• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Näthandlare - varför så oförskämda

Mille79

Trollungen
Varför skulle det inte vara värt att försöka på begagnade produkter? Nästan alla som köper av mig prutar, de som inte gör det vet inte bättre eller vågar inte

Känns som att ni som argumenterar mot detta gör det för just själva argumentens skull men skulle pruta exakt på samma sätt om ni hade möjlighet/ kunskap
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Varför skulle det inte vara värt att försöka på begagnade produkter? Nästan alla som köper av mig prutar, de som inte gör det vet inte bättre eller vågar inte

Känns som att ni som argumenterar mot detta gör det för just själva argumentens skull men skulle pruta exakt på samma sätt om ni hade möjlighet/ kunskap

Du, Mille79, verkar sakna förmågan att se nyanserna i resonemanget. Läs igenom alla svar igen och se om du inte förstår de svar du fått. Visst kan man pruta om man lägger fram det snyggt i rätt sammanhang, men det är långt ifrån en självklarhet att det går att pruta på alla varor som erbjuds.
 

Marckus

Panerai
Varför skulle det inte vara värt att försöka på begagnade produkter? Nästan alla som köper av mig prutar, de som inte gör det vet inte bättre eller vågar inte

Känns som att ni som argumenterar mot detta gör det för just själva argumentens skull men skulle pruta exakt på samma sätt om ni hade möjlighet/ kunskap
Har man möjlighet/kunskap köper man objekt för rätt kurs. Det behöver nödvändigtvis inte ha något med prutning att göra. Ibland kan man behöva pruta och ibland inte. Den som gapar efter mycket...
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Köpte min IWC Spitfire Chronograf från en handlare i Belgien. Utgångspriset var rätt OK, men jag tyckte att en tusenlapp för frakt & försäkring var att ta i. Frågade om han kunde stå för frakten, vilket han inte ville, men han drog istället av 3k på klockan. Troligen blev vi nöjda båda två. Jag blev det i alla fall ... :happyhappy:
 

Mille79

Trollungen
Som sagt det är min personliga åsikt.
Frågan var om ni har någon erfarenhet av näthandlare och upplever att många är extremt korta i sina svar och vill inte alls övertyga mig som köpare att slå till ( detta innan eventuell prutning:))
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag upplever själv att de allra flesta professionella handlare är väldigt bra att ha att göra med. De vet att deras anseende är det som håller businessen vid liv.
 

Mille79

Trollungen
Att bedöma tonen i mailkonversationer med t ex italienska/tyska/franska handlare är ofta lite avigt eftersom det i många fall kan handla om en språklig begränsning

Nja dessa exempel jag nämner är det nog inte pga språkbegränsningar.

Senast idag frågade jag om det går att göra nåt åt priset och som svar fick jag

" no, go buy some other watch"
 

Marckus

Panerai
Nja dessa exempel jag nämner är det nog inte pga språkbegränsningar.

Senast idag frågade jag om det går att göra nåt åt priset och som svar fick jag

" no, go buy some other watch"

Välformulerat! Skriver man så är det omöjligt att veta om han är otrevlig eller inte i mina ögon. Känd handlare? Chrono24?
 

Rivalen

Rolex
Att pruta trevligt är en konst och sker väl lämpligast när köpare och säljare känner att det närmar sig affär.

Tydliga säljare är alltid trevligt - som t ex KirillYuzh på bl a Rolexforums som ger så här klara besked i sina annonser: If you do not like my price, make an offer, do not ask for the best price as the best price for me is the highest. I will not respond to best-price-mails.
 

Mille79

Trollungen
Att pruta trevligt är en konst och sker väl lämpligast när köpare och säljare känner att det närmar sig affär.

Tydliga säljare är alltid trevligt - som t ex KirillYuzh på bl a Rolexforums som ger så här klara besked i sina annonser: If you do not like my price, make an offer, do not ask for the best price as the best price for me is the highest. I will not respond to best-price-mails.

Så ska det se ut. Någon som vill förhandla, en stor del av konsten att sälja
 

Marckus

Panerai
Att pruta trevligt är en konst och sker väl lämpligast när köpare och säljare känner att det närmar sig affär.
Att pruta på plats kan vara ett riktigt sattyg i mina ögon. Hur man diskuterar pris lämpligast varierar något så otroligt beroende på situation. Om man vet att man av principskäl kommer att pruta tycker jag att man bör säga det pris man önskar betala innan man tar upp tid/planering och energi av säljare, däremot om varan inte lever upp till ens förväntningar ska man uttrycka det och har all rätt att förhandla pris. Har aldrig varit med om några obehagliga eller otrevliga affärer på KS däremot i andra sammanhang...
 

Rivalen

Rolex
Han indikerar också en tydlig trötthet. För mig är att fråga om bästa pris en helt annan sak än att ge ett konkret anbud. Det sistnämnda borde vara mer bindande. Man ger inte ett bud och får accept - för att då avstå.
 

Marckus

Panerai
Bör tillägga att jag har ballat ur och behandlar affärer i allmänhet och inte längre begagnade klockor....
För att tillföra något till tråden så rekommenderar jag dig att ringa och ta allt via telefon vilket brukar uppskattas
 

Mille79

Trollungen
Bör tillägga att jag har ballat ur och behandlar affärer i allmänhet och inte längre begagnade klockor....
För att tillföra något till tråden så rekommenderar jag dig att ringa och ta allt via telefon vilket brukar uppskattas

Ja det är nog min tanke och att kanske berätta mer om vem jag är som någon i tråden nämnde tidigare. Å andra sidan så borde man räkna med att få förfrågningar på en annons (oavsett hur många) annars finns det ju andra kanaler att sälja på
 

Marckus

Panerai
Ja det är nog min tanke och att kanske berätta mer om vem jag är som någon i tråden nämnde tidigare. Å andra sidan så borde man räkna med att få förfrågningar på en annons (oavsett hur många) annars finns det ju andra kanaler att sälja på

Ja, många internethandlare är ju bra lökiga i många fall. Hoppas du hittar rätt kombination av säljare och objekt i framtiden!
 

Rivalen

Rolex
Att pruta på plats kan vara ett riktigt sattyg i mina ögon. Hur man diskuterar pris lämpligast varierar något så otroligt beroende på situation. Om man vet att man av principskäl kommer att pruta tycker jag att man bör säga det pris man önskar betala innan man tar upp tid/planering och energi av säljare, däremot om varan inte lever upp till ens förväntningar ska man uttrycka det och har all rätt att förhandla pris. Har aldrig varit med om några obehagliga eller otrevliga affärer på KS däremot i andra sammanhang...

På plats - osäker om jag förstår. Om du säljer från butik eller likvärdigt, så måste ju prissamtalet ske på plats, varför blir det ett sattyg?
 

Marckus

Panerai
På plats - osäker om jag förstår. Om du säljer från butik eller likvärdigt, så måste ju prissamtalet ske på plats, varför blir det ett sattyg?

tänker på affärer mellan privatpersoner. T ex, folk som dyker upp med mindre stålar än överenskommet trots att priset är ''fastslaget'' i telefon och man därför avvisar andra intressenter. Det är ett sattyg
 

carlaj

Breitling
tänker på affärer mellan privatpersoner. T ex, folk som dyker upp med mindre stålar än överenskommet trots att priset är ''fastslaget'' i telefon och man därför avvisar andra intressenter. Det är ett sattyg


Händer dessvärre oss alla när man ska sälja klockor, bilar eller vadsom....
 

Bolio

Panerai
Har full förståelse för att säljare blir less på den typen av frågor. Har haft en hel del kontakt med olika säljare inom EU och faktiskt blivit trevligt bemött av de flesta. Jag kan nog säga att jag iallafall inte blivit illa bemött av någon.
Jag har ingen aning om hur dina frågor eller kontakt har tagits så jag kan inte göra någon bedömning av det men jag tror absolut att hur man blir bemött har delvis att göra med hur man ställer frågor eller formulerar sig i början av kontakten.
 

TicTack

Cartier
Jag tror man måste acceptera att om man hittar den billigaste klockan på t.ex. chrono24, och det handlar om en klocka i ok skick från en ärlig säljare, då handlar det om en affärsrörelse med mycket små marginaler.

De har helt enkelt inte så mycket tid att lägga på varje köpare. Speciellt inte om det handlar om att skriva epost på ett språk de inte är så bra på.

Jag brukar inte pruta, om jag hittat en till bra pris.
 

TicTack

Cartier
Det kan nog stämma men tror inte man som säljare ska utgå från det förrän motsatsen är bevisat. Jag var på väg att köpa en klocka från Virtuoso i Italien som påstod att klockan var i lager och kunde skickas direkt. Det fanns bilder på klockan på chrono24 men ingen bild med box och cert. Då frågade jag om han kunde skicka en bild på det. Svaret var att han är en seriös säljare som säljer 200 klockor i månaden och inte har tiden att skicka mig bilder. Vadå dubbelmoral, en seriös säljare som inte ens kan anstränga sig att skicka några bilder. Detta var också en ny klocka som jag inte prutade på, det kom aldrig ens på tal.

Det kan vara så att klockan inte fanns hos honom. Jag tror t.ex. att det är så i Italien att många som säljer "nytt" inte har klockorna hos sig. De ligger ute hos Rolex AD:s, men säljaren har en lista på vad hans "vänner" som är Rolex AD har i lager. När du betalt sätts logistiken igång.

Ovanstående är min gissning. Jag har även hört att vissa märken börjat köpa tillbaka osålda klockor från AD:s. För att hålla uppe priserna på 2:a-hands-marknaden.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Kunden öppnar med frågan: Vad är ditt bästa pris på denna?
Jag svarar: Mitt bästa pris står på prislappen.

Kunden: Ja men den är ju på tok för dyr jag har sett samma vara hos Bosses AB för en tusing mindre, kan du tänka dig att gå ner en tusing så tar jag den.

Jag svarar: Jag kan dessvärre inte det, du måste nog köpa den av Bosse.

Kunden: Bosse hade slut!!

Jag svarar: Det var ju tråkigt, men du är välkommen in när jag har slut av denna så ska du få den ännu billigare än hos Bosse.

Vad vill jag ha sagt med detta?
Det finns gränser även för en säljares tålamod :)
 
Topp