• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När räknas en klocka som dyr?

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Det låter snarare på ditt resonemang som att du anser att det finns massor av klockor under 10K som är billiga, som överleverar... Mer bang för spenderad krona, än TS frågeställning när en klocka blir för dyr.
Vad som är mkt pengar är ju högst individuellt... vad som prioriteras, lika så...
Begreppet dyrt, i motsats till billigt är också subjektiva, samt nästan omöjliga att sätta ett nummer på!
Min fru tycker att en öl är en öl, en hof för en 10:a är rätt pris. Den smakar som en öl och kostar som en öl. En spontanjäst limbic för 150 buck är bara knäppt enligt henne, som går hem med en kasse hof och ett par flaskor årgångs champagne för 1200 styck...

När förväntan inte uppfylls är det dyrt!
Hahaha... Ok. Lås tråden! @Andreas777 ger dig rätta svaret på din fråga när en klocka räknas som "dyr" @KenKun;)
 

forsii

Omega
Som såmånga tidigare har sagt så är allting relativt och beror på sammanhanget, klockan i sig och självklart individen. Jag själv anser att en Seiko Padi för runt 4k är dyrt men det är för att jag är en snål student.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Hm... Truismen "Det finns inga dumma frågor bara dumma svar.." verkar passa bra in på den här tråden. :D

Trevlig helg då den kommer Nördar :)
 
2014-10-03-blogbellcurve.png

När klockpriset ligger åt höger i kurvan är den dyrare än normalt, därav så kan klockan kallas "dyr".

En gissning säger att 3-5000 kr faller inom normalområdet i Sverige, vilket får mig att dra slutsatsen att om en klocka kostar >5000 kr så kan den klassifieras som dyr.
 
Tror det är svårt att enas om ett svar här. När är en bil dyr? Jag som biltokig lär säga ett högre pris än en som ej ser skillnad på en passat eller en Audi rs6.

Har man ett gediget intresse för saken i fråga så har man nog en rätt hög "gräns" för vad som är dyrt med tanke på att då vet man oftast vad man får och vad man betalar för.
 
Topp