolex, omega, breitling sitta här ensamma och diskutera i framtiden eller vill man ha in nya medlemmar som också är klockintresserade? Vart någonstans ska man börja i klockträsket, vart går gränsen?

Håller inte.

Du får en schysst vintage-Omega för hälften av vad du betalar för plankningen. Om det inte är intressant kan du få en kvalitetsklocka med eget utseende från Tissot eller Seiko för samma summa.
 

David

Bödeln
Spencer66 skrev:
Och jag som fixade in dig på gästlistan på Rose och Whiteroom :(

Och jag har sett till att din fru inte behöver frysa om handleden, behöver inte betyda att jag måste acceptera Davosa. :)

Tjänsten är hur som helst mycket uppskattad, och du har väl inga MKII-skelett i garderoben?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp