• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När kommer Rolex ADs prishöjning?

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Rolex brukar vara duktiga på att stegvis höja sina priser. Har någon koll på när nästa chock kommer?
 

Josef B

Bestraffaren
Strax efter maj månad. Minns det eftersom jag hustlade med RobE om ExpII strax innan jag for till London maj förra året. Ville kolla upp priset i London först. Men om prisjusteringen sker under samma tid varje år låter jag vara osagt.
 

naggge

Panerai
Jag hörde igår hos en hollänsk ad att nästa höjning kommer om ca en månad. Hur mycket sanning det ligger i det vet jag dock inte. Tycker själv det låter tidigt :)
 

David

Bödeln
Här är USA-historiken. De senaste åren har priserna varit väldigt enhetliga överallt, så den stämmer rätt bra även för svenska priser.
http://minus4plus6.com/PriceEvolution.htm

(Detta besvarar inte din fråga eftersom prishöjningen kan komma när som helst, och inte på alla marknader samtidigt, men ger ändå en fingervisning om vad man kan förvänta sig.)
 

Målarn

The Steak
David skrev:
Här är USA-historiken. De senaste åren har priserna varit väldigt enhetliga överallt, så den stämmer rätt bra även för svenska priser.
http://minus4plus6.com/PriceEvolution.htm

(Detta besvarar inte din fråga eftersom prishöjningen kan komma när som helst, och inte på alla marknader samtidigt, men ger ändå en fingervisning om vad man kan förvänta sig.)

$22,750 för en 116718 under 2006... Den har gått upp i pris ganska så mycket efter det haha till jobbigt höga $33,250
 

David

Bödeln
naggge skrev:
Jag hörde igår hos en hollänsk ad att nästa höjning kommer om ca en månad. Hur mycket sanning det ligger i det vet jag dock inte. Tycker själv det låter tidigt :)

Oj, stora marginaler! Jag har nog aldrig suttit hos en AD med en klocka på armen utan höra "just den här modellen kommer att prishöjas med 150% i morgon, eller möjligtvis början på nästa vecka om det är så lång tid det tar dig att få loss pengar".

:D
 

Jimpa

Panerai
Man tycker ju att Rolex måste ha hundra Pers som jobbar enbart med att tänka på det där med bubblan. Mycket intressanta podar och trådar här på KS m.m om att den ska spricka dock , spännande värre.
 

Snigel

Cartier
2-Faktor
Vad förväntas ske vid en sprucken Rolex-bubbla? Det borde väl påverka alla tillverkare i det segmentet?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Låter trovärdig, finns även rapporter på rolexforums som säger att AP ska höja priserna den 1 september. Det spontant rätt att normalisera priserna efter årets valutaförändringar
 

Snigel

Cartier
2-Faktor
Det är vi sommar bubblan, misstänker att man vill nå en ny nivå på statusen. Patek är att ta i men nåt åt det hållet.

Men jag tänker sprucken bubbla = det blir så dyrt att folk tycker det är löjligt, Rolex blir tvungna att dumpa priserna, vintage Rolex sjunker drastiskt i pris osv.

Du menar att Rolex plan är att göra märket ännu lyxigare och dyrare, och på så sätt överleva fortsatta prishöjningar?
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Det är ju inte bara Rolex som hela tiden höjer priser i snabbare takt än löner och bigmac-index hänger med. Omega, breitling mfl exakt samma sak.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Man tänker förädla något som redan är ädelt. Tex116610 säljs som smör oavsett prishöjningar, just nu.

Kommer tider då ekonomin blir knas bigtime under långa perioder, då lär de inte krängas lika många stålisar listade typ 120K.

Därför prishöjer man samtidigt som man sannolikt kommer strama åt tillverkningen. Efterfrågan kommer öka ännu mer. Vi kommer få se en förändrad marknadsföring från Rolex, en proaktivitet utan dess like.

Under kristiderna är de rika fortfarande rika (om inte rikare) och förändrar inte sina köpvanor. Med andra ord de köper sina subbar till ett vääääldigt högt pris och Rolex "förlorar" således inte på krisen/kriserna. "Vi" (jag) funderar en extra gång ifall man ska slå till...

Men nu snackar vi lång sikt, vi lär få uppleva massor av fredagstrådar innan vi kan fastslå faktumet.


Ska bli skitkul att följa detta fenomen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man tänker förädla något som redan är ädelt. Tex116610 säljs som smör oavsett prishöjningar, just nu.

Kommer tider då ekonomin blir knas bigtime under långa perioder, då lär de inte krängas lika många stålisar listade typ 120K.

Därför prishöjer man samtidigt som man sannolikt kommer strama åt tillverkningen. Efterfrågan kommer öka ännu mer. Vi kommer få se en förändrad marknadsföring från Rolex, en proaktivitet utan dess like.

Under kristiderna är de rika fortfarande rika (om inte rikare) och förändrar inte sina köpvanor. Med andra ord de köper sina subbar till ett vääääldigt högt pris och Rolex "förlorar" således inte på krisen/kriserna. "Vi" (jag) funderar en extra gång ifall man ska slå till...

Men nu snackar vi lång sikt, vi lär få uppleva massor av fredagstrådar innan vi kan fastslå faktumet.


Ska bli skitkul att följa detta fenomen.
Håller inte med dig, Rolex har låtit bli att höja priserna när världsekonomin haft "negativ" utveckling. Om de kan höja utifrån den allmäna ekonomiska utvecklingen så höjer de, annars låter de bli.
 
Topp