• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När blir en klocka vintage?

kbw

Omega
2-Faktor
Hej!

Jag tittar lite efter en Rolex från sent 80-tal tidigt 90-tal och kom att tänka på när en klocka blir vintage? Är det när just den modellen/versionen slutar göras? 10 år därefter? Etc. Detta har kanske frågats förr men hittade inget bra.

mvh
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Det har nog frågats, men jag tror inte att det finns något entydigt och bra svar. Begreppet är rätt vagt i andra sammanhang också. (Se t.ex. https://sv.wikipedia.org/wiki/Vintage)

Ordet kommer ju ursprungligen från vinodling och betyder i princip "årgångsvin". I överförd betydelse ska det ju vara "gammalt", men inte hur gammalt som helst. (Då övergår det till "antikt" i stället.) Frågan togs upp i något antikprogram där en expert i mode/design (av möbler och dylikt) menade att det inte bara är en fråga om ålder, utan att det även vara typiskt eller stilbildande för sin epok.

Men vad som gäller för klockor vet jag fortfarande inte...
 
  • Like
Reactions: kbw

pemlock

Panerai
2-Faktor
Efter att ha funderat lite mer på saken så tror jag att jag håller med den där experten i TV-programmet. Det måste vara något mer än bara ålder, annars blir det bara synonymt med "gammal" vilket vore rätt meningslöst. När man säger "70-talsvintage" om kläder så menar man inte bara att det är tillverkat på 70-talet, det är något som är typiskt för 70-talet dessutom. (Batiktryck eller utsvängda jeans eller vad det nu kan vara, modetrender är inte riktigt min grej.) Något generiskt och tidlöst som lika gärna kunde vara från 60-talet eller 80-talet skulle inte räknas som 70-talsvintage.

Hur det här överförs till klockor vet jag inte riktigt. En del klockor under 1900-talet följde kanske dåvarande stiltrender och skulle kanske kunna klassificeras på det sättet, men rätt mycket inom klockbranschen har ju varit rätt konservativt och just "tidlöst". (Förutom att storleken har ändrats, i modern tid i alla fall.) Och sedan finns ju fickuren iofs, men de kanske snarare hör till avdelningen antikviteter? ;)
 

kbw

Omega
2-Faktor
Jag tycker @Singular sa det perfekt i den länkade tråden ovan: "När åldern blir ett mervärde". Det låter ju rimligt, att när åldern inte är något som drar ner på priset utan istället höjer det, då tycker jag att vore rimligt att kalla något vintage
 
Topp