• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mystiken i hatet mot Steinhart

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Fifflio

Panerai
2-Faktor
David skrev:
Fifflio skrev:
Nu hänger jag inte riktigt med!? Motivera rån?

Jag menar att om man inte skulle ha iphone, ipads, macbooks, hemmabio, osv osv hemma så skulle man väl kunna köpa billigare grejer och prioritera en rolle istället?:)

Och om du var bättre på att råna folk då och då skulle du ha råd med både Rolex och hemmabio. Fånigt exempel kanske, men allt i livet handlar om prioriteringar. Att köpa en piratklocka istället för att spara ett tag till för att ha råd med en äkta är en värdelös prioritering. I mitt tycke, alltså. Att råna folk är också en ganska dålig prioritering. Också i mitt tycke, förstås.

För övrigt noterade jag att släpp från Steinhart räknas som "nyheter i klockvärlden" på andra sidan, kanske upplevs hatet som mindre intensivt där?
http://timetotalk.se/viewtopic.php?f=15&t=3638

Så jag ska gå utan klocka tills jag kan köpa rolex? Och sluta jämföra med rån? Bara löjligt, rån har väl förtusan inget med detta att göra?
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Mystiken i hatet mot Steinhart

Har också varit med från början och läst ALLA trådar. (Jo!)
Känner inte igen att det kastas hat fram och tillbaka, med mycket få undantag är tonen extremt trevlig. Även när folk inte gillar eller respekterar någon annans klocka så är det i 99% av fallen med respekt för personen och glimten i ögat!

Dra för f-n inte ner KS till andra forums låga nivå nu bara för att vi blivit många och åsikterna breddats!! :)
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Re: Sv: Mystiken i hatet mot Steinhart

Camo00 skrev:
Har också varit med från början och läst ALLA trådar. (Jo!)
Känner inte igen att det kastas hat fram och tillbaka, med mycket få undantag är tonen extremt trevlig. Även när folk inte gillar eller respekterar någon annans klocka så är det i 99% av fallen med respekt för personen och glimten i ögat!

Dra för f-n inte ner KS till andra forums låga nivå nu bara för att vi blivit många och åsikterna breddats!! :)

Jag tycker att tonen här är jättetrevlig:) jag menar bara att man inte kan skriva att något är skit när man inte har en aning, men man kan skriva att man inte tycker om homager , det respekterar jag fullt ut:)
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Mystiken i hatet mot Steinhart

Fifflio skrev:
Camo00 skrev:
Har också varit med från början och läst ALLA trådar. (Jo!)
Känner inte igen att det kastas hat fram och tillbaka, med mycket få undantag är tonen extremt trevlig. Även när folk inte gillar eller respekterar någon annans klocka så är det i 99% av fallen med respekt för personen och glimten i ögat!

Dra för f-n inte ner KS till andra forums låga nivå nu bara för att vi blivit många och åsikterna breddats!! :)

Jag tycker att tonen här är jättetrevlig:) jag menar bara att man inte kan skriva att något är skit när man inte har en aning, men man kan skriva att man inte tycker om homager , det respekterar jag fullt ut:)

Fast Ni pratar ju hela tiden om olika saker: Du försvarar kvaliteten på klockan och de andra klagar på principen att tillverka för lika hommager... Två olika diskussioner parallellt genom hela tråden... :|
 
Rolex lever på gamla meriter. De råkade få till något som blev ikoniserat för 60-70 år sedan och gör sedan sin brist på innovationer till framgångsrecept. Torrt i hitte-på-förrådet?
 

David

Bödeln
Eric Jajjamensan P skrev:
Rolex lever på gamla meriter. De råkade få till något som blev ikoniserat för 60-70 år sedan och gör sedan sin brist på innovationer till framgångsrecept. Torrt i hitte-på-förrådet?

IMG_1698.jpg


DSC00874.jpg
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
David skrev:
Eric Jajjamensan P skrev:
Rolex lever på gamla meriter. De råkade få till något som blev ikoniserat för 60-70 år sedan och gör sedan sin brist på innovationer till framgångsrecept. Torrt i hitte-på-förrådet?

IMG_1698.jpg


DSC00874.jpg


Varför i helvete dra upp dessa missfoster? :)


David skrev:
Med det där resonemanget skulle du kunna motivera rån, bedrägeri och koppleri också. Håller fortfarande inte.

Ledsen, men där har min gräns för relevanta liknelser för länge sedan passerats. Rån, bedrägeri och koppleri ska alltså jämställas med designstöld av klockor? Du borde sluta hänga på klockforum och vidga dina referensramar lite, så ska du se att ovannstående brottsrubriceringar får en annan innebörd.
China skrev:
Det känns väl som att bevisbördan är omvänd i det här fallet.

Varför då? Om du gör gällande att Steinhart tillverkas i Kina så kan du ju inte bemöta ett ifrågasättande av det med att det är upp till den andre att bevisa motsatsen? I så fall vill jag göra gällande att Breitling tillverkas i en cykelverkstad i Göteborg, att Omega skruvar ihop sin 8500 i Mongostan och att Sjöö-Sandström är uppkallad efter två uteliggare i Klara Norra. Bevisbördan är din. Pilutta dig.

Till er andra säger jag:
Besinna er, låt vem som helst bära det som känns bra för den (så länge det inte rör sig om varumärkesförfalskning). Vissa av er går på i den här tråden så att jag undrar om det verkligen inte finns några andra saker här i världen som berör er.

Fredagspeace!
Kung Salomon II
 

David

Bödeln
JoberMan skrev:
Varför i helvete dra upp dessa missfoster? :)

Oavsett vad man tycker om dem så kan ingen förneka att det är väldigt mycket som skiljer dem från en 60 år gammal Sub. Ett skruvat utseende kan förstås vem som helst få till, men båda dessa bygger på helt nyutvecklade urverk, knappast något som "hyllarna" snyter ur sig.

JoberMan skrev:
edsen, men där har min gräns för relevanta liknelser för länge sedan passerats. Rån, bedrägeri och koppleri ska alltså jämställas med designstöld av klockor?

Kan väl hålla med om att jämförelsen kanske inte hör hemma här, men om du bläddrar tillbaka ser du att jag inte jämförde dem med designstöld, utan extrema exempel på sätt att få allt man vill ha utan att vänta eller jobba för det.

JoberMan skrev:
Fredagspeace!
Kung Salomon II

Och skål!

121208-Name-1.jpg
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
David skrev:
JoberMan skrev:
Varför i helvete dra upp dessa missfoster? :)

Oavsett vad man tycker om dem så kan ingen förneka att det är väldigt mycket som skiljer dem från en 60 år gammal Sub. Ett skruvat utseende kan förstås vem som helst få till, men båda dessa bygger på helt nyutvecklade urverk, knappast något som "hyllarna" snyter ur sig.

JoberMan skrev:
edsen, men där har min gräns för relevanta liknelser för länge sedan passerats. Rån, bedrägeri och koppleri ska alltså jämställas med designstöld av klockor?

Kan väl hålla med om att jämförelsen kanske inte hör hemma här, men om du bläddrar tillbaka ser du att jag inte jämförde dem med designstöld, utan extrema exempel på sätt att få allt man vill ha utan att vänta eller jobba för det.

JoberMan skrev:
Fredagspeace!
Kung Salomon II

Och skål!

121208-Name-1.jpg


Har jag någonsin sagt att man inte ska jobba för det? Vet faktiskt inte om du druckit för mycket eller vad som har hänt?:) det ända jag påstod var att det beror på hur man prioriterar saker i livet , hade jag en billigare hemmabio och datorer och telefoner så visst fan skulle jag kunna köpt en rolle redan idag, men impulsiv som jag är köper jag ofta det som passar mig för stunden? Så hur får du ihop det med rån? Fattar ingenting?
 

David

Bödeln
Fifflio skrev:
Har jag någonsin sagt att man inte ska jobba för det? Vet faktiskt inte om du druckit för mycket eller vad som har hänt?:)

Självklart har jag druckit för mycket!

Vi får konstatera att du aldrig kommer att förstå mitt sätt att se på saken och att jag inte kommer att förstå ditt, och att det precis som JoberMan påpekar faktiskt inte gör särskilt mycket.
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
David skrev:
Fifflio skrev:
Har jag någonsin sagt att man inte ska jobba för det? Vet faktiskt inte om du druckit för mycket eller vad som har hänt?:)

Självklart har jag druckit för mycket!

Vi får konstatera att du aldrig kommer att förstå mitt sätt att se på saken och att jag inte kommer att förstå ditt, och att det precis som JoberMan påpekar faktiskt inte gör särskilt mycket.

+1;)
 
C

China

Guest
JoberMan skrev:
Varför då? Om du gör gällande att Steinhart tillverkas i Kina så kan du ju inte bemöta ett ifrågasättande av det med att det är upp till den andre att bevisa motsatsen? I så fall vill jag göra gällande att Breitling tillverkas i en cykelverkstad i Göteborg, att Omega skruvar ihop sin 8500 i Mongostan och att Sjöö-Sandström är uppkallad efter två uteliggare i Klara Norra. Bevisbördan är din. Pilutta dig.

Ditt exempel med Breitling, Omega, och Sjöö-Sandström haltar en del, då samtliga är öppna med sin verksamhet och vem som helst kan se att påståendena inte stämmer. Och om någon mot förmodan skulle skulle påstå detta på t.ex. ett internationellt klockforum, så skulle företagens representanter ta diskussionen och hänvisa till fakta. Eller så hade debattörer kunnat hänvisa till företagens egen information.

Sedan kan jag förstå att det här med omvänd bevisbörda kan se lite taffligt ut i en diskussion, men min poäng är att Steinhart hur enkelt som helst kan lägga korten på bordet, men väljer att inte göra det. Diskussionen om ursprunget på Steinharts klockor har gått varm på olika forum under många år, och jag kan tycka att det vore i deras eget intresse att bemöta kritik.

Riktiga tillverkare har som regel aldrig några problem med den här sortens diskussioner, Germasians och Muschroom brands skyr den som pesten.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag orkar inte ens läsa hela tråden. Du har ju själv sagt att du köpte en Steinhart för att du gillar Rolex, men inte har råd med en.

Det är detta Steinhart bygger hela sin verksamhet på, så grattis! -du tillhör Steinharts huvudmålgrupp.
Det är ungefär som att köpa en Hyosung för att man tycker Harley är coola, men inte har råd med en HD.
Det har jag inga som helst problem med. Klart man måste hålla sig inom en viss budget. Det måste alla.

Problemet jag har med Steinhart är att de gjort detta till en affärside'.

Vidare jämför du en klocka för 4000kr med en Seiko för 1500kr. Då faller resonemang fullständigt. Kom igen om några år när du ägt fler klockor i samma pris-segment (4000kr), så du har något relevant att referera till. Innan dess är inte en kvalitetsjämförelse relevant.

Att referera till andra ägare av Rolex är inte heller det ett bevis för att Steinhart har bra kvalitet. Bara för att man äger en Rolex, innebär inte det per automatik att man är bra på att avgöra kvaliteten hos en annan klocka.
Om personerna i fråga inte ens vet vad Steinhart är, kan man även ifrågasätta hur mycket de kan om klockor. De har ju uppenbarligen inte klockor som specialintresse om de inte ens vet vad Steinhart är.

Kollar man på internationella forum, så får Steinhart bra recenssioner vad gäller kvaliteten. Det är inte heller någon här som någonsin har ifrågasatt kvaliteten vad jag vet. Kvaliteten har ingenting att göra med de negativa kommentarer som ofta florerar runt Steinhart som märke.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
yonsson skrev:
Jag orkar inte ens läsa hela tråden. Du har ju själv sagt att du köpte en Steinhart för att du gillar Rolex, men inte har råd med en.

Det är detta Steinhart bygger hela sin verksamhet på, så grattis! -du tillhör Steinharts huvudmålgrupp.
Det är ungefär som att köpa en Hyosung för att man tycker Harley är coola, men inte har råd med en HD.
Det har jag inga som helst problem med. Klart man måste hålla sig inom en viss budget. Det måste alla.

Problemet jag har med Steinhart är att de gjort detta till en affärside'.

Vidare jämför du en klocka för 4000kr med en Seiko för 1500kr. Då faller resonemang fullständigt. Kom igen om några år när du ägt fler klockor i samma pris-segment (4000kr), så du har något relevant att referera till. Innan dess är inte en kvalitetsjämförelse relevant.

Att referera till andra ägare av Rolex är inte heller det ett bevis för att Steinhart har bra kvalitet. Bara för att man äger en Rolex, innebär inte det per automatik att man är bra på att avgöra kvaliteten hos en annan klocka.
Om personerna i fråga inte ens vet vad Steinhart är, kan man även ifrågasätta hur mycket de kan om klockor. De har ju uppenbarligen inte klockor som specialintresse om de inte ens vet vad Steinhart är.

Kollar man på internationella forum, så får Steinhart bra recenssioner vad gäller kvaliteten. Det är inte heller någon här som någonsin har ifrågasatt kvaliteten vad jag vet. Kvaliteten har ingenting att göra med de negativa kommentarer som ofta florerar runt Steinhart som märke.

+1
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Spencer66 skrev:
yonsson skrev:
Jag orkar inte ens läsa hela tråden. Du har ju själv sagt att du köpte en Steinhart för att du gillar Rolex, men inte har råd med en.

Det är detta Steinhart bygger hela sin verksamhet på, så grattis! -du tillhör Steinharts huvudmålgrupp.
Det är ungefär som att köpa en Hyosung för att man tycker Harley är coola, men inte har råd med en HD.
Det har jag inga som helst problem med. Klart man måste hålla sig inom en viss budget. Det måste alla.

Problemet jag har med Steinhart är att de gjort detta till en affärside'.

Vidare jämför du en klocka för 4000kr med en Seiko för 1500kr. Då faller resonemang fullständigt. Kom igen om några år när du ägt fler klockor i samma pris-segment (4000kr), så du har något relevant att referera till. Innan dess är inte en kvalitetsjämförelse relevant.

Att referera till andra ägare av Rolex är inte heller det ett bevis för att Steinhart har bra kvalitet. Bara för att man äger en Rolex, innebär inte det per automatik att man är bra på att avgöra kvaliteten hos en annan klocka.
Om personerna i fråga inte ens vet vad Steinhart är, kan man även ifrågasätta hur mycket de kan om klockor. De har ju uppenbarligen inte klockor som specialintresse om de inte ens vet vad Steinhart är.

Kollar man på internationella forum, så får Steinhart bra recenssioner vad gäller kvaliteten. Det är inte heller någon här som någonsin har ifrågasatt kvaliteten vad jag vet. Kvaliteten har ingenting att göra med de negativa kommentarer som ofta florerar runt Steinhart som märke.

+1

+1 här med, fan yonsson, you nailed it :)
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Spencer66 skrev:
yonsson skrev:
Jag orkar inte ens läsa hela tråden. Du har ju själv sagt att du köpte en Steinhart för att du gillar Rolex, men inte har råd med en.

Det är detta Steinhart bygger hela sin verksamhet på, så grattis! -du tillhör Steinharts huvudmålgrupp.
Det är ungefär som att köpa en Hyosung för att man tycker Harley är coola, men inte har råd med en HD.
Det har jag inga som helst problem med. Klart man måste hålla sig inom en viss budget. Det måste alla.

Problemet jag har med Steinhart är att de gjort detta till en affärside'.

Vidare jämför du en klocka för 4000kr med en Seiko för 1500kr. Då faller resonemang fullständigt. Kom igen om några år när du ägt fler klockor i samma pris-segment (4000kr), så du har något relevant att referera till. Innan dess är inte en kvalitetsjämförelse relevant.

Att referera till andra ägare av Rolex är inte heller det ett bevis för att Steinhart har bra kvalitet. Bara för att man äger en Rolex, innebär inte det per automatik att man är bra på att avgöra kvaliteten hos en annan klocka.
Om personerna i fråga inte ens vet vad Steinhart är, kan man även ifrågasätta hur mycket de kan om klockor. De har ju uppenbarligen inte klockor som specialintresse om de inte ens vet vad Steinhart är.

Kollar man på internationella forum, så får Steinhart bra recenssioner vad gäller kvaliteten. Det är inte heller någon här som någonsin har ifrågasatt kvaliteten vad jag vet. Kvaliteten har ingenting att göra med de negativa kommentarer som ofta florerar runt Steinhart som märke.

+1

Jag förstår precis vad du menar och du har rätt i det mesta du skriver :) ! Men hädanefter så bedömmer vi klockor och skriver "utförligt" vad vi menar haha ;) Skriv inte, den är skit...... köp en skx007 istället som så många skriver när någon klockintresserad newbie har köpt en ny klocka och vill visa upp ( nu pratar jag inte om steinhart utan klockor generellt) !
Samt att om jag inte ska jämföra med skx007 så ska du aldrig jämföra Steinhart med Rolex eller Omega osv hädanefter utan jämför med klockor i samma prisklass som Steinhart när du bedömmer om det är en bra klocka eller inte;)
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Och en sak till Yonsson !!!!!

Glöm nu inte att det var jag som blev det 40 000 inlägget, med ett inlägg om Steinhar...

Skriv ut och sätt upp på väggen ;)
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Fifflio skrev:
Jag förstår precis vad du menar och du har rätt i det mesta du skriver :) ! Men hädanefter så bedömmer vi klockor och skriver "utförligt" vad vi menar haha ;) Skriv inte, den är skit...... köp en skx007 istället som så många skriver när någon klockintresserad newbie har köpt en ny klocka och vill visa upp ( nu pratar jag inte om steinhart utan klockor generellt) !

Vet inte om du håller på och trollar men jag blir seriöst trött på detta, och det kanske är det du vill? Det är väl för helvete aldrig någon som klankar ner på nyinkomna klockor??? Jag har gjort det EN gång och då var det en MM som uttryckligen inte är ok att åtminstone handla med på K&S och som JAG inte tycker är en ok paketöppningstråd. Ser som sagt tusen Citizen osv hellre än en ren och skär kopia. Steinhart spelar som sagt i gränslandet och det folk har försökt påtala i denna tråd är att det är en designripoff. Du har själv skapat tråden och det verkar som att du vill ha diskussion kring detta? Ingen håller med om att Steinhart klankas ner eller gnälls på i nyinkommettrådar. Själv undviker jag att kommentera då jag anser det vara mer eller mindre en kopia på en klassisk Rolex, åtminstone i det här Steinhart-fallet. Sen har de givetvis egna designer också men de faller liksom i skymundan eftersom de även tillverkar solklara kopior.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror bestämt att jag tänker sluta skriva i denna tråd. Jag har aldrig jämfört Steinhart kvalitetsmässigt med Rolex. Det var du som tog in Rolex och Seiko som referenser i ditt första inlägg.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Men har någon någonsin skrivit något tråkigt i någons "Hej titta på min nya hommage-klocka"-tråd? I'm puzzled..
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
yonsson skrev:
Jag tror bestämt att jag tänker sluta skriva i denna tråd. Jag har aldrig jämfört Steinhart kvalitetsmässigt med Rolex. Det var du som tog in Rolex och Seiko som referenser i ditt första inlägg.

Nu lägger vi ner stridsyxorna :) Jag förstår vad ni menar och ni verkar förstå vad jag menar :) ! Ta en öl nu grabbar, för det ska iallafall jag ! Skål!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fifflio skrev:
Nu lägger vi ner stridsyxorna :) Jag förstår vad ni menar och ni verkar förstå vad jag menar :) ! Ta en öl nu grabbar, för det ska iallafall jag ! Skål!

Jag är inte det minsta stridslysten. Argumentation och diskussion bygger dock på att man refererar till vad den man diskuterar med skrivit tidigare. Det gjorde inte du, utan började antyda att jag klankat ner på andras klockor i paketöppningstrådar och därefter påstår du att jag jämfört Steinharts kvalitet med Rolex och Omega. Det har jag aldrig gjort.
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
yonsson skrev:
Fifflio skrev:
Nu lägger vi ner stridsyxorna :) Jag förstår vad ni menar och ni verkar förstå vad jag menar :) ! Ta en öl nu grabbar, för det ska iallafall jag ! Skål!

Jag är inte det minsta stridslysten. Argumentation och diskussion bygger dock på att man refererar till vad den man diskuterar med skrivit tidigare. Det gjorde inte du, utan började antyda att jag klankat ner på andras klockor i paketöppningstrådar och därefter påstår du att jag jämfört Steinhart med Rolex och Omega. Det har jag aldrig gjort.


Kan du visa mig var exakt i inläggen som jag skrev att det var just DU som hade klankat ner ? =)

Och jag håller ju med om att det är en ripoff av submarinern och det är ju just därför den tilltalar mig för att jag gillar designen och den är i rätt prisklass för (dagen) skall sägas.

Jag kan också förstå att man kan "se ner" på ett märke som steinhart som gör rippoffs på populära klockor, det har jag absolut full förståelse för också, men jag personligen tycker att dom flesta företagen klonar varandra så det är inte så stor grej i min värld. som jag skrev i första inlägget så kommer jag den dagen jag äger min submariner aldrig att säga att steinharten var en dålig klocka, för det är den inte:). och nu menar jag inte texten till dig personligen.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Fifflio skrev:
Kan du visa mig var exakt i inläggen som jag skrev att det var just DU som hade klankat ner ? =)

Och jag håller ju med om att det är en ripoff av submarinern och det är ju just därför den tilltalar mig för att jag gillar designen och den är i rätt prisklass för (dagen) skall sägas.

Jag kan också förstå att man kan "se ner" på ett märke som steinhart som gör rippoffs på populära klockor, det har jag absolut full förståelse för också, men jag personligen tycker att dom flesta företagen klonar varandra så det är inte så stor grej i min värld. som jag skrev i första inlägget så kommer jag den dagen jag äger min submariner aldrig att säga att steinharten var en dålig klocka, för det är den inte:). och nu menar jag inte texten till dig personligen.
En gång till: Vem har gjort vad och när då? :)

Hela hetsen är på något som inte finns. Jag börjar tro att du vill att vi som inte gillar detta märke ska vakna upp och säga att vi har fel och att klockorna är det bästa som hänt klockvärlden. Jag är lite fascinerad av att läsa tråden och jag kan inte låta bli att posta. Vad är problemet (ge gärna ett konkret exempel) och vad ska diskussionen leda till? :)
 
C

China

Guest
Om man är osäker på om en klocka verkligen är "Swiss made" så finns det ett vattentätt sätt att kontrollera saken. FHS den Schweiziska branschorganisationen för tillverkare listar alla godkända tillverkare och varumärken.

http://www.fhs.ch/en/

Finns inte varumärket eller tillverkaren på listan, så är det läge för att ta sig en funderare....
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Kul! Jag hittade den lilla tillverkaren Schwarz Etienne som jag äger en klocka från. Hittar dock inte Steinhart... :eek:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp