• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nästa klocka, Kanske en vintage Seamaster?

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag har ingen Omega så varför inte köpa en under 2014?

Speedmaster är ju en ganska vanlig klocka, känns lite för stor tycker jag.
Kanske ska jag satsa på en Vintage Seamaster från 60-talet?
Skulle uppskatta tips på vilka referenser som man ska satsa på och vad dom bör kosta.
Gillar t ex Bomiers på Köp och sälj.
 

Sond

Patek
Jag har ingen Omega så varför inte köpa en under 2014?

Speedmaster är ju en ganska vanlig klocka, känns lite för stor tycker jag.
Kanske ska jag satsa på en Vintage Seamaster från 60-talet?
Skulle uppskatta tips på vilka referenser som man ska satsa på och vad dom bör kosta.
Gillar t ex Bomiers på Köp och sälj.
Som vanligt får man börja med vad man vill. Seamaster finns från sport/dyk till smäckra dress. Och är du ute efter en fin klocka eller ska den komplettera din nuvarande? Utöver själva märket då. Så vad vill du ha för typ av klocka?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Som vanligt får man börja med vad man vill. Seamaster finns från sport/dyk till smäckra dress. Och är du ute efter en fin klocka eller ska den komplettera din nuvarande? Utöver själva märket då. Så vad vill du ha för typ av klocka?

Precis, kom på att även dressarna heter Seamaster. Menar en dykarmodell. Föregångaren till Seamaster Proffesional.
 

Sond

Patek
Du har ju redan ringat in vad du vill ha..:). Bara leta... Men mycket ihopplock därute. Och svårt att få fram ref ex/bilder. Men den typen av Seamaster är otroligt läcker!
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Du har ju redan ringat in vad du vill ha..:). Bara leta... Men mycket ihopplock därute. Och svårt att få fram ref ex/bilder. Men den typen av Seamaster är otroligt läcker!

Är det några särskilda år eller referenser man ska satsa på? Är det bara denna modell som gäller om man vill ha en klassisk omega dykare och inte vill ha den där stora fyrkantiga saken? Plo Prof.
 

Patrik J

Rolex
Är det några särskilda år eller referenser man ska satsa på? Är det bara denna modell som gäller om man vill ha en klassisk omega dykare och inte vill ha den där stora fyrkantiga saken? Plo Prof.

165.024 (no date), 166.024 (date) eller kanske 165.014 (bakelitring). Undervärderade, imho. Men, som sagt, läs på ordentligt och se upp för franken, etc.

här är en bra guide:
http://forum.tz-uk.com/showthread.p...mega-Seamaster-300-including-Military-watches
 

Sond

Patek
SM 120 eller 300 från sent 60 - tal är grymma. Men svåra att hitta fina

Lycka till :)

165.024 (no date), 166.024 (date) eller kanske 165.014 (bakelitring). Undervärderade, imho. Men, som sagt, läs på ordentligt och se upp för franken, etc.

här är en bra guide:
http://forum.tz-uk.com/showthread.p...mega-Seamaster-300-including-Military-watches

+1+1=+2 Två bra tips och Patrik J:s länk var ju mycket användbar. Ibland har jag själv tänkt att handla en liknande. Men efter 10 års funderande börjar jag ge upp..:cool:. De är så läckra att jag tycker de är lite svårburna. Men gud vad jag skulle vilja äga en. Kan nog ända bli så. Inom de kommande 10 åren..;) Hoppas jag...

Edit: Jag har faktiskt ägt en 120 en gång, men den byttes innan jag riktigt hade fått den. Märklig historia,men den jag köpte den av fick en bättre bud efter affären och erbjöd mig ett byte som jag accepterade. Då insåg jag nog inte dess framtida värde. Fick gulddoublé som då var mer attraktivt för mig.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Dessa är oxå trevliga
6280D957-2239-41D7-9F66-BCFE4A72140A_zpsryprzobe.jpg
 

Patrik J

Rolex
+1+1=+2 Två bra tips och Patrik J:s länk var ju mycket användbar. Ibland har jag själv tänkt att handla en liknande. Men efter 10 års funderande börjar jag ge upp..:cool:. De är så läckra att jag tycker de är lite svårburna. Men gud vad jag skulle vilja äga en. Kan nog ända bli så. Inom de kommande 10 åren..;) Hoppas jag...

Edit: Jag har faktiskt ägt en 120 en gång, men den byttes innan jag riktigt hade fått den. Märklig historia,men den jag köpte den av fick en bättre bud efter affären och erbjöd mig ett byte som jag accepterade. Då insåg jag nog inte dess framtida värde. Fick gulddoublé som då var mer attraktivt för mig.


Go for it! Använder min ofta som vardagsklocka. Inget att vara rädd för ;)

 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
De är riktigt snygga, har den också i tankarna, men som alla säger, det är inte lätt att hitta en helt ren utan att den kostar överdrivet mycket.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag har ingen Omega så varför inte köpa en under 2014?

Speedmaster är ju en ganska vanlig klocka, känns lite för stor tycker jag.
Kanske ska jag satsa på en Vintage Seamaster från 60-talet?

Kul!

Jag tänker i precis samma banor! Det ska bli kul att följa din jakt! Se till att dokumentera den, det kan bli lärorikt för oss alla!
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Egentligen måste man hitta en oservad klocka för att den skall vara kosher. Och en 50-60 år gammal klocka är svårt att hitta helt kosher utan att det kostar multum.

Sedan är det inte helt ovanligt att de blivit servade hos Omega och visare/tavla utbytt.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Egentligen måste man hitta en oservad klocka för att den skall vara kosher. Och en 50-60 år gammal klocka är svårt att hitta helt kosher utan att det kostar multum.

Sedan är det inte helt ovanligt att de blivit servade hos Omega och visare/tavla utbytt.

Oj då. Omega verkar vara extrema på att byta ut tavlor och visare . Men det kanske man får acceptera?

Den som såldes på Kaplan i höstas var väldigt patinerad. Modellen är ganska stor har jag upptäckt. 41,5 mm enligt Kaplans annons.

Dom som är Frankens, är det ihopplock av reservdelar man menar, eller är det typ fel urverk i?
 
Topp