• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När kommer Rolex ADs prishöjning?

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
För displaycase höjer värdet menar du? Det finns ju SEIKO 5or för 7700kr med displaybaksida.
Ett väldekorerat urverk som man lagt ner massa tid på höjer väl värdet eller? Man kan ju hålla nere produktionskostnaden genom att skita i att dekorera och bara slänga på ett solitt baklock.
Sen att Seiko väljer att visa odekorerade verk får stå för dem (har själv en).
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Vilka menar du då? De stål klockor jag känner till som ligger över 80k går knappast att jämföra med Rolex...
Om man ska vara helt krass så är det ju mestadels emotionellt och märkesvärde. Gäller ju även för Rolex. Har själv svårt att motivera för folk som inte förstår grejjen hur man lägger 50k+ på en stålklocka. Har inga problem att motivera mig själv dock.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ett väldekorerat urverk som man lagt ner massa tid på höjer väl värdet eller? Man kan ju hålla nere produktionskostnaden genom att skita i att dekorera och bara slänga på ett solitt baklock.
Sen att Seiko väljer att visa odekorerade verk får stå för dem (har själv en).
Jag är rätt säker på att de flesta skiter fullständigt i hur ett verk är dekorerat. Det som ger värde för de flesta bärare är främst hållbarhet och bra tidhållning. Personligen skulle jag välja stålbaksida framför glasbaksida alla dag i veckan oavsett urverk och oavsett typ på klocka.
 

Oew

Rolex
Om man ska vara helt krass så är det ju mestadels emotionellt och märkesvärde. Gäller ju även för Rolex. Har själv svårt att motivera för folk som inte förstår grejjen hur man lägger 50k+ på en stålklocka. Har inga problem att motivera mig själv dock.
Handlar inte om att motivera att lägga 50k på en stålklocka, har inget problem med det. För mig handlar det helt enkelt om att jag ite tycker ex en 116610 är värd över 80k, finns mängder med andra bättre klockor i den prisklassen och tycker argumenten "Rolex ska vara dyra" är rätt tunna. När både Rolex och Omega vill ha närmare 100k för en vanlig dykare så tycker jag det har gått för långt. För nästan samma pris kan man få dykare från JLC, Blancpain, Breguet mm och kan ärligt talat inte förstå varför någon skule välja Rolex då.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
När både Rolex och Omega vill ha närmare 100k för en vanlig dykare så tycker jag det har gått för långt. För nästan samma pris kan man få dykare från JLC, Blancpain, Breguet mm och kan ärligt talat inte förstå varför någon skule välja Rolex då.
Status så klart. De flesta känner till Rolex och Omega. De andra tre är det ingen utanför klocknördskretsen som hört talas om.

Omegan får nog vara i guld för att den ska vara värd 100K...
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Handlar inte om att motivera att lägga 50k på en stålklocka, har inget problem med det. För mig handlar det helt enkelt om att jag ite tycker ex en 116610 är värd över 80k, finns mängder med andra bättre klockor i den prisklassen och tycker argumenten "Rolex ska vara dyra" är rätt tunna. När både Rolex och Omega vill ha närmare 100k för en vanlig dykare så tycker jag det har gått för långt. För nästan samma pris kan man få dykare från JLC, Blancpain, Breguet mm och kan ärligt talat inte förstå varför någon skule välja Rolex då.
Varför skulle en dykare från ex. JLC vara bättre? Ställer inte frågan i konfrontativt syfte, bara nyfiken på hur du resonerar :)
 

Oew

Rolex
Status så klart. De flesta känner till Rolex och Omega. De andra tre är det ingen utanför klocknördskretsen som hört talas om.

Omegan får nog vara i guld för att den ska vara värd 100K...
Nja den nya Planet Ocean listar på 100k för stålmodellen, sedan om den är värd det är en annan diskussion.
https://klocksnack.se/threads/omega-planet-ocean-deep-black.56101/
Varför skulle en dykare från ex. JLC vara bättre? Ställer inte frågan i konfrontativt syfte, bara nyfiken på hur du resonerar :)
Framförallt för att de är på en annan nivå vad gäller urverk och även finishing. Alla de märken jag nämnde anser jag tillhöra en mycket högre grupp inom klockvärlden. Breguet och Blancpain är båda Haute Horologerie medan JLC möjligen ligger på gränsen. Det är märken med långa anrika traditioner och framförallt en historia utav att göra komplicerade klockor vilket jag anser är ett krav för att kunna tillhöra det yttersta segmentet. Tyvärr så är det tydligt att status väger oerhört tungt idag då Rolex kan göra dessa höjningar år efter år. Menar inte på nått sätt att de inte är fantastiska och robusta klockor, utan helt enkelt att jag anser att de i dagsläget och speciellt efter en ev prishöjning är långt ifrån prisvärda.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Nja den nya Planet Ocean listar på 100k för stålmodellen, sedan om den är värd det är en annan diskussion.
https://klocksnack.se/threads/omega-planet-ocean-deep-black.56101/

Framförallt för att de är på en annan nivå vad gäller urverk och även finishing. Alla de märken jag nämnde anser jag tillhöra en mycket högre grupp inom klockvärlden. Breguet och Blancpain är båda Haute Horologerie medan JLC möjligen ligger på gränsen. Det är märken med långa anrika traditioner och framförallt en historia utav att göra komplicerade klockor vilket jag anser är ett krav för att kunna tillhöra det yttersta segmentet. Tyvärr så är det tydligt att status väger oerhört tungt idag då Rolex kan göra dessa höjningar år efter år. Menar inte på nått sätt att de inte är fantastiska och robusta klockor, utan helt enkelt att jag anser att de i dagsläget och speciellt efter en ev prishöjning är långt ifrån prisvärda.
PO för 100k är iof keramisk...men lär ju knappast säljas för list...
 
  • Like
Reactions: Oew

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Framförallt för att de är på en annan nivå vad gäller urverk och även finishing. Alla de märken jag nämnde anser jag tillhöra en mycket högre grupp inom klockvärlden. Breguet och Blancpain är båda Haute Horologerie medan JLC möjligen ligger på gränsen. Det är märken med långa anrika traditioner och framförallt en historia utav att göra komplicerade klockor vilket jag anser är ett krav för att kunna tillhöra det yttersta segmentet. Tyvärr så är det tydligt att status väger oerhört tungt idag då Rolex kan göra dessa höjningar år efter år. Menar inte på nått sätt att de inte är fantastiska och robusta klockor, utan helt enkelt att jag anser att de i dagsläget och speciellt efter en ev prishöjning är långt ifrån prisvärda.
Försökte bara påvisa varför Rolex kan ta så höga priser. Det spelar ingen roll att det finns andra märken som är billigare och bättre. Rolex har en särställning inom klockindustrin.

Angående Omega så menade jag att de måste vara i guld för att jag ska betala 100K.

BTT: Höjde inte Rolex sina priser i våras?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Varför skulle en dykare från ex. JLC vara bättre? Ställer inte frågan i konfrontativt syfte, bara nyfiken på hur du resonerar :)
Världens mest kända premiumtillverkare Rolex gör inte WIS-klockor. Har man ett genuint intresse så kanske man vill särskilja sig något från killen i kassan på Liseberg. Reversed snobbery du vet. :)
För 80 papp finns det löjligt många olika bra dykarklockor att välja på.
 

DrDre

Patek
Varför skulle en dykare från ex. JLC vara bättre? Ställer inte frågan i konfrontativt syfte, bara nyfiken på hur du resonerar :)

Om man har tänkt sig att köpa en dykarklocka för att använda den som ett dykinstrument, dvs man vill köpa bästa möjliga utrustning (och historik, design, status etc är irrelevant) så är nog svaret att JLC'n inte är bättre. Då skulle jag köpt en Submariner. Den lär väl bli ännu bättre när det nya 32xx urverket kommer om något eller några år.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
PO för 100k är iof keramisk...men lär ju knappast säljas för list...
Hur stor andel av klockköpare vet ens att det faktiskt finns förhandlingsutrymme? Jag kanske är dum, men är relativt sällan jag förhandlar när jag handlar varor i butik rent generellt och jag tror relativt få vet att det faktiskt går att förhandla.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Världens mest kända premiumtillverkare Rolex gör inte WIS-klockor. Har man ett genuint intresse så kanske man vill särskilja sig något från killen i kassan på Liseberg. Reversed snobbery du vet. :)
För 80 papp finns det löjligt många olika bra dykarklockor att välja på.
Jag vet inte om jag håller med om att definitionen av en WIS är att man tvunget måste köpa dyra klockor från "smalare" klocktillverkare. Möjligen en hipster-WIS då.
 

Oew

Rolex
Om man har tänkt sig att köpa en dykarklocka för att använda den som ett dykinstrument, dvs man vill köpa bästa möjliga utrustning (och historik, design, status etc är irrelevant) så är nog svaret att JLC'n inte är bättre. Då skulle jag köpt en Submariner. Den lär väl bli ännu bättre när det nya 32xx urverket kommer om något eller några år.
Fast ska du köpa en klocka endast som dykinstrument så skulle du väl knappast köpa en sub?? Du får ju bättre då via Seiko eller nått annat för en tiondel av priset.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Handlar inte om att motivera att lägga 50k på en stålklocka, har inget problem med det. För mig handlar det helt enkelt om att jag ite tycker ex en 116610 är värd över 80k, finns mängder med andra bättre klockor i den prisklassen och tycker argumenten "Rolex ska vara dyra" är rätt tunna. När både Rolex och Omega vill ha närmare 100k för en vanlig dykare så tycker jag det har gått för långt. För nästan samma pris kan man få dykare från JLC, Blancpain, Breguet mm och kan ärligt talat inte förstå varför någon skule välja Rolex då.
Vad är det som gör att tex Fifty fathoms är värd 125k? Det är ett påslag med runt 65% mot en 116610. Är tidshållningen 65% bättre?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Om man har tänkt sig att köpa en dykarklocka för att använda den som ett dykinstrument, dvs man vill köpa bästa möjliga utrustning (och historik, design, status etc är irrelevant) så är nog svaret att JLC'n inte är bättre. Då skulle jag köpt en Submariner. Den lär väl bli ännu bättre när det nya 32xx urverket kommer om något eller några år.
Lite OT... Finns det någon information/spekulation om vad 32xx kan tänkas innebära?
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag är rätt säker på att de flesta skiter fullständigt i hur ett verk är dekorerat. Det som ger värde för de flesta bärare är främst hållbarhet och bra tidhållning. Personligen skulle jag välja stålbaksida framför glasbaksida alla dag i veckan oavsett urverk och oavsett typ på klocka.
Om det är hållbarhet och tidshållning man är ute efter så är det väl svårt att slå Rolex?
Dekorerade urverk är det nog många som inte skiter i. Personligen hade jag inte haft något emot att se ett vackert och väldekorerat mekansiskt urverk. Om jag är ute efter ren tidshållningsprestanda så hade jag köpt kvartsur. Mekaniska klockor ger en viss känsla och ett väldekorerat sådant är en fröjd för ögat. Det gör inte tidshållningen något bättre men det gör inte heller en vacker tavla.
Alla har dock olika åsikter, vilket är fullt förståeligt. Jag har bara delat min.
 

DrDre

Patek
Lite OT... Finns det någon information/spekulation om vad 32xx kan tänkas innebära?

Det har kommit i ett par varianter redan som har reviewats på div bloggar. Först ut var (som vanligt) Daydate med 3255 och en Pearlmaster med med 3235 och efter det kom den nya DJ 41mm G/S också med 3235 tidigare i år.

Rolex-Datejust-41-Calibre-3235-Baselworld-2016-Review.jpg
 

DrDre

Patek
Fast ska du köpa en klocka endast som dykinstrument så skulle du väl knappast köpa en sub?? Du får ju bättre då via Seiko eller nått annat för en tiondel av priset.

Om jag vore yrkesdykare så sulle jag välja det allra bästa. Särskilt om min arbetsgivare betalar.

Och så skulle jag använda den helt utan att oroa mig för repor och dings. Och när jag gick i pension så skulle jag sitta och dra rövarhistorier baserat på den och föra den vidare till barnbarnen som skulle kunna fortsätta att berätta rövarhistorier om farfars äventyr.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag vet inte om jag håller med om att definitionen av en WIS är att man tvunget måste köpa dyra klockor från "smalare" klocktillverkare. Möjligen en hipster-WIS då.
Skrev jag något om priset? En Sinn känns ju som ett 100 ggr mer genomtänkt val än en Rolex, därmed inte sagt att Rilex är ett dåligt val.

Om det är hållbarhet och tidshållning man är ute efter så är det väl svårt att slå Rolex?
Det var ju det jag skrev...
 
Topp