• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När blir en klocka vintage????????????

....eftersom jag är en sjuk jävel och gillar att kasta bensin på eld så kör vi en till vintage tråd till...

När blir en klocka vintage och när är den endast begagnad, är det något antal år som gäller, eller att den i Rolex fallet har plexi t.ex...

Är senaste årsmodellen av 1680 vintage och den tidigaste 16610 inte vintage?

Är det när den börjar se 'vintage' ut dvs gulnade index?

Är det vintage med målade index istället för vitguldsindex?

Eller är det så att när den blir mer värd pga av åldern istället för mindre värd så ändras det från begagnat till vintage ? kanske är det så?

Vad tycker ni....



PS Ska vi ändra namnet på vintage forumet till begagnat forumet, he he......
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Generellt sett för Rolex så är de med plastglas och målade index ansedda som vintage. Viss crossover där 16800 med safirglas och målade index kommer undan med etiketten och tex 16750 med vitguldsindex och plastglas som ligger i gränslandet. Så fort sportrollarna har vitguldsindex och safirglas så skulle jag säga att de inte är vintage. Då är de moderna klockor. De äldsta med dessa attribut är helt enkelt bara gamla klockor.

Jag ser inte att detta kommer att ändras på lång tid gällande Rolex iaf. Ålder har väldigt lite med det hela att göra. En 16610 blir bara gammal. :)

Det finns säkert någon fiffig förklaring till vintage överlag så jag svarar bara hur jag tolkar vintage och Rolex. Alla kommer inte att hålla med om det jag säger men det är upp till var och en.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Johan M skrev:
Jag skulle säga 30 år. Har hört 30 år nämnas i andra sammanhang så jag tycker det kan gälla för klockor också.

Min veteranbil blev iofs just veteran när den fyllde 30 år. Transportstyrelsen är ju allmänt kända för att sätta vettiga standarder och normer så jag kanske måste höja mitt initiala bud till 30 år jag också. :lol:
 

Gavve

Greven
2-Faktor
leben skrev:
Johan M skrev:
Jag skulle säga 30 år. Har hört 30 år nämnas i andra sammanhang så jag tycker det kan gälla för klockor också.

Min veteranbil blev iofs just veteran när den fyllde 30 år. Transportstyrelsen är ju allmänt kända för att sätta vettiga standarder och normer så jag kanske måste höja mitt initiala bud till 30 år jag också. :lol:

Får man lägre försäkringspremie på klockor över 30 år också då? :D

EDIT: Är väl iofs bara skatten som blir lägre på bilen, där tänkte jag inte riktigt efter innan jag skrev
 

Asplund

Patek
2-Faktor
KS har ju uppenbarligen valt 1986 och äldre i Vintage forumet? Tycker en årgångssub från 87 borde platsa :cry:

Funderar starkt på att plocka en sådan efter jul!

/Asplund
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Gavve skrev:
leben skrev:
Johan M skrev:
Jag skulle säga 30 år. Har hört 30 år nämnas i andra sammanhang så jag tycker det kan gälla för klockor också.

Min veteranbil blev iofs just veteran när den fyllde 30 år. Transportstyrelsen är ju allmänt kända för att sätta vettiga standarder och normer så jag kanske måste höja mitt initiala bud till 30 år jag också. :lol:

Får man lägre försäkringspremie på klockor över 30 år också då? :D

EDIT: Är väl iofs bara skatten som blir lägre på bilen, där tänkte jag inte riktigt efter innan jag skrev

Den blir tom skattebefriad!!!!!! (sorry för trådkapning)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Enkelt brukar jag betrakta vissa klockor som gått ur produktion som "vintage" även om det är ett lätt sätt att se det.
Tex min Omega SMP ref. 2254.50.00 kändes som en extra bonus när den slutades tillverkas. Kul därför det är en klocka som redan nu är en klassiker och kommer så förbli och kommer dessutom att bli efterfrågad i framtiden. Samma sak skulle jag säga med de gamla Rolexmodelerna sub och SD, trots att dessa har safirglas.

MEN... de flesta klockor av diverse märken blir nog bara gamla klockor... i alla fall tills de blivigt säg ca 30 år? gamla.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Håller med. De flesta modellerna som blir klassiker är ju i produktion i tio år. Därmed måste man ju i princip börja räkna från när produktionen upphör.
 
C

Crowolf

Guest
Det är en väsentlig skillnad på Vintage och Veteran..... Jag är vintage och min farsa är veteran.....eller är jag begagnad..???.och farsan avlagd..??
 

Camo00

Patek
Re: Sv: När blir en klocka vintage????????????

Crowolf skrev:
Det är en väsentlig skillnad på Vintage och Veteran..... Jag är vintage och min farsa är veteran.....eller är jag begagnad..???.och farsan avlagd..??

"Som ny" respektive "mögel"?? :)
 

David

Bödeln
JoberMan skrev:
masterkiller skrev:
....När blir en klocka vintage...
Vissa klockor blir inte vintage. De blir bara gamla och fula. För att något ska kunna bli vintage så krävs det att den är av god kvalitet. Skitgrejor blir bara gamla skitgrejor med tiden. Kvalitetsgrejor blir vintage.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vintage

Förutom när skitgrejor visar sig vara sällsynta i framtiden, t.ex. Daytona-tavlor målade med så dålig färg att de blir gula och trista.
 

john b

Rolex
lär ju aldrig sluta tillverka speedy, men urverken har ju iofs ändrats
202433d1373738375-32s-stock-height-xj-thread-revival.jpg
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Enkelt:

Klockor som är äldre än mig: vintage
Klockor som är yngre än mig: färskingar
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Enkelt brukar jag betrakta vissa klockor som gått ur produktion som "vintage" även om det är ett lätt sätt att se det.
Tex min Omega SMP ref. 2254.50.00 kändes som en extra bonus när den slutades tillverkas. Kul därför det är en klocka som redan nu är en klassiker och kommer så förbli och kommer dessutom att bli efterfrågad i framtiden. Samma sak skulle jag säga med de gamla Rolexmodelerna sub och SD, trots att dessa har safirglas.

MEN... de flesta klockor av diverse märken blir nog bara gamla klockor... i alla fall tills de blivigt säg ca 30 år? gamla.

Omega blir aldrig vintage. De blir bara gamla.
 
Topp