• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mystiken i hatet mot Steinhart

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Helvetia

Cartier
först och främst vill jag säga att det är skitkul att du (ts) har hittat en klocka du trivs med. själv tycker jag att det är en skittrist plankning och har mycket hellre en billigare seiko på armen. Att jag tycker så tycker jag du ska skaka av dig. starta istället en samlingstråd för steinhart och be belackare hålla sig borta så hittar du säkert några till frälsta att diskutera steinhartviktigheter med. En sån här tråd leder ju ingenstans egentligen, för icke-argument som "ni tycker steinhart är skit, men jag tycker inte, alltså är det inte det" biter inte på någon. en ordentlig recension kanske skulle vara på sin plats dock, om du vill missionera.

i all välmening,

Helvetia
 

David

Bödeln
Vander_Hion skrev:
Nu till pudelns kärna; är det så att vi bara diskuterar och jämför klockor och klockors utseende i "modern tid" eller är verkligen Rolex arketypen för alla armbands ur. Var de verkligen först med designen på alla deras visare, index, boetter etc.?

Just den saken råder det väldigt delade meningar om, se till exempel den här artikeln om Blancpain Fifty Fathoms:
http://www.hodinkee.com/blog/2011/2/8/a ... hotos.html

masterkiller skrev:
Har man ett intresse så kostar det, så enkelt är det.......det finns beggade Rolex Subbar från 20k och Datejust från så lite som 10k och det är nog rätt så mycket roligare än att köpa en kompromiss som ändå kostar en slant (4k för Steinhart, vissa andra kostar bra mycket mer) och det kommer nog ändå visa sig vara ett mer ekonomsikt beslut i slutändan att satsa på the real deal....och skulle jag ha 4k och lägga på en klocka så finns det mycket i den klassen om man köper begagnat även från kända tillverkare om än inte kanske Omega, Rolex Breitling m.fl men säkert ifrån mid range märken som Oris, Hamilton, Fortis, Glycine och självklart Seiko & Citizen....

Precis så! Har man råd att kasta bort 4k på skräp borde det inte vara några problem att skrapa ihop fem gånger den summan och köpa något man med stolthet kan använda resten av livet.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
micke_s skrev:
Love the watch, not the brand - Köp det du gillar och njut av det, låt folk tycka va de vill, det enda som spelar roll är va du själv känner! Kan uppriktigt säga att en gång i tiden fick jag en (konstigt nog) sjukt välgjord KinaSub, älskade den klockan tills den en dag ironiskt nog blev stulen vid inbrott.


//Micke

+1000!

Köp vad ni vill och bär vad ni vill så länge intresset finns. Det finns forum liknande detta som bara behandlar välgjorda kopior och dessa grabbar brukar även ha den äkta varan men ser jakten på den perfekta kopian som en utmaning. Jag skiter i vilket och dömer inte personen för det. Finns värre saker i livet att bry sig om.

Steinhart är nice, hade själv kunnat tänka mig en sådan faktiskt. Innan jag köpte min första Sub hade jag en Alpha Sub, skillnaden i handen var inte så stor men sen att Alphan släppte immade bakom glaset vid lite kyla är en annan sak. :mrgreen:
 

Itson

Omega
Underhållande morgonläsning såhär på en fredag, tack! Tycker att det gentemot vissa är bra att ämnen, för vissa känsliga ämnen blir diskuterade. Vill man inte delta i diskussionen, kanske blir för upprörd eller annat så är det bara att avstå från att läsa/skriva. Mina åsikter i det hela finns i den här tråden, via många av er. I slutänden är det upp till egna preferenser vad som passar just nu. Det är inte mig du skall övertala, det är dig själv.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
CreativeMind skrev:
Jag skulle aldrig bära en "förfalskning" - men en "Swiss made" homage till en sann ikon som finns i färre än 1000 ex i original - blir den "fel" bara för att den är just en Steinhart?

Nej. Den är fel för att den är en kopia. Hade Omega gjort den hade den varit lika mycket fel.

masterkiller skrev:

+1

Sen undrar jag även hur det kommer kännas att bära en Steinhart som säkert är ganska gedigen och byta mot en 20 år gammal rasslig submariner. :D
 
För mig blir pudelns kärna: nörderi vs snobberi ;)

KS är ju ett relativt nytt forum och frågan är vilken kultur som formas här?
Om jag gör en snabb "internationell" jämförelse så tycker jag nog att KS påminner om vissa "varumärkes specifika" forum i tonen...
Ordet "hat" används ganska flitigt och varumärkenas "tyngd" verkar alltid ha företräde framför aspekter som kvalitet, hantverksskicklighet, tillverkningsland, design mm. Med ett undantag - Seiko ;)

När man beundrar och uppskattar klockor som tex Fifty Fathoms och Milsuben så uppstår ju några val:
1. Bara läsa om dem och beundra dem på museer och auktionsvisningar osv
2. Köpa välgjorda homager
3. Köpa vintage från originaltillverkaren som ligger "nära", som tex Rolex Submariner 5512
4. Köpa moderna varianter som påminner om originalet från tillverkaren, tex Rolex Submariner 114060
5. Köpa vintage originalet - absolut mest "creddigt" men också dyrast ;)

För mig blir det inte en fråga om "Rolex eller ej" utan om en "Milsub-design eller ej" :geek:
Och då tycker jag att Orange, MKII och kanske även Steinhart är ett alternativ!

Ps.
Att tex modda en 5512 så att den blir lik en 5517 eller bygga ihop en "Milsub" av "Rolex-skrot" är i mitt tycke inget alternativ - man förstör en fin ursprungsklocka och skapar en förfalskning. Om man sedan försöker sälja den som äkta vara så är det rentav kriminellt!
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
CreativeMind skrev:
För mig blir pudelns kärna: nörderi vs snobberi ;)

KS är ju ett relativt nytt forum och frågan är vilken kultur som formas här?
Om jag gör en snabb "internationell" jämförelse så tycker jag nog att KS påminner om vissa "varumärkes specifika" forum i tonen...
Ordet "hat" används ganska flitigt och varumärkenas "tyngd" verkar alltid ha företräde framför aspekter som kvalitet, hantverksskicklighet, tillverkningsland, design mm. Med ett undantag - Seiko ;)

När man beundrar och uppskattar klockor som tex Fifty Fathoms och Milsuben så uppstår ju några val:
1. Bara läsa om dem och beundra dem på museer och auktionsvisningar osv
2. Köpa välgjorda homager
3. Köpa vintage från originaltillverkaren som ligger "nära", som tex Rolex Submariner 5512
4. Köpa moderna varianter som påminner om originalet från tillverkaren, tex Rolex Submariner 114060
5. Köpa vintage originalet - absolut mest "creddigt" men också dyrast ;)

För mig blir det inte en fråga om "Rolex eller ej" utan om en "Milsub-design eller ej" :geek:
Och då tycker jag att Orange, MKII och kanske även Steinhart är ett alternativ!

Ps.
Att tex modda en 5512 så att den blir lik en 5517 eller bygga ihop en "Milsub" av "Rolex-skrot" är i mitt tycke inget alternativ - man förstör en fin ursprungsklocka och skapar en förfalskning. Om man sedan försöker sälja den som äkta vara så är det rentav kriminellt!

Håller helt med i detta, tycker också det är nörderi vs snobberi, jag vill på något sett inte höja steinhart upp i skyarna att det är världens bästa klocka, det är inte det som är själva poängen med den här tråden. Saken i sig innebär att jag egentligen vill få fram att om någon ny medlem har köpt en ny klocka för exempel, som har ett "bra" urverk för sitt pris och en snygg design, varför ska då folk skriva, skitklocka, osv osv, istället för att kunna skriva om hantverket och bedöma det därifrån. För ett exempel kan man ju faktiskt bedöma själva klockan och sedan säga att jag tycker att den är lite för lik Rolex suben osv osv istället för att helt dissa klockan för då är det faktiskt tala om snobberi.

Rolexdesignen verkar på något vis vara helig, jag har gått mediaprogrammet och läst marknadsföring. Det ett företag gör när man skall sälja något (för exempel klockor) till marknaden är att man gör flera marknadsundersökningar och ser vad folk gillar och vill ha. Sedan börjar man designa efter vad marknaden kan tänkas att köpa. Vilket företag som hellst skulle nog göra som marknaden säger och inte bara göra en klocka som troligtvis ingen i marknadsundersökningen har visat att dom vill ha. Svårt att förklara detta i skrift.

Nu till poängen: Jag tycker att man kan visa varandra respekt och skriva och bedöma hantverket och inte bara skriva : Den är skit köp en rolex osv. Den som skriver något sådant anser jag inte ha någon kunskap om vad den pratar om.
 
C

China

Guest
CreativeMind skrev:
Måste erkänna att jag köpte min Ocean Vintage Military för att just Submariner 5517 (som är den ultimata Milsuben med svärds-visarna, gulnat tritium osv) är min "graal". Och som sådan ganska ouppnåelig - vilket i och för sig inte en "vanlig" Rolex sub är.

Kontaktade Orange Watch Company och MKII men tyckte att väntetiderna var för långa - Ocean Vintage Military behövde jag bara vänta ca en månad på ;-) Och precis som de två förstnämnda så är Steinharts homage inte en kopia utan skiljer sig från originalet på pass tydligt att ingen - som vet vad en Milsub är - skulle kunna ta den för originalet.

Jag skulle aldrig bära en "förfalskning" - men en "Swiss made" homage till en sann ikon som finns i färre än 1000 ex i original - blir den "fel" bara för att den är just en Steinhart?
Är en "moddad" Seiko bättre? Eller är en Orange, Davosa, Armida eller MK II alltid bättre än en Steinhart?
Nyfiken på forumets åsikter....

Ps.
Och Rolex förlorar inga pengar på mig... tvärtom ;-)

Av ganska uppenbara skäl så är Orange Watch Company och en "moddad" Seiko några tusen gånger bättre än Kineser som påstås vara "Swiss made". Steinhart är heller ingen tillverkare, man köper sina klockor av olika lågpristillverkare. Egentligen så är Steinhart ett påhittat varumärke, precis som t.ex. Debaufre, Roberts och MarcelloC, vilka skapats av gamle Günter.

Jag har inget emot billiga Kineser, tvärtom mot vad många tror så finns det lågprisalternativ som utklassar många välkända varumärken, om man ser till ”bang for the buck”, och prestanda på verken. Men figurer som Günter Steinhart är och förblir skojare i min bok. Steinhart har alltså sin tillverkning i Kina, och påståendet om ”Swiss made” faller på sin egen orimlighet. Hur kan en ”tillverkare” som enl. egen uppgift har två urmakare anställda och en ensam stackare som sköter service/returer, klara av att driva ett företag som producerar 10.000tals klockor per år...

Diskussionen om plagiering finner jag ganska meningslös, då större delen av de numera etablerade och respekterade varumärkena har börjat sin bana på liknande sätt som Steinhart. Hade Steinhart varit öppna med att det rör sig om Kinesiska klockor och haft en anständig prissättning, så hade jag inte haft några synpunkter.

Men nu ska man väl inte kasta för mycket skit på Günter Steinhart, när det finns gott om andra kända varumärken som sysslar med samma sak, att sälja ”Swiss made” klockor från Guangzhou.
 

point1

Cartier
Fifflio skrev:
CreativeMind skrev:
För mig blir pudelns kärna: nörderi vs snobberi ;)

KS är ju ett relativt nytt forum och frågan är vilken kultur som formas här?
Om jag gör en snabb "internationell" jämförelse så tycker jag nog att KS påminner om vissa "varumärkes specifika" forum i tonen...
Ordet "hat" används ganska flitigt och varumärkenas "tyngd" verkar alltid ha företräde framför aspekter som kvalitet, hantverksskicklighet, tillverkningsland, design mm. Med ett undantag - Seiko ;)

När man beundrar och uppskattar klockor som tex Fifty Fathoms och Milsuben så uppstår ju några val:
1. Bara läsa om dem och beundra dem på museer och auktionsvisningar osv
2. Köpa välgjorda homager
3. Köpa vintage från originaltillverkaren som ligger "nära", som tex Rolex Submariner 5512
4. Köpa moderna varianter som påminner om originalet från tillverkaren, tex Rolex Submariner 114060
5. Köpa vintage originalet - absolut mest "creddigt" men också dyrast ;)

För mig blir det inte en fråga om "Rolex eller ej" utan om en "Milsub-design eller ej" :geek:
Och då tycker jag att Orange, MKII och kanske även Steinhart är ett alternativ!

Ps.
Att tex modda en 5512 så att den blir lik en 5517 eller bygga ihop en "Milsub" av "Rolex-skrot" är i mitt tycke inget alternativ - man förstör en fin ursprungsklocka och skapar en förfalskning. Om man sedan försöker sälja den som äkta vara så är det rentav kriminellt!

Håller helt med i detta, tycker också det är nörderi vs snobberi, jag vill på något sett inte höja steinhart upp i skyarna att det är världens bästa klocka, det är inte det som är själva poängen med den här tråden. Saken i sig innebär att jag egentligen vill få fram att om någon ny medlem har köpt en ny klocka för exempel, som har ett "bra" urverk för sitt pris och en snygg design, varför ska då folk skriva, skitklocka, osv osv, istället för att kunna skriva om hantverket och bedöma det därifrån. För ett exempel kan man ju faktiskt bedöma själva klockan och sedan säga att jag tycker att den är lite för lik Rolex suben osv osv istället för att helt dissa klockan för då är det faktiskt tala om snobberi.

Rolexdesignen verkar på något vis vara helig, jag har gått mediaprogrammet och läst marknadsföring. Det ett företag gör när man skall sälja något (för exempel klockor) till marknaden är att man gör flera marknadsundersökningar och ser vad folk gillar och vill ha. Sedan börjar man designa efter vad marknaden kan tänkas att köpa. Vilket företag som hellst skulle nog göra som marknaden säger och inte bara göra en klocka som troligtvis ingen i marknadsundersökningen har visat att dom vill ha. Svårt att förklara detta i skrift.

Nu till poängen: Jag tycker att man kan visa varandra respekt och skriva och bedöma hantverket och inte bara skriva : Den är skit köp en rolex osv. Den som skriver något sådant anser jag inte ha någon kunskap om vad den pratar om.

Så du menar att Steinhart gjorde en helt oberoende marknadsundersökning och kom fram till att det marknaden ville ha var exakt samma sak som Rolex redan skapat, eller kom de fram till att marknaden ville ha Rolex?

Ett bra företag skapar någonting som marknaden inte visste att de behövde eller ville ha, någonting nytt, inte bara kopierar en design.

Jag har svårt att tro att Steinhart gjort en enda undersökning.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Fifflio skrev:
CreativeMind skrev:
För mig blir pudelns kärna: nörderi vs snobberi ;)

KS är ju ett relativt nytt forum och frågan är vilken kultur som formas här?
Om jag gör en snabb "internationell" jämförelse så tycker jag nog att KS påminner om vissa "varumärkes specifika" forum i tonen...
Ordet "hat" används ganska flitigt och varumärkenas "tyngd" verkar alltid ha företräde framför aspekter som kvalitet, hantverksskicklighet, tillverkningsland, design mm. Med ett undantag - Seiko ;)

När man beundrar och uppskattar klockor som tex Fifty Fathoms och Milsuben så uppstår ju några val:
1. Bara läsa om dem och beundra dem på museer och auktionsvisningar osv
2. Köpa välgjorda homager
3. Köpa vintage från originaltillverkaren som ligger "nära", som tex Rolex Submariner 5512
4. Köpa moderna varianter som påminner om originalet från tillverkaren, tex Rolex Submariner 114060
5. Köpa vintage originalet - absolut mest "creddigt" men också dyrast ;)

För mig blir det inte en fråga om "Rolex eller ej" utan om en "Milsub-design eller ej" :geek:
Och då tycker jag att Orange, MKII och kanske även Steinhart är ett alternativ!

Ps.
Att tex modda en 5512 så att den blir lik en 5517 eller bygga ihop en "Milsub" av "Rolex-skrot" är i mitt tycke inget alternativ - man förstör en fin ursprungsklocka och skapar en förfalskning. Om man sedan försöker sälja den som äkta vara så är det rentav kriminellt!

Håller helt med i detta, tycker också det är nörderi vs snobberi, jag vill på något sett inte höja steinhart upp i skyarna att det är världens bästa klocka, det är inte det som är själva poängen med den här tråden. Saken i sig innebär att jag egentligen vill få fram att om någon ny medlem har köpt en ny klocka för exempel, som har ett "bra" urverk för sitt pris och en snygg design, varför ska då folk skriva, skitklocka, osv osv, istället för att kunna skriva om hantverket och bedöma det därifrån. För ett exempel kan man ju faktiskt bedöma själva klockan och sedan säga att jag tycker att den är lite för lik Rolex suben osv osv istället för att helt dissa klockan för då är det faktiskt tala om snobberi.

Rolexdesignen verkar på något vis vara helig, jag har gått mediaprogrammet och läst marknadsföring. Det ett företag gör när man skall sälja något (för exempel klockor) till marknaden är att man gör flera marknadsundersökningar och ser vad folk gillar och vill ha. Sedan börjar man designa efter vad marknaden kan tänkas att köpa. Vilket företag som hellst skulle nog göra som marknaden säger och inte bara göra en klocka som troligtvis ingen i marknadsundersökningen har visat att dom vill ha. Svårt att förklara detta i skrift.

Nu till poängen: Jag tycker att man kan visa varandra respekt och skriva och bedöma hantverket och inte bara skriva : Den är skit köp en rolex osv. Den som skriver något sådant anser jag inte ha någon kunskap om vad den pratar om.

I vilken paketöppningstråd, här på KS, har du läst det?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
CreativeMind skrev:
För mig blir pudelns kärna: nörderi vs snobberi ;)

KS är ju ett relativt nytt forum och frågan är vilken kultur som formas här?
Om jag gör en snabb "internationell" jämförelse så tycker jag nog att KS påminner om vissa "varumärkes specifika" forum i tonen...
Ordet "hat" används ganska flitigt och varumärkenas "tyngd" verkar alltid ha företräde framför aspekter som kvalitet, hantverksskicklighet, tillverkningsland, design mm. Med ett undantag - Seiko ;)

Grejen är ju att du är med och skapar kulturen på forumet, precis som alla andra. Jag (som har hängt här sedan forumet startade :lol: ) känner inte igen bilden av att det skulle "hatas" så mycket. Däremot så verkar ju en majoritet ha en åsikt som skiljer sig från det du anser men det betyder ju inte att just det är den etablerade forumkulturen, snarare visar ju hela den här tråden och andra trådar där just hommageämnet tas upp att forumkulturen är att medlemmarna här tycker jävligt olika.

Sen är det som Joberman säger, många uttrycker sig snabbt och eldigt, så om nån skriver att nåt är skit så behöver det inte betyda ett skit och man ska inte läsa in för mycket i det. Det är bara en åsikt och åsikter är ju som arslen, alla har ett. :mrgreen:

ps. ni som bär andra jeansmärken än Levi's. Ni vet väl att ni bär riktigt sopiga skitjeans till kopior va...? Har ni inte "möjlighet" att köpa Levi's så kan ni fan gå i snyggbyxor från Rappson....
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Denke skrev:
ps. ni som bär andra jeansmärken än Levi's. Ni vet väl att ni bär riktigt sopiga skitjeans till kopior va...? Har ni inte "möjlighet" att köpa Levi's så kan ni fan gå i snyggbyxor från Rappson....

+1... alla skit"hommager" på nitade blå denimbyxer med färgade sömmar borde brännas... :lol:
 

David

Bödeln
Fifflio skrev:
Det ett företag gör när man skall sälja något (för exempel klockor) till marknaden är att man gör flera marknadsundersökningar och ser vad folk gillar och vill ha. Sedan börjar man designa efter vad marknaden kan tänkas att köpa. Vilket företag som hellst skulle nog göra som marknaden säger och inte bara göra en klocka som troligtvis ingen i marknadsundersökningen har visat att dom vill ha.

Inte alla företag. Framför allt inte världens mest framgångsrika företag.

Apple skapar produkter som de tycker är bra utan att fråga marknaden. Ibland blir det fel, t.ex. vid lansering av Final Cut Pro X eller iPod shuffle med röststyrning, men för det allra mesta lanserar de produkter som marknaden inte har bett om.

Hela marknaden var i uppror över Chris Bangles manglande på BMW, men nu 20 år senare går det knappt att köpa en bil där det inte är tydligt var inspirationen kommer ifrån.

Själv ställer jag mig med båda fötterna stadigt i Henry Ford-lägret: If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Zed skrev:
...Det finns forum liknande detta som bara behandlar välgjorda kopior och dessa grabbar brukar även ha den äkta varan men ser jakten på den perfekta kopian som en utmaning...

Länka gärna till ett sådant forum där grabbar med "äkta vara" ser jakten på den perfekta kopian som en utmaning. I mina öron låter det som det i särklass största skitsnacket i KS (i och för sig ganska korta) historia.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Big deal om de är gjorda i Kina eller Schweiz? Handlar mer om ett epitet. Finns massor med bra saker som är tillverkade i Kina på samma sätt som det säkert finns sämre saker i Schweiz.

Iom vi fortfarande diskuterar. Hur resonerar ni som propsar för detta angående masterkillers post att de allra flesta faktiskt kan prioritera en Rolex om det nu var som så att enda, enda designen man kan tänka sig är en Rolex? :)

I'm not hating men jag tyckte det var en väldigt välskriven post. Sorry om jag missat ev svar. :)
masterkiller skrev:
Hej CreativeMind & Fifflio

Först tycker jag det alltid är kul med nya medlemmar men i det här fallet har ni fel, det finns inget hat mot Steinhart på KS, vad får ni det ifrån? Däremot är det väl natuligt att inte alla gillar dom likväl som att alla inte gillar något annat märke....sedan är det väl så att just Hommage företag som Davosa, Steinhart, OCEAN7 och MM inte står så högt i kurs hos många ju pga av att dom snor designer mer eller mindre rakt av från olika tillverkare, men hat nej MEN dom märkerna kommer nog aldrig få nån riktig cred oavsett hur små serien eller hur välbyggda dom är just pga avv dom snor desigen, varför skulle det spela nån roll om dom görs i små serier, sedan kommer vi till MKII som även hos klocknördar får en hel del cred, varför vet jag inte....

Om ni nu sååå gärna vill ha en Rolex och det är det ultimata märket med den ultimata desigen (enligt er) så tycker jag ni ska vara nöjda med era klockor ni har nu och spara ihop till en Rolex, ALLA idag med ett jobb har råd med en Rolex, det handlar om att prioritera sitt intresse, har full förståelse att inte alla (Inklusive mig själv) inte kan gå in och spontanköpa klockor för 20k+ SEK men med lite prioriteringar så kan nog dom flesta skrapa ihop 20k men det kanske betyder att man får hoppa en semester eller dra ner på golfen, inte ha den fetaste bilen, eller strunta i 50tum TVn osv...

Har man ett intresse så kostar det, så enkelt är det.......det finns beggade Rolex Subbar från 20k och Datejust från så lite som 10k och det är nog rätt så mycket roligare än att köpa en kompromiss som ändå kostar en slant (4k för Steinhart, vissa andra kostar bra mycket mer) och det kommer nog ändå visa sig vara ett mer ekonomsikt beslut i slutändan att satsa på the real deal....och skulle jag ha 4k och lägga på en klocka så finns det mycket i den klassen om man köper begagnat även från kända tillverkare om än inte kanske Omega, Rolex Breitling m.fl men säkert ifrån mid range märken som Oris, Hamilton, Fortis, Glycine och självklart Seiko & Citizen....

Summa summarum, Steinhart gör nog fina och välbyggda klockor men snor desigen från Rolex mer eller mindre rakt av, vissa tycker det är okej, vissa inte.....att dom ska vara i paritet med Tudor BlackBay har jag svårt och tro men det ska jag låta vara osagt....

Så häng här och prioritera om lite så ska ni se att ni siter där med en Rolex inom kort...


Eller så skiter ni i Rolex och hoppar direkt på vinnartåget Panerai................. ;)
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Håller väl med lite i det du säger att man skulle ha råd med en rolex om man bara sparade in på annat, men problemet är ju att den som har mest teknikprylar när han dör vinner ju!!! Eller?;)
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Fifflio skrev:
Helvetia skrev:
masterkiller skrev:
Känns som tråden nått sitt slut...

Skulle hållt med om det inte vore för Chinas påstående att steinhart har sin produktion i Kina.

Nå, China, lust att vidareutveckla?


Håller fullständigt med !!!! Verkar inte som att "China" har en aning om märket Steinhart ?
Läs gärna på lite innan du postar !

Med de tämligen slappa regler som gäller för "Swiss Made" är det inte något större problem...
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Singular skrev:
Fifflio skrev:
Helvetia skrev:
masterkiller skrev:
Känns som tråden nått sitt slut...

Skulle hållt med om det inte vore för Chinas påstående att steinhart har sin produktion i Kina.

Nå, China, lust att vidareutveckla?


Håller fullständigt med !!!! Verkar inte som att "China" har en aning om märket Steinhart ?
Läs gärna på lite innan du postar !

Med de tämligen slappa regler som gäller för "Swiss Made" är det inte något större problem...

Inget problem nej:) men fakta är en annan sak:)
 

David

Bödeln
Fifflio skrev:
Håller väl med lite i det du säger att man skulle ha råd med en rolex om man bara sparade in på annat, men problemet är ju att den som har mest teknikprylar när han dör vinner ju!!! Eller?;)

Med det där resonemanget skulle du kunna motivera rån, bedrägeri och koppleri också. Håller fortfarande inte.
 
C

Crowolf

Guest
Wow Fifflio! Vilken lång diskussion du fick skruv på. Grattis! : )

Trevlig helg

/Poppe
 
C

China

Guest
Fifflio skrev:
Singular skrev:
Fifflio skrev:
Helvetia skrev:
masterkiller skrev:
Känns som tråden nått sitt slut...

Skulle hållt med om det inte vore för Chinas påstående att steinhart har sin produktion i Kina.

Nå, China, lust att vidareutveckla?


Håller fullständigt med !!!! Verkar inte som att "China" har en aning om märket Steinhart ?
Läs gärna på lite innan du postar !

Med de tämligen slappa regler som gäller för "Swiss Made" är det inte något större problem...

Inget problem nej:) men fakta är en annan sak:)

Det känns väl som att bevisbördan är omvänd i det här fallet. :ugeek:

Ärliga varumärken som fått sina klockor ifrågasatta har gått ut med information som går att styrka eller krupit till korset och erkännt, för att skydda sina varumärken. Man visar upp dokumentation eller i vart fall hänvisar till samarbete med tillverkare, och brukar t.ex. visa upp bilder från produktionskedjan, eller publicera nyheter om samarbete med sina partners. Steinhart har ifrågasatts gång på gång utan att skingra rökridåerna, vilket vore hur enkelt som helst om nu deras egen uppgift om att klockorna tillverkas i Schweiz är korrekt.
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
David skrev:
Fifflio skrev:
Håller väl med lite i det du säger att man skulle ha råd med en rolex om man bara sparade in på annat, men problemet är ju att den som har mest teknikprylar när han dör vinner ju!!! Eller?;)

Med det där resonemanget skulle du kunna motivera rån, bedrägeri och koppleri också. Håller fortfarande inte.

Nu hänger jag inte riktigt med!? Motivera rån?

Jag menar att om man inte skulle ha iphone, ipads, macbooks, hemmabio, osv osv hemma så skulle man väl kunna köpa billigare grejer och prioritera en rolle istället?:)
 

meo_swe

Audemars
Jag var själv lite i valet och kvalet om jag skulle köpa en Steinhart. Det jag funderade på var Vintage gmt diver, då 1655 är något av en dröm för mig att bära. Visst är det ingen omöjlig klocka att få tag på, men det känns som att det är dumt att lägga nästan halva sin årslön på en klocka. Skulle flickvännen få reda på det skulle jag vara singel och antagligen bostadslös. ;)

Men jag kom till mina sinnes fulla bruk efter ett tag, det skulle aldrig kunna bil en klocka jag var helt nöjd med. Den skulle ju alltid skrika att jag inte har råd med det jag verkligen vill ha. Så jag fick tag på en klocka jag verkligen gillar och är väldigt nöjd med (airman), och lägger 1655 till drömmarna, och öppnar ett sparkonto.

Sen när snöflingan kom ut, och ser påtok för lik ut en tudorflinga, med samma blåa färg, exakt samma form och utseende, då tappar man mycket respekt i mina ögon.

Jag har inte råd med en rolex i nuläget, och inte heller i närtid, men jag sparar det lilla jag kan och lever fortfarande så jag klarar mig utan större problem. Vill man ha något är det dumt att ta genvägar.
 

David

Bödeln
Fifflio skrev:
Nu hänger jag inte riktigt med!? Motivera rån?

Jag menar att om man inte skulle ha iphone, ipads, macbooks, hemmabio, osv osv hemma så skulle man väl kunna köpa billigare grejer och prioritera en rolle istället?:)

Och om du var bättre på att råna folk då och då skulle du ha råd med både Rolex och hemmabio. Fånigt exempel kanske, men allt i livet handlar om prioriteringar. Att köpa en piratklocka istället för att spara ett tag till för att ha råd med en äkta är en värdelös prioritering. I mitt tycke, alltså. Att råna folk är också en ganska dålig prioritering. Också i mitt tycke, förstås.

För övrigt noterade jag att släpp från Steinhart räknas som "nyheter i klockvärlden" på andra sidan, kanske upplevs hatet som mindre intensivt där?
http://timetotalk.se/viewtopic.php?f=15&t=3638
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp