• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När räknas en klocka som dyr?

daveid

Cartier
2-Faktor
För ett par år sedan hittade jag en avhandling på nätet. Det var en kille som skrev om klockindustrin. Jag har den kvar men vet inte hur jag ska göra för att lägga ut en pdf i inlägget. Där stod att ett ETA-verk hade en faktisk tillverkningskostnad på ca 3 kr (med reservation för att jag minns fel någon krona upp eller ner). När man vet det är alla klockor dyra och man förstår att det är otroliga marginaler. Jag förstår att det finns mer kostnader, men inte så mycket att priserna är motiverade. Den dagen klockköpare inte längre bryr sig om varumärken, status, historia och kvalitet kontra värde utan bara funktion kommer priserna rasa. Det scenariot kommer dock aldrig ske så länge det finns människor på planeten.
Vad var det för avhandling? En tillverkningskostnad på 3 kronor låter otroligt osannolikt. Den avhandlingen vill jag gärna se. Jämför med en Iphone som till exempel kostar runt 200 dollar i tillverkningskostnad (Produktion av alla beståndsdelar samt montering).
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det enda jag vet helt säkert är att gränsen för vad en dyr klocka är flyttas framåt hela tiden.
Skulle inte bli förvånad om jag lyckas motivera för mig själv att en RM kan vara prisvärd om ett par år.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Vad var det för avhandling? En tillverkningskostnad på 3 kronor låter otroligt osannolikt. Den avhandlingen vill jag gärna se. Jämför med en Iphone som till exempel kostar runt 200 dollar i tillverkningskostnad (Produktion av alla beståndsdelar samt montering).
Skicka ett PM med din mailadress så ska jag skicka den. Jag ser det inte som osannolikt. Jag snackade med en kille som designade jeans. Han hade fått sin utbildning i Italien by the way. 19 kr betalade de för ett par jeans av den kinesiska fabriken. Utpris i butik 1100 kr.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Vore intressant om någon kunde lägga upp den så man kan ladda ner och läsa :)

Sen vill jag bara skjuta in att det är stor skillnad på ren tillverkningskostnad och den totala kostnaden för R&A, marknadsföring, maskiner, personal osv osv.
Jag kan göra det, bara någon kan säga hur gör man för att lägga in en pdf i ett inlägg? Jag har tänkt göra det länge men aldrig kommit på hur man gör. Möjligen genom att dela länken från min dropbox men inte heller det kan jag.

Det finns många andra kostnader. Jag vet att det är betydligt mer komplext än så. Jag gjorde det enkelt för mig.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Jag kan göra det, bara någon kan säga hur gör man för att lägga in en pdf i ett inlägg? Jag har tänkt göra det länge men aldrig kommit på hur man gör. Möjligen genom att dela länken från min dropbox men inte heller det kan jag.

Det finns många andra kostnader. Jag vet att det är betydligt mer komplext än så. Jag gjorde det enkelt för mig.
Räcker att skriva titeln och författaren så kan man söka efter avhandlingen på google eller google scholar, förutsatt att den finns där. :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Räcker att skriva titeln och författaren så kan man söka efter avhandlingen på google eller google scholar, förutsatt att den finns där. :)
Jag ska leta efter den. Jag har den i en annan dator. Den var från ett svensk universitet och jag undrar om inte beställaren var Sjöö Sandström? det stod mycket om Sjöö Sandström i den, det minns jag. Jag återkommer.
 

5366

Omega
Det fanns en tid då jag också tyckte att 4000 kr var mycket pengar för en klocka :)
Vad säger ni, när blir en klocka "dyr"?

image.jpeg
När jag var gift lades grunden till en samling Subbar och GMT's. Hon såg ingen skillnad på en 5513 och en 1680 så de smet in i samlingen utan problem. Enligt henne var allt för dyrt... Numera köper jag vad jag vill :), men vad är då dyrt för mig? Phuu, den frågan handlar väl mest om hur mycket klockan går att sälja för om man skulle vilja det. Av mina klockor är det nog ingen som jag inte minst skulle få tillbaka pengarna på om jag sålde. Alltså - ett klockintresse är billigt, billigt - bara man köper rätt.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag ska leta efter den. Jag har den i en annan dator. Den var från ett svensk universitet och jag undrar om inte beställaren var Sjöö Sandström? det stod mycket om Sjöö Sandström i den, det minns jag. Jag återkommer.

@daveid Här är avhandlingen från Linköpings tekniska högskola. Hoppas du kommer åt filen. Jag hittar inte priset för ett ETA-verk som jag trodde. Kanske har jag läst det någon annanstans eller så finns det här som jag trodde.
https://www.dropbox.com/s/wz91vgh6o08bdc3/urn_nbn_se_liu_diva-7946-1__fulltext[1].pdf?dl=0
 
Senast ändrad:

SSL

Audemars
2013 - 20k
2014 - 46k
2015 - 93k
2016 - 115k
2017 :banghead:

Shit, det ballade ur.

Sen mitt reggande här (2013) så har den dyraste varit för ca 7,500. Men det har med att göra att jag är så satans kräsen. Men gränsen går över 10,000, då är det dyrt. Men kan sträcka mig upp mot 20,000 om jag skulle hitta nåt riktigt ballt. Pallar dock inte tjacka för 20 och sen vilja flippa veckan efter. Dom stålarna sitter jag inte på att jag kan slänga runt med dom som höstlöv.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Den personliga gränsen flyttas hela tiden men jag tycker att omgivningens gräns på vad som uppfattas som normalt snarare handlar om hur många dyra klockor man äger.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Över 100k för mig.
Två stycken AP värda en bit över 100 har jag haft och det är solklart för mycket pengar för mig. Tyvärr. Båda fick åka och värdet på dom var en stor faktor på båda.

Rolex är en safezone som jag känner mig trygg i.
Min ca. 40k Root Beer är jag aldrig rädd för att bära. Jag älskar att bära den.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
För några år sen hade jag inga problem med att köpa dyrare klockor t ex Rolex, GS, Omega. Idag är jag definitivt mer kostnadsmedveten (snålare) trots att jag tjänar mer nu än vad jag gjorde då. Eller det kanske handlar om olika prio. Skulle i dagsläget inte kunna tänka mig att lägga ut mer än 5000-10000 kr för en klocka. Jag har börjat snöa in mig mer på prisvärda klockor som ger mest bang for the bucks. Märkligt att attityden kan ändras sådär över tid.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Jag skulle säga att klockan är dyr om du verkligen måste prioritera den före annat. T.ex har en klocka som kostar 50-60 men åker en bil för 20. Har en dyr klocka men bor i hyresrätt.
@daveid Här är avhandlingen från Linköpings tekniska högskola. Hoppas du kommer åt filen. Jag hittar inte priset för ett ETA-verk som jag trodde. Kanske har jag läst det någon annanstans eller så finns det här som jag trodde.
https://www.dropbox.com/s/wz91vgh6o08bdc3/urn_nbn_se_liu_diva-7946-1__fulltext[1].pdf?dl=0
Tack! Intressant läsning oavsett tycker jag. :):)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag skulle säga att klockan är dyr om du verkligen måste prioritera den före annat. T.ex har en klocka som kostar 50-60 men åker en bil för 20. Har en dyr klocka men bor i hyresrätt.

Tack! Intressant läsning oavsett tycker jag. :):)
Så om jag har en bil för 20 så måste jag köpa en dyrare bil innan jag köper klocka? detta även om jag är totalt ointresserad av att lägga mer pengar på en vardagsbil?

Visst är det väl ofta en fråga om prioriteringar, men enligt mig är det ett lite skumt resonemang att jämföra med bilar och bostadsrätter och att det skulle vara objekt som alla borde prioritera och tråna efter.
Jag antar att det kanske är synen hos någon som i första hand ser bilar, bostad och klockor som statusobjekt...
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Så om jag har en bil för 20 så måste jag köpa en dyrare bil innan jag köper klocka? detta även om jag är totalt ointresserad av att lägga mer pengar på en vardagsbil?

Visst är det väl ofta en fråga om prioriteringar, men enligt mig är det ett lite skumt resonemang att jämföra med bilar och bostadsrätter och att det skulle vara objekt som alla borde prioritera och tråna efter.
Jag antar att det kanske är synen hos någon som i första hand ser bilar, bostad och klockor som statusobjekt...
Menade inte så. Men då är klockan dyr relativt personens övriga livsstandard. Sen om det är en prioritering så är det absolut inte fel. Alla lever olika.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag skulle säga att klockan är dyr om du verkligen måste prioritera den före annat. T.ex har en klocka som kostar 50-60 men åker en bil för 20. Har en dyr klocka men bor i hyresrätt.

Tack! Intressant läsning oavsett tycker jag. :):)
Det är lite extra kul att läsa den när den fått några år på nacken. Det ger lite perspektiv på visioner kontra utfall för SS.
 
Hej.
Jag tror att mitt sätt att se på det här med kostnaden är rätt för mig.
Om jag skulle utöva mitt stora intresse för dykning så går det nog lös på 35-70`tusen om året med resor och utr.
Tappar jag 10-20`tusen om året på mina klockor så är det lite i jmf !
En för dyr klocka det är den när jag gråter vid försäljning.
 

SurTratten

Cartier
2-Faktor
Det är väl som med så mycket annat väldigt relativt?
Gillar att åka skridskor och fippla lite med klubba och puck emellanåt, köpte skridskor för nått år sen för några tusenlappar (och bröt benet andra gången dom användes... Karma?). Räknas det som "för" dyrt för en idiot som knappt kan åka? En del skulle nog påstå det.

Så länge man slipper äta tånaglar och vatten till middag är det bara till att handla :)
 

Oniel

Panerai
Det är väl som med så mycket annat väldigt relativt?
Gillar att åka skridskor och fippla lite med klubba och puck emellanåt, köpte skridskor för nått år sen för några tusenlappar (och bröt benet andra gången dom användes... Karma?). Räknas det som "för" dyrt för en idiot som knappt kan åka? En del skulle nog påstå det.

Så länge man slipper äta tånaglar och vatten till middag är det bara till att handla :)

Känner att men får prioritera precis hur man vill så länge det bara är du som blir drabbad. Om familjen måste avstå saker har det blivit jävligt fel!
 
Topp