• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När skiftar datumet på en Rolex?

RJE

Omega
2-Faktor
God kväll!

Satt gött i soffan med armen uppe vid örat och hörde av en slump när datumet slog över på min 116710BLNR. Blev dock lite förvånad eftersom det inte var EXAKT 00.00, utan någon minut innan midnatt. Kändes inte så "Rolex-igt" men det kanske är fullt normalt - vad säger ni andra? :)
 

Apansson

Torpare
Min skiftar dag och datum med ett distinkt smack 00:00. Det gjorde min förra DD också, och även min 216570 bytte datum prick midnatt.
 
  • Like
Reactions: RJE

RJE

Omega
2-Faktor
Tack för svar! Bra att det är enkelt att åtgärda om man vill. Klassas det som ett fel, dvs tar Rolex det på garanti tror ni?

När allt annat är av otvetydig kvalitet hade jag inte förväntat mig annat än det du beskriver Apansson.

Ligger dock inte sömnlös på nätterna :)
 

Apansson

Torpare
Tack för svar! Bra att det är enkelt att åtgärda om man vill. Klassas det som ett fel, dvs tar Rolex det på garanti tror ni?

När allt annat är av otvetydig kvalitet hade jag inte förväntat mig annat än det du beskriver Apansson.

Ligger dock inte sömnlös på nätterna :)
Kan nog vara svårt att garantera att alla blir 100% rakt på midnatt, men mer än någon halv minut-minut skulle jag inte acceptera på en Rolex med någon av de senare kalibrarna i sig!
 

jabla

Sarlacc
Det hela är ju faktiskt beroende av hur noga man själv synkat sekundvisaren med minutvisaren när vi pratar växling inom femton sekunder före/efter midnatt.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Tänk om du liksom kollar klockan 30 sek innan midnatt, och sen står det 15e fast det egentligen är 14e och precis då håller du på att signera konfidentiella papper och råkar skriva fel datum. Så åker du dit för urkundsförfalskning, förlorar jobbet på grund av domen, måste sälja rollen och blir hemlös. Skandal. Åtgärda omedelbart.
 

jabla

Sarlacc
Tänk om du liksom kollar klockan 30 sek innan midnatt, och sen står det 15e fast det egentligen är 14e och precis då håller du på att signera konfidentiella papper och råkar skriva fel datum. Så åker du dit för urkundsförfalskning, förlorar jobbet på grund av domen, måste sälja rollen och blir hemlös. Skandal. Åtgärda omedelbart.
Ett ickeproblem med min Daytona. ;)
 
Topp