• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När börjar en klocka bli dyr för dig?

Knät

Cartier
Det är inte riktigt så enkelt som att pris och kvalité går hand i hand. Det handlar nog mest om personliga preferenser, och kunskaperna hos den som köper klockan.

Jag håller med dig, men jag försökte förenkla trådskaparens fråga.. Personligen tycker jag ett en G-shock för 2000:- är tokigt prisvärdm och håller riktigt bra kvalitet, med tanke på hur mycket skit den tål och vad den kan utföra..
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Min första "dyra" var en SMP för 11400 kr min sista en Patek för..

Visst flyttar man fram positionerna och blir döv för logiska invändningar. Man blir lite smådum tror jag..

För övrigt tycker jag bara en klocka är dyr om den kostar mer än hälften av sitt värde att serva.

Nja, tycker den är dyr snarare om den faller mkt i värde snabbt. Tex köpa en spritt språngande ny AP ROO för att ett sedan sälja den beggad för 40% mindre typ. Det är dyrt
 

Knät

Cartier

Har bara en granne med Ferrari, resten kör typ V70, Passat och A6.. En Porsche finns det också, snart två om saker går som jag vill..
Men vid jobbet flockas lyxbilarna.. Idag stog det en 458, en GT-R, en S500, en RS6 och en Cobra utanför (Ok, Cobran står under mig varje dag..)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Har bara en granne med Ferrari, resten kör typ V70, Passat och A6.. En Porsche finns det också, snart två om saker går som jag vill..
Men vid jobbet flockas lyxbilarna.. Idag stog det en 458, en GT-R, en S500, en RS6 och en Cobra utanför (Ok, Cobran står under mig varje dag..)

Var jobbar du?
 

Jonazid

Omega
1kr. Alla som fungerar fyller ju den enkla funktionen de är till för. Sen om man vill betala några månadslöner för hur den fyller den uppgiften eller för detär tryckt ett visst namn på den är upp till var och en.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
OfNNVEE.jpg


Kan Jon Olsson så..?
 

David

Bödeln
En klocka är för dyr när det krävs kredit av något slag för att köpa den, gäller förstås även om man köper klockan istället för att betala av kredit, exempelvis ett billån. Prisvärd är en klocka som går att sälja utan gå med storförlust, är värd att serva och som inte är en kompromiss för den dyrare klockan man egentligen ville ha.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
En klocka är för dyr när det krävs kredit av något slag för att köpa den, gäller förstås även om man köper klockan istället för att betala av kredit, exempelvis ett billån. Prisvärd är en klocka som går att sälja utan gå med storförlust, är värd att serva och som inte är en kompromiss för den dyrare klockan man egentligen ville ha.

Med ditt resonemang skulle konsumtionen tvärdö i västvärlden och vi skulle få deflation..
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Du menar att jag bör slösa bort stora delar av min inkomst på att betala ränta för allas bästa?

Jag menar att ett boende är så dyrt att de flesta måste ta bostadslån. Om de då använder lönen för konsumtion så är det att konsumera lånade pengar enligt dig. Ingen i Stockholms stad skulle då kunna konsumera om de inte bor i hyresrätt. . Så ja man bör och måste konsumera även om man gör det för lånade pengar. Sedan kanske sprit och cigaretter är fel typ av konsumtion.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Jag menar att ett boende är så dyrt att de flesta måste ta bostadslån. Om de då använder lönen för konsumtion så är det att konsumera lånade pengar enligt dig. Ingen i Stockholms stad skulle då kunna konsumera om de inte bor i hyresrätt. . Så ja man bör och måste konsumera även om man gör det för lånade pengar. Sedan kanske sprit och cigaretter är fel typ av konsumtion.
Du skulle ha skrivit detta på en gång. Det är tankvärt. Som du skriver så har så gott som alla (med få undandtag) som bor i ägt boende lån i någon form. Jag minns inte exakt vad snittlånet på boende är. Så till all form av konsumtion finns alltid alternativet att i stället amortera.

Så: Konsumera och bibehåll lånets storlek, eller låt bli att konsumera och minska skulden. Alltså. Konsumtion sker i huvudsak tack vare lånade pengar. Direkt eller indirekt.

Å andra sidan: Är du skicklig i att investera (snarare än konsumera) så kan ju avkastningen på investeringen överstiga kostnaden för skulden... Och detta med att investera går ju - även om det kanske inte är "klockrent" - att applicera på klockor.

Som sagt: Tankvärt.

A
 

David

Bödeln
Ingen i Stockholms stad skulle då kunna konsumera om de inte bor i hyresrätt.

Om man nu tvunget måste bo i Stockholms innerstad får man väl prioritera på det viset. Själv har jag köpt vad jag haft råd med och bytt upp mig allteftersom, och har därmed noll skuld, utöver det som är kvar av CSN-lånet. Det kliar att betala av det också, men jag håller mig eftersom räntan på sparkontot ger mer än vad lånet kostar. Skulle den balansen rubbas ryker även studielånet.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Om man nu tvunget måste bo i Stockholms innerstad får man väl prioritera på det viset. Själv har jag köpt vad jag haft råd med och bytt upp mig allteftersom, och har därmed noll skuld, utöver det som är kvar av CSN-lånet. Det kliar att betala av det också, men jag håller mig eftersom räntan på sparkontot ger mer än vad lånet kostar. Skulle den balansen rubbas ryker även studielånet.

Du kan väl inte bara pynta av ett csn lån hur som helst?

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
 
Topp