• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När blir flippande och försäljningar en fråga för Skattmasen?

håkan carlsson

Breitling
Halloj!

Säljer och köper endel klockor och nu i deklarwtions tider så undrar man ju förstås hur man ska tänka?

Jag gör ingen vinst på försäljningarna, men enhel del klockor passerade ju 2013

Hur tänker ni?

/Håkan
 

ErikGBG

Audemars
Inkomsten från enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för personligt bruk, till exempel möbler, hemelektronik, prydnadsföremål och liknande, behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kronor. Men om du säljer varor regelbundet, ska du redovisa inkomsten i deklarationen oavsett om du har tjänat mycket eller lite pengar. Du redovisar inkomsterna som hobbyverksamhet eller som näringsverksamhet, beroende på verksamhetens syfte och hur stor omfattning den har. Läs mer i broschyren Hobbyverksamhet, SKV 344 eller Företagsregistrering, SKV 418.

Från skvs hemsida
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Inkomsten från enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för personligt bruk, till exempel möbler, hemelektronik, prydnadsföremål och liknande, behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kronor. Men om du säljer varor regelbundet, ska du redovisa inkomsten i deklarationen oavsett om du har tjänat mycket eller lite pengar. Du redovisar inkomsterna som hobbyverksamhet eller som näringsverksamhet, beroende på verksamhetens syfte och hur stor omfattning den har. Läs mer i broschyren Hobbyverksamhet, SKV 344 eller Företagsregistrering, SKV 418.

Från skvs hemsida


om man förlorar mycket får man ta upp det som avdrag då?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag sitter dagligen i telefon med Skatteverket och blir varje gång imponerad av hur mycket kunnig personal det finns där. Mitt tips till dig är att ringa Skatteverket och konkretisera dina faktiska affärer för dem.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Avdrag får väl enbart göras inom samma företagstyp så som hobbyverksamhet mot hobbyverksamhet? (Obs inte säker)
Det bästa skulle väl isf vara om du har annat företag på sidan (AB som går med vinst) och du skriver in "handel med urverk och urverkstillbehör" i verksamhetsbeskrivningen. Då borde det väl gå att göra avdrag för en förlust?! :)
 

carlanton

Audemars
ok är det här ett case av:

a. ...ingenting är så praktiskt som en bra teori.

b. ...i teorin är det ingen skillnad på teori och praktik, men det är det i praktiken...

:D

Om du bedriver näringsverksamhet får du såklart göra skattemässiga avdrag för utgifter. Vad du ska tjäna på det vet jag inte, eftersom att underskott endast kan kvittas mot senare års (eller andra näringsverksamheters) överskott och (definitivt inte i hobby och så vitt jag vet inte i enskild näringsverksamhet) inte leda till skattereduktion i andra inkomstslag.

Däremot kan du ju köpa klockor i "investeringssyfte" och redovisa i inkomstslaget kapital. Då kan du kvotera förlusterna och använda för att göra skattereduktion i inkomstslaget tjänst. Tror kvoteringen är 5/6 av förlusten och reduktionen är 30% av kvoteringen.

Lycka till!
 

håkan carlsson

Breitling
Ok, men hur fungerar det om man under 2013 sålde exempelvis 50 klockor och 50 armband på tradera tex. kan det räknas som näringsverksamhet då?

och om nån som tex. säljer 10 rolex och har 300 000kr som cirkulerat på kontona?

När övergår det från hobby till näringsverksamhet i skattevärkets ögon och bara för man säljer iväg endel (borde en och annan göra här)
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Ok, men hur fungerar det om man under 2013 sålde exempelvis 50 klockor och 50 armband på tradera tex. kan det räknas som näringsverksamhet då?

och om nån som tex. säljer 10 rolex och har 300 000kr som cirkulerat på kontona?

När övergår det från hobby till näringsverksamhet i skattevärkets ögon och bara för man säljer iväg endel (borde en och annan göra här)
Det beror på, gör du det systematiskt och tjänar pengar på det så är det en näringsverksamhet. Om du däremot köper en klocka, använder den lite och sen säljer igen utan vinst(vanligt flippande) så är det inget som ska skattas. Detta såklart utgående ifrån att du gör det bara för att du gillar att byta klocka.

Ungefär så, svårt att förklara tydligt.
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Det beror på, gör du det systematiskt och tjänar pengar på det så är det en näringsverksamhet. Om du däremot köper en klocka, använder den lite och sen säljer igen utan vinst(vanligt flippande) så är det inget som ska skattas. Detta såklart utgående ifrån att du gör det bara för att du gillar att byta klocka.

Ungefär så, svårt att förklara tydligt.

Så ser jag det också. Vanligt flippande är helt ok.
 

JesperO

Rolex
Så ser jag det också. Vanligt flippande är helt ok.

"vanligt" flippande...
Men i vissa fall är det väl ganska svårt att dra gränsen...
annars kan man ju alltid säga till sitt försvar att jag hade den lite på armen (några timmar) och sedan sålde jag den...
känns som många här inne ligger på gränsen och SKV skulle få för sig att kika noggrannt
 

pnt

Rolex
2-Faktor
"vanligt" flippande...
Men i vissa fall är det väl ganska svårt att dra gränsen...
annars kan man ju alltid säga till sitt försvar att jag hade den lite på armen (några timmar) och sedan sålde jag den...
känns som många här inne ligger på gränsen och SKV skulle få för sig att kika noggrannt

Visst är det så. Finns ju en del semi-proffs som kanske också anser sig vara vanliga flippare (undra om det är ett gångbart uttryck när Skatteverket knackar på :D).
 
Topp