• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När lämnade DU in en klocka för service senast?

TKVF

Panerai
Hur vet man NÄR man ska serva en klocka då? (Förutom uppenbara saker som att det är IMMA på glaset, eller att den drar sig mycket) Finns det någon anledning att serva en klocka som går perfekt? I så fall vad avgör hur ofta den ska servas? Tiden som passerat eller hur mycket den använts/gått?
De olika tillverkarna rekommenderar intervall. Oftast runt 5 år. Exempelvis Omegas Coaxialverk rekommenderar dom lite längre tid mellan servicen.
 

Ajax

Omega
Har inte kommit till den punkten ännu då min äldsta klocka är cirka 3 år gammal. Vet inte hur jag kommer ställa mig till intervallet, kommer nog eventuellt bli så att jag låter den vara så länge det fungerar, men vid minsta hint om att den behöver servas så åker den in direkt.
 

Pleximannen

Cartier
Hur vet man NÄR man ska serva en klocka då? (Förutom uppenbara saker som att det är IMMA på glaset, eller att den drar sig mycket) Finns det någon anledning att serva en klocka som går perfekt? I så fall vad avgör hur ofta den ska servas? Tiden som passerat eller hur mycket den använts/gått?


Nu är jag ingen urmakare så tag mitt svar med en lämplig nypa salt...

Dels kan man nog räkna med ett intervall på 5-7 år oavsett vad. Även om det inte syns utåt så torkar oljor, och verket behöver smörjas upp - ungefär som att en bilmotor också behöver service med jämna mellanrum även om det inte syns utåt. Dock kan man lämna in en klocka för inspektion; urmakare brukar kunna göra en bedömning av verket baserat på en kombination av gångavvikelse / amplitud / visuell inspektion av oljor (så tolkar iaf jag saken på ett ungefär). Sen finns det säkert många urmakare som hugger på en sån invit och rekommenderar service även när det inte behövs men exempelvis Kristoffer Polblad har iaf i flera fall gett mig beskedet att service kan vänta något eller några år.

Tecken på att det är dags för service: gångavvikelse utanför COSC eller vad tillverkaren än har för standard; kronan relativt trög att vrida; magkänsla.
 
Lämnade in 3 ur i måndags, 2 armbandsur och ett skeppsur.
Ring om 2 veckor sade min urmakare.
Han ger mig svår sorg, skall pensionera sig på heltid inom kort.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.jpg

Tillbaka nyservad! Samlar pluspoäng från @Davvan. :)
 

Randel

Cartier
Har en 116710 inne hos Bergströms i Malmö just nu, grymt tråkigt att vara av med den nästan hela sommaren :shifty:
 

paradis

Audemars
Sista gången min Submariner 1680 var på service var 2014-10-15 ,Komplett översyn, Packningar, Fjäder, Glas, Trycktest, ock Ej Polerad. Priset blev 6.800 Bergströms i Malmö
 

Oew

Rolex
Lämnade in en klocka på service för några månader sedan då jag försökt byta band hos ad men de sa att spännet som man fäster bandet vid var snett och jag behövde fixa ett nytt. Efter x antal veckor och en service för 14k fick jag äntligen tillbaka klockan för att igår märka att samma sak hänt igen med klockan... Vad ska man göra? Gå tillbaka till samma ställe? Känns sjukt
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Lämnade in en klocka på service för några månader sedan då jag försökt byta band hos ad men de sa att spännet som man fäster bandet vid var snett och jag behövde fixa ett nytt. Efter x antal veckor och en service för 14k fick jag äntligen tillbaka klockan för att igår märka att samma sak hänt igen med klockan... Vad ska man göra? Gå tillbaka till samma ställe? Känns sjukt
Går väl på garanti?
 
Topp