Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Mystisk trälåda.

Diskussion i 'Vintage' startad av pepsii, 6 februari 2014.

1. pepsii
    Trådstartare

pepsii Torpare

Har hittat en liten trälåda som det har varit klockor eller reservdelar i. Lådan (utan lock, tyvärr) har 8 lackstämplar i enkronasstorlek. Märkt Societe D;Horlogerie La Generale Bienne. Också stämplad G.W. Co 664.
    En gång i tiden har lådan kommit till Malmö Frihamn, där den sen blivit kvar och använd till reservdelar för
    någon hamnkran ( märkt reservdelar telfervagnen). Kan någon lista ut vad som varit i lådan?
    B,H,D, 13x14x20.

Warwian gillar detta.
  2. Jacob

Jacob Friends of KS

Bilder är alltid bra.

Omen, Boris Balkan, Sandkvist och 1 annan gillar detta.
  3. Andsan

Andsan Borgare

Från:
    Täby
  4. Warwian

Warwian Stadsbo

Från:
    Göteborg/Borås
    Företaget "Societe d'Horlogerie La Generale" och "General Watch Co. SA" (G.W. Co) är väl mer känt under namnet "Helvetia".
    År 1949 bytte företaget enligt uppgift namn från "Societe d'Horlogerie La Generale" till "Montres Helvetia, Societe d'Horlogerie La Generale", så jag misstänker att lådan tillverkades innan 1949. Möjligt innehåll kan jag bara spekulera i, sannolikt urdelar eller klockor?

Orta Watch var ett varumärkesnamn registrerat av General Watch Co. SA (Helvetia).
    http://mikrolisk.de/show.php?site=280&suchwort=Orta&searchWhere=all#sucheMarker

Pappi, pepsii och Denke gillar detta.
  5. pepsii
    Trådstartare

pepsii Torpare

Har hittat en låda till. Denna är märkt MIMO. Här är bilder på båda två.

Bifogade filer:

eriksson850, Warwian och Jacob gillar detta.
  6. pepsii
    Trådstartare

pepsii Torpare

7. Warwian

Warwian Stadsbo

Från:
    Göteborg/Borås
    Företaget Mimo (Manufacture Internationale de Montres Or) tillverkade också ur och startades av den tyske urmakaren Otto Graef. År 1928 tog Otto och Mimo över aktiemajoriteten i Girard-Perregaux, och klockor tillverkade av Girard-Perregaux såldes både under namnen Mimo och Girard-Perregaux i Europa under en lång tid. Det finns en bit att läsa om Graef-familjen och Mimo på Girard-Perregauxs hemsida för den intresserade, bland annat här:
    http://www.girard-perregaux.com/heritage-histoire/heritage/a-travers-le-temps-en.aspx (1928, 1940)

Med andra ord är det ett par riktigt trevliga lådor du har hittat! :)

Pappi och pepsii gillar detta.
  8. pepsii
    Trådstartare

pepsii Torpare

Tack för länken Warwian. Jag såg på MIMOlådan att mittsektionens lacksigill inte gick ända ner i botten (dom överlappar alltid annars kanter). Och mycket riktigt kom den delen från en annan låda. En G.W.Co låda, märkt med samma stämpel som den första lådan. Det var alltså minst 3 lådor från början. Redan på 1940 talet (förmodligen) tyckte någon att det var trälådor lite utöver det vanliga. Själv sparade jag dom en gång i tiden för stämplarnas skull. Det tog 20 år innan jag fick reda på vad dom var till. Jag håller med dig Warwian, ett par riktigt trevliga lådor.:)