• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När kommer Rolex ADs prishöjning?

RJE

Omega
2-Faktor
Att det blir en prishöjning framöver kan vi vara säkra på, det är ju återkommande :) 10% känns dock lite väl saftigt på ett bräde...
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Skrev jag något om priset? En Sinn känns ju som ett 100 ggr mer genomtänkt val än en Rolex, därmed inte sagt att Rilex är ett dåligt val.


Det var ju det jag skrev...
Jag antog bara att meningen efter radbytet hade ett sammanhang med meningen ovanför, det kanske var fel :) Det är väl allmänt känt att du inte är ett Rolexfan ;)
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Världens mest kända premiumtillverkare Rolex gör inte WIS-klockor. Har man ett genuint intresse så kanske man vill särskilja sig något från killen i kassan på Liseberg. Reversed snobbery du vet. :)
För 80 papp finns det löjligt många olika bra dykarklockor att välja på.
Om killen i kassan på Liseberg har Rolex så måste han ju vara WIS eftersom han lägger 90% av lönen på klockor. :cool:
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Hur stor andel av klockköpare vet ens att det faktiskt finns förhandlingsutrymme? Jag kanske är dum, men är relativt sällan jag förhandlar när jag handlar varor i butik rent generellt och jag tror relativt få vet att det faktiskt går att förhandla.
Upp till dig hur du vill göra men klart att de går att förhandla mellan köpare o säljare. Finns såklart undantag på märken o modeller där efterfrågan o tillgång styr.
 

JayJay

Rolex
Att det blir en prishöjning framöver kan vi vara säkra på, det är ju återkommande :) 10% känns dock lite väl saftigt på ett bräde...
Den som kom i våras var väl på 11% så knappast omöjligt.

För egen del är jag förvånad. Har skrivits en hel del om att försäljningen börjat dala, trodde att prishöjningarna skulle avta ngt då. Eller är det så att man vill ha bibehållen omsättning på färre antal sålda enheter?

I nuläget känns i o f s alla sådana funderingar tämligen onödiga då allt, som så många gånger förut, baseras på ett löst rykte.
 

Oew

Rolex
Vad är det som gör att tex Fifty fathoms är värd 125k? Det är ett påslag med runt 65% mot en 116610. Är tidshållningen 65% bättre?
Det handlar inte om tidshållning, men vill man ha exakt tidshållning är Rolex nog det bästa inom mekaniska verk. Blancpain's klockor är byggda för hand och av en enda person från början till slut, det är oerhört mnåga timmar som går åt att finishera klockan samt urverket. Det går helt enkelt inte att jämföra med en Rolex.

Om jag vore yrkesdykare så sulle jag välja det allra bästa. Särskilt om min arbetsgivare betalar.

Och så skulle jag använda den helt utan att oroa mig för repor och dings. Och när jag gick i pension så skulle jag sitta och dra rövarhistorier baserat på den och föra den vidare till barnbarnen som skulle kunna fortsätta att berätta rövarhistorier om farfars äventyr.
Och du menar att Rolex skulle vara den bästa dykaren?
 

Snigel

Cartier
2-Faktor
Det handlar inte om tidshållning, men vill man ha exakt tidshållning är Rolex nog det bästa inom mekaniska verk. Blancpain's klockor är byggda för hand och av en enda person från början till slut, det är oerhört mnåga timmar som går åt att finishera klockan samt urverket. Det går helt enkelt inte att jämföra med en Rolex.


Och du menar att Rolex skulle vara den bästa dykaren?

OT, men here we go: 116660 - stor (nåväl) läsbar tavla, heliumventil (ett måste när man vistas i tryckkammare en längre tid), gott om vattentäthet, funkar utanpå torrdräkten såväl som direkt på handleden tack vare dykarförlängning + glidelock. Nu påstår jag inte att det är den bästa, men kanske en av de bättre.

Omega har mig veterligen enbart automatisk heliumventil på Ploppen, men den är "bara" vattentät till 1200m.

Edit: kom på att det kändes lite dumt att jämföra vattentäthet på den nivån, svårt att dyka längre ner än typ 300m i vanlig dykutrustning. Men om vi säger såhär: har du hellre en AP Diver än en 116610 på armen är du är nere på 150 meters djup?
 
Senast ändrad:

JayJay

Rolex
Snarare en bit under fem. Jag har bestämt för mig att svenskt pris på 116610 var 72500 plus minus några hundralappar vid årsskiftet och det höjdes till 75800 i februari.
Du har säkert rätt. Jag är långt ifrån säker.

Edit. Vid närmare eftertanke var det nog höjningen våren 2015 som var 11%.
 
Senast ändrad:

Snigel

Cartier
2-Faktor
Om det är en Rolexdykare man vill ha är den oslagbar. Annars finns det många andra klockor som också går att dyka med i prisläget tior till miljoner.

Fast det var väl inte riktigt det som var frågeställningen? Förutsatt typ obegränsad budget, dyker du hellre med en dykare från typ JLC eller Ulysse Nardin än en DSSD? De kanske har bättre urverk, bättre finish och yadayada. Men är de verkligen bättre designade för det ursprungliga syftet som ju faktiskt är dykning?
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Det handlar inte om tidshållning, men vill man ha exakt tidshållning är Rolex nog det bästa inom mekaniska verk. Blancpain's klockor är byggda för hand och av en enda person från början till slut, det är oerhört mnåga timmar som går åt att finishera klockan samt urverket. Det går helt enkelt inte att jämföra med en Rolex.
Det innebär då att du vill betala extra för emotionellt värde. Vad spelar det för roll om en preson eller flera personer satt ihop klockan? Har man bra kvalitetskontroll har det inget med slutresultatet att göra. Har dessutom svårt att se att poleringen är så mycket bättre hos BP. 904L är dessutom svårare att finishera vilket gör det dyrare.
Dessa klockor köper man med hjärta och inte hjärna. Har svårt att se hur man rent rationellt motiverar 65% påslag.
 

Snigel

Cartier
2-Faktor
Det innebär då att du vill betala extra för emotionellt värde. Vad spelar det för roll om en preson eller flera personer satt ihop klockan? Har man bra kvalitetskontroll har det inget med slutresultatet att göra. Har dessutom svårt att se att poleringen är så mycket bättre hos BP. 904L är dessutom svårare att finishera vilket gör det dyrare.
Dessa klockor köper man med hjärta och inte hjärna. Har svårt att se hur man rent rationellt motiverar 65% påslag.

+1

Tror få yrkesdykare hade prioriterat en handgjord klocka framför en klocka som kanske faktiskt är bättre lämpad som dykinstrument.

Menar inte att Rolex är Gud. Men dyker tex hellre med en tooligare (aka en klocka som är bättre på att vara dyk-klocka) än en handgjord.
 

Oew

Rolex
OT, men here we go: 116660 - stor (nåväl) läsbar tavla, heliumventil (ett måste när man vistas i tryckkammare en längre tid), gott om vattentäthet, funkar utanpå torrdräkten såväl som direkt på handleden tack vare dykarförlängning + glidelock. Nu påstår jag inte att det är den bästa, men kanske en av de bättre.

Omega har mig veterligen enbart automatisk heliumventil på Ploppen, men den är "bara" vattentät till 1200m.

Edit: kom på att det kändes lite dumt att jämföra vattentäthet på den nivån, svårt att dyka längre ner än typ 300m i vanlig dykutrustning. Men om vi säger såhär: har du hellre en AP Diver än en 116610 på armen är du är nere på 150 meters djup?
Rolex gör självklart väldigt bra dykare, men skulle absolut inte gå så långt att påstå att de är de bästa dykarna. Det finns klockor som kostar under 10k som har alla de funktioner en 116660 har så man kan inte enbart gå på det. @yonsson kan säkert nämna några Seikos som har samma funktioner men finns flertalet bl.a marinemaster som är specad till 1000m och är betydligt mer läsbar än en Rolex. Som jag sagt tidigare, ingen tvekan om att Rolex gör bra dykare, men de gör inte de bästa.
Nej självklart dyker jag hellre med en 116610 jämfört med en AP diver men det var inte riktigt det som diskuterades. Det som från början diskuterades var huruvida en 116610 var värd över 80k och 99.9% av de som köper en kommer aldrig vara djupare än 5m och ingen kommer testa den till max.
Och jag skulle alla gånger lägga till 30-40k och köpa en AP diver hellre än en 116610 för 80k...
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Gud vilken meningslös diskussion. Ja, man kan köpa en jättebillig klocka som det går att dyka med och den kan visa tid precis som en Rolex. Där slutar dock likheterna varför en sån här diskussion bara är käbbel som vår statsminister skulle ha uttryckt sig. Ingen kan förneka att Rolex gör tidlösa och vackra klockor med en mycket hög kvalitet på materialval och finish samt erkänt tåliga och driftsäkra urverk. Värt priset? Det är subjektivt men ingen annan än Rolex gör Rolexklockor. Jag skulle själv lita mer på ett rolexverk än ett verk från ex. JLC eller Blancpain.
 

Oew

Rolex
Det innebär då att du vill betala extra för emotionellt värde. Vad spelar det för roll om en preson eller flera personer satt ihop klockan? Har man bra kvalitetskontroll har det inget med slutresultatet att göra. Har dessutom svårt att se att poleringen är så mycket bättre hos BP. 904L är dessutom svårare att finishera vilket gör det dyrare.
Dessa klockor köper man med hjärta och inte hjärna. Har svårt att se hur man rent rationellt motiverar 65% påslag.
Det innebär att jag hellre betalar extra för haute horologerie och något som det lagts ner otaliga timmar på att göra klart. Vad menar du med kvalitetskontroll? Är det bara tidshållning som ingår eller finishing?
Har inte sagt något om polering utan om finishing. Det handlar inte bara om polering utan allt från fasningar på bryggor till geneve stripes. Det läggs ner oerhört mycket tid på att färdigställa dessa urverk och det gör att de kostar mer.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Det innebär att jag hellre betalar extra för haute horologerie och något som det lagts ner otaliga timmar på att göra klart. Vad menar du med kvalitetskontroll? Är det bara tidshållning som ingår eller finishing?
Har inte sagt något om polering utan om finishing. Det handlar inte bara om polering utan allt från fasningar på bryggor till geneve stripes. Det läggs ner oerhört mycket tid på att färdigställa dessa urverk och det gör att de kostar mer.
Varför betala extra för ett välfinisherat urverk som du aldrig kommer att se?
 

Mankebank

Cartier
Det innebär att jag hellre betalar extra för haute horologerie och något som det lagts ner otaliga timmar på att göra klart.
Whatever floats your boat. Nu inställer sig frågan varför du skrivit nio rätt långa inlägg i en tråd om Rolex möjliga prishöjning bara sedan i förmiddags. Du verkar inte se dig som företagets primära målgrupp.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har dessutom svårt att se att poleringen är så mycket bättre hos BP. 904L är dessutom svårare att finishera vilket gör det dyrare.
Eftersom de flesta inte kan bedöma skillnaden så är ju ytfinish irrelevant i de prisklasserna, det håller jag med om. Att lite nickel skulle göra Rolex mer svårpolerade köper jag inte.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Eftersom de flesta inte kan bedöma skillnaden så är ju ytfinish irrelevant i de prisklasserna, det håller jag med om. Att lite nickel skulle göra Rolex mer svårpolerade köper jag inte.
"The main reason for adding nickel is to promote an austenitic microstructure. Nickel generally increases ductility and toughness. It also reduces the corrosion rate in the active state and is therefore advantageous in acidic environments. In precipitation hardening steels nickel is also used to form the intermetallic compounds that are used to increase strength. In martensitic grades adding nickel, combined with reducing carbon content, improves weldability."

Eftersom nickel ökar hårdhetsgraden på stålet så gör det såklart stålet svårare att polera. Måhända i obetydlig grad men ändock.
 

Snigel

Cartier
2-Faktor
Nu inställer sig frågan varför du skrivit nio rätt långa inlägg i en tråd om Rolex möjliga prishöjning bara sedan i förmiddags. Du verkar inte se dig som företagets primära målgrupp.

Det var så jag tolkade det. Att du undrade varför han gav sig in i en tråd som diskuterar Rolex när han själv inte är okritiskt positiv till märket.

Ber om ursäkt för eventuell feltolkning.
 

Poppe

Cartier
Världens mest kända premiumtillverkare Rolex gör inte WIS-klockor. Har man ett genuint intresse så kanske man vill särskilja sig något från killen i kassan på Liseberg. Reversed snobbery du vet. :)
För 80 papp finns det löjligt många olika bra dykarklockor att välja på.
Går otroligt hör, men jag undrar vad WIS betyder, någon som kan hjälpa en okunnig stackare?
 

Oew

Rolex
Whatever floats your boat. Nu inställer sig frågan varför du skrivit nio rätt långa inlägg i en tråd om Rolex möjliga prishöjning bara sedan i förmiddags. Du verkar inte se dig som företagets primära målgrupp.
Som jag skrivit flera gånger så har jag inget emot Rolex och tycker de gör väldigt bra och snygga klockor. Att jag sedan inte tycker de är det bästa i alla kategorier är väl en annan sak och du kan tolka det hur du vill.
Varför betala extra för ett välfinisherat urverk som du aldrig kommer att se?
Varför skulle man aldrig kunna se den? BP har många modeller med displaybaksida
-Blancpain-Fifty-Fathoms-Tribute-to-Fifty-Fathoms-Aqua-Lung-10-.jpg
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Rationella argument ur ett genuint (och således bredare än Rolex) klockintresseperspektiv biter sällan på Rolexfanatiker.
Rolex gör grymma klockor ur flera perspektiv, inget snack om saken. Saknar själv min 216570 som tusan och kommer säkerligen äga Rolex igen. Dessutom har man ju en fantastisk och intressant vintagehistoria/kultur.

Därifrån till att stånga sig blodig för att "Rolex är bäst, ingen protest" blir bara larvigt. Såå jävla kul kan det väl inte heller vara för fanboys att varenda ointresserad posör utanför KS som har råd med en dyrare klocka går i en Rolex Sub.. Vart man än vänder sig på stan är det Subbar till höger och vänster..

Bra skit helt enkelt, och framför allt ett makalöst starkt varumärke. Rolex är dock inte himlens gåva till klockintresserade, och för att knyta an till topic - det börjar verkligen närma sig relativt sett löjliga prisnivåer nu..
 

DrDre

Patek
Det handlar inte om tidshållning, men vill man ha exakt tidshållning är Rolex nog det bästa inom mekaniska verk. Blancpain's klockor är byggda för hand och av en enda person från början till slut, det är oerhört mnåga timmar som går åt att finishera klockan samt urverket. Det går helt enkelt inte att jämföra med en Rolex.


Och du menar att Rolex skulle vara den bästa dykaren?

Yes! Jag vet inte något företag som så medvetet och långsiktigt jobbat med mtrl och produktutveckling, stora och små. Oljor, spiraler, material och massor av små förändringar och förbättringar.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
"The main reason for adding nickel is to promote an austenitic microstructure. Nickel generally increases ductility and toughness. It also reduces the corrosion rate in the active state and is therefore advantageous in acidic environments. In precipitation hardening steels nickel is also used to form the intermetallic compounds that are used to increase strength. In martensitic grades adding nickel, combined with reducing carbon content, improves weldability."

Eftersom nickel ökar hårdhetsgraden på stålet så gör det såklart stålet svårare att polera. Måhända i obetydlig grad men ändock.
Swiss marketing mumbo jumbo.
 
Topp