• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När lämnade DU in en klocka för service senast?

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Idag på lunchen...tackar som frågar!!!!!

Sneglade på klockan i bilen på väg till jobbet imorse......fick panik och höll på att orsaka en masskrock på E4:an! Imma innanför glaset på min Daytona........satan!!

Kontaktar direkt min expert för ett utlåtande.......har en direktlänk till dennes basal ganglier. Nu var goda råd dyra som det heter......du ska direkt till urmakaren...och det är NU.....inte på lunchen...utan NUNUNU....blev svaret!

Stressnivån stegrade sig avsevärt eftersom det inte gick att åka ASAP. Satt på ett två timmars möte med att kronorna på vid gavel.....imman försvann.....men mötet sniglade sig fram. Efter det så blev det F1 hastigheter sträckan Sollentuna -> Stockholm C! Fick träffa urmakaren....pulsen gick ner till normal nivå igen......

Det här med service tycker jag väldigt mycket om att grotta i! Dock gäller det inte bara klockor, det gäller allt som kan och ska servas. Finns det något bättre än att hämta ut bilen efter en service.......sjuk tillfredsställelse....så nu är allt bra!

Server vi våra klockor tillräckligt ? Vissa ja absolut....andra nja....alla har olika inställningar till detta med service.
Varför öppna och böka om det funkar? Det är dyrt, litar inte på urmakaren.....fan...gör det själv!!

En annan intressant aspekt är ju det här med priset.....såklart. Det kostar ju en slant......och det ska det göra tycker jag. Har upplevt alla nivåer och också varit olika nöjd med arbetet.
Vad ska det kosta, finns det någon tummregel? X % av klockans nypris eller värde??? Har inte hittat nån magisk formel för detta ännu…..

Det lägsta pris jag någonsin betalat för en service var 1200:- och det var på en Seiko 6105. Det dyraste hittills är
11 000:-...det var min BP FF som fick resa till Swiss T/R....som fortfarande inte funkade när den var tillbaka ….hur nöjd blir man då………..vegantokig!!

Så dyrt behöver inte betyda bra!

Härom härom så läste vi vad Aurums broder fick betala för servicen av sin AP - 17 rök!!

Är väldigt intresserad av att höra hur ni andra gör med era klenoder, beaters och lådvärmare.

Vad lämnar ni in för service, vad skiter ni i, vilka specifika önskemål har ni, vad kostar det, till vem går ni......nån dråplig incident....eller en solskens historia.....


Ge mig allt ni har i ämnet......
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Jag har min husgud Palm som har Urteknik i Skövde. Enormt duktig och trevlig kille, och som enda aukt. TagHeuer urmakaren i Sverige passar det mig fint då jag älskar Heuer. Det senaste kvartalet har jag servat klockor hos Urteknik för ca 20.000, men då har jag även lämnat in några av morfars penndyler. Kort sagt, jag gillar när klockorna är i trimm.:)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Det är ju nästan svårt att undvika service i dagens läge...

Lämnade in en 5513 hos AD för att tajta till bezelringen samt för att få en ny fjäder som saknades.

2 veckor senare (när jag ringde och frågade vad de sysslade med), fick jag svaret att de rekommenderar en helservice för 8 000kr.

Har dock min GMT 1675 inne på samma ställe för service, och då landar priset på 4 000kr. Utan polering och byte av plexi. (lämnade in den för en månad sen... och får räkna med 2 veckor till innan den är klar)

Har tröttnat ordentligt på min ADs inkompetens när det gäller vintage. Resultatet blir att man övergår till nytt, antar jag.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Du känner mig Davvan! Service oavsett maskin är A & O för mig. Bilar, mc klockor, you name it! Allt skall in och skönt känns det. Jag har faktiskt blivit privat vän med både mina mc meckare som mina klockskruvare. Jag tror på personliga relationer och då brukar det mesta lösa sig! Antalet klockor inne för service i år? Fem stycken och tre packningsbyte med översyn samt tre trycktestningar. Servicenörd är bara förnamnet..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har bara lämnat några gamla Omegor på service. -då snackar vi 1400kr-service av urverket. -Ingen ruckning/tidkoll och inget trycktest. Ganska lång tid tog det också. Jag har tyvärr inte hittat någon bra urmakare i GBG-området som gör allt ovan snabbt och billigt. Ska testa urmakarna vid Wieselgren nästa gång tänkte jag.

Sist jag kollade upp något servicerelaterat, ville urmakaren ha klockan i två veckor för ENBART trycktest. Helt vansinnigt.
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
VA? Trycktest två veckor? Det är ungefär som att lämna in sin bil på VAG för service och få höra att man kan hämta bilen om två år...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag frågade varför det skulle ta två veckor, eftersom det går så fort att göra. Fick svaret att de inte hade tid för att göra trycktestet förrän på tisdag nästa vecka (var där en måndag). Då sa jag: -Jaha, men då borde jag väl kunna komma in och lämna den på måndag eller tisdag och hämta den på onsdag? -Men det gick inte, för de "ville göra det noggrant, så allt går rätt till". :roll:
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
yonsson skrev:
Jag frågade varför det skulle ta två veckor, eftersom det går så fort att göra. Fick svaret att de inte hade tid för att göra trycktestet förrän på tisdag nästa vecka (var där en måndag). Då sa jag: -Jaha, men då borde jag väl kunna komma in och lämna den på måndag eller tisdag och hämta den på onsdag? -Men det gick inte, för de "ville göra det noggrant, så allt går rätt till". :roll:

Galenskap! Det där görs på en kvart! De har förmodligen ingen egen maskin utan måste skicka iväg den....
 

naggge

Panerai
yonsson skrev:
Har bara lämnat några gamla Omegor på service. -då snackar vi 1400kr-service av urverket. -Ingen ruckning/tidkoll och inget trycktest. Ganska lång tid tog det också. Jag har tyvärr inte hittat någon bra urmakare i GBG-området som gör allt ovan snabbt och billigt. Ska testa urmakarna vid Wieselgren nästa gång tänkte jag.

Sist jag kollade upp något servicerelaterat, ville urmakaren ha klockan i två veckor för ENBART trycktest. Helt vansinnigt.

Fick också svaret att trycktest skulle ta en vecka när jag skulle lämna in en Oris för detta hos Stjärnurmakarna vid Wieselgrensplatsen. Verkar vara kö för att trycktesta i Göteborgsområdet?
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Jag behöver definitivt äga dem ett tag innan de går till service, eller vanligare, till salu...
En speedy hade jag dock så länge att jag han serva den två gånger! :)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Urmakaren mailade ett kostnadsförslag idag, högst rimligt!
Klockan klarade inte ett trycktest.....läckte mellan baklock och case......dessutom även vid plexit.....så det blir nytt glas och packningar....dvs det som ingår vid en standard service.......skööööönt!!

NA.....dags att serva 5512:an va..... :D
 

Rajding

Omega
Hej,

Jag har en 80-tals Seiko Levante som jag vill lämna in för batteribyte och putsning - någon som kan tipsa på bra ställe i Göteborg som kan hjälpa mig?
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
iwc 3717... faktiskt enda klocka som jag har låtit serva helt. har varit inne i snart 3 veckor så förhoppningsvis i veckan eller nästa så ska det vara klart.

var inne hos krons ur för ärendet, skickas vidare till västerås all inklusive dock ingen polering. 5200kr. så lite under smärtgränsen iaf.

8adde33a6ae411e29a0922000a1f8c1a_7.jpg
 

P-A

Sir Spamalot
han nog aldrig servat, förutom morfars certina som är inne just nu, men det blir nog inte några jättepengar direkt...
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Lämnade in en vintage zenith. Över 40 år gammal, legat still i 22 år och aldrig servad. Tjejen i kassan tyckte det var onödigt att serva den om den fungerade. Jag menade att är den 40 år och aldrig servad kanske det inte är fel att ge den en omgång ändå. Då blev det typ pust pust oj ok då vi tar in den. Nu har de haft den i över två månader, för tre veckor sedan sa det att det var två veckor kvar.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Bara min SARB021 som var inne på garantirep för quickset slutade funka, då trycktestade dom och bytte lite packningar o grejer, klockan var ju bara ett par månader gammal men men nu är det bra, klarade trycktestet fint också.

ang bilar så litar inte inte på verkstäder så mycket, såklart vissa men byter olja osv gör jag själv där jag kan tappa ur så mycket jag vill och inte stressbyte och få kvar massa skit i tråget som garanterat händer på stressiga verkstäder.

Tror tom många suger upp oljan, inte bra..
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Lämnade in min 5513 hos Rob E. för helservice inkl. byte av balansaxel för tre veckor sedan. Arbetet skulle ta 2-3 veckor och idag fick jag besked att den blir klar senare i veckan. Bra service helt enkelt!
 

SJ Smythe

Cartier
Har aldrig lämnat in en klocka för rutinservice så att säga men har haft en inne under garanti.

Min PO2500 drabbades efter ca ett halvårs användande av det nu välkända cal. 2500 stopproblemet som visst ska ha något med smörjningen att göra. In under garanti och fick vänta i sex långa veckor innan den kom tillbaka. Problemet fixat, toppen, satte den på armen lättad att äntligen ha klockan tillbaka på sin plats.

Dröjde inte länge innan jag skulle ställa den och märkte att verket inte längre hackade när jag drog ut kronan, sekundvisaren bara fortsatte gå. Va fan! Problem med hackningsfjädern som någon missat att fixa under den tidigare servicen var analysen så det var bara att lämna in den igen och vänta ytterligare ett par veckor. Fruktansvärt irriterande med de långa väntetiderna. De skickade tydligen iväg klockan till något service center långt bort där den fick jäsa. Fick iaf ett snyggt reseetui att förvara klockor i när den kom tillbaka och den fungerade sedan felfritt i flera år.

Det som kanske irriterade mig mest var att problemen tajmade perfekt med en längre resa där jag tänkt att PO:n skulle varit perfekt som reseklocka. Fick falla tillbaka på en reserv men det störde mig. Snyft.
 

Icaras

Rolex
Beastie skrev:
Lämnade in en vintage zenith. Över 40 år gammal, legat still i 22 år och aldrig servad. Tjejen i kassan tyckte det var onödigt att serva den om den fungerade. Jag menade att är den 40 år och aldrig servad kanske det inte är fel att ge den en omgång ändå. Då blev det typ pust pust oj ok då vi tar in den. Nu har de haft den i över två månader, för tre veckor sedan sa det att det var två veckor kvar.

Klockan var så snygg att hon behöll den :lol:
Själv har jag inte hunnit lämna in något ännu men blir ju för eller senare.

Davvan, du har nog rekordet i flest skrivna punkter på KS :)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
denna bejbin kom hem igen i fredags:

331e7f9c-6deb-4e3d-bedd-362ab02c2341_zpsc0359a08.jpg


full service + tillverkning av ny bomskruv = 2000:-.... o så säger de att det är dyrt att äga high-end? här: kunnig icke AD som servar ett manuellt verk i mycket GOTT skick utan att behöva nya delar -pang!
 

max

Dancing Queen
easy rider skrev:
Lämnade in min 5513 hos Rob E. för helservice inkl. byte av balansaxel för tre veckor sedan. Arbetet skulle ta 2-3 veckor och idag fick jag besked att den blir klar senare i veckan. Bra service helt enkelt!
Skönt att få allt kollat och genomgånget så man vet att allt är juste, du längtar inget efter den va ;)
Va inne hos dem och trycktestade min i fredags, de är alltid lika trevliga!
Då jag är relativt ny i hobbyn så har jag ej behövt serva något ännu men blir väl en vända med 5513:en om 1-2år sisådär.
 

Knät

Cartier
Skulle ta på mig 1675:an i lördags.. Slängde en snabb blick på den och noterade en sekundvisare som rörde sig bakåt.. Sen framåt och sen bakåt.. Den var helt plötsligt lös.. Direkt till urmakaren utan att passera gå..
 

Pleximannen

Cartier
Jag räknar med 5-7 år mellan serviceintervallerna. Eller när de beter sig konstigt. Lämnade in min Speedy Pro till Kristoffer Polblad genom Infinitum (Göteborg) för nån vecka sedan, exempelvis. Skulle inte klassa det som billigt men förhoppningsvis bra. Självklart utan polering =)
 
Topp