Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Och säljaren ger dig således ett svar han tycker du är värd. Varför är du förvånad över att din egna logik slår tillbaka?
Att det "alltid" finns prutmån är en jävligt dassig inställning om du själv är säljare som du säger.Är det så att man inte prutar på begagnade klockor? Jag anser det alltid finns en prutmån, oavsett skick, full set etc
Varför skulle det inte vara värt att försöka på begagnade produkter? Nästan alla som köper av mig prutar, de som inte gör det vet inte bättre eller vågar inte
Känns som att ni som argumenterar mot detta gör det för just själva argumentens skull men skulle pruta exakt på samma sätt om ni hade möjlighet/ kunskap
Har man möjlighet/kunskap köper man objekt för rätt kurs. Det behöver nödvändigtvis inte ha något med prutning att göra. Ibland kan man behöva pruta och ibland inte. Den som gapar efter mycket...Varför skulle det inte vara värt att försöka på begagnade produkter? Nästan alla som köper av mig prutar, de som inte gör det vet inte bättre eller vågar inte
Känns som att ni som argumenterar mot detta gör det för just själva argumentens skull men skulle pruta exakt på samma sätt om ni hade möjlighet/ kunskap
Att bedöma tonen i mailkonversationer med t ex italienska/tyska/franska handlare är ofta lite avigt eftersom det i många fall kan handla om en språklig begränsning
Nja dessa exempel jag nämner är det nog inte pga språkbegränsningar.
Senast idag frågade jag om det går att göra nåt åt priset och som svar fick jag
" no, go buy some other watch"
Välformulerat! Skriver man så är det omöjligt att veta om han är otrevlig eller inte i mina ögon. Känd handlare? Chrono24?
Att pruta trevligt är en konst och sker väl lämpligast när köpare och säljare känner att det närmar sig affär.
Tydliga säljare är alltid trevligt - som t ex KirillYuzh på bl a Rolexforums som ger så här klara besked i sina annonser: If you do not like my price, make an offer, do not ask for the best price as the best price for me is the highest. I will not respond to best-price-mails.
Att pruta på plats kan vara ett riktigt sattyg i mina ögon. Hur man diskuterar pris lämpligast varierar något så otroligt beroende på situation. Om man vet att man av principskäl kommer att pruta tycker jag att man bör säga det pris man önskar betala innan man tar upp tid/planering och energi av säljare, däremot om varan inte lever upp till ens förväntningar ska man uttrycka det och har all rätt att förhandla pris. Har aldrig varit med om några obehagliga eller otrevliga affärer på KS däremot i andra sammanhang...Att pruta trevligt är en konst och sker väl lämpligast när köpare och säljare känner att det närmar sig affär.
Så ska det se ut. Någon som vill förhandla, en stor del av konsten att sälja
Bör tillägga att jag har ballat ur och behandlar affärer i allmänhet och inte längre begagnade klockor....
För att tillföra något till tråden så rekommenderar jag dig att ringa och ta allt via telefon vilket brukar uppskattas
Han indikerar också en tydlig trötthet. För mig är att fråga om bästa pris en helt annan sak än att ge ett konkret anbud. Det sistnämnda borde vara mer bindande. Man ger inte ett bud och får accept - för att då avstå.
Ja det är nog min tanke och att kanske berätta mer om vem jag är som någon i tråden nämnde tidigare. Å andra sidan så borde man räkna med att få förfrågningar på en annons (oavsett hur många) annars finns det ju andra kanaler att sälja på
Att pruta på plats kan vara ett riktigt sattyg i mina ögon. Hur man diskuterar pris lämpligast varierar något så otroligt beroende på situation. Om man vet att man av principskäl kommer att pruta tycker jag att man bör säga det pris man önskar betala innan man tar upp tid/planering och energi av säljare, däremot om varan inte lever upp till ens förväntningar ska man uttrycka det och har all rätt att förhandla pris. Har aldrig varit med om några obehagliga eller otrevliga affärer på KS däremot i andra sammanhang...
På plats - osäker om jag förstår. Om du säljer från butik eller likvärdigt, så måste ju prissamtalet ske på plats, varför blir det ett sattyg?
tänker på affärer mellan privatpersoner. T ex, folk som dyker upp med mindre stålar än överenskommet trots att priset är ''fastslaget'' i telefon och man därför avvisar andra intressenter. Det är ett sattyg
Det kan nog stämma men tror inte man som säljare ska utgå från det förrän motsatsen är bevisat. Jag var på väg att köpa en klocka från Virtuoso i Italien som påstod att klockan var i lager och kunde skickas direkt. Det fanns bilder på klockan på chrono24 men ingen bild med box och cert. Då frågade jag om han kunde skicka en bild på det. Svaret var att han är en seriös säljare som säljer 200 klockor i månaden och inte har tiden att skicka mig bilder. Vadå dubbelmoral, en seriös säljare som inte ens kan anstränga sig att skicka några bilder. Detta var också en ny klocka som jag inte prutade på, det kom aldrig ens på tal.