Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

När vet ni när det är dags att "flippa" klocka?

Diskussion i 'Diskussion' startad av philip.eldh, 31 oktober 2014.

1. philip.eldh
    Trådstartare

philip.eldh Bonde

Från:
    Malmö, Sweden
    Hejsan kära KS:are! Min fråga är: Hur vet ni när det är dags att flippa klocka? Bränner det i klockarmen eller är det ren magkänsla? Berätta gärna ingående!

Chuck gillar detta.
  2. Strindberg

Strindberg Biskop

Man slutar tänka på den. Alla oflippbara klockor snurrar i huvudet, jag funderar på bra tillfällen och kläder att ha till. När en klocka allt mer sällan figurerar i dessa fantasier ska den ut. Om det inte finns sentimentala eller andra skäl att ha den kvar.

Chuck gillar detta.
  3. Fredrik (Swe)

Fredrik (Swe) Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ibland när man har glömt bort att man har en klocka inkommande och man får meddelande om att den ligger hos posten :)

Tror det är magkänsla, hur mycket man använder/tänker på en man äger kontra någon annan man vill ha hellre.

Chuck gillar detta.
  4. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    När något med större habegär önskas och pengar behövs, alternativt när en klocka bara legat i lådan i tre veckor.

wayne och Chuck gillar detta.
  5. M.U

M.U Biskop

När man hittar något bättre! Simple as that! Hittar man inget bättre går man vidare till guld och börjar om igen..

wayne, philip.eldh, Chuck och 1 annan gillar detta.
  6. sebastianberglind

sebastianberglind Friends of KS

Från:
    Karlstad
    Så fort "nykär" känslan lägger sig.....

7. Sten

Sten Stadsbo

Från:
    Ostrobothnia
    Inget flippas, (hittills iaf) det som köps behålls, men då är också möjligheten att köpa ofta mycket begränsade!

wayne, Jerry, jabla och 2 andra gillar detta.
  8. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    När man tröttnat på klockan

9. David Eriksson

David Eriksson Biskop

Från:
    Stockholm
    Försöker att bilda en nättare samling som kommer stanna livet ut. Så det måste kännas, personligen, som de kan åldras väl. Om inte känslan infinner sig får de gå. Svårt dock.

wayne, Chuck och Olaa gillar detta.
  10. Jonulf

Jonulf Biskop

Från:
    Stockholm
    För min del så köps det för mycket band och naton, sen så åker stål, gummi, läder, nato på om vart annat. Då! Då vet man att man är trött på den och måste börja jaga nytt:D

Scaramanga, wayne, Chuck och 1 annan gillar detta.
  11. InFeFe

InFeFe Friends of KS

När det är paraknas på kontot?

rillesnille, Luckyluciano och Chuck gillar detta.
  12. Sullstrom

Sullstrom Friends of KS

Från:
    Västerås
    När man hittat något nytt som får en att ligga sömnlös på nätterna!

13. OBRKV

OBRKV Stadsbo

Från:
    Stockholm
    När jag hittar något som jag verkligen vill ha biter jag bara ihop och sparar. Flippar nödvändigtvis inget bara för att ha råd med annat. Däremot flippar jag klockor som jag vet att jag egentligen inte älskar.

Chuck gillar detta.
  14. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    När man tänker tanken "undra om man skulle sälja den här" för första gången om en klocka, då är hjärnan inställd o klar för flipp...
    Resistance is futile!

Empa, aleks, wayne och 2 andra gillar detta.
  15. Dalomo

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det är när varje gång jag plockar upp en klocka ifrågasätter den. Känns den bra? Är det rätt storlek? Har ju provat alla band men blir inte nöjd. Då är det redan på väg bort för mig. Brukar då använda klockan mer sällan för jag vet att den ska säljas.

16. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Distansieringen smyger sig på.....man börjar frysa ut objektet.....får ingen puts....bara fnysningar och rullande ögon.....tystad och härskartekniker.......sen gör man den en tjänst iom ägarbytet.....

Brutus, Sullstrom, Tommytvigg och 7 andra gillar detta.
  17. Obeedoobe

Obeedoobe Friends of KS

Från:
    Snåland
    När den har blivit så pass blek att man inte ser den längre...

ImageUploadedByTapatalk1414782454.686801.jpg

Mvh

Brutus, JayJay och Chuck gillar detta.
  18. JS

JS Friends of KS

If(ny>den gamla;flipp;keep)

Brutus, Perpetual, Chronoparken och 6 andra gillar detta.
  19. ScubaKing

ScubaKing Biskop

Ska man sälja klockan hade man nog inte riktigt råd att köpa den eller äga den från första början.
    Köper jag en klocka sparar jag den i nästan alla fall (99.9%). Det är ju inte direkt samlarkort man sysslar med..
    Vill jag ha något nytt sparar jag till det. Jag skulle heller aldrig sälja kläder eller annat.

Chuck gillar detta.
  20. Chuck

Chuck Friends of KS

Varje gång bilen pajat!

Nä, mest är det nokk när suget efter nytt kommer och man inte vill låsa kulor.

wayne gillar detta.
  21. Jockinho

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    När det gått en vecka av ägandetiden och man hittat något annat... Tyvärr oftast sant ;) Är inte samlartypen, önskar dock jag vore!

philip.eldh gillar detta.
  22. Rolex tid är pengar

Rolex tid är pengar Stadsbo

Jag har flippat ca 17 klockor på 2 år, lyssnar på mig. Siktar på den bästa och behåll den. Att flippar är rolig men ett helvetes jobb :/

Brutus, wayne, philip.eldh och 1 annan gillar detta.
  23. MJ24

MJ24 Friends of KS

Den används inte spontant längre.

24. Dr Stein

Dr Stein Friends of KS

Från:
    Västerås
    Så du flippar en av tusen? :)

Jag har hittills sparat de flesta av mina klockor, men de flesta tillhör budgetsegmentet...

25. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Borde göras när man inte tänkt på den de senaste halvåret men kommer sällan till skott.

26. ScubaKing

ScubaKing Biskop

Jag flippar överlag inte, det har hänt en gång då jag ångrade ett köp. Inte annars. Jag behåller dem jag har och köper nya med tiden.

Dr Stein gillar detta.
  27. wayne

wayne Friends of KS

Bra fråga, har man helgen på sig att fundera ut ett svar?

28. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Jag flippar nog kärringarna mer än vad jag flippar mina klockor, förstår faktiskt inte på mig idén med att flippa sin klocka. Tycker att det är kul att ha kvar klockorna i samlingen trots att dom inte får någon handledstid. Men det kan nog ha att höra med att man lägger ner så mycket tid på rätt objekt när man köper på sig en ny klocka.

Jokkmokkswe, Strindberg, ScubaKing och 1 annan gillar detta.
  29. Omen

Omen Goldmember

Försöker undvika det, oklart varför.

30. JayLar

JayLar Borgare

Jag har två kategorier klockor: De dyrare, mer gedigna, med större betydelse för samlingen och lågprisklockorna/beaters (under 10 000) som är mer roliga köp för stunden. Ska något dyrare köpas in börjar jag sälja av från den dyra kategorin, annars säljer jag titt som tätt av från den billigare kollektionen.

Som skäl för att välja viss klocka att sälja: För lite handledstid eller inte värt att kosta på service.

Mårtenssons ur Brookfield