• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När räknas en klocka som dyr?

Andreas777

Cartier
Jag har bara läst till sidan 3 när jag skriver detta...
Definitionen av dyr för mig är att ngt inte lever upp till förväntan.
En lunch som kostar 100 kr där man jublar när man går därifrån. Där du fick en sallad, nybakt bröd och mat som var lagad med kärlek är enligt mig billigt.
En lunch där du blir mätt men säger till dig själv - hit går jag aldrig igen. är dyr.
McDonalds är prisvärt... du får vad du betalar för. du vet vad du får. Aldrig överraskad.

Anser inte mängden pengar egentligen har något begreppet att göra. Allt handlar om kvalitet och upplevelser.

TS fråga var när räknas en klocka som dyr...
-När den inte uppfyller förväntningarna köparen hade på den.
 

Patrick F

Breitling
För gemene man är en klocka över 3000kr dyrt, för klocknördar (är själv en sådan) flyttas gränsen uppåt hela tiden. Har själv en begagnad rolex DJ som känns relativt billig men suktar efter en DD och då känns 100tkr helt ok. Målet är att ha en klockare dyrare än min bil...
När omgivningen pratar klockor är det lika bra att inse att någon förståelse för ens hobby är uteslutet, men att lägga 100tkr på en 14dagars resa till Thailand eller Mexico är väldigt acceptabelt bland de flesta i min omgivning.
 

Oniel

Panerai
För gemene man är en klocka över 3000kr dyrt, för klocknördar (är själv en sådan) flyttas gränsen uppåt hela tiden. Har själv en begagnad rolex DJ som känns relativt billig men suktar efter en DD och då känns 100tkr helt ok. Målet är att ha en klockare dyrare än min bil...
När omgivningen pratar klockor är det lika bra att inse att någon förståelse för ens hobby är uteslutet, men att lägga 100tkr på en 14dagars resa till Thailand eller Mexico är väldigt acceptabelt bland de flesta i min omgivning.


"Det är ju en upplevelse som man har med sig hela livet". Fick det argumentet senast när vi kom in på resande i bekantskapskretsen. Absolut det är en upplevelse men min klocka får jag uppleva varje dag ;)
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
När du är för rädd för att använda den vardagligt.

Undantag om det är typ en Cellini du bara använder till finare tillfällen.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
När du måste sälja den för att ha råd med en ny klocka.

Innebär att du inte hade råd att ha den klockan du säljer och även att den klockan du köper är för dyr eftersom den tvingar dig att sälja en annan klocka.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag har bara läst till sidan 3 när jag skriver detta...
Definitionen av dyr för mig är att ngt inte lever upp till förväntan.
En lunch som kostar 100 kr där man jublar när man går därifrån. Där du fick en sallad, nybakt bröd och mat som var lagad med kärlek är enligt mig billigt.
En lunch där du blir mätt men säger till dig själv - hit går jag aldrig igen. är dyr.
McDonalds är prisvärt... du får vad du betalar för. du vet vad du får. Aldrig överraskad.

Anser inte mängden pengar egentligen har något begreppet att göra. Allt handlar om kvalitet och upplevelser.

TS fråga var när räknas en klocka som dyr...
-När den inte uppfyller förväntningarna köparen hade på den.
Kloka ord tycker jag !
 

donnie

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har bara läst till sidan 3 när jag skriver detta...
Definitionen av dyr för mig är att ngt inte lever upp till förväntan.
En lunch som kostar 100 kr där man jublar när man går därifrån. Där du fick en sallad, nybakt bröd och mat som var lagad med kärlek är enligt mig billigt.
En lunch där du blir mätt men säger till dig själv - hit går jag aldrig igen. är dyr.
McDonalds är prisvärt... du får vad du betalar för. du vet vad du får. Aldrig överraskad.

Anser inte mängden pengar egentligen har något begreppet att göra. Allt handlar om kvalitet och upplevelser.

TS fråga var när räknas en klocka som dyr...
-När den inte uppfyller förväntningarna köparen hade på den.
Bra svar!
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
På midsommarafton sa en avlägsen kompis till mig att jag borde hjälpa honom att köpa en ny klocka. Jag frågade om budget och han sa:
"Jag har ju haft samma klocka i 10 år så jag tänkte lägga rätt mycket pengar, typ 2000kr". :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag har bara läst till sidan 3 när jag skriver detta...
Definitionen av dyr för mig är att ngt inte lever upp till förväntan.
En lunch som kostar 100 kr där man jublar när man går därifrån. Där du fick en sallad, nybakt bröd och mat som var lagad med kärlek är enligt mig billigt.
En lunch där du blir mätt men säger till dig själv - hit går jag aldrig igen. är dyr.
McDonalds är prisvärt... du får vad du betalar för. du vet vad du får. Aldrig överraskad.

Anser inte mängden pengar egentligen har något begreppet att göra. Allt handlar om kvalitet och upplevelser.

TS fråga var när räknas en klocka som dyr...
-När den inte uppfyller förväntningarna köparen hade på den.
Gillar resonemanget, även om jag inte håller med om allt! För mig känns det som det går att sätta in en summa också. Över 10k anser jag nog vara en dyr klocka i dagsläget. (För fem-tio år sedan tyckte jag över 5k kändes dyrt för en klocka). Motiveringen är helt enkelt att jag tycker jag kan hitta en hel del mycket bra och fina klockor för under 10k. De klarar av att göra jobbet med bravur, och allt över 10k handlar liksom om andra "prioriteringar".
 

Andreas777

Cartier
Gillar resonemanget, även om jag inte håller med om allt! För mig känns det som det går att sätta in en summa också. Över 10k anser jag nog vara en dyr klocka i dagsläget. (För fem-tio år sedan tyckte jag över 5k kändes dyrt för en klocka). Motiveringen är helt enkelt att jag tycker jag kan hitta en hel del mycket bra och fina klockor för under 10k. De klarar av att göra jobbet med bravur, och allt över 10k handlar liksom om andra "prioriteringar".
Det låter snarare på ditt resonemang som att du anser att det finns massor av klockor under 10K som är billiga, som överleverar... Mer bang för spenderad krona, än TS frågeställning när en klocka blir för dyr.
Vad som är mkt pengar är ju högst individuellt... vad som prioriteras, lika så...
Begreppet dyrt, i motsats till billigt är också subjektiva, samt nästan omöjliga att sätta ett nummer på!
Min fru tycker att en öl är en öl, en hof för en 10:a är rätt pris. Den smakar som en öl och kostar som en öl. En spontanjäst limbic för 150 buck är bara knäppt enligt henne, som går hem med en kasse hof och ett par flaskor årgångs champagne för 1200 styck...

När förväntan inte uppfylls är det dyrt!
 
Topp