• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När behöver du veta tiden på sekunden?

Jaspero

Omega
I mitt fall är det en nödvändighet varje arbetsdag. I min lista över saker att ha med vid tjänstgöring ingår "rättvisande klocka med sekundvisning".
Så det så.

Lyckades trycka svara innan jag skrivit klart... :(

Jag kör tåg, och de ska faktiskt helst avgå på sekunden rätt tid, trots att många har svårt att tro mig när jag berättar det... :D men jag har den ambitionen i alla fall.
Kollar av klockan varje dag och ställer om den vid behov.:borg:
Gillar att veta att jag inte rullar för tidigt, vilket faktiskt ger upphov till mer klagomål än ifall jag är någon minut sen.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Absolut, men det var ju inte frågan :)
Om man vill veta tiden "på sekunden" så använder man såklart någon form av apparat där tidssynkronisering är möjligt och inte ett armbandsur som ju inte är lika tillförlitliga även om de är bra.
Inser nu att jag var lite otydlig i min trådstart. Jag avsåg nämligen behovet av ett armbandsur som visar tiden på sekunden.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Men för att ge ett konkret svar i denna tråd så håller jag med er som anger Ebay auktioner som viktiga moment.
I vardagen har jag dock alla klockor ställda en kvart för fort. Anledningen till detta är att min personlighet och karaktär är förvillande lik Skalmans ."Att skynda sig är det fulaste ord jag vet" ;)
 

Guinness

Cartier
Lyckades trycka svara innan jag skrivit klart... :(

Jag kör tåg, och de ska faktiskt helst avgå på sekunden rätt tid, trots att många har svårt att tro mig när jag berättar det... :D men jag har den ambitionen i alla fall.
Kollar av klockan varje dag och ställer om den vid behov.:borg:
Gillar att veta att jag inte rullar för tidigt, vilket faktiskt ger upphov till mer klagomål än ifall jag är någon minut sen.

Tågpendlade för något år sedan och hade tre min promenad till tåget, hade jag brottom tog jag cykeln som tog 30 sek. Om inte tåget var försenat (dvs inte på plats) så jag det prick de flesta dagarna. Skönt att kunna lite på att tåget väntar till prick innan det avgår vilket dock kräver en klocka med bra tidshållning. Gjorde man det bra var det 10-20 sekunder till avgång när man klev ombord. Även till möte tycker jag det är bra att vara på plats prick på sekunden. Men det är främst för min egen skull. Många gånger man får vänta på andra.
 
När jag genomför hälsoundersökningar; brukar rutinmässigt ta blodtryck och puls på alla över 18 år. Får ju inte bära klocka i patientnära arbete så det får bli den batteridrivna väggklockan i mitt undersökningsrum.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
På minuten snarare, mötestider bör man ju passa. Sekundvisaren använder jag bara när fluortanten kommer om kvällen och tvingar en till skjöljning i exakt 60 sek :)
 

frest73

Cartier
2-Faktor
På minuten ofta, men jag jobbade ett tag på radion och då var det en fördel ifall armbandsuret gick riktigt ordentligt rätt (även om programstart förstås inte styrdes av vad mitt armbandsur visade)
 

Rearden

Cartier
Nyår är väl enda gången där det är viktigt för mig. Svårt att se hur ofta sekunden faktiskt behövs, men för mig är det ändå något speciellt med hur sekundvisaren beter sig på en manuell/automatisk klocka mot en kvartsare så vill gärna ha den.
 
När jag genomför hälsoundersökningar; brukar rutinmässigt ta blodtryck och puls på alla över 18 år. Får ju inte bära klocka i patientnära arbete så det får bli den batteridrivna väggklockan i mitt undersökningsrum.

Vänligen
Forumets undersköterska
Måste vara en sådan? :D
omegaconstellationclock_20090403104936.jpg
 
Senast ändrad:

Mw79

Vacheron
2-Faktor
På jobbet men då använder jag inte en armbandsklocka utan har GPS-synkade klockor.

De börjar ju aldrig på sekunden nuförtiden. Det var inte som när jag var liten och en stor klocka räknade ner i TV-rutan :)
De börjar fortfarande för det mesta på sekunden men med digital-tv, ip-tv och allt det där så får man en fördröjning på ett antal sekunder så när du väl ser det hemma så är det alltid några sekunder försent, jämfört med gammal analog tv som hade mycket kortare fördröjning.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
När jag avfyrar mina torpeder mot de allierades konvojer i nordatlanten :p

Å andra sidan går min sämsta klocka +12 per dygn, det ger +0,5 sekunder per timme och knappt mätbar avvikelse vid mätningar som varar max några minuter.

EDIT:// jag är fullt medveten om att avvikelsen varierar under dygnet och beror på hur mycket klockan rör sig. Dock blev räkneövningen kanska mycket mer komplex om jag skall börja blanda in diffrentialekvationer i inlägget så det fick bli en förwnkling.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Men för att ge ett konkret svar i denna tråd så håller jag med er som anger Ebay auktioner som viktiga moment.
Men då är det ju eBays klocka som gäller och vad ditt armbandsur visar är ju rätt ointressant :)

Frågan är alltså när behöver du ett armbandsur som visar tiden på sekunden rätt?

(Beklagar att trådstarten inte var tillräckligt tydlig :oops:)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Har bara hänt en gång.....när vi skulle köpa lägenhet och de öppnade bokningen 08:00:00.....10 första mailen skulle få en lya.....alla mail innan utsatt tid slängdes.......vi mailade på sekunden från 3 mailadresser......sedan slog det mig att min sekundångest inte spelade någon roll då vi inte visste om mottagarens klocka på sin server var i synk med F-ur?????
 

Mvnordlander

Cartier
När jag ska veta om jag behöver springa sista 300 metrarna till tunnelbanan. Har därför ställt min klocka efter SL-klockan på stationerna.
 

UNO

Panerai
För att vara säker på att min klocka fungerar typ. Tappade min beater som jag sällan har(q AquaTerra) i golvet & fick en dag med klocka som stannade och startade....
my goodness vilket liv om man inte kan lita på sin klocka!
 
När man reser antingen på tåget eller på flygplanet.
De brukar avgå just på sekunden enligt tidtabeller.
Om inte då har det förekommit någonting annat som har
förhindrat det.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Aldrig i princip, men har jag sekundvisare tittar jag på den ibland, ska jag träffa gumman så diffar det på halvtimmar då hon har annan tidshållning;)
Med min Reverso så slipper man fundera, nyservad o fin ska den gå ok
IMG_3793.JPG
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Har bara hänt en gång.....när vi skulle köpa lägenhet och de öppnade bokningen 08:00:00.....10 första mailen skulle få en lya.....alla mail innan utsatt tid slängdes.......vi mailade på sekunden från 3 mailadresser......sedan slog det mig att min sekundångest inte spelade någon roll då vi inte visste om mottagarens klocka på sin server var i synk med F-ur?????
Blev det nån lägenhet då?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
När man reser antingen på tåget eller på flygplanet.
De brukar avgå just på sekunden enligt tidtabeller.
Om inte då har det förekommit någonting annat som har
förhindrat det.
Flygplan som avgår på sekunden? Har jag aldrig varit med om. 10-15 minuter efter utsatt avgång känns mer som en standard inom flyget.
 
Topp