• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När vi två blir en (Wittnauer-duo ska hårdbantas)

Vilken ska säljas, 1 eller 2?

  • 1

    Röster: 22 78.6%
  • 2

    Röster: 6 21.4%

  • Totala väljare
    28

Ariste

Audemars
2-Faktor
Ärade medlemmar,

Jag skulle gärna ta emot er hjälp då jag står inför ett prekärt val, en av dessa Wittnauer-kronografer ska bort och jag vill gärna höra era åsikter om vilken som ska säljas, motivera gärna:

Vilken ska säljas, 1 eller 2?

1.
IMG_2187_zps6ae1c173.jpg


2.
IMG_2188_zpscf42a5be.jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Andra är bättre tycker jag. Har annars två andra av liknande modell men annan tavla. En vit och en svart. Bästa vore om du har kvar bägge och köper två till?

Jag vet att du vill. ;)
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Numero UNO, som just nu leder med 100%. Den är clean men det "fattas" något på tavlan enligt mig. Stenhårda båda två dock.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Andra är bättre tycker jag. Har annars två andra av liknande modell men annan tavla. En vit och en svart. Bästa vore om du har kvar bägge och köper två till?

Jag vet att du vill. ;)
Tack, frestare där...jag vill men måste kämpa emot och göra som terapeuten rekommenderar. Har du bild att visa på dina två godingar? :)

Numero UNO, som just nu leder med 100%. Den är clean men det "fattas" något på tavlan enligt mig. Stenhårda båda två dock.
Tack för input, nummer 1 är sannerligen clean vilket jag gillar men jag skulle gärna se den med roligare visare. Hmm.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tack, frestare där...jag vill men måste kämpa emot och göra som terapeuten rekommenderar. Har du bild att visa på dina två godingar? :)
Skarvade sanningen lite. En polare som har dem och vill sälja. ;)

Ska se om jag hittar någon bild. Kanontrevliga klockor btw. Han kör sin svarta på ett olivgrönt nato. Riktigt badass-kombo.
 

Reize

Omega
Det beror väl på. Skall vi svara på vilken vi tycker mest eller minst om? Alltså; vill du behålla eller sälja den finaste? Båda är naturligtvis syndigt läckra, men jag inbillar mig att ettan är mer ovanlig. Wittnauer Professional (2:an) ser man ju då och då.

PS. Svårt att skriva objektivt och samlat här. Båda klockorna är grymma och ger upphov till en mysigt pirrig känsla i klockkörteln... Tänk att ratta en röd Porsche 930 med någon av dessa på handleden
 

Sond

Patek
1:an ska bort därför att tavlan är obalanserad. Den tomma ytan under centrum blir inte clean, den blir just obalanserad.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Ettan ska bort! Helhetsintrycket känns bättre på tvåan, tavla-visare-vridringsinlägg etc.
Uppskattat, jag förstår vad du menar...trots mycket plotter på 2:ans tavla så är helhetsintrycket lugnare...

Håller med om att 1an ska bort men jag gillar verkligen subdialvisarna. Två långfingrar in your face.
Tackar, har inte tänkt på det men stöddig look på småvisarna...:)...men färgen på subdials ger för stor kontrast...
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Skarvade sanningen lite. En polare som har dem och vill sälja. ;)

Ska se om jag hittar någon bild. Kanontrevliga klockor btw. Han kör sin svarta på ett olivgrönt nato. Riktigt badass-kombo.
Att titta på bilder har väl aldrig skadat någon...:)

Det beror väl på. Skall vi svara på vilken vi tycker mest eller minst om? Alltså; vill du behålla eller sälja den finaste? Båda är naturligtvis syndigt läckra, men jag inbillar mig att ettan är mer ovanlig. Wittnauer Professional (2:an) ser man ju då och då.

PS. Svårt att skriva objektivt och samlat här. Båda klockorna är grymma och ger upphov till en mysigt pirrig känsla i klockkörteln... Tänk att ratta en röd Porsche 930 med någon av dessa på handleden
Tack för återkoppling, vill behålla den finaste och gillar din iakttagelse om 1:ans vanlighet...ratta på!

1:an ska bort därför att tavlan är obalanserad. Den tomma ytan under centrum blir inte clean, den blir just obalanserad.
Där satt den, obalanserat clean...:)...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Känner ändå att jag måste försvara ettan lite. Ruggigt clean. Gillar layouten på tavlan. :)

Trodde aldrig det skulle bli en sån land slide..
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Oj, vad svårt, men jag gör ett försök...

Behåll 1:an och sälj 2:an till mig billigt ;) Ja, eller så behåller du 2:an och köper Pers polares vittavlade :)

1:ans småvisare är lite för funkis för mig personligen, och som du själv påpekar blir kontrasten med de vita subdialsen väldigt skarp ihop med den röda vridringen.

2:ans tavla är betydligt lugnare och ger ett mer gediget vintageintryck, med lite skön text och lullull, att vila ögonen på. Och sen har den ju en fet klubba ;)

Slutsats; 2:an är lite mögligare och lite mera vintage! Keep it!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Den svarta var tydligen en likadan som din. :)
Mitt gamla jag hade velat ha den vittavlade och alla andra varianter därute utan att kunna motivera varför. :)

Känner ändå att jag måste försvara ettan lite. Ruggigt clean. Gillar layouten på tavlan. :)

Trodde aldrig det skulle bli en sån land slide..
Skönt att du står upp för de svaga och uträknade, i morgon svänger opinionen. :)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Oj, vad svårt, men jag gör ett försök...

Behåll 1:an och sälj 2:an till mig billigt ;) Ja, eller så behåller du 2:an och köper Pers polares vittavlade :)

1:ans småvisare är lite för funkis för mig personligen, och som du själv påpekar blir kontrasten med de vita subdialsen väldigt skarp ihop med den röda vridringen.

2:ans tavla är betydligt lugnare och ger ett mer gediget vintageintryck, med lite skön text och lullull, att vila ögonen på. Och sen har den ju en fet klubba ;)

Slutsats; 2:an är lite mögligare och lite mera vintage! Keep it!
Tack för dina åsikter och tankar, tror resultatet landar i att de flesta skulle välja bort 1:an. 2:ans visare och helhetsintryck är tufft och det är den jag lutar åt att behålla. Å andra sidan är den väldigt lik Croton Aviator och det finns redan i samlingen...:)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Borde vi bli oroliga när du inte känner så? :)
Om du menar oroliga som i att KS kommer bli en medlem fattigare eller att det är slut på paketöppningstrådar så är svaret nej. :) Men ett tafatt försök till konsolidering och kontroll är jag nödgad till med tanke på föräldraledigheten och kostnaden för förvaring. :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tack för dina åsikter och tankar, tror resultatet landar i att de flesta skulle välja bort 1:an. 2:ans visare och helhetsintryck är tufft och det är den jag lutar åt att behålla. Å andra sidan är den väldigt lik Croton Aviator och det finns redan i samlingen...:)
Då ändrar jag mig :) Sälj 2:an till mig, och köp Pers polares vittavlade :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Innebär det att du skulle behålla eller sälja 1:an?
Det skulle kunna förklara varför den är ovanlig, vad gör dig misstänksam angående ommålning?
Nje, är bara en känsla, tycker trycket ser billigt och enkelt ut. Jag har inga belägg för det och tavlan ser inte ut att ha blivit rengjord direkt. Så jag vet inte riktigt vad jag tycker, är bara lite misstänksam. Tror dock jag sett en till ute i det vilda? Jag skulle sålt ettan, men om jag redan hade en liknande hade jag sålt båda...
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Nje, är bara en känsla, tycker trycket ser billigt och enkelt ut. Jag har inga belägg för det och tavlan ser inte ut att ha blivit rengjord direkt. Så jag vet inte riktigt vad jag tycker, är bara lite misstänksam. Tror dock jag sett en till ute i det vilda? Jag skulle sålt ettan, men om jag redan hade en liknande hade jag sålt båda...
Jag förstår vad du menar, det jag mest undrar över är avsaknaden av text under tavlans centrum. Den ser naken ut, men samtidigt kan man se att Wittnauer har väldigt rena tavlor på 60-talet.
1:an ska säljas noterar jag från dig. Eller båda. :)
 
Topp