• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När sund förnuft inte får råda!

jbbs

Omega
Med stora handleder kommer stort ansvar. En actionhjälteklocka!

theexpendables_2-panerai-3.jpg
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Fick prova polaren Deep Sea idag. Väldigt stilig klocka med tyngd. Passar min smak mycket bättre än Hulken. Men jäklar va tung den var. Kändes klumpig på armen och för tunn armband med tanke på klockans tyngd. Man vänjer sig nog men det kändes verkligen konstigt. Såg ok ut dock. Fan alla dessa val :)
4apuqyny.jpg



Ben Bockbrännarbolmers
Gillar du den så kör! Går som sagt hitta beggade för ca 60'. Du bär upp den utan problem :)
 

hellbit

Cartier
Jag håller ju också Omega en bit över Breitling ifall man nu ska diskutera på det viset. Har jag fel när jag säger att Breitling mest kör en schysst presentation av ETA verk medans Omega har mer inhouse? Kanske oviktigt i sig eftersom ETA verk är fantastiskt bra verk men för känslan och historian kan det göra en del på sikt:) För mig går Breitling bort just av den enda anledningen att det just är Breitling:) Kom igen nu skjut mig:)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Jag håller ju också Omega en bit över Breitling ifall man nu ska diskutera på det viset. Har jag fel när jag säger att Breitling mest kör en schysst presentation av ETA verk medans Omega har mer inhouse? Kanske oviktigt i sig eftersom ETA verk är fantastiskt bra verk men för känslan och historian kan det göra en del på sikt:) För mig går Breitling bort just av den enda anledningen att det just är Breitling:) Kom igen nu skjut mig:)
Har du haft en B-1 eller Aerospace på armen nån gång? Säger inte bättre än Omega (har dom också) men inte mycket sämre heller. Men det är vad jag tycker :)


Skickas från min iPhone
 

BOTL

Panerai
Väldigt intressant detta, nu har jag spånat runt bland mina cigarrvänner som har någon form av klockintresse eller helt enkelt äger mer exklusiva klockor och Engelsmännen och jänkarna verkar tycka som jag, att Omegan inte riktigt är med i matchen (uttalar mig inte om kvaliteten eller teknik osv, bara en uppfattning) För er som är med i internationella cigarrforum, står sig dessa märken likadant bland klockentusiaster överallt på samma sätt?
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag håller med, jag håller inte Breitling högre än Omega. Tvärtom. Breitling är ett märke som många av någon märklig anledning håller väldigt högt, jag förstår inte varför. Det är lite som när icke-intresserade tror att en skeleterad klocka är något märkvärdigt. Med det sagt så gillar jag verkligen Aerospace, trots att den är batteridriven ;)

Fina klockor med fin finish, behöver inte vara svårare än så :)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag håller ju också Omega en bit över Breitling ifall man nu ska diskutera på det viset. Har jag fel när jag säger att Breitling mest kör en schysst presentation av ETA verk medans Omega har mer inhouse? Kanske oviktigt i sig eftersom ETA verk är fantastiskt bra verk men för känslan och historian kan det göra en del på sikt:) För mig går Breitling bort just av den enda anledningen att det just är Breitling:) Kom igen nu skjut mig:)

Å andra sidan så är alla deras verk COSC.
 

hellbit

Cartier
Å andra sidan så är alla deras verk COSC.

Jo men Cosc är ju inte så viktigt:) min IWC håller tider bättre än cosc men har ändå ingen stämpel. Alla IWC håller bättre tidsangivelser än den Cosc kräver men de väljer att inte skicka in för test. Med detta sagt så lovar jag att de flesta Omegas hade klarat Cosc även om de inte valt att testa dem.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jo men Cosc är ju inte så viktigt:) min IWC håller tider bättre än cosc men har ändå ingen stämpel. Alla IWC håller bättre tidsangivelser än den Cosc kräver men de väljer att inte skicka in för test. Med detta sagt så lovar jag att de flesta Omegas hade klarat Cosc även om de inte valt att testa dem.

Jag tycker ändå att det är ett kvalitéstecken att man testar verken.
 

Skrollan

Breitling
Varit medlem här i knappt en vecka och jag inser att situationen är ohållbar. Jag kan inte vara med här, titta och njuta av alla bilder utan att äga en vettig klocka.

Är det rätt tidpunkt för en student att köpa en klocka månaden innan man får en halv CSN och sedan en längre fördröjning tills sommarjobbslönen kommer? Nej, men sånt trams hindrar inte en livsnjutare.

Det är två klockor jag är intresserad av och jag vore tacksam om ni kunde upplysa mig med lite kunskap och tips. Jag förstår att som ny medlem ska man inte fråga efter mycket utan försöka ge och jag har bidragit med en god ton och hoppas få bygga på med kunskap med tiden!

Jag klär mig oftast i jeans, t-shirt och sneakers (ingen hiphop-stil) är lång och stor (140 kilo) och prick 20 cm runt handleden så klockan ska passa mig och min kropp/stil.
Väldigt tacksam för all input.

Jag blev smått förälskad i denna klocka för en vecka sen, ordet titanium klingar kvalitet/hållbarhet för mig och att den tål lite slitage. Det som oroar mig baserad på noll kunskap är att den är i sammanhanget billig. Strax över 30K.bär den mindre bra? Dåligt andrahandsvärde osv?

Breitling Aerospace Evo, för er som är kräsna. Är detta en klocka som är vettig och kommer hålla? Jag har tänkt att ha den i princip varje dag!
u8u8anuv.jpg


Den andra klockan jag är förtjust i är Rolex Submariner Green Dial. Läst bara gott om den men tycker den ser lite fjuttig ut på min arm (lånade en väns)
9yrurase.jpg


Jag har tittat på handlare i Sverige och har fått uppfattningen att man kan pruta cirka 10%, kanske mer på plats. Jag värdesätter att få prova, känna, få den rätt inställd efter min handled osv mer än 1000 kr i rabatt.

Samtidigt kan jag köpa den utomlands när jag åker på cigarresa för 27000. Men med kostnaden för själva resan är jag snabbt uppe i samma pengar.

Vad är ett bra sätt att etablera en kontakt med en handlare som gör att jag kan köpa fler klockor av samma i framtiden till bra priser, funkar mail/tel? Jag är tacksam för all input.
Vettiga servicekostnader är också bra.



Ben Bockbrännarbolmers


Är själv på jakt efter en grön dial sub! Kollade lite på omega PO innan, men ju mer jag tittade och läste om suben desto längre ifrån försvann tanken om omegan!


Hold fast
 

F-L-P

Panerai
Oväntat. KS hypar rollar när det finns tillfälle ;).

I detta fallet var det kanske ganska passande iofs. Hulken satt fint och kommer nog att fungera länge även nu när jättestorlekarna är på väg att tappa sin hype.. och visst fan såg SD ut att passa bra.

Kanske inte intressant med massa andra tips men jag tänker ändå kasta iväg alla tips på klockor JAG skulle vilja ha om jag hade möjlighet att bära upp dom:

Panerai: kan inte deras ref nr men något med sandwich dial och ett väldoftande ammo strap får jag för mig passar väldigt bra med en cigarr.
00017645.jpg

IWC Ingy AMG.

Gillar kanske inte titan själv men om det inte är något problem finns ju denna. hög nördfaktor med genta design, en creddig koloss men fin finish och en länk att dö för om man har lite flax med passformen.

19088-4.jpg


Och en hubbe big bang kan man med ganska mycket tur smyga in också.. Nu kan ju inte jag modellerna så bra men har sett någon liknande denna i den prisklassen.

slideshowimage-HublotbigBang301-sx-1170-rx-003.JPG


De tidigare rekommenderade Tudor och omega klockorna är också fina.

Mitt tips är att lägga lite tid på att surfa runt och kolla lite samt kör några vändor och prova hos ADs. Kanske ett GTG besök kan vara kul för att bli intresserad av något man aldrig lagt märke till tidigare.

Märkes preferenser kan vända ganska fort när man börjar lära sig saker.
Varför har t.ex. panerain ovan sin subsekund kl 9? det normala är ju kl 6. Och kan verkligen ett italienskt märke som slog igenom med stora klockor under oversized trenden och vars främsta bärare är sylvester stallone och Arnold Schwarzenegger ha någon själ? Och vem fan är Genta och varför var royal oak så banbrytande? och vad betyder oyster perpetual?
 

hellbit

Cartier
Jomen det är väl liksom det som är vitsen; konsumenten får ett kvitto på certifieringen. Snacka kan ju alla.
Patek Philippe kör enligt Geneva cert tex, även IWC ställer krav enligt Geneva Cert på sina inhouse verk (+-4 S per dygn) Mao snävare än Cosc. Men är stämpeln viktig så har ju Breitling en klar fördel.
 

BOTL

Panerai
Oväntat. KS hypar rollar när det finns tillfälle ;).

I detta fallet var det kanske ganska passande iofs. Hulken satt fint och kommer nog att fungera länge även nu när jättestorlekarna är på väg att tappa sin hype.. och visst fan såg SD ut att passa bra.

Kanske inte intressant med massa andra tips men jag tänker ändå kasta iväg alla tips på klockor JAG skulle vilja ha om jag hade möjlighet att bära upp dom:

Mycket bra inlägg och tack för att du tog dig tid att skriva utförligt med bilder :)

GTG är inbokat till nästa månad!


Ben Bockbrännarbolmers
 

BOTL

Panerai
Ett bra sätt att etablera en kontakt är att börja serva sina klockor hos handlaren återförsäljaren! Köpa alla tillbehör osv, jag gillar Breitling men med egen erfarenhet så rasar den i pris, med andra ord = dåligt andrahands värde. Tycker nog att Rolex Hulken så helt OK ut på din arm, men med dina mått som du beskriver så skall du ha en ROLEX DeepSea ,

Rolex-sea-dweller-deepsea-2.jpg



med tanke på hur du klär dig så skulle den sitta som en smäck runt handleden din!

Det är sånt här som sker när man sitter uttråkad på ett nattpass och börjar läsa gamla trådar.

Ben Bockbrännarbolmers
 
Topp