• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mystiken i hatet mot Steinhart

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
China! Du är en källa till grym info!
Lite udda dock att Doxa-länken går till doxa.ch
Känns väldigt fel!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
China skrev:
Om man är osäker på om en klocka verkligen är "Swiss made" så finns det ett vattentätt sätt att kontrollera saken. FHS den Schweiziska branschorganisationen för tillverkare listar alla godkända tillverkare och varumärken.

http://www.fhs.ch/en/

Finns inte varumärket eller tillverkaren på listan, så är det läge för att ta sig en funderare....

Nu blir jag förvånad, trodde Rotary var ett kinesiskt skitmärke.. Samt Swiss Made använder Seagullverk?
 
C

China

Guest
Spencer66 skrev:
China skrev:
Om man är osäker på om en klocka verkligen är "Swiss made" så finns det ett vattentätt sätt att kontrollera saken. FHS den Schweiziska branschorganisationen för tillverkare listar alla godkända tillverkare och varumärken.

http://www.fhs.ch/en/

Finns inte varumärket eller tillverkaren på listan, så är det läge för att ta sig en funderare....

Nu blir jag förvånad, trodde Rotary var ett kinesiskt skitmärke.. Samt Swiss Made använder Seagullverk?

Ja, Rotary kvalar in som "Swiss made". Det är ganska många Schweizare som använder sig av ébauche från Seagull (vilket säger en hel del om kvalitén). Sedan får man hålla i minnet att "Swiss made" inte innebär att varken verk eller alla komponenter är tillverkade i Schweiz, det handlar egentligen om finishering, ev. omarbetningar, slutmontering och kvalitetskontroll. Faktum är att de flesta i branschen som tillverkar större volymer använder sig av Asiatiska eller Kinesiska komponenter.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
China skrev:
Spencer66 skrev:
China skrev:
Om man är osäker på om en klocka verkligen är "Swiss made" så finns det ett vattentätt sätt att kontrollera saken. FHS den Schweiziska branschorganisationen för tillverkare listar alla godkända tillverkare och varumärken.

http://www.fhs.ch/en/

Finns inte varumärket eller tillverkaren på listan, så är det läge för att ta sig en funderare....

Nu blir jag förvånad, trodde Rotary var ett kinesiskt skitmärke.. Samt Swiss Made använder Seagullverk?

Ja, Rotary kvalar in som "Swiss made". Det är ganska många Schweizare som använder sig av ébauche från Seagull (vilket säger en hel del om kvalitén). Sedan får man hålla i minnet att "Swiss made" inte innebär att varken verk eller alla komponenter är tillverkade i Schweiz, det handlar egentligen om finishering, ev. omarbetningar, slutmontering och kvalitetskontroll. Faktum är att de flesta i branschen som tillverkar större volymer använder sig av Asiatiska eller Kinesiska komponenter.

Detta skulle alltså innebära att Rolex gör det med tanke på deras produktion om 850 000 klockor årligen då eller?
 
C

China

Guest
Spencer66 skrev:
China skrev:
Spencer66 skrev:
China skrev:
Om man är osäker på om en klocka verkligen är "Swiss made" så finns det ett vattentätt sätt att kontrollera saken. FHS den Schweiziska branschorganisationen för tillverkare listar alla godkända tillverkare och varumärken.

http://www.fhs.ch/en/

Finns inte varumärket eller tillverkaren på listan, så är det läge för att ta sig en funderare....

Nu blir jag förvånad, trodde Rotary var ett kinesiskt skitmärke.. Samt Swiss Made använder Seagullverk?

Ja, Rotary kvalar in som "Swiss made". Det är ganska många Schweizare som använder sig av ébauche från Seagull (vilket säger en hel del om kvalitén). Sedan får man hålla i minnet att "Swiss made" inte innebär att varken verk eller alla komponenter är tillverkade i Schweiz, det handlar egentligen om finishering, ev. omarbetningar, slutmontering och kvalitetskontroll. Faktum är att de flesta i branschen som tillverkar större volymer använder sig av Asiatiska eller Kinesiska komponenter.

Detta skulle alltså innebära att Rolex gör det med tanke på deras produktion om 850 000 klockor årligen då eller?

Kort sagt ja, Rolex har haft komponenttillverkning väldigt länge i Kina. Egentligen så är det här en nödvändighet för de flesta tillverkare, kostnaderna skulle bli alltför höga om allt producerades i Schweiz. Men man får göra skillnad på komponenter som är mer är att betrakta som en råvara för förädling och en färdig slutprodukt. Begreppet "Swiss made" innebär att minst 51% av produktionskostnaden skall ligga i Schweiz. När det gäller Rolex så är jag övertygad om att minimikravet för "Swiss made" har en ganska bra marginal, och förmodligen ligger man upp emot 70-80%.

Att producera komponenter utanför Schweiz som sedan förädlas är en sak, att ha hela produktionskedjan utanför Schweiz och sedan smälla på "Swiss made" på urtavlan (som mindre nogräknade varumärken) är en annan. Sedan betyder inte komponenttillverkning i Kina något avkall på kvalitén, då skulle inte stora delar av industrin ha utlokaliserats dit.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Att producera komponenter utanför Schweiz som sedan förädlas är en sak, att ha hela produktionskedjan utanför Schweiz och sedan smälla på "Swiss made" på urtavlan (som mindre nogräknade varumärken) är en annan. Sedan betyder inte komponenttillverkning i Kina något avkall på kvalitén, då skulle inte stora delar av industrin ha utlokaliserats dit.



Intressant information och jag har inte tillräcklig info för att säga att du har fel men vad bygger du detta på?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Att producera komponenter utanför Schweiz som sedan förädlas är en sak, att ha hela produktionskedjan utanför Schweiz och sedan smälla på "Swiss made" på urtavlan (som mindre nogräknade varumärken) är en annan. Sedan betyder inte komponenttillverkning i Kina något avkall på kvalitén, då skulle inte stora delar av industrin ha utlokaliserats dit.



Intressant information och jag har inte tillräcklig info för att säga att du har fel men vad bygger du detta på?
 
C

China

Guest
Spencer66 skrev:
Att producera komponenter utanför Schweiz som sedan förädlas är en sak, att ha hela produktionskedjan utanför Schweiz och sedan smälla på "Swiss made" på urtavlan (som mindre nogräknade varumärken) är en annan. Sedan betyder inte komponenttillverkning i Kina något avkall på kvalitén, då skulle inte stora delar av industrin ha utlokaliserats dit.



Intressant information och jag har inte tillräcklig info för att säga att du har fel men vad bygger du detta på?

När det gäller Rolex och andra mer exklusiva tillverkare så kan jag inte ge dig några källor som finns på nätet. Däremot så är det allmänt känt inom branschen, man skulle kunna säga att det är branschpraxis med utlokalisering av komponenttillverkning till t.ex. Kina.

Ett mer tydligt exempel är ETA, som även de uppfyller kraven på "Swiss made". Man har stora produktionsanläggningar och underleverantörer i bla. Kina, Malaysia och Thailand. I likhet med andra tillverkare så talar man ganska tyst om var stora delar av produktionen sker.

http://www.expo21xx.com/popup/11382.htm

Missförstå mig rätt, jag är inte ute efter smutskastning av något varumärke. Det avgörande är trots allt att slutprodukten håller en hög kvalité och att man uppfyller villkoren för "Swiss made".
 

Ministern

Founder
2-Faktor
China skrev:
Spencer66 skrev:
Att producera komponenter utanför Schweiz som sedan förädlas är en sak, att ha hela produktionskedjan utanför Schweiz och sedan smälla på "Swiss made" på urtavlan (som mindre nogräknade varumärken) är en annan. Sedan betyder inte komponenttillverkning i Kina något avkall på kvalitén, då skulle inte stora delar av industrin ha utlokaliserats dit.



Intressant information och jag har inte tillräcklig info för att säga att du har fel men vad bygger du detta på?

När det gäller Rolex och andra mer exklusiva tillverkare så kan jag inte ge dig några källor som finns på nätet. Däremot så är det allmänt känt inom branschen, man skulle kunna säga att det är branschpraxis med utlokalisering av komponenttillverkning till t.ex. Kina.

Ett mer tydligt exempel är ETA, som även de uppfyller kraven på "Swiss made". Man har stora produktionsanläggningar och underleverantörer i bla. Kina, Malaysia och Thailand. I likhet med andra tillverkare så talar man ganska tyst om var stora delar av produktionen sker.

http://www.expo21xx.com/popup/11382.htm

Missförstå mig rätt, jag är inte ute efter smutskastning av något varumärke. Det avgörande är trots allt att slutprodukten håller en hög kvalité och att man uppfyller villkoren för "Swiss made".

Som sagt jag vet inte vad som är sanning men de jag frågat som är i branschen förnekar att Rolex gör det och IOM att de är så otroligt hemlighetsfulla med allt så undrar jag om någon vet utanför de som jobbar med just det. Tills någon verkligen bevisar att de har viss produktion i China så väljer jag att inte tro på hörsägen. Tack dock för spännande information!
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Bra info China! Jag vet att Seiko producerar eller snarare massproducerar sina budgetserier i Kina och Malaysia, men deras Japan tillverkade premiumserier/klockor som sätts ihop i Shizukuishi Watch Studio för mekaniska ur och Shinshu Studios för Spring Drive och highend kvarts-ur, hur funkar det med komponent tillverkningen där, tillverkas delar till 9S, 9R och 9F-serierna på plats i Japan där klockorna sätts ihop, eller?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@80talisten
Det är anledningen till att det inte står made in Japan på alla urtavlor. Japan är sjukt grymma på att kräva att tillverkare har koll och kan redovisa exakt antal produkter de tillverkar. Det är en av anledningarna till att japanska klädmärken ofta släpper limiterade kollektioner, exempelvis Bape, visvim, mm mm.

@spencer
Precis som china skriver har den infon florerat ganska länge på internationella forum, dock utan en skriftlig källa från Rolex. Det senaste jag läste var att Rolex numera, till skillnad från för några år sedan tillverkar nästan alla urverkskomponenter på hemmaplan. Ska försöka Goolga fram en tråd, men misstänker att den inte kommer referera till en bra källa.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Mystiken i hatet mot Steinhart

Det är förbluffande svårt att hitta info om komponenttillverkning inom klockbranschen! Spenderade en bra stund med att leta info igår kväll och hittade inte någon vettig källa som säger antingen eller...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Sv: Mystiken i hatet mot Steinhart

Camo00 skrev:
Det är förbluffande svårt att hitta info om komponenttillverkning inom klockbranschen! Spenderade en bra stund med att leta info igår kväll och hittade inte någon vettig källa som säger antingen eller...

Väldigt sant. Den allmänna uppfattningen verkar vara att Seiko gör precis allt, vilket innebär att de tillverkar exakt alla delar i sina urverk och till och med utvecklar sin egen olja till urverken, samt äger en stor del i ett metallföretag som tar fram metallen.

Snackar vi Rolex, så är det senaste jag läste att Rolex beställer hairsprings från Swatch, medan de gör allt annat själva. Har dock som sagt läst att de ska gå över till att även göra dessa helt själva. Källa: Mitt minne :mrgreen:

Edit: Angående ämnet:
http://forum.tz-uk.com/showthread.php?3 ... olex+swiss
http://forum.tz-uk.com/showthread.php?2 ... olex+swiss
 
C

China

Guest
Re: Sv: Mystiken i hatet mot Steinhart

yonsson skrev:
Camo00 skrev:
Det är förbluffande svårt att hitta info om komponenttillverkning inom klockbranschen! Spenderade en bra stund med att leta info igår kväll och hittade inte någon vettig källa som säger antingen eller...

Väldigt sant. Den allmänna uppfattningen verkar vara att Seiko gör precis allt, vilket innebär att de tillverkar exakt alla delar i sina urverk och till och med utvecklar sin egen olja till urverken, samt äger en stor del i ett metallföretag som tar fram metallen.

Snackar vi Rolex, så är det senaste jag läste att Rolex beställer hairsprings från Swatch, medan de gör allt annat själva. Har dock som sagt läst att de ska gå över till att även göra dessa helt själva. Källa: Mitt minne :mrgreen:

Edit: Angående ämnet:
http://forum.tz-uk.com/showthread.php?3 ... olex+swiss
http://forum.tz-uk.com/showthread.php?2 ... olex+swiss

Ja, det här med komponenttillverkning och säkra offentliga källor är inte det lättaste. I fallet med Rolex så kompliceras saken av att företaget kontrolleras av en stiftelse (Hans-Wilsdorf-Stiftung). Den Schweiziska tidningen Le Temps, har haft en del artiklar om Rolex nya strategi för att bli självförsörjande på komponenter. Tyvärr är deras arkiv endast tillgängligt för prenumeranter, jag har inte sett mer än några sammandrag själv, men det kanske finns någon som har tillgång till artiklarna.

Buisness Insider, berör komponenttillverkningen som hastigast i en artikel från 2011 där man hänvisar till Le Temps.

What Le Temps has also reported is that Rolex is engaged in a programme of market manipulation ahead of launching a new volume from the Geneva factory. Unsold watches were being repurchased from retailers, the newspaper said, and contracts with traditional component manufacturers and suppliers were being terminated. In their place, Rolex is planning to control all parts of the watch production line, adding another 300 workers, and turning out “an even larger output of timepieces.”

http://articles.businessinsider.com/201 ... k-philippe

En färskare artikel från Le Temps, om Rolex nya helautomatiserade anläggning som planeras vara i full drift under 2013. Slutklämmen i artikeln konstaterar att Rolex kommer att vara i en unik sits då man kommer att kontrollera i princip hela tillverkningsprocessen, vilket är mycket ovanligt.

http://www.letemps.ch/Page/Uuid/bb782fc ... QFB32e1VgU
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Re: Sv: Mystiken i hatet mot Steinhart

yonsson skrev:
Camo00 skrev:
Det är förbluffande svårt att hitta info om komponenttillverkning inom klockbranschen! Spenderade en bra stund med att leta info igår kväll och hittade inte någon vettig källa som säger antingen eller...

Snackar vi Rolex, så är det senaste jag läste att Rolex beställer hairsprings från Swatch, medan de gör allt annat själva. Har dock som sagt läst att de ska gå över till att även göra dessa helt själva. Källa: Mitt minne :mrgreen:

SwatchGroup som äger Nivarox är ju i "blåsväder" eftersom de har bestämt sig för att sluta leverera balansfjädrar från Nivarox. Det sätter "etablisseurs" i en jäkla sits...

Balansfjädrar kostar ju ingenting egentligen... ...men utan dem... står klockan still... och det är stooora kostnader för att starta upp en produktion... som sen går att sälja för ingenting x 2.000.000...

Swiss competition authority jobbar med caset just nu, ETA/Swatch är ju en följetong därnere med upprepade missbruk av dominerande ställning, men jag gissar att handläggningen dröjer till efter sommaren?... stay tuned...

Källa: min kompis handläggaren i CH (som bär Nomos...)

Rolex kör väl helt intern produktion? iallafall "parachome"? De äger väl också numera Sellita, som ligger i startgroparna för storskalig balansfjäderproduktion till alla som vill köpa? men det är inget man fixar över en natt...

Edit: mindes fel, det är Soprod (ägs av festina) som omtalas i watchtime som möjlig "independent" leverantör i framtiden.

Källa: nåt nyligt nr av watchtime?

det är mycket som ska bli rätt när man tillverkar en balansfjäder...
9_Pouring_Alloy.jpg
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Re: Sv: Mystiken i hatet mot Steinhart

NiklasArvid skrev:
yonsson skrev:
Camo00 skrev:
Det är förbluffande svårt att hitta info om komponenttillverkning inom klockbranschen! Spenderade en bra stund med att leta info igår kväll och hittade inte någon vettig källa som säger antingen eller...

Snackar vi Rolex, så är det senaste jag läste att Rolex beställer hairsprings från Swatch, medan de gör allt annat själva. Har dock som sagt läst att de ska gå över till att även göra dessa helt själva. Källa: Mitt minne :mrgreen:

SwatchGroup som äger Nivarox är ju i "blåsväder" eftersom de har bestämt sig för att sluta leverera balansfjädrar från Nivarox. Det sätter "etablisseurs" i en jäkla sits...

Balansfjädrar kostar ju ingenting egentligen... ...men utan dem... står klockan still... och det är stooora kostnader för att starta upp en produktion... som sen går att sälja för ingenting x 2.000.000...

Swiss competition authority jobbar med caset just nu, ETA/Swatch är ju en följetong därnere med upprepade missbruk av dominerande ställning, men jag gissar att handläggningen dröjer till efter sommaren?... stay tuned...

Källa: min kompis handläggaren i CH (som bär Nomos...)

Rolex kör väl helt intern produktion? iallafall "parachome"? De äger väl också numera Sellita, som ligger i startgroparna för storskalig balansfjäderproduktion till alla som vill köpa? men det är inget man fixar över en natt...

Källa: nåt nyligt nr av watchtime?

det är mycket som ska bli rätt när man tillverkar en balansfjäder...
9_Pouring_Alloy.jpg

Också förvånad när jag hör inlägg angående parachrome..
 

Ministern

Founder
2-Faktor
NiklasArvid skrev:


Fanken vad coolt!

Total control of all aspects of production is part of the brand philosophy of Rolex, which heads the brief list of balance-spring manufacturers. The company has a reputation for making advances in research and development, without necessarily applying them in new products. This might be seen as keeping something prudently in reserve, or as a way of staying ahead of the competition. It also enables the brand to play the right cards at the right time, with the confidence that comes from having had plenty of time for checks and crosschecks.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det måste vara den roligaste jämförelsen på hela internet som finns mellan två klockor.
 

Ibkik

Omega
Intressant tråd. Det var länge sen nån skrev nåt. Men just det här med att gilla en design men inte ha råd med just det märket.
Jag kanske kunde starta egen tråd. Men jag frågar här.
Jag gillar tex Panerai Luminor.
Finns det nåt märke som gör liknande design?
 

Abrakadabra

Cartier
Intressant tråd. Det var länge sen nån skrev nåt. Men just det här med att gilla en design men inte ha råd med just det märket.
Jag kanske kunde starta egen tråd. Men jag frågar här.
Jag gillar tex Panerai Luminor.
Finns det nåt märke som gör liknande design?

Finns väl flera men jag skulle säga gruppo gamma och magrette på rak arm :)
 
J

Jimmy042

Guest
Jag älskar designen på Rolex GMT men har inte råd att lägga de pengarna den kostar just nu, med en dotter på 3,5 år som jag prioriterar över allt annat så kan jag inte lägga de summorna på en klocka, kvaliteten är otroligt bra för en klocka på 5000kr. Sen om man jämför sida vid sida så är där en hel del skillnad på dom, även om det givetvis är Rolex design i grunden. Bezel, kronskydd, lugs, visare, bubbla, grövre lumedots etc. En dag köper jag en Rolex GMT, men tills dess bär jag stolt min Steinhart.

CAACF48F-854F-4F48-85B5-848FD7920357.png
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Jag älskar designen på Rolex GMT men har inte råd att lägga de pengarna den kostar just nu, med en dotter på 3,5 år som jag prioriterar över allt annat så kan jag inte lägga de summorna på en klocka, kvaliteten är otroligt bra för en klocka på 5000kr. Sen om man jämför sida vid sida så är där en hel del skillnad på dom, även om det givetvis är Rolex design i grunden. Bezel, kronskydd, lugs, visare, bubbla, grövre lumedots etc. En dag köper jag en Rolex GMT, men tills dess bär jag stolt min Steinhart.

CAACF48F-854F-4F48-85B5-848FD7920357.png
Hva bruker du svare når noen kommenterer din GMT og tror at det er en Rolex eller fråger om det er en Rolex? :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp