• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nästa gång kommer jag att kolla upp klockan bättre...

Marquise

Omega
Jo, det är helt rätt. Tyvärr vet ju inte jag exakt hur det gått till, det ju Peter som är målsägare och haft kontakt med polisen. Jag vet bara vad han berättat för mig.


Jag förstår, tumbs up för Peter dock då han verkar ha lite sympati för dig.

Tycker det är tråkigt att denna typen av situationer kan uppstå. Objekt som en gång stulits brukar oftast hålla sig i "underjorden" vilket gör de hela lite mer lätthanterligt, tyvärr lyckades denna slinka igenom skyddsnäten. Hoppas de hela löser sig för en klockbroders skull, klockor är ju en av de få sakerna som har både ekonomiskt och sentimentalt värde.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Den du köpte klockan av, hade han/hon i sin tur köpt av pantbanken? Eller hur många led bort var det?

Jag är medveten om att "god tro" inte finns längre, men då du inte var medveten om att klockan var stulen när du sålde den till Gripenbro borde han väl rimligen inte kunna kräva dig på ersättning? Sedan förstår jag att det kan kännas schysst att dela på kostnaden. Men då borde väl du rent krasst "kräva" hela, eller hälften av din kostnad av den som du köpte klockan av? Eller? Och i slutändan borde ju någon kräva den fulla summan av pantbanken som är en professionell aktör som har sålt stöldgods. Om det sedan var ett misstag eller medvetet är ju sak samma.

Och namnet på pantbanken bör definitivt läggas ut här. Tycker jag.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Pantlagen

Pantbok
21 § En pantbank skall föra pantbok.
Regeringen får föreskriva vilka uppgifter som skall antecknas i pantboken.
22 § Uppgift i pantboken skall bevaras under fem år räknat från utgången av det kalenderår då uppgiften fördes in eller under den längre tid som för vissa uppgifter gäller enligt annan författning.

Polismyndighetens kontroll
27 §/Upphör att gälla U:2015-01-01/ En pantbank är skyldig att på begäran lämna ut uppgifter ur pantboken till polismyndigheten. En sådan begäran får avse viss systematisk rapportering till polismyndigheten.
Pantbanken skall också lämna polismyndigheten tillträde till pantbankens lokaler för undersökning av pantlagret och granskning av pantboken och de handlingar som ligger till grund för den.
27 §/Träder i kraft I:2015-01-01/ En pantbank är skyldig att på begäran lämna ut uppgifter ur pantboken till Polismyndigheten. En sådan begäran får avse viss systematisk rapportering till myndigheten.


Tråkigt när sådant inträffar.
Tycker definitivt att detta skall följas upp och drivas vidare, pantbanken måste veta vem som lämnade in godset till de. Det kan röra sig om en stor hälare som kränger nytt gods varje vecka.
Jo, polisen är ju på det.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Mmm, tredjepartsskada. Den part som har det primära kravet på klockan är det försäkringsbolag som ersatte den stöld drabbade. Vi är linsom i ett sämre läge, men kan rent hypotetiskt stämma tjuven eller p banken. Om vi visste vilka de var...
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Usch. Liter med dig. Man har ju för sig att pantbankerna har koll.

Hur fick peter nys om det hela? Kontaktade han polisen själv?
 

Enfant Terrible

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Riktigt trist det där... Det tråkiga idag är att det känns som att allt ansvar ligger hos köparen. Även om man köper från företag så kan man bli av med pryl och pengar... Och bli kallad hälare på köpet. Man får verkligen vara om sig och kring sig.
Tråkig historia men ni verkar löst det bra, hoppas ni får riktigt god jul som plåster på såret !
 

Portofino

Panerai
Tredje personen kanske inte vet om det än. Tråden inleddes ju med att han inte vill lägga skuld på ngn KS medlem så han har kanske inte informerat honom. Själv hade jag haft sjukt dåligt samvete om jag sålt ett ur som visade sig vara stulet och oavsett juridiskt ansvar hade jag erbjudit mig att ta en del av förlusten.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Mekmek , du sa att du köpte den på forumet och sålde den sen till gripenbro borde ni inte dela detta på tre då? Dvs. Vem var den tredje och varför tar inte denna ansvar?
Jo, du och Portofino har rätt i sak. Men den jag köpte av köpte i sin tur av en annan klockbroder och sen finns ingen mer info bakåt, kanske p banken, vet dock inte. Problemet är ju att alla handlat i god tro, även om det begreppet inte betyder samma sak som förr längre. Hade klockan stannat hos mig hade det inte varit något problem, alla svävat i god tro. Den jag köpte av vet om det, men då det var mitt beslut att sälja till Gripenbro, tar jag på mig det. Hade beloppet varit större kanske det blivit annorlunda.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jo, du och Portofino har rätt i sak. Men den jag köpte av köpte i sin tur av en annan klockbroder och sen finns ingen mer info bakåt, kanske p banken, vet dock inte. Problemet är ju att alla handlat i god tro, även om det begreppet inte betyder samma sak som förr längre. Hade klockan stannat hos mig hade det inte varit något problem, alla svävat i god tro. Den jag köpte av vet om det, men då det var mitt beslut att sälja till Gripenbro, tar jag på mig det. Hade beloppet varit större kanske det blivit annorlunda.
Hedersamt av dig och gripenbro men i mitt tycke skall väl alla dela på detta om inte panten tar hela kostnaden! Panten borde hängas ut, det är ett företag och borde inte få komma undan!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Riktigt tråkig historia...
Detta är ju ingenting jag har i beräkningen när jag köper klocka i alla fall. Självklart vill man ha box och dylikt vilket minskar risken, men köper man en klocka för 30 papp så ligger ju knappast 30 till på hög och väntar utifall att man skulle bli fråntagen klockan.

Svårt att se hur en sådan här situation kan lösas så att alla känner att de inte blivit straffade flr något de inte gjort.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Sant, men jag vet inte vilka det är, det är Peter som talat med polisen.

Den konspiratoriskt lagda tänker ju då att man gärna skulle vilja ha en kopia på denna kommunikation... Varför ska du annars betala godtyckligt belopp till Gripenbro?

Kan detta på något sett täckas av den företagsförsäkring som någon som handlar med begagnade varor rimligen har?
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Och vad är sensmoralen? Skicka inte in uppgifter till polisen för då finns risken att du blir av med klockan? :bored:
Nja, så länge man byter/köper inom forumet enbart, blir ju dessa transaktioner liksom isolerade. Problemet blir väl om man vill använda en forumklocka att sälja/byta i en affär med en professionell klockhandlare, särskilt en noggran sådan som kollar up den med polisens stöldregister. Hur det ska gå till, vete fan dock.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kan detta på något sett täckas av den företagsförsäkring som någon som handlar med begagnade varor rimligen har?
Tror jag knappast, men som företag ska man ju ha en buffert för olagligheter, typ urverk som behöver repareras under den tid man ger garanti mm. Detta kan ju tyckas ingå där, tycker jag som lekman.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Tror jag knappast, men som företag ska man ju ha en buffert för olagligheter, typ urverk som behöver repareras under den tid man ger garanti mm. Detta kan ju tyckas ingå där, tycker jag som lekman.
Mm, kan man tycka, men problemet för handlaren är nog att klockan är "het", som i det här fallet, och då hjälper det ju liksom inte att laga den. Det regleras ju inte heller för dylika situationer när sådana här affärer görs, för det är väl ingen på forumet som i ond tro säljer/byter ett stulen klocka. Det problemet kan ju ha hänt flera led tillbaka.
 

saferide

Omega
2-Faktor
Har funderat på det där tidigare, hur gör ni som köper 50kkr klockor hör på forumen? Brukar man göra upp sådana affärer hos en urmakare som verifierar att klockan är äkta och ej stulen (mot en kostnad antar jag)?
 
Topp