• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När uppmärksammade någon din klocka senast?

carlanton

Audemars
Alltid utrikes - har aldrig flugit med norrbagarna inrikes.

Åker ofta Köpenhamn - Stockholm med jobbet och söderut privat (Spanien, Italien, Frankrike) och hoppas alltid se en snygg flygvärdinna med en patinerad gmt...

Kvinnorna har alltid dålig klocksmak. En enda gång såg jag en damrolex. Du måste titta på den manliga kabinpersonalen. Stirra lite mer än vad som känns okej.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
En gång på jobbet, jag pratar med en kille lite löst om att jag gillar klockor. Han tittar försiktigt ett par ggr på min arm sen frågar han lite nervöst..."är det en rolex"? Ja, svarar jag. Han funderar lite och efter ett tag så har han samlat mod och frågar vad den kostade. Jag svarade på det med och det syntes tydligt att han tycker det var helt sjukt mycket för en klocka. Ca en timme senare pratar killen om att han nyss trimmat sin BMW på nått sätt och att det kostade 40000kr. Var och en till sitt..
 

Ministern

Founder
2-Faktor
I förrgår var jag ute på sjön med ett gäng ryssar. Vi fällde ankare i en liten vik och jag som gillar att spela allan klättrade givetvis upp på relingen för att visa hur snyggt jag kan dyka. Precis innan jag skulle hoppa hör jag en kvinnoröst ropa "a tjasi, tjasi!". Det tar en stund för mig att förstå varför hon ropar "klocka" åt mig. Sedan går det upp för mig att hon tror att jag är påväg att förstöra mitt armbandsur genom att bada med det. Bitch please, den här jäveln klarar 1000 meter, tänkte jag utan att våga säga det och dök i ned det klarblå havet med ett leende på läpparna.

Så, oavsett min omotiverade och högst onödiga misogynitet: hur brukar omgivningen reagera på era klockor? Får ni ofta kommentarer från utomstående?

Nu blir jag nyfiken, vad gjorde du på en båt med en grupp ryssar?
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Bra ändå, kanske om tillräckligt många gör det så kanske vi ökar det allmäna intresset sakta med säkert.

Jag får dock mest ångest hur
mycket skitklockor folk har på sig, även folk som har råd men inte bryr sig.
Det är verkligen skittråkigt hur få bra klockor man ser på folk.... Men vi har ju alla varandra här på KS...:)
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Har oxå tänkt tanken: " va fan är det med folk och deras skräpklockor?" Speciellt de som har råd men ändå har en plastklocka från nått "modehus", suck...
 

Barda

Cartier
Har några kollegor som är intresserade, dom brukar hojta till lite då och då. Har dock aldrig fått någon på stan. VIlket är rätt skönt, å andra sidan har jag inte någon Patek.
 

Sond

Patek
De få gånger någon frågat om mina klockor har jag alltid burit vintage. Ofta visar det sig att de har en far/farbror/morfar/farfar som eventuellt hade något liknande...
 

carlanton

Audemars
Väldigt sällan, typ en gång var 6:e månad..

Jag är dock väldigt förvånad att det är så FÅ som har en "finare" klocka runt handleden.. Man ser små brats eller folk som leker rika som bor i stan springer runt med Daniel Wellington..

Vart bor du? Ser Rolex dagligen i Stockholm och här på södra Teneriffa.
 

POO

Panerai
Bor inte i vår kära huvudstad men är på besök då och då och jag blir nästan lite förvånad var gång över hur det bokstavligen svämmar över av Rolex jämfört med hembyn,.
Inte konstigt att en kopp kaffe kostar en 50lapp när tre av tre bakom disken på ett café bär datejusts!!!

OnT, är det väldigt sällan man får några kommentarer, de flesta har förmodligen ingen aning och tycker alla klockor ser likadana ut, Seiko som Patek. Typ som min bättre hälft.
En kvinna satt och verkligen stirra på min sub och jag bara väntade på en kommentar. Tillslut säger hon att hon alltid undrat vad den där pluppen var för något? Hon menade datumbubblan.
 

Målarn

The Steak
På dem flesta byggena får jag fortfarande höra Målarn!! Haru vart i Thailand??
Hahah så tröttsamt så att man bara garvar åt dem :)

Ute på stan får jag aldrig höra nåt :(
 

JayJay

Rolex
bara min sambo som påpekar, gnäller, himlar med ögonen och suckar över mitt intresse för klockor. men snart så åker hon ut om det fortsätter, man kan ta skit fram tills det att bägaren rinner över och det gör den snart...
Om det här är ert enda problem så kanske det är vettigare att byta hobby? Yes I Said it!
 

M021

Rolex
2-Faktor
Det händer, jobbar inom Retail branschen där det nästan är tabu med dessa grejer, eller sett från perspektivet att man aldrig skulle ha råd, och även ur perspektivet att jag är "chefen på min höga häst", så påståendet som ställs blir ofta "jaha, vart tjackade du den där? Thailand?" Från både medarbetare och kunder. Men som ni tidigare nämnt gäller detta såklart enbart när GMT:n eller Breitlingen sitter på armen.
När jag bär min El primero c505 blir kommentarerna mer "fin klocka" från tjejerna och "fet klocka" från grbbhörnan utan en susning om vilken av dom alla som egentligen är dyrast.

Så glad att jag hitta in hit kära vänner, perfekt lektyr under pågående lågsäsong i hockey ;)

Lite godis på den!

IRoZZmw.jpg
 

m_s

Patek
2-Faktor
Enda gångerna jag fått kommentarer på stan är när jag hade på mig Navitimer 806 i guld doublé.

Annars är vi ett gäng på kontoret som är intresserade samt lite bland släkt och vänner. De är dock mest upprörda när jag flippar klockor som de gillar, vilket är rätt ofta...
 

Mr Chance

Kalmar
Senast någon uppmärksammade min klocka var när jag träffade Denke och jakob.dala. Ingen av mina andra vänner/bekanta/yrkeskontakter har någonsin uppmärksammat någon av mina klockor.

Förutom en fd kollega som såg min. Hon var övertygad om att det var en kopia och det spelade ingen roll vad jag sa, hon trodde ändå inte att den var äkta...
 
Igår.
Fika hos bekant med mor och far.
Mamma: Har du köpt ny klocka nu igen?
Nej, den här har jag haft i några år.

Det är inte lätt för en 80årig mor att känna igen sonens alla klockor. Speciellt då det är olika var dag.
Måste hålla med Sond om att det mest är vintageklockor som andra uppmärksammar.
I alla fall de i mitt åldersspann, runt 50.
 

Nexus

Panerai
Jag får alltid kommenterar från mina mot/med-arbetare på kontoret när jag har något nyinförskaffat på armen.
Det kan visserligen hänga ihop med att jag alltid brukar hålla låda om veckans inköpta prylar på våra fredagsmöten, men jag är inte helt säker.
 
Topp