• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mystisk trälåda.

pepsii

Breitling
Har hittat en liten trälåda som det har varit klockor eller reservdelar i. Lådan (utan lock, tyvärr) har 8 lackstämplar i enkronasstorlek. Märkt Societe D;Horlogerie La Generale Bienne. Också stämplad G.W. Co 664.
En gång i tiden har lådan kommit till Malmö Frihamn, där den sen blivit kvar och använd till reservdelar för
någon hamnkran ( märkt reservdelar telfervagnen). Kan någon lista ut vad som varit i lådan?
B,H,D, 13x14x20.
 

Warwian

Cartier
Företaget "Societe d'Horlogerie La Generale" och "General Watch Co. SA" (G.W. Co) är väl mer känt under namnet "Helvetia".
År 1949 bytte företaget enligt uppgift namn från "Societe d'Horlogerie La Generale" till "Montres Helvetia, Societe d'Horlogerie La Generale", så jag misstänker att lådan tillverkades innan 1949. Möjligt innehåll kan jag bara spekulera i, sannolikt urdelar eller klockor?


Orta Watch var ett varumärkesnamn registrerat av General Watch Co. SA (Helvetia).
http://mikrolisk.de/show.php?site=280&suchwort=Orta&searchWhere=all#sucheMarker
 

pepsii

Breitling
Har hittat en låda till. Denna är märkt MIMO. Här är bilder på båda två.
 

Bilagor

  • G.W. Co 1.JPG
    G.W. Co 1.JPG
    197.1 KB · Visningar: 183
  • G.W. Co 2.JPG
    G.W. Co 2.JPG
    271 KB · Visningar: 152
  • G.W. Co 3.JPG
    G.W. Co 3.JPG
    203.2 KB · Visningar: 159
  • G.W. Co 4.JPG
    G.W. Co 4.JPG
    161.9 KB · Visningar: 148
  • MIMO 1.JPG
    MIMO 1.JPG
    195.4 KB · Visningar: 194
  • MIMO 2.JPG
    MIMO 2.JPG
    140.5 KB · Visningar: 308
  • MIMO 3.JPG
    MIMO 3.JPG
    218.5 KB · Visningar: 148

Warwian

Cartier
Har hittat en låda till. Denna är märkt MIMO. Här är bilder på båda två.

Företaget Mimo (Manufacture Internationale de Montres Or) tillverkade också ur och startades av den tyske urmakaren Otto Graef. År 1928 tog Otto och Mimo över aktiemajoriteten i Girard-Perregaux, och klockor tillverkade av Girard-Perregaux såldes både under namnen Mimo och Girard-Perregaux i Europa under en lång tid. Det finns en bit att läsa om Graef-familjen och Mimo på Girard-Perregauxs hemsida för den intresserade, bland annat här:
http://www.girard-perregaux.com/heritage-histoire/heritage/a-travers-le-temps-en.aspx (1928, 1940)

Med andra ord är det ett par riktigt trevliga lådor du har hittat! :)
 

pepsii

Breitling
Tack för länken Warwian. Jag såg på MIMOlådan att mittsektionens lacksigill inte gick ända ner i botten (dom överlappar alltid annars kanter). Och mycket riktigt kom den delen från en annan låda. En G.W.Co låda, märkt med samma stämpel som den första lådan. Det var alltså minst 3 lådor från början. Redan på 1940 talet (förmodligen) tyckte någon att det var trälådor lite utöver det vanliga. Själv sparade jag dom en gång i tiden för stämplarnas skull. Det tog 20 år innan jag fick reda på vad dom var till. Jag håller med dig Warwian, ett par riktigt trevliga lådor.:)
 
Topp