• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nästa gång kommer jag att kolla upp klockan bättre...

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Vill börja med att säga att jag tänker inte lägga skuld på någon KS broder, för felet är inte deras, men en tråkig sak hände för några veckor sedan. Jag köpte en klocka på forumet i somras, använde den sedan som inbyte hos Gripenbro för någon månad sedan och Peter meddelar någon vecka efter det att klockan anmälts som stulen. Det visste ju inte jag och inte någon i kedjan före mig heller. Efter stölden hade den sålts av pantbank som nu åtalats för häleri. Utredning ledde till att klockan ska beslagtas av polisen, och som den hedersman Peter är, har han gått med på att vi delar på förlusten. Lite surt, kan man tycka. Det kan alltså finnas något att dra ut från en sådan här erfarenhet, och nu talar jag givetvis för mig själv; jag ska aldrig handla av pankbanker och försöka kolla upp en klocka bättre när jag handlar på forumet. Om det går. Tack o gokväll.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Tråkig historia! Synd att det kan bli på det viset. Hoppas det iallafall inte var några större summor pengar som gick förlorade.
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Fan va surt :(
Om det inte finns papper kan man kolla sånt på något annat sätt? Kan AD se det via nr eller så?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Pantbanken gör troligtvis en koll med polisen men det är surt om anmälan kommer in efter banken köpt klockan.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Riktigt surt Mekmek
Skönt att du och Peter hittade en relativt smidig lösning er emellan.
Tack för att du delar din erfarenhet!

Skickar med en god jul hälsning till dig:)
 

Hugii

Audemars
Pantlagen

Pantbok
21 § En pantbank skall föra pantbok.
Regeringen får föreskriva vilka uppgifter som skall antecknas i pantboken.
22 § Uppgift i pantboken skall bevaras under fem år räknat från utgången av det kalenderår då uppgiften fördes in eller under den längre tid som för vissa uppgifter gäller enligt annan författning.

Polismyndighetens kontroll
27 §/Upphör att gälla U:2015-01-01/ En pantbank är skyldig att på begäran lämna ut uppgifter ur pantboken till polismyndigheten. En sådan begäran får avse viss systematisk rapportering till polismyndigheten.
Pantbanken skall också lämna polismyndigheten tillträde till pantbankens lokaler för undersökning av pantlagret och granskning av pantboken och de handlingar som ligger till grund för den.
27 §/Träder i kraft I:2015-01-01/ En pantbank är skyldig att på begäran lämna ut uppgifter ur pantboken till Polismyndigheten. En sådan begäran får avse viss systematisk rapportering till myndigheten.


Tråkigt när sådant inträffar.
Tycker definitivt att detta skall följas upp och drivas vidare, pantbanken måste veta vem som lämnade in godset till de. Det kan röra sig om en stor hälare som kränger nytt gods varje vecka.
 

Marquise

Omega
Pantbanker har ju tre månaders "väntetid" då de inte får sälja objekt just för att polisen ska kunna se att objekt inte är stulna, tycker ju att dessa situationer inte ska kunna hända.
Om pantbanken har sålt ett objekt efter dessa 3 månader borde de inte klassas som häleri då de inte är deras egna skyldighet att se om objekt är stulna (vilket många seriösa pantbanker gör ändå). Om de däremot sålt objektet innan de tre månaderna alt sålt objektet "svart" så är det bara att lista pantbanken då garantier och försäkringar inte gäller.

Talar av egen erfarenhet, regler kan dock ha ändrats på senare tid.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Pantlagen

Pantbok
21 § En pantbank skall föra pantbok.
Regeringen får föreskriva vilka uppgifter som skall antecknas i pantboken.
22 § Uppgift i pantboken skall bevaras under fem år räknat från utgången av det kalenderår då uppgiften fördes in eller under den längre tid som för vissa uppgifter gäller enligt annan författning.

Polismyndighetens kontroll
27 §/Upphör att gälla U:2015-01-01/ En pantbank är skyldig att på begäran lämna ut uppgifter ur pantboken till polismyndigheten. En sådan begäran får avse viss systematisk rapportering till polismyndigheten.
Pantbanken skall också lämna polismyndigheten tillträde till pantbankens lokaler för undersökning av pantlagret och granskning av pantboken och de handlingar som ligger till grund för den.
27 §/Träder i kraft I:2015-01-01/ En pantbank är skyldig att på begäran lämna ut uppgifter ur pantboken till Polismyndigheten. En sådan begäran får avse viss systematisk rapportering till myndigheten.
Jomän..
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Pantbanker har ju tre månaders "väntetid" då de inte får sälja objekt just för att polisen ska kunna se att objekt inte är stulna, tycker ju att dessa situationer inte ska kunna hända.
Om pantbanken har sålt ett objekt efter dessa 3 månader borde de inte klassas som häleri då de inte är deras egna skyldighet att se om objekt är stulna (vilket många seriösa pantbanker gör ändå). Om de däremot sålt objektet innan de tre månaderna alt sålt objektet "svart" så är det bara att lista pantbanken då garantier och försäkringar inte gäller.

Talar av egen erfarenhet, regler kan dock ha ändrats på senare tid.
Jo, det är helt rätt. Tyvärr vet ju inte jag exakt hur det gått till, det ju Peter som är målsägare och haft kontakt med polisen. Jag vet bara vad han berättat för mig.
 
Topp