• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När börjar en klocka bli dyr för dig?

Mangusta

Cartier
(Kom inte på någon bra rubrik så jag får förklara mig mer i texten.)

Jag menar inte klockor för 1 miljon eller ens 350 000 kr utan "vanliga" klockor som kanske kostar 10 000, 15 000 eller 30 000 kr. Vid vilket pris tycker du att man har gått från en skräpklocka till en bra början åtminstone? Menar inte att man kanske tycker att en klocka för 15 000 kr är sååå mycket pengar men när tycker du att du själv eller en annan person har satsat en bra slant på klockan? Jag vet att alla har olika ekonomiska förutsättningar men det är tillåtet att generalisera för annars går det inte att diskutera någonting.

För mig tycker jag att en klocka börjar bli värd att kallas en klocka runt 20-25 000 kr och uppåt finns det ingen gräns alls. :D
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Allt har ju att göra med preferenser. Men snackar vi beggat får du klockor från 5k som absolut bör få kallas klockor!
Pratar vi nytt så är jag av åsikten att vi hamnar nånstans vid 10k där Oris, Sinn, Longines Legend Diver m.fl. kliver in vilket är riktigt trevliga klockor.

Så ca. 5k vid beg. och 10k vid nytt.
 

Mangusta

Cartier
Allt har ju att göra med preferenser. Men snackar vi beggat får du klockor från 5k som absolut bör få kallas klockor!
Pratar vi nytt så är jag av åsikten att vi hamnar nånstans vid 10k där Oris, Sinn, Longines Legend Diver m.fl. kliver in vilket är riktigt trevliga klockor.

Så ca. 5k vid beg. och 10k vid nytt.

Sorry, jag borde ha skrivit att jag menar nypris och nu kan jag inte gå in och ändra märker jag.
 

maxmol

Panerai
Tänkte precis samma summor som föregående talare. Man får rätt så mycket mer klocka vid de summorna jämfört med +|- vid 30-40 tussen.
 

Ryttaren

Rolex
När jag köpte min Longines HydroConquest så tyckte jag att 8000:- var sjukt mycket för en klocka. Nu tycker man att 20-25 papp är billigt för de klockor man tittar på.

Det här är inte en sund hobby, speciellt när man prioriterar bort annat viktigare (t.ex.husrenoveringar) för att bekosta beroendet. :D
 
Tycker min personliga tröskel ändrats...för 6 månader sedan hade klocka för 5´000 vart slöseri å ångestframkallande....nu senast la jag >40´000 på en beggad rolle å det bar lite lite emot i snåltarmen...känns som en till för 20 skulle kännas "billigt". Måste säga att vissa Seiko och Certina är absolut "riktig" klocka i min bok å dessa får du ju nya för strax över 5´000:-
Men snackar vi vart går gränsen för "fin" klocka så...runt 20 å uppåt för en ny.
 

Mangusta

Cartier
Tycker min personliga tröskel ändrats...för 6 månader sedan hade klocka för 5´000 vart slöseri å ångestframkallande....nu senast la jag >40´000 på en beggad rolle å det bar lite lite emot i snåltarmen...känns som en till för 20 skulle kännas "billigt". Måste säga att vissa Seiko och Certina är absolut "riktig" klocka i min bok å dessa får du ju nya för strax över 5´000:-
Men snackar vi vart går gränsen för "fin" klocka så...runt 20 å uppåt för en ny.

Jag kanske borde ha uttryckt mig just så, var prisgränsen för en "fin" klocka går både för dig själv och när du bara tittar omkring dig på stan eller bland vänner och bekanta. När du tycker att någon annan har en "fin och dyr" klocka alltså.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Jag har en variant på frågan, som jag tycker är värd att reflektera över: Vid vilken kostnadsnivå känner du dig okomfortabel att bära vad du bär? Brukar ställa den då och då och den är ju tillämpbar på smycken. Brukar överlag visa sig att kvinnor är mer benägna att bära dyrt än män. Och när det står klart (har provat frågan i lite större sällskap), så brukar männens dyra klockor inte längre vara ett diskussionsämne... Otroligt stor varians i svaren jag fått. Finns (vanligen) kvinnor som dagligen bär smycken (inklusive klocka) för långt över 100 000 kr, 200 000 kr, utan att närmre reflektera över det. Och så finns det dem som (män som kvinnor) som känner att det är "too much" att spendera tusenlappar på smycken/klockor att bära.

Frågan går att tillämpa på kläder också. Brukar bli intressanta diskussioner.

Mina egna gränser är flytande och beror på om det handlar om vintage eller nytt. För vintage har jag en lägre tålighet i kostnad då det kan vara svårt att ersätta (alltså inte bara kostnad). För nytt är tåligheten större, då det går att ersätta enklare. Siffran? Den håller jag för mig själv... ;-)

A
 

Fabian

Patek
2-Faktor
J
Jag har en variant på frågan, som jag tycker är värd att reflektera över: Vid vilken kostnadsnivå känner du dig okomfortabel att bära vad du bär? Brukar ställa den då och då och den är ju tillämpbar på smycken. Brukar överlag visa sig att kvinnor är mer benägna att bära dyrt än män. Och när det står klart (har provat frågan i lite större sällskap), så brukar männens dyra klockor inte längre vara ett diskussionsämne... Otroligt stor varians i svaren jag fått. Finns (vanligen) kvinnor som dagligen bär smycken (inklusive klocka) för långt över 100 000 kr, 200 000 kr, utan att närmre reflektera över det. Och så finns det dem som (män som kvinnor) som känner att det är "too much" att spendera tusenlappar på smycken/klockor att bära.

Frågan går att tillämpa på kläder också. Brukar bli intressanta diskussioner.

Mina egna gränser är flytande och beror på om det handlar om vintage eller nytt. För vintage har jag en lägre tålighet i kostnad då det kan vara svårt att ersätta (alltså inte bara kostnad). För nytt är tåligheten större, då det går att ersätta enklare. Siffran? Den håller jag för mig själv... ;-)

A
Jävligt intressant. Mötte precis upp Charles_ på en kaffe och hade då två klockor på mig á 40 k vilket för mig kändes ganska obekvämt...
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Tycker absolut att min SKX007 är värd att kallas klocka. Bär den ibland och alltid med stolthet.
Uppåt så ser jag ingen gräns för en ny klocka. Skulle lätt kunna bära en klocka för 1000 000 dagligen om jag gillade den och framför allt hade råd. 1 000 000 vintage-ur gör sig dock nog bästa i bankfacket.
 

Målarn

The Steak
För mig kändes min första klocka, helgulds Speedyn för 36tkr jävligt dyr + att den var halvt trasig :)
Innan dess hade jag inte ens vågat tänka tanken att köpa en Rolex för det dubbla pengen eller mera, men sen kom Serti 116613 och då kändes inte 69tkr så farligt efter att man hade redan köpt en klocka för 36tkr...
Och sen förstörde masterkiller Allt när han nämnde 116718 till mig, då såldes mina "Keepers" :)

Story goes on, snart åker väl denna "keeper" iväg...
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Har typ aldrig köpt helt ny, men ny för 10k borde väl motsvara nått mögel man kan få för 3-5 k.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

par

Patek
2-Faktor
För mig kändes min första klocka, helgulds Speedyn för 36tkr jävligt dyr + att den var halvt trasig :)
Innan dess hade jag inte ens vågat tänka tanken att köpa en Rolex för det dubbla pengen eller mera, men sen kom Serti 116613 och då kändes inte 69tkr så farligt efter att man hade redan köpt en klocka för 36tkr...
Och sen förstörde masterkiller Allt när han nämnde 116718 till mig, då såldes mina "Keepers" :)

Story goes on, snart åker väl denna "keeper" iväg...


Är inte 116718 bara för dem som inte har råd med 116619 då?
 

ErikGBG

Audemars
Det är så enkelt att flytta sina gränser haha. Började på 32 och man vill ju aldrig byta ner sig så har gått 32>38>41>70 och nästa blir i 80-klassen ungefär. Fan vet när det ska sluta. Inte ansett någon som för dyr, men ansåg nog 80 som dyrt innan jag köpte min första skulle jag tro
 
Topp