• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När kommer Rolex ADs prishöjning?

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Rationella argument ur ett genuint (och således bredare än Rolex) klockintresseperspektiv biter sällan på Rolexfanatiker.
Rolex gör grymma klockor ur flera perspektiv, inget snack om saken. Saknar själv min 216570 som tusan och kommer säkerligen äga Rolex igen. Dessutom har man ju en fantastisk och intressant vintagehistoria/kultur.

Därifrån till att stånga sig blodig för att "Rolex är bäst, ingen protest" blir bara larvigt. Såå jävla kul kan det väl inte heller vara för fanboys att varenda ointresserad posör utanför KS som har råd med en dyrare klocka går i en Rolex Sub.. Vart man än vänder sig på stan är det Subbar till höger och vänster..

Bra skit helt enkelt, och framför allt ett makalöst starkt varumärke. Rolex är dock inte himlens gåva till klockintresserade, och för att knyta an till topic - det börjar verkligen närma sig relativt sett löjliga prisnivåer nu..
Samtidigt är det ju inte ett rationellt val att välja bort en klocka för att den, av uppenbara anledningar, är extremt populär. Nu menar jag inte att man måste använda rationella argument när man köper en klocka, men det var ord du själv använde :)
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Samtidigt är det ju inte ett rationellt val att välja bort en klocka för att den, av uppenbara anledningar, är extremt populär. Nu menar jag inte att man måste använda rationella argument när man köper en klocka, men det var ord du själv använde :)
Här antar jag att olika individer resonerar olika. Vissa väljer aktivt bort modeller som varannan annan kotte har, andra inte..
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Visst kan man göra så, men det är inte ett rationellt agerande. Du agerar på affekt/känslomässig grund när du väljer bort något för att det är populärt.
Helt klart. Det är just häri det subjektiva består. Likaså agerar du på affekt/känslomässig grund när du aktivt väljer att köpa en Rolex Submariner för ett visst pris (om du inte på riktigt tror att det är den bästa dykarklockan i hela världen för aktuellt pris)..

Sen kan du ju tycka att det råkar vara den snyggaste dykarklockan och därför väljer den, vilket i sådant fall är en annan femma. Men återigen ett subjektivt val.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Bra skit helt enkelt, och framför allt ett makalöst starkt varumärke. Rolex är dock inte himlens gåva till klockintresserade, och för att knyta an till topic - det börjar verkligen närma sig relativt sett löjliga prisnivåer nu..
Om det nu blir en höjning. Hittills är det ett rykte baserat på vad en anonym person skrivit på ett forum. En typ av trådar som dyker upp lite här och var i klockvärlden ett par gånger om året.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Eftersom de flesta inte kan bedöma skillnaden så är ju ytfinish irrelevant i de prisklasserna, det håller jag med om. Att lite nickel skulle göra Rolex mer svårpolerade köper jag inte.
Känns väl rätt logiskt att hårdare material är svårare att forma. Sen hur stor skillnad det är i praktiken har jag dock ingen aning om.
Som jag skrivit flera gånger så har jag inget emot Rolex och tycker de gör väldigt bra och snygga klockor. Att jag sedan inte tycker de är det bästa i alla kategorier är väl en annan sak och du kan tolka det hur du vill.

Varför skulle man aldrig kunna se den? BP har många modeller med displaybaksida
-Blancpain-Fifty-Fathoms-Tribute-to-Fifty-Fathoms-Aqua-Lung-10-.jpg
Vi diskuterade ju Sub vs FF.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Visst är det så men gör det Rolex till överprisat och BP prisvärt?
Nix. Efterfrågan styr. Om Rolex kommer kunna fortsätta sälja subbar i samma omfattning efter kommande höjning/ar är det uppenbarligen inte överprisat. Om de däremot kommer börja trixa med utbudet likt tidigare tankar i tråden kan man ju börja undra. Jag personligen tycker att en sub för 80k är överprisad sett till vad övrigt jag kan få för samma pengar..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Visserligen sant. Forfarande rätt mycket dyrare dock.
Inte så mycket om subben klättrar upp över 80, en Bathyscape kostar väl 93, typ. BP höjer ju i och för sig också sina priser så om Rolex höjer med 10% så lär ju BP klättra efter.
Visst är det så men gör det Rolex till överprisat och BP prisvärt?
JLC och BP skulle jag i alla fall anse vara mer prisvärt än Rolex, väldigt subjektivt såklart.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Känns som Rolex, omega och breitling är så nära löpandeband industri man kan komma bland dyrare Schweiziska tillverkare. (Flame suit on)
Hm? Alla Rolexklockor sätts ihop för hand. Dock används maskiner i den processen för att hjälpa människor med sådant maskiner gör bättre, som att använda exakt rätt kraft för att fästa visarna. Rolex filosofi är att bara använda maskiner till sådant maskiner är bättre på än människor och det låter ju rätt rimligt om man är noga med kvalitetskontroll.
 

Vesper

Rolex
Hm? Alla Rolexklockor sätts ihop för hand. Dock används maskiner i den processen för att hjälpa människor med sådant maskiner gör bättre, som att använda exakt rätt kraft för att fästa visarna. Rolex filosofi är att bara använda maskiner till sådant maskiner är bättre på än människor och det låter ju rätt rimligt om man är noga med kvalitetskontroll.
En Volvo monteras förhand på löpandeband också.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
En Volvo monteras förhand på löpandeband också.
Vad är din poäng egentligen? (eftersom jag antar att du vill kritisera Rolez). Rolex är en av världens största klocktillverkare (tredjeplats?). Det är en nödvändig följd av det att man gör många klockor per dag. Skulle fortfarande lita mer på att jag får en Rolex som går som den ska än att jag får en JLC som går som den ska.
 

Vesper

Rolex
Vad är din poäng egentligen? Rolex är en av världens största klocktillverkare (tredjeplats?). Det är en nödvändig följd av det att man gör många klockor per dag. Skulle fortfarande lita mer på att jag får en Rolex som går som den ska än att jag får en JLC som går som den ska.
Det handlar om hantverket, en Rolex är som en Bmw men du betalar för en Porsche. Om det bara handlar om tillförlitlighet så kan man ju köpa sig en Quartz istället? Varför ska jag betala 80k för en Rolex när jag kan få en Tudor med inhouse för 33k? Känns som att det går in lika mycket "hantverk" att tillverka en Tudor. Förutom varumärket såklart som självklart betingar ett värde men 50k mer? Inte i min värld.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Det handlar om hantverket, en Rolex är som en Bmw men du betalar för en Porsche. Om det bara handlar om tillförlitlighet så kan man ju köpa sig en Quartz istället? Varför ska jag betala 80k för en Rolex när jag kan få en Tudor med inhouse för 33k? Känns som att det går in lika mycket "hantverk" att tillverka en Tudor. Förutom varumärket såklart som självklart betingar ett värde men 50k mer? Inte i min värld.
Det där är ju bara tomma påståenden. Vad specifikt i tillverkningen av exempelvis Bathyscape är det som gör den värd prisskillnaden jämfört med Sub?
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Världens mest kända premiumtillverkare Rolex gör inte WIS-klockor. Har man ett genuint intresse så kanske man vill särskilja sig något från killen i kassan på Liseberg. Reversed snobbery du vet. :)
För 80 papp finns det löjligt många olika bra dykarklockor att välja på.

Det stämmer att det finns mycket att välja på, synd bara att i stort sätt alla är skitfula :D
 

DrDre

Patek
Vad är din poäng egentligen? (eftersom jag antar att du vill kritisera Rolez). Rolex är en av världens största klocktillverkare (tredjeplats?). Det är en nödvändig följd av det att man gör många klockor per dag. Skulle fortfarande lita mer på att jag får en Rolex som går som den ska än att jag får en JLC som går som den ska.

Jag tror att det är skillnad mellan exklusivitet/kvalitet/produktionsvolym. Ett ur(verk) som tillverkas i små serier, för hand och som dekoreras fint är ju onekligen exklusivt. Ger en känsla av att vara unikt/ovanligt. Om vi sedan går över till Rolex, så ser hela affärsmodellen och produktionen helt annorlunda ut. Rolex cal 31xx har nog tillverkats i 25-35 miljoner ex (?). Det gör att allt är förfinat och oerhört beprövat både när det gäller tillverkningsprocesser och konstruktionen. Tänk nu hur det kommer att gå till när man efter 30 (?) ska byta ut det mot en ny cal som också kommer att hänga med i massor av år.

Man har enorma summor budgeterat för konstruktion så att man kan använda nya material och testa olika tekniska lösningar både avseende prestanda men också tillverkningsbarhet (minimera risken för mänskliga faktorer etc). Man har också enorma summor för att kvalitetstesta alla olika lösningar i absurdum. Och så har man en rejäl budget för att ta fram bästa tänkbara tillverkningsutrustning (inkl kvalitetsstationer, tester etc). För gör man 1 miljon urverk om året och det står Rolex på urtavlan får det inte finnas ngt som går fel när man väl trycker på startknappen och drar igång maskineriet. Om ett lågvoymmärken får återkalla (eller smyga undan?) kvalitetsbrister kan kanske funka. Men inte om man gör 1 miljon per år. Och kostnaden för att se till att det blir rätt från början är per urverk blir ändå väldigt liten pga de höga volymerna.

Där har vi nog anledningen till att Rolex håller hög kvalitet. De kan, och måste, se till att få det rätt.
 
Topp