• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Någon annan som följer F1?

Mankebank

Cartier
Kvyat har fått sina tre säsonger och visat sig inte räcka till mot Red Bulls övriga förare så det är helt i linje med deras policy. Han kommer aldrig att bli mästare och de har talanger på väg upp. Är Gasly bekräftad ännu?
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Häftigaste pariserhjulet någonsin? :D
image.jpeg
 

Jimpa

Panerai
Känner att jag kanske skulle pröva en daytona endå. Den nya växer på mig mer och mer. Angående morgonens race ? Misstänker att det inte blir mycket till fight där fram iaf. Men med lite tur kanske Eriksson kan ta poäng. Återstår att se hur många som sätter sig i väggen. Max kanske?
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Eftersom tråden redan blev bumpad så kan jag lika gärna fråga här. Vad tror ni om utgången i årets säsong? Jag tycker att Nico förtjänar ett mästerskap.
 

MånsT

Rolex
Eftersom tråden redan blev bumpad så kan jag lika gärna fråga här. Vad tror ni om utgången i årets säsong? Jag tycker att Nico förtjänar ett mästerskap.
Rosberg är inte min favorit men tycker att han har kört bra hela säsongen. Helt klart att han vore en värdig mästare och jag tror inte att Hamilton kommer ikapp denna gång.
 

Mankebank

Cartier
Eftersom tråden redan blev bumpad så kan jag lika gärna fråga här. Vad tror ni om utgången i årets säsong? Jag tycker att Nico förtjänar ett mästerskap.
Den som får flest poäng förtjänar definitionsmässigt att vinna, men det är väl rätt okontroversiellt att Hamilton är den vassare av de två och att det är hans tillförlitlighetsproblem som gör att Rosberg troligen vinner VM. Jag gissar att Rosberg kör smart och nöjer sig med två andraplatser för att säkra sin första titel.
 

MånsT

Rolex
Den som får flest poäng förtjänar definitionsmässigt att vinna, men det är väl rätt okontroversiellt att Hamilton är den vassare av de två och att det är hans tillförlitlighetsproblem som gör att Rosberg troligen vinner VM. Jag gissar att Rosberg kör smart och nöjer sig med två andraplatser för att säkra sin första titel.
Fast att ha tillförlitlighet som ursäkt är rätt vekt i en sport som F1, det är liksom en rätt stor del av det hela. Dessutom kan man inte undgå Rosberg intelligens när han kör.
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Rosberg är inte min favorit men tycker att han har kört bra hela säsongen. Helt klart att han vore en värdig mästare och jag tror inte att Hamilton kommer ikapp denna gång.

Jag hejar egentligen inte på någon i dagsläget. Hejade på Hamilton när han började, nu tycker jag att han har blivit ganska tråkig. Beredd att sätta en tusenlapp på att Verstappen tar hem ett mästerskap förr eller senare dock.

Den som får flest poäng förtjänar definitionsmässigt att vinna, men det är väl rätt okontroversiellt att Hamilton är den vassare av de två och att det är hans tillförlitlighetsproblem som gör att Rosberg troligen vinner VM. Jag gissar att Rosberg kör smart och nöjer sig med två andraplatser för att säkra sin första titel.

Helt rätt. Rosberg är taktisk, Hamilton är snabb. För en gångs skull tycker jag att han har förtjänat ett mästerskap då han gjort ett bra jobb under hela säsongen.
 

Mankebank

Cartier
Helt rätt. Rosberg är taktisk, Hamilton är snabb. För en gångs skull tycker jag att han har förtjänat ett mästerskap då han gjort ett bra jobb under hela säsongen.
Rosberg är taktisk nu när det räcker att ta fyra andraplatser vilket ju inte är omöjligt i den snabbaste bilen, speciellt inte när Red Bull klantar sig som de gjorde igår. Däremot var det ju inte Rosbergs taktik som gav honom 28 poäng på Hamilton i Malaysia utan att Hamiltons motor gick i bitar. Rosberg är förstås inte dålig men vinner VM för att Hamilton fått praktiskt taget alla motorfel bland de åtta förare som kör med Mercedesmotorer. Vinner Rosberg är det för övrigt den första gång han slår Hamilton över en säsong i F1, hittills har Hamilton nio av nio.
 

Mankebank

Cartier
Helt klart, om inget oväntat händer honom så har han 15+ år på sig att ta en titel.
Alonso har för all del inte tagit en titel på tio år trots att han anses vara en av de allra snabbaste och trots att han kört för toppstall (alltså stall som regelbundet är i topp och som har bra budget) varje säsong sedan dess (totalt åtta år i McLaren och Ferrari). Verstappen behöver precis som alla andra en konkurrenskraftig bil för att vinna VM, men det är väl sannolikt att han får det och jag tror som ni att han kommer att ta flera titlar.
 

MånsT

Rolex
Alonso har för all del inte tagit en titel på tio år trots att han anses vara en av de allra snabbaste och trots att han kört för toppstall (alltså stall som regelbundet är i topp och som har bra budget) varje säsong sedan dess (totalt åtta år i McLaren och Ferrari). Verstappen behöver precis som alla andra en konkurrenskraftig bil för att vinna VM, men det är väl sannolikt att han får det och jag tror som ni att han kommer att ta flera titlar.
Fast jag vet inte om Ferrari är så jäkla konkurrenskraftiga egentligen, varken nu eller när Alonso körde där...
 

Mankebank

Cartier
Fast jag vet inte om Ferrari är så jäkla konkurrenskraftiga egentligen, varken nu eller när Alonso körde där...
Nej precis. Även om de tagit en titel de senaste tio åren och varit nära ytterligare ett par tre så har de underpresterat trots att de ska vara ett toppstall. Det räcker alltså inte att hamna i något av de stora stallen och sedan låta talangen göra resten. Man behöver antingen en del tur och skicklighet för att välja rätt toppstall vid rätt tid eller ha förmågan att göra ett stall med rätt förutsättningar bättre.
 

Mankebank

Cartier
Vad tror ni om Felix Rosenqvist? Kommer han få chans i F1 någon gång?
Om så, när????
Man ska aldrig säga aldrig. Han har stöd från Mercedes och han slog faktiskt Ocon rätt klart i samma bil i DTM år. Ocon körde fler lopp men tog bara en niondeplacering inom poängen, övrigt var ordentligt långt ned i resultatlistan. Det räckte ändå till Manor och nu Force India. Rosenquist tog över hans bil när han befordrades till F1 och ordnade två poängplatser och ytterligare två placeringar i topp 12. Det som talar mot är väl bland annat att Mercedes inte bekostade en säsong i GP2 och att han börjar bli lite i äldsta laget för att debutera i F1.

Hoppet är att Mercedes bestämmer sig för att han är en talang utöver det vanliga och låter honom tävla mot Wehrlein och Ocon om Mercastyrningen 2019 genom att sätta honom i Manor 2017 eller möjligen 2018 efter en succésäsong i DTM nästa år.
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Oddsen talar väl tyvärr mot Felix. Han börjar som sagt att bli "för gammal" för att ta klivet upp. Han har en talang som är minst lika stor som Ericsson enligt mig, så det vore synd att han inte får chansen.
 

Mankebank

Cartier
Oddsen talar väl tyvärr mot Felix. Han börjar som sagt att bli "för gammal" för att ta klivet upp. Han har en talang som är minst lika stor som Ericsson enligt mig, så det vore synd att han inte får chansen.
Rätt mycket större talang skulle jag säga, åtminstone i den form han är i nu. Han presterar ju omedelbart nära toppen oavsett serie i år. Ericsson är absolut inte dålig men det krävdes fyra (?) säsonger i GP2 där han aldrig tog mer än någon seger per år (ens när han körde för regerande mästarna DAMS) och aldrig var ens nära titeln för att få chansen som betalförare i F1:s sämsta stall. Trots tre säsonger där han haft med sig en jättebudget är han kvar i bottenstriden. Nu gör rutinen och jämnheten att han faktiskt nämns i spekulationer om bättre stall.

Rosenqvist ser jag som en möjlig mästare i varje serie där han får chansen på riktigt, inklusive F1. Men jag tror inte att det kommer att hända. Mästare i DTM eller Formel E kanske, eller båda. Och om spekulationerna om att Mercedes överväger att lämna F1 för Formel E 2020 stämmer är det inte en dålig plats att vara på. Rosberg och Rosenqvist i Mercedes fabrikssatsning i Formel E om några år?
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Rätt mycket större talang skulle jag säga, åtminstone i den form han är i nu. Han presterar ju omedelbart nära toppen oavsett serie i år. Ericsson är absolut inte dålig men det krävdes fyra (?) säsonger i GP2 där han aldrig tog mer än någon seger per år (ens när han körde för regerande mästarna DAMS) och aldrig var ens nära titeln för att få chansen som betalförare i F1:s sämsta stall. Trots tre säsonger där han haft med sig en jättebudget är han kvar i bottenstriden. Nu gör rutinen och jämnheten att han faktiskt nämns i spekulationer om bättre stall.

Rosenqvist ser jag som en möjlig mästare i varje serie där han får chansen på riktigt, inklusive F1. Men jag tror inte att det kommer att hända. Mästare i DTM eller Formel E kanske, eller båda. Och om spekulationerna om att Mercedes överväger att lämna F1 för Formel E 2020 stämmer är det inte en dålig plats att vara på. Rosberg och Rosenqvist i Mercedes fabrikssatsning i Formel E om några år?
Kan inte se framför mig att Rosberg frivilligt lämnar F1 de närmsta åren. Felix håller jag tummarna för men det går väl som det går helt enkelt. Tyvärr verkar det ju som att Formula E är det stället avdankade F1-förare hamnar, istället för att det är därifrån man plockar in förare.
 
Topp