• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När räknas en klocka som dyr?

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Dyrt är det om det kostar mer än en månadslön. Och ännu dyrare är det om du måste låna till klockan. Eller om du inte kan tala om för familjen att du köpt den... Tog några dagar innan jag visade/talade om DJ2:an för min fru tex. Den var dyr för mig.
 

HasseW

Panerai
2-Faktor
Jag anser nog att gå in och köpa en klocka, typ modeklocka för 1500kr är dyrt. Det är att slänga pengar i sjön.

Dyrt och mkt pengar är inte samma sak.

Köpa en aquanaut för 90000kr skulle nog de flesta säga är svinbilligt men det är ändå mkt pengar.
Detta är en mycket bra observation. Dyrt - billigt och lite - mycket pengar är helt olika saker!
 

HasseW

Panerai
2-Faktor
image.jpeg
Hade jag går runt med en platinadaytona för över 600' hade jag inte berättat för alla vad den kostar... oavsett om jag varit multimiljonär eller sparat ihop det..
Jag går INTE runt och berättar vare sig vad den här listar på eller vad jag betalade för den. Knappt att jag berättat för frun... (Vi har varit gifta i 25 år, hon är van vid en hel del...)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
image.jpeg

Jag går INTE runt och berättar vare sig vad den här listar på eller vad jag betalade för den. Knappt att jag berättat för frun... (Vi har varit gifta i 25 år, hon är van vid en hel del...)
Nu får du faaaen sluta posta bilder på den där, går ju stånd att bli avis hehe :)
No worries mate, posta så många bilder av denna underbara klocka du vill !
 

haak2107

Omega
Hmm högst indivuduellt. Men för mig över 10k. Personligen hade jag lagt max 50 på en klocka som situationen ser ut idag. Men som några skrev så beror det på modell också. Mycket pengar och dyrt är inte samma sak . :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
För ett par år sedan hittade jag en avhandling på nätet. Det var en kille som skrev om klockindustrin. Jag har den kvar men vet inte hur jag ska göra för att lägga ut en pdf i inlägget. Där stod att ett ETA-verk hade en faktisk tillverkningskostnad på ca 3 kr (med reservation för att jag minns fel någon krona upp eller ner). När man vet det är alla klockor dyra och man förstår att det är otroliga marginaler. Jag förstår att det finns mer kostnader, men inte så mycket att priserna är motiverade. Den dagen klockköpare inte längre bryr sig om varumärken, status, historia och kvalitet kontra värde utan bara funktion kommer priserna rasa. Det scenariot kommer dock aldrig ske så länge det finns människor på planeten.
 

Sirba

Omega
Dyr är en klocka (eller vara) som inte är värd sitt pris.
Sen kan den kosta mycket pengar men det är ju en annan sak. Och det begreppet är rätt individuellt. :)
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
image.jpeg

Jag går INTE runt och berättar vare sig vad den här listar på eller vad jag betalade för den. Knappt att jag berättat för frun... (Vi har varit gifta i 25 år, hon är van vid en hel del...)
Det kan man förstå.
Tyvärr går du väl inte runt och berättar om anna grymma komplikationer heller. Inte ens för frun. Det hade varit ngt att skryta med. Med en sådan kan man vara impotent och ändå glad.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
För ett par år sedan hittade jag en avhandling på nätet. Det var en kille som skrev om klockindustrin. Jag har den kvar men vet inte hur jag ska göra för att lägga ut en pdf i inlägget. Där stod att ett ETA-verk hade en faktisk tillverkningskostnad på ca 3 kr (med reservation för att jag minns fel någon krona upp eller ner). När man vet det är alla klockor dyra och man förstår att det är otroliga marginaler. Jag förstår att det finns mer kostnader, men inte så mycket att priserna är motiverade. Den dagen klockköpare inte längre bryr sig om varumärken, status, historia och kvalitet kontra värde utan bara funktion kommer priserna rasa. Det scenariot kommer dock aldrig ske så länge det finns människor på planeten.
3kr låter otroligt lite, kanske för de enskilda delarna men de ska ju sättas ihop och oljas för hand också? För inte sker väl det med robotar?
 

Fredrikbj

Breitling
Det handlar någonstans om ett upplevt värde och om det visar sig genom att man drar ner skjortärmen i fel område eller på väg hem från krogen, säger det nog ganska mycket om huruvida den är dyr.
 
Topp