Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Näe, nu behöver jag råd angående en "bumpande" säljare- inte här på forumet, men ändå...

Diskussion i 'Diskussion' startad av trumpetera, 10 oktober 2015.

1. trumpetera
    Trådstartare

trumpetera Borgare

Från:
    Göteborg
    Jag står i begrepp att köpa en klocka av en säljare på WUS. Vi har kommit överens om priset, frakten etc. Han har varit på tjänsteresa ett par dagar, vilket gjort att även om affären sas. är i hamn, har den inte kunnat avslutas förrän han kommit hem.

Ändå "bumpar" han sin annons på WUS med jämna mellanrum.

Idag, när jag skall betala, strular PayPal något infernaliskt. Alltemedan vi står i PM-kontakt med varandra angående detta, och diskuterar olika möjligheter att lösa problemet ser jag att anonsen bumpas IGEN!!

Jag har tidigare ifrågasatt detta sas. parralellbumpande, men fått någotsånär lugnande svar.

Vad skulle ni göra? Genomföra affären, eller lyfta på hatten och tacka för er?

Chuck gillar detta.
  2. Chuck

Chuck Friends of KS

Låter ju smått märkligt men gåendet magkänslan är mitt råd.
    Hoppas de löser sig smidigt!

trumpetera gillar detta.
  3. Glusch

Glusch Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Å ena sidan förstår jag honom, som vill öka chansen att klockan säljs. Eftersom er affär helt inte är i hamn ännu vill han öka mängden folk som ser annonsen.
    Å andra sidan är det respektlöst mot den som sitter i budgivning/diskussion om klockan med honom. Man kan ju hoppas att ifall någon kontaktar honom under tiden som han dealar med dig så besvarar han dem med "En annan person hann före, ifall han inte köper klockan kontaktar jag dig".

trumpetera gillar detta.
  4. Brogren

Brogren Friends of KS

Personligen hade jag inte gjort det men som är sagt tidigare i tråden förstår jag varför det görs
    Men man kan tycka att det är drygt att bumpa när en affär stundar.

JohnDoe gillar detta.
  5. Sjokex

Sjokex Bonde

Som tidigare talare så ska du nog vara rätt lugn, så länge du får ordning på paypal dvs... Hehe :banghead:

6. KenKun

KenKun Biskop

Du svarade ju precis på din egna fråga. Du som köpare krånglar med pengarna. Säljaren sprider ut riskerna och hoppas att någon annan kan genomföra affären istället för att lägga ned all sin tid på dig.

alfgren gillar detta.
  7. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Låter ju lite oartigt. Har ni kommit överens om en deal (allt uppgjort) så är det, åtminstone i min bok, inte läge för säljaren att försöka sälja klockan till någon annan.

trumpetera gillar detta.
  8. Greven

Greven Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag är en stor vän av affärsheder. Om man säger att man skall köpa en vara, och även kommit överens om pris och frakt så skall säljaren kunna lite på att köparen står vid sitt ord. Samma gäller åt andra hållet, har säljaren accepterat pris och fraktkostnad så är resten formalia. Så därför skulle jag principiellt säga att du skall genomföra affären, och säljaren skall inte hålla på att bumpa annonsen. Simple as that!

trumpetera och Moorflax gillar detta.
  9. Rookie

Rookie Borgare

Jag förstår honom. Jag har haft säkert 10 personer som har sagt att de ska köpa min Jaeger på K&S, som sedan dragit sig ur av diverse anledningar. Dessutom har jag ytterligare ca 5-7st som bestämt datum och tid för träff, men alltid bangat några timmar eller någon dag innan.

Bara för att folk säger "jag ska ha den", eller vill träffas F2F, är inte affären i hamn. Tvärtom skulle jag vilja säga.

alfgren gillar detta.
  10. trumpetera
    Trådstartare

trumpetera Borgare

Från:
    Göteborg
    Det som stör mig, och som jag borde skrivit i min första post är, att vi har varit överens om affären sedan i tisdags, med eftersom säljaren varit ute på affärsresa och inte kunnat skicka klockan, har vi inte kunnat avsluta affären förrän han kommit hem.

Under den tiden har han vid fyra tillfällen bumpat upp sin säljannons.

11. Moorflax

Moorflax Friends of KS

Från:
    Norberg
    Jag hade tackat för mig, förklarat att det inte är på detta sätt jag vill göra affärer och sedan börjat leta efter en annan klocka.

hemingway1999 och djupdykaren gillar detta.
  12. Dixie

Dixie Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    Va??!! Fy faaaan va drygt

13. Glusch

Glusch Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Det låter i och för sig ganska oschysst. Men tror att det i sin essens handlar om precis det som @Rookie skrev och menade på. Affären är inte i hamn fören säljaren fått sina pengar. Och till dess vill han väl hålla det så öppet som möjligt. Även om det som sagt kan anses otrevligt (jag skulle troligen också tycka det om jag befann mig i din sits).

14. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Nu vet jag ju inte varifrån du köper, men överlag känns det väl enklast att sälja i sitt eget land. Så min första tanke är att säljaren bumpar för att hitta en "närmare" köpare. Så lite dålig stil, men nog det problemet på ett såpass stort forum som WUS.

Mårtenssons ur Brookfield