• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När sund förnuft inte får råda!

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Kör på en beggad Breitling Super avenger för ung. 25k om du är rädd att subben blir för fjuttig. Kommer sitta som en smäck på dig med 140 panner!
 

BOTL

Panerai
Har någon en vettig Breitling med alla papper till salu får ni gärna skicka PM till mig.

Imorgon kommer en vän förbi så jag får prova hans Rolex Deep Sea


Ben Bockbrännarbolmers
 

David

Bödeln
Det är faktiskt inte så att jag uppfattat just detta forum men som en forumräv så har jag stört mig på nya medlemmar som inte vill bidra utan enbart är ute efter att få ta del av allt som tagit årtal för medlemmar att lära sig och vill nyttja varenda kontakt som finns.

Bjud den som ger det vinnande tipset på en cigarr så är alla nöjda.

Fråga på! (Och förresten, välkommen!)
 

BOTL

Panerai
Skulle tro att det blir ett besök i huvudstaden nästa vecka för att kika på klockor. Till saken hör att jag är i det närmaste allergisk mot uppblåsta, snofsia försäljare som av någon anledning tror att de kan se vem som ska köpa en klocka och inte, och jag som brukar gå i jeans och t-shirt (vårdad men inte uppklädd) får inte alltid ett bra mottagande i Sverige när jag kikar in på just urmakare. Minns inte vad butiken hette men var på Biblioteksgatan tror jag.

Skulle ni kunna rekommendera några butiker med vänliga kunniga säljare i centrala Sthlm jag borde gå till för att få prova några klockor? Även någon som har begagnade i riktigt bra skick vore bra!

Känner nån för att möta upp mig den dagen och det är lite väder bjuder jag självklart på något gott att röka, så kan ni få berätta lite om de olika märkena för mig. Mycket roligare att lyssna på någon kunnig än läsa en broschyr.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag är en liten inte så välklädd 22 årig yngling och jag fick bra bemötelse.
Dock kanske för man kom in med halvgulds Rolex men ändock...
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Var köper du en Hulk för 27'? Jag tar två... :) Men, som redan har nämnts, kolla på Panerai! Grym klocka, som du definitivt verkar kunna bära upp. Annars är nya Rolex Explorer II:an en snygg klocka som också är lite större!
 

sveol

Cartier
Yup. Jeans och tshirt = panerai. 44 mm och skulle passa din handled bra.

111, 112, 000, 005 eller varför inte den underbara 390.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
 

Genta

Cartier
Varför inte klippa till på nya Sea-Dwellern om du kommer över den så blir du kung på nästa GTG!
 

Icaras

Rolex
En Rolex hulk för 27? När åker vi?

Omega Proplof?
Breitling B-1?
Breitling Emergency?
Panerai 112?
Omega PO XL?

Happy hunting!
Ungefär såhär bör din lista se ut på klockor som ska testas hos AD. Alla klockor ovan är stora och bör passa dig bra :).

Sen så kan det tilläggas att de flesta här förespråkar att Rolex är det enda rätta märket (under 100k?), således blir svaren som du kanske själv kan räkna ut - en aning vinklade. Tycker absolut att du ska ta dig tiden att läsa och fundera tills du känner att du vet vad du vill ha. Redan i denna tråd har du hittat ett par stycken nya intressanta modeller ;)

Som du säkert är bekant med gällande ditt intresse för cigarrer så ger kunskap mycket i slutändan. Ju mer du läser desto mer kommer din smak att mogna (nya märken/modeller du inte haft en aning om att du ville testa :bookworm:). Det är lätt att vara impulsiv men det kanske inte alltid är det klokaste.
 

Owaysis

Cartier
Ta en titt på den här också:

1309714d1386838849-culling-about-30-watches-7-omegaseamasterplanetocean22005000.jpg
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
Du står i valet mellan rolex och breitling för att vara en i gänget eller vad man ska säga? Jag har förståelse för det men vill ändå föreslå att du läser på om ett märke, tex tudor som föreslagits och istället briljerar med det i kunskapskretsen.
Som jag förstått det måste du sälja din humidor om du ska köpa rolex? Vänta isåfall med det tycker jag. Ta tiden att testa lite annat, köper du begagnat får du oftast tillbaka pengarna.
Gillar du breitlingen så köp den begagnat för de tappar i värde snabbt.
Köper du en rolex kommer den hålla värde bra, ännu bättre om det är ett begagnat köp, tror en svart explorerII hade passat dina stockar!

Mitt bästa råd är ändå som många andra sagt en tudor pelagos, titan och 42mm. Lillebror till rolex men lika älskat av klocknördar. Läs på om tudor och rolex och briljera med kunskap när dina kompisar visar sin breitling/rolex nästa gång :)
Men framförallt, testa så många klockor du kan och köp det som känns bäst, som du trivs med och som du blir glad av att titta på!

PS. Jag rekommenderar rob Engström i huvudstaden, jag har kommit in där helt genomblöt men ändå fått hjälp. Ds.
 

BOTL

Panerai
Du har en bra poäng men det grundar sig väl i lite enkelt formulerat att jag med min begränsade kunskap ser de två märkena som prestigefylla och säg tex Omega som en VW Phaeton, fantastiskt bil men det blir aldrig nånsin något som närmar sig BMW/Mercedes bästa modeller. Jag tycker nånstans i dagsläget att för såna stora summor som vi pratar om (jag tycker 50-60K är jättemycket pengar även om det finns de som har råd med så mycket värre grejer) så vill jag ha en klocka som känns lyxig.

Dock har du så rätt, för att förstå och veta bättre måste jag läsa på. Lite som i cigarrkretsar där man är en sucker om man röker Davidoff (gäller ej Davidoff som producerades i Kuba).
Jag har tänkt att prova alla de klockor ni rekommenderat i denna tråd och jag hoppas försäljaren ser det som bonus att jag har engagerat mig och har lite att gå på.

Finns det någon vettig tråd om dessa märken där man beskriver lite mer än andra så länka gärna men självklart så söker jag och försöker läsa till mig mer.
 

Owaysis

Cartier
Du har en bra poäng men det grundar sig väl i lite enkelt formulerat att jag med min begränsade kunskap ser de två märkena som prestigefylla och säg tex Omega som en VW Phaeton, fantastiskt bil men det blir aldrig nånsin något som närmar sig BMW/Mercedes bästa modeller. Jag tycker nånstans i dagsläget att för såna stora summor som vi pratar om (jag tycker 50-60K är jättemycket pengar även om det finns de som har råd med så mycket värre grejer) så vill jag ha en klocka som känns lyxig.

Dock har du så rätt, för att förstå och veta bättre måste jag läsa på. Lite som i cigarrkretsar där man är en sucker om man röker Davidoff (gäller ej Davidoff som producerades i Kuba).
Jag har tänkt att prova alla de klockor ni rekommenderat i denna tråd och jag hoppas försäljaren ser det som bonus att jag har engagerat mig och har lite att gå på.

Finns det någon vettig tråd om dessa märken där man beskriver lite mer än andra så länka gärna men självklart så söker jag och försöker läsa till mig mer.

Du har ju iaf prickat rätt med rubriken med det tänket!

Glöm nu inte att låta Brajtlingen hänga extra slappt på handleden så det ser sådär extra lyxigt ut :cigar:
 
satsa på en begagnad omega planet ocean eller panerai, passar bra till större folk och fantastikt bra klockor. Tycker det är vettigt att börja första riktiga klockköpet med begagnat så man kan byta/sälja senare utan att förlora en massa pengar i andrahandsvärdet, även i och med att du just nu inte är allt för påläst eller insatt så kommer du säkert vilja testa andra märken eller modeller senare
 
Du har en bra poäng men det grundar sig väl i lite enkelt formulerat att jag med min begränsade kunskap ser de två märkena som prestigefylla och säg tex Omega som en VW Phaeton, fantastiskt bil men det blir aldrig nånsin något som närmar sig BMW/Mercedes bästa modeller. Jag tycker nånstans i dagsläget att för såna stora summor som vi pratar om (jag tycker 50-60K är jättemycket pengar även om det finns de som har råd med så mycket värre grejer) så vill jag ha en klocka som känns lyxig.

Dock har du så rätt, för att förstå och veta bättre måste jag läsa på. Lite som i cigarrkretsar där man är en sucker om man röker Davidoff (gäller ej Davidoff som producerades i Kuba).
Jag har tänkt att prova alla de klockor ni rekommenderat i denna tråd och jag hoppas försäljaren ser det som bonus att jag har engagerat mig och har lite att gå på.

Finns det någon vettig tråd om dessa märken där man beskriver lite mer än andra så länka gärna men självklart så söker jag och försöker läsa till mig mer.

Alltså, jag kanske är ute och cyklar. Men när blev Breitling bättre än Omega? Breitling aerospace evo är väl batteridriven? Känns ju knepigt om den skulle hålla så mycket bättre klass än speedmastern eller modeller med Omegas 8500 movement? Inget fel med Breitling, men känns personligen inte som om den är on pair med Rolex eller överlägsen Omega. För övrigt så tror jag Breitling passar dina handleder. Men snöa inte in på vissa märken och välj bort andra på grund av okunskap. Man går lätt miste om fina klockor då, bättre att läsa på och välja i lugn och ro. Lycka till, är ju ett angenämt problem du har att välja klocka:)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Ja, testa och känn efter vad DU tycker är snyggt och vad som passar din stil och storlek. Skulle du känna att klockan är för liten/stor så kommer den inte kännas kul att bära oavsett vad ett gäng inbitna fanatiker säger. Kolla på märken som tilltalar dig och du känner dig bekväm med. Här blir det ofta lite vinklat, frågar du efter en bra digital klocka för 500kr så kommer någon ändå till slut säga: Öhh, spara och köp en Rolex! ;)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Sätter min sista snusdosa i pant på att du får ett kanonmottagande hos Rob Engström på Drottninggatan ;). Kanske tipsar om att du kör beggade Breitling och känner dig för, tror den är perfekt för dig. Har själv 19,5 cm handled så det mesta under 40mm går bort. Utom min DJ då...;)
 

David

Bödeln
Alltså, jag kanske är ute och cyklar. Men när blev Breitling bättre än Omega?

Jag är också förvånad att Breitling inte fått de vanliga kängorna i den här tråden.

Om inte annat för att värderaset är så stort, då det verkar snarare vara regel än undantag att den första "riktiga" klockan inte sitter helt rätt. Blir det ändå Breitling, köp absolut inte nytt från AD!
 

Johan M

Cartier
Alltså, jag kanske är ute och cyklar. Men när blev Breitling bättre än Omega? Breitling aerospace evo är väl batteridriven? Känns ju knepigt om den skulle hålla så mycket bättre klass än speedmastern eller modeller med Omegas 8500 movement? Inget fel med Breitling, men känns personligen inte som om den är on pair med Rolex eller överlägsen Omega. För övrigt så tror jag Breitling passar dina handleder. Men snöa inte in på vissa märken och välj bort andra på grund av okunskap. Man går lätt miste om fina klockor då, bättre att läsa på och välja i lugn och ro. Lycka till, är ju ett angenämt problem du har att välja klocka:)

Jag håller med, jag håller inte Breitling högre än Omega. Tvärtom. Breitling är ett märke som många av någon märklig anledning håller väldigt högt, jag förstår inte varför. Det är lite som när icke-intresserade tror att en skeleterad klocka är något märkvärdigt. Med det sagt så gillar jag verkligen Aerospace, trots att den är batteridriven ;)
 

Sjuhundra

Omega
Skulle tro att det blir ett besök i huvudstaden nästa vecka för att kika på klockor. Till saken hör att jag är i det närmaste allergisk mot uppblåsta, snofsia försäljare som av någon anledning tror att de kan se vem som ska köpa en klocka och inte, och jag som brukar gå i jeans och t-shirt (vårdad men inte uppklädd) får inte alltid ett bra mottagande i Sverige när jag kikar in på just urmakare. Minns inte vad butiken hette men var på Biblioteksgatan tror jag.

Skulle ni kunna rekommendera några butiker med vänliga kunniga säljare i centrala Sthlm jag borde gå till för att få prova några klockor? Även någon som har begagnade i riktigt bra skick vore bra!

Du bör definitivt gå raka spåret till Rob (drottninggatan). I min mening den överlägset bästa servicen. Du kan trava in i flipflop som stymen, och få ett bra bemötande oavsett. Nymans på biblioteksgatan kan vara lite dryga.. Emmellertid har inte alltid Favvo-ADn just din klocka i lager så då kan det vara bra med alternativ :)
 

BOTL

Panerai
Fick prova polaren Deep Sea idag. Väldigt stilig klocka med tyngd. Passar min smak mycket bättre än Hulken. Men jäklar va tung den var. Kändes klumpig på armen och för tunn armband med tanke på klockans tyngd. Man vänjer sig nog men det kändes verkligen konstigt. Såg ok ut dock. Fan alla dessa val :)
4apuqyny.jpg



Ben Bockbrännarbolmers
 
Topp