Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Nästan en paketöppning...

Diskussion i 'Diskussion' startad av HasseW, 4 december 2015.

1. HasseW
    Trådstartare

HasseW Stadsbo

Det här kunde ha blivit en paketöppning - om det bara funnits ett paket att öppna!

Nu var det inte så utan det får gå ändå.

I slutet av september bjöd jag på ett armbandsur på Antiquorums auktion i New York, ja jag var ju inte där utan använde deras utmärkta webbsida för att bjuda.
    Egentligen ville jag ha en helt annan klocka, men den blev föööööööör dyr, så den fick jag släppa. Men de olika objekten radades upp och efter någon timme var det dags för det jag sett ut som en backup-plan. Ett par bud senare slutade det och uret i fråga gick till Sverige!

Egentligen är det klocksnacks fel att det gick så här, jag har annars bara koreografer och dubbel (split second) kronografer, men efter att ha hängt lite väl mycket här på klocksnack har jag fått upp ögonen för vintage-cressare också. Hur som helst så var det en sådan som jag "ropat in".

Idag har jag åkt till Genève för att drälla in på Antiquorum på 3, rue de Mont-Blanc. Väl framme fick jag ta en titt på mitt nyförvärv innan band och spänne sattes fast och jag kunde ta den på mig.

Så ett par bilder:
    IMG_2230.jpg IMG_2231.jpg IMG_2232.jpg IMG_2234.jpg IMG_2235.jpg

Jaha undrar vän av ordning, vad är då detta, jo det är en Patek Philippe ref 2573/2 tillverkad runt 1965. Den har ett manuellt urverk cal. 10-200, en diameter på 33mm och en tjocklek på 8mm, av tjockleken är nog runt 2,5-3mm glaset, kanten är extremt tunn.

Vad gör man då när man hämtat sitt nyförvärv, jo även om själva uret är i gott skick för att vara runt 50 år, så är bandet lite slitet. Så då traskar man ju iväg till till en annan adress i stan: 41, rue de Rhône, alltså Patek Philippe Salon Geneve. Ett par ord om service - denna butik (det är lite vanvördigt att kalla det för en butik, men hursomhelst) erbjuder en service som borde göra 99,99999% av världens butiker gröna av avund. Så en kort stund senare, men en ledsagare bärandes en espresso och några chokladpraliner på en bricka som gör mig sällskap upp till andra våningen, så är det dags att träffa en serviceperson. Jag visar klockan och berättar att jag just köpt den på auktion och att jag skulle vilja ha ett nytt band till den, och mina preferenser.

En kort stund senare har jag exempel på band som kan passa, svart, mörkt brunt och ljusare brunt, mera åt bordeaux. Det mörkt bruna i krokodil ser fantastiskt ut och jag får vänta en stund igen. Hinner ta en titt på en 5073P-010, minutrepeater med evighetskalender och fler baguettslipade diamanter är hustrun äger totalt, en klocka i en helt annan prisklass en den jag kommit med... Nu visar det sig att denna referens inte har de för 60-talet typiska 18/14mm bandet utan spännet är smalare blott 13 mm. Och några 18/13mm band i mörkbrun kroko finns trots detta etablisemangs storhet inte hemma utan måste beställas.
    IMG_2229.jpg

Eftersom det tar ett tag och jag inte sitter i sjön så att säga så får jag med mig numret på den bruna färgen och alla data och tackar för mig.

Så nu får det bli ett butiksbesök i Stockholm istället i veckan som kommer...

Som sagt, paket och paket, men roligt var det i alla fall!

2. Hugii

Hugii Biskop

Även om det inte blev paket.....så blev det en ortoligt finn patek :)
    Kan inte sluta titta.....

HasseW gillar detta.
  3. Daytona96

Daytona96 Biskop

Från:
    Linköping
    Väldigt fin patek du har köpt!
    Grattis!:)

HasseW gillar detta.
  4. GH410

GH410 Stadsbo

Grattis, går ju bra utan paket med. Innehållet är ändå det viktigaste. Fantastisk klocka.

HasseW gillar detta.
  5. Jävligt fin!

HasseW gillar detta.
  6. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Otroligt fin !

HasseW gillar detta.
  7. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Grattis , verkligen fin Patek.......

HasseW gillar detta.
  8. Greven

Greven Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Grattis till underbar PP. Härligt att bli ompysslad i väntan på ett band. Njutning och livskvalitét i sann kombination.

HasseW gillar detta.
  9. jim84

jim84 Torpare

Klassisk och stilig! Grattis.

HasseW gillar detta.
  10. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Grattis till stiligt ur, och tack för trevlig läsning :) Får man fråga vad du egentligen hade siktet på @HasseW ?

HasseW gillar detta.
  11. HasseW
    Trådstartare

HasseW Stadsbo

Egentligen var jag ute efter en Svend Andersen 1884 Worldtime i VG, men drog iväg mot 6-siffrigt så det får bli en annan gång...

theargonaut gillar detta.
  12. Cristian

Cristian Friends of KS

Vackert :)

HasseW gillar detta.
  13. HasseW
    Trådstartare

HasseW Stadsbo

Life is good... image.jpg

plattfot och Cristian gillar detta.
  14. swedesoc

swedesoc Friends of KS

Nå, Pateköppning i alla fall.
    Ursäkta för den taskiga ordvitsen och stort grattis till ett riktigt fint ur.

HasseW gillar detta.
  15. DG_STHLM

DG_STHLM Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Fantastiskt! Grattis!

HasseW gillar detta.
  16. HasseW
    Trådstartare

HasseW Stadsbo

Det är ok. Det får man stå ut med ;)

swedesoc gillar detta.
  17. joca

joca Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Mycket snyggt, stort grattis!

HasseW gillar detta.
  18. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Grattis! Fantastisk klocka och ett trevligt resereportage.

HasseW gillar detta.
  19. chris.f

chris.f Borgare

Verkligen vacker! Grattis!

HasseW gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield