Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

När blir en klocka en keeper?

Diskussion i 'Diskussion' startad av svesam, 7 januari 2016.

1. svesam
    Trådstartare

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten
    Efter att ha fått vila en stund efter lite nyköp och annat så fick idag den stora härliga SOHC:n hänga med till kontoret.

IMG_1132.JPG

Kom då att tänka på att den har hängt med riktigt länge nu, hela 5 år faktiskt. Hmmm, servicedags möjligen...,
    Då dök funderingen upp rörande keeper och inte. Vad definierar en keeper och hur länge ska den ha funnits i samlingen för att
    kvala in?
    Hur ser forumet på saken?

JensBP och maks gillar detta.
  2. Sjobedan

Sjobedan Präst

Från:
    Malmö.
    En keeper är en klocka du har skaffat för att den aldrig någonsin ska lämna din samling. (eller så är det din enda klocka och stannar av den anledningen)

JensBP och svesam gillar detta.
  3. Savagear114

Savagear114 Friends of KS

Jag har en keeper av sentimentala skäl, arvegods:
    image.jpg

JohnZ, David Eriksson, JensBP och 1 annan gillar detta.
  4. Internallyflawless

Internallyflawless Torpare

Jag personligen tror att det har att göra med vilka känslor man har för sin klocka.
    Att jämföras med känslor man bygger upp för kvinnor. Tröttnar du, så flippar du bara den. And so on..

Älskar du din klocka så är det en keeper.

svesam gillar detta.
  5. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    När alla vet vad man gjort med klockan och ingen vill köpa den, då måste det bli en keeper..:)

6. Biffbert

Biffbert Friends of KS

Tur att ingen sa det till stackarn som köpte min TAG på blocket. Hade legat i mina kalsipper och gottat sig...
    Keeper för mig är helt enkelt när man inte känner några flippkänslor av diverse anledningar :)

JMolin och svesam gillar detta.
  7. MrPlow

MrPlow Präst

Från:
    Roslagen
    Den klocka man fick på bröllopsdagen som har våra namn och datum ingraverade på boettlocket...

keroro, Anders Forsberg, laketwig och 1 annan gillar detta.
  8. Anders Forsberg

Anders Forsberg Borgare

Från:
    Malmö
    IMG_4181.JPG

I mitt fall är det nog också mycket sentimentala skäl som avgör.
    Den enda klocka jag är helt säker på att jag alltid kommer att behålla är den klocka som jag en gång fick av min fru.
    Kanske spelar det in att den inte betingar något direkt monetärt värde - men jag vill gärna tro att så inte är fallet! ;)

JohnZ, wotan, svesam och 2 andra gillar detta.
  9. MrPlow

MrPlow Präst

Från:
    Roslagen
    Kan man sammanfatta det som att en keeper kräver sentimentala skäl. Samt att man har tillräckligt god ekonomi för att inte riskera att behöva sälja den? Ju bättre ekonomi man har desto fler keepers blir det?

MrNorrgard och svesam gillar detta.
  10. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Behöver inte vara sentimentala skäl utan bara en klocka som man trivs väldigt bra med och inte ser någon anledning att sälja. Jag har inte några sentimentala band till någon av mina klockor men några av de som jag har haft länge och trivs med bygger man upp sin egna historia till så det skulle bli lite svårt att skiljas, även om klockan var helt ny när den köptes och inget sentimentalt kopplat till själva köpet. (kan i och för sig tolka mitt eget svar som att man bygger upp sentimentala skäl med åren så säger lite emot mig själv inser jag, men menade att det inte behöver vara det från början)
    Sedan varar inget för evigt och jag har förhoppningsvis ganska så många år kvar att leva så vem vet vad man känner för klockan eller har för ekonomiska behov i framtiden.

Macklin och svesam gillar detta.
  11. Nero13

Nero13 Stadsbo

Från:
    Östergötland
    För min del så är det mestadels sentimentala skäl dok så har jag bara 1 klocka som är en keeper för mig. De andra är beaters och är utbytbara.

svesam gillar detta.
  12. JensBP

JensBP Biskop

Från:
    Gliese 581
    Jag har två keepers. Många pratar keepers hit och dit, men få klockor blir det. För att ens få kvala in bör man ha ägt dom i många år och veta att man absolut inte kommer att sälja oavsett. "Nykänslan" när man köper en Sub och kallar det för en keeper gills inte. ;)

Breitlingen köpte jag 1998 efter mitt första jobb för min första lön. Min första "riktiga" klocka så att säga.
    Seikon köpte jag för kanske 7-8 år sedan, att den är tillverkad exakt samma månad som jag är "tillverkad".
    IMG_3188.jpg

JohnZ, Eurenius och svesam gillar detta.
  13. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    När du får / blir erbjuden överpris på din klocka, men du har inte hjärta att sälja , pengar är ändå inte allt. Du gillar den så mycket.. image.png

JohnZ, Robbie, Utforskaren och 1 annan gillar detta.
  14. Uffe

Uffe Biskop

Jag har haft ett helt gäng keepers som har kommit och gått. Har jag lärt mig att inte missbruka ordet keeper? Svar: nej

Affe och svesam gillar detta.
  15. sveol

sveol Borgare

Från:
    Solna
    Mina keepers är ofrivilliga. Dvs klockor som inte är värda besväret att försöka sälja vidare. Är det så man bygger en "poor mans" samling? ;)

svesam gillar detta.
  16. MrPlow

MrPlow Präst

Från:
    Roslagen
    PMK - poor mans keeper? ;)

MrNorrgard, svesam och sveol gillar detta.
  17. Robbie

Robbie Bonde

Från:
    Skåne
    Sant!

svesam gillar detta.
  18. Maro

Maro Friends of KS

Från:
    Varberg
    Bör nog finnas något sentimentaltband tror jag. Planerade keepers blir nog aldrig keepers!

svesam och JohnZ gillar detta.
  19. JohnZ

JohnZ Biskop

Från:
    Göteborg
    Detta är absolut en keeper. Jag fick den i present av mig själv i slutet av 90-talet efter första styrmansjobbet. Jag har tappat den under strapatser i en orkan, vurpat med moppe i Slottskogen, festat och levt rövare men även haft den som finklocka. Glaset har klarat allt utan en skråma men länken och boetten kan stoltsera med både repor och jack. Den är servad men ALDRIG polerad och jag älskar den!
    image.jpeg

jabla, svesam, Affe och 2 andra gillar detta.
  20. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Om det är/var en keeper vet man inte förrän den dagen du trillar av pinnen kommer, ligger den där på sängbordet, ja då var det en keeper ;)

svesam gillar detta.
  21. Alberget4a

Alberget4a Bonde

nor_mtbh'.jpg
    När man fått NOR-klockan av sin farfar är den en keeper...

svesam och JohnZ gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield