• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Någon annan som följer F1?

MånsT

Rolex
Jag vet att detta är F1-tråden men om Rosenqvist inte kommer dit så finns det ju fler serier är köra. Tänker mer sportbilar, prototyper och långlopp. Formel E som har diskuterats är väl inte heller kattskit men en förbränningsmotor gör ju inte saken sämre.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Rätt mycket större talang skulle jag säga, åtminstone i den form han är i nu. Han presterar ju omedelbart nära toppen oavsett serie i år. Ericsson är absolut inte dålig men det krävdes fyra (?) säsonger i GP2 där han aldrig tog mer än någon seger per år (ens när han körde för regerande mästarna DAMS) och aldrig var ens nära titeln för att få chansen som betalförare i F1:s sämsta stall. Trots tre säsonger där han haft med sig en jättebudget är han kvar i bottenstriden. Nu gör rutinen och jämnheten att han faktiskt nämns i spekulationer om bättre stall.

Rosenqvist ser jag som en möjlig mästare i varje serie där han får chansen på riktigt, inklusive F1. Men jag tror inte att det kommer att hända. Mästare i DTM eller Formel E kanske, eller båda. Och om spekulationerna om att Mercedes överväger att lämna F1 för Formel E 2020 stämmer är det inte en dålig plats att vara på. Rosberg och Rosenqvist i Mercedes fabrikssatsning i Formel E om några år?

Man ser nu att många talangfulla förare är rädda för att "göra bort sig" i GP2. Det är en svår serie och trots entypsbilar så skiljer det mycket mellan stallen. Verstappen ville absolut gå direkt till F1 och Lance Stroll ville inte heller riskera att tappa i attraktionskraft, trots att hans pappa är delägare i Williams och pumpar in stora pengar i sonens karriär. Han hade inte blivit en sämre förare av två säsonger i GP2.

Marcus var också grym i formel 3 och slog bl a Ricciardo flera gånger och vann Japanska F3 mästerskapet. Han hade poleposision i Macau. Hans poletid är fortfarande den snabbaste i Macau.
 

Mankebank

Cartier
Kan inte se framför mig att Rosberg frivilligt lämnar F1 de närmsta åren. Felix håller jag tummarna för men det går väl som det går helt enkelt. Tyvärr verkar det ju som att Formula E är det stället avdankade F1-förare hamnar, istället för att det är därifrån man plockar in förare.
Vem säger att det måste vara frivilligt? Båda förarnas kontrakt går ut 2018 och det är möjligt att Mercedes vill föryngra för att inte stå med två 35-åringar som kanske vill avsluta sina karriärer samtidigt några år senare.
http://www.skysports.com/f1/news/12...old-and-young-options-in-2018-for-2019-season

Det är förresten inte omöjligt att statusen för Formel E kommer att öka. Många tillverkare har redan samarbeten, Mercedes har en plats till säsongen 2018 och Tyskland diskuterar att enbart tillåta nollutsläppsbilar från 2030.
http://www.autoexpress.co.uk/mercedes/97276/mercedes-plans-formula-e-entry-for-20182019-season
 

MånsT

Rolex
Det är förresten inte omöjligt att statusen för Formel E kommer att öka. Många tillverkare har redan samarbeten, Mercedes har en plats till säsongen 2018 och Tyskland diskuterar att enbart tillåta nollutsläppsbilar från 2030.
http://www.autoexpress.co.uk/mercedes/97276/mercedes-plans-formula-e-entry-for-20182019-season
Helt rätt. Att Renault, Jaguar, Mercedes, Audi och kanske till och med Ferrari så småningom (hördes på Eurosport i helgen) engagerar sig tyder på att det kommer öka i inte bara status men även teknik, konkurrens och intresse.
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Vem säger att det måste vara frivilligt? Båda förarnas kontrakt går ut 2018 och det är möjligt att Mercedes vill föryngra för att inte stå med två 35-åringar som kanske vill avsluta sina karriärer samtidigt några år senare.
http://www.skysports.com/f1/news/12...old-and-young-options-in-2018-for-2019-season

Det är förresten inte omöjligt att statusen för Formel E kommer att öka. Många tillverkare har redan samarbeten, Mercedes har en plats till säsongen 2018 och Tyskland diskuterar att enbart tillåta nollutsläppsbilar från 2030.
http://www.autoexpress.co.uk/mercedes/97276/mercedes-plans-formula-e-entry-for-20182019-season
Om Rosberg tvingas lämna Mercedes skulle jag tro att han byter stall. Typ som Massa, Alonso eller Button tror jag han skulle köra för något sämre team.
 

MånsT

Rolex
Om Rosberg tvingas lämna Mercedes skulle jag tro att han byter stall. Typ som Massa, Alonso eller Button tror jag han skulle köra för något sämre team.
Njaäe, jag vet inte. Tror att han hellre lägger av, speciellt om han vinner en VM-titel på söndag. Alonso gick väl delvis till just McLaren i tron om att samarbetet med Honda skulle bli något stort i framtiden.
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Njaäe, jag vet inte. Tror att han hellre lägger av, speciellt om han vinner en VM-titel på söndag. Alonso gick väl delvis till just McLaren i tron om att samarbetet med Honda skulle bli något stort i framtiden.
Vem vet, Rosberg kanske får för sig något liknande om typ Haas eller något annat team. Det känns som att de flesta förarna gärna skulle stanna i F1-cirkusen, så länge de känner att de har något att ge. Tror kanske inte de skulle köra för något bottenteam som Sauber eller Manor, men mellanskiktet skulle kanske vara aktuellt. Svårt att säga dock.
 

Frourez

Omega
Mercedes behåller HAM och dumpar Rosberg. Tror inte Rosberg ger tillräckligt med socialreklam som 1:a förare. Samt i identiska bilar har Rosberg ingenting att komma med mot VES. Därför "måste" man plocka in någon som kan utmana VES om 2 platsen?
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Mercedes behåller HAM och dumpar Rosberg. Tror inte Rosberg ger tillräckligt med socialreklam som 1:a förare. Samt i identiska bilar har Rosberg ingenting att komma med mot VES. Därför "måste" man plocka in någon som kan utmana VES om 2 platsen?
Jag antar att du pratar om när deras nuvarande kontrakt går ut. Jag är beredd att hålla med dig, Rosberg levererar enligt förväntan men knappast mer. Verstappen kan nog välja och vraka bland samtliga team då alla förmodligen vill ha en ung lovande förare som med rätt bil blir världsmästare.
 

Frourez

Omega
Jag antar att du pratar om när deras nuvarande kontrakt går ut. Jag är beredd att hålla med dig, Rosberg levererar enligt förväntan men knappast mer. Verstappen kan nog välja och vraka bland samtliga team då alla förmodligen vill ha en ung lovande förare som med rätt bil blir världsmästare.
Japp. Ska han ens få en ärlig chans mot HAM i diskussionerna behöver han vinna i helgen tycker jag.
 

Mankebank

Cartier
Japp. Ska han ens få en ärlig chans mot HAM i diskussionerna behöver han vinna i helgen tycker jag.
Han behöver inte vinna, han behöver hamna på pallen. Med tanke på att han missat det vid fem tillfällen i år, varav en var i Spanien - ni minns vad som hände och det är förresten också ett resultat han säkert gärna skulle ha igen - har han oddsen på sin sida. Ännu mer med tanke på att förutsättningarna är klara. Han kan släppa iväg Hamilton och nöja sig med en andraplats, eller rentav tredje om Verstappen eller Ricciardo gärna vill om. Det kommer inte att regna. Han har haft noll mekaniska fel i år. Jag tror vi får se cruising och hoppas att jag har fel.
 

Frourez

Omega
Han behöver inte vinna, han behöver hamna på pallen. Med tanke på att han missat det vid fem tillfällen i år, varav en var i Spanien - ni minns vad som hände och det är förresten också ett resultat han säkert gärna skulle ha igen - har han oddsen på sin sida. Ännu mer med tanke på att förutsättningarna är klara. Han kan släppa iväg Hamilton och nöja sig med en andraplats, eller rentav tredje om Verstappen eller Ricciardo gärna vill om. Det kommer inte att regna. Han har haft noll mekaniska fel i år. Jag tror vi får se cruising och hoppas att jag har fel.
Jag vet. Jag säger bara att han bör vinna racet också, för att visa att han kan slå HAM i lika förhållanden under press.
 
Även om Hamilton är den enda på banan Rosberg kan gå i batalj med så finns ändå risken att man går ihop och en kan fortsätta. Skulle detta hända så har Rosberg gett bort titeln. Skulle nästan säga att denna titeln är viktigare för Rosberg att fortsätta i F1. Visst han har kontrakt tom 2018 och även om han fegar nu så kan han få status igen, men även om det kommer hålla i sig att han inte visar sig bättre än Hamilton så är en defensiv inställnig enda sättet att gå framåt i helgen för Nico.
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Även om Hamilton är den enda på banan Rosberg kan gå i batalj med så finns ändå risken att man går ihop och en kan fortsätta. Skulle detta hända så har Rosberg gett bort titeln. Skulle nästan säga att denna titeln är viktigare för Rosberg att fortsätta i F1. Visst han har kontrakt tom 2018 och även om han fegar nu så kan han få status igen, men även om det kommer hålla i sig att han inte visar sig bättre än Hamilton så är en defensiv inställnig enda sättet att gå framåt i helgen för Nico.
Rosberg kommer inte göra någon dumdristig suicide-dykning på Hamilton in i någon inbromsning. Mercedes och förmodligen då Hamilton kommer vinna såvida inget mirakel sker, och då kan Rosberg snigla sig fram till en pallplats och ändå ta titeln. Rosberg har mer att förlora och kommer nog inte utmana Lewis så hårt, därför räknar jag med att Lewis tar vinst med Nico på andraplats.

Självklart vore det roligare om typ Hamilton får en dålig start och tappar till 10e, medan Rosberg får en punktering. Då jagar båda mästerskapet och racet skulle bli otroligt underhållande.
 

chff

Cartier
Rosberg kommer inte göra någon dumdristig suicide-dykning på Hamilton in i någon inbromsning. Mercedes och förmodligen då Hamilton kommer vinna såvida inget mirakel sker, och då kan Rosberg snigla sig fram till en pallplats och ändå ta titeln. Rosberg har mer att förlora och kommer nog inte utmana Lewis så hårt, därför räknar jag med att Lewis tar vinst med Nico på andraplats.

Självklart vore det roligare om typ Hamilton får en dålig start och tappar till 10e, medan Rosberg får en punktering. Då jagar båda mästerskapet och racet skulle bli otroligt underhållande.
Detta vill jag se imorgon. Men är rädd att det kommer bli följa Hamilton i 300km.
 

MånsT

Rolex
10 minuter kvar till starten så vem tror ni tar VM-titeln om knappt 2 timmar? Jag tänker sticka ut hakan och säga att Hamilton kniper den.
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Jag tycker Rosberg förtjänar titeln och håller på honom. Vore kul om han måste kämpa för det dock.

Edit: detta kommer alltså från ett f.d. Hamilton-fan.
 

Lolle

Panerai
Som Lewis körde idag är pinsamt.
Men kul för Nico att det löste sig!
Jag är varken Nico eller Lewis största fan men samtidigt så pratar vi om högsta nivån i sporten - vem förväntar sig annat än att förarna är de största vinnarskallarna som finns.

Att Lewis gör allt som går inom regelverket för att försöka vinna är inget mindre än väntat av förare på denna nivå.
 

CLT

Rolex
Pinsamt på vilket sätt?
Att hålla upp hela fältet...


Han gjorde det som ökade hans chanser. Det finns nog ingen förare som inte skulle göra samma sak.

Grattis Nico!
Han hade kunnat förlora mer på det själv fast han hade "koll" på situationen.
Han hade varit en större människa i mångas ögon om han gjorde sitt race och vann med 30-40 sekunder. Att ligga från varv 5 och hålla upp fältet kommer man aldrig vinna ett VM på.
 
Topp