• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Någon annan som följer F1?

Mankebank

Cartier
Det som satte Nasr på avbytarbänken var att hans sponsorer inte längre betalar för hans plats. Tyvärr krävs backning för att köra i Sauber. Och att Ericsson och Nasr hade riktigt dålig personkemi har väl varit känt sedan GP2. Tyvärr har väl inte Wehrlein heller skapat något intryck av att vara lagspelare. Kanske fattar han att det var det som kostade honom platsen i Mercedes när den nu blev ledig och skärper till sig, men jag är inte alldeles säker.
 
Det som satte Nasr på avbytarbänken var att hans sponsorer inte längre betalar för hans plats. Tyvärr krävs backning för att köra i Sauber. Och att Ericsson och Nasr hade riktigt dålig personkemi har väl varit känt sedan GP2. Tyvärr har väl inte Wehrlein heller skapat något intryck av att vara lagspelare. Kanske fattar han att det var det som kostade honom platsen i Mercedes när den nu blev ledig och skärper till sig, men jag är inte alldeles säker.
Lär bli en spännande säsong oavsett. Tror sauber kommer vara hyfsat med första delen av året men sedan lär det bli tråkigare med tanke på den gamla Ferrari motorn.

Frågan är egentligen om sauber kommer klar sig undan sistaplatsen. Ser inte ut som Major kommer klara sig och då är nog sistaplatsen tämligen given. Dock så är de oavsett "in the money" med tanke på att concorde avtalet stipulerar att första tio får dela på slantarna. Hoppas dock att manor klarar det då de har varit en frisk fläkt.
 

CLT

Rolex
Lär bli en spännande säsong oavsett. Tror sauber kommer vara hyfsat med första delen av året men sedan lär det bli tråkigare med tanke på den gamla Ferrari motorn.

Frågan är egentligen om sauber kommer klar sig undan sistaplatsen. Ser inte ut som Major kommer klara sig och då är nog sistaplatsen tämligen given. Dock så är de oavsett "in the money" med tanke på att concorde avtalet stipulerar att första tio får dela på slantarna. Hoppas dock att manor klarar det då de har varit en frisk fläkt.
Om Manor kommer till start tror jag inte dem kommer vara i närheten utav övriga där bak. Skulle inte förvåna mig om den kommer vara 4-5sek efter. Så för mig kvittar det om dem kommer till start eller inte...
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Många nya kunniga personer har börjat i Sauber så jag hoppas verkligen att de kan få till chassit så de kan konkurera med stall som Renault, Haas, m fl. Jag vet inte när i tiden som arbetet med 2017 bilen var som intensivast, men det är klart att om det var tidigt 2016 som den ritades så fanns inte alla bitar/personer på plats för detta.

Wehrlein blir en mycket intressant måttstock för Marcus. Det blir lite som "make or break" under 2017. De flesta håller Wehrlein som en bättre förare. Internationellt har Marcus ett oförtjänt dåligt ryckte.
 
Många nya kunniga personer har börjat i Sauber så jag hoppas verkligen att de kan få till chassit så de kan konkurera med stall som Renault, Haas, m fl. Jag vet inte när i tiden som arbetet med 2017 bilen var som intensivast, men det är klart att om det var tidigt 2016 som den ritades så fanns inte alla bitar/personer på plats för detta.

Wehrlein blir en mycket intressant måttstock för Marcus. Det blir lite som "make or break" under 2017. De flesta håller Wehrlein som en bättre förare. Internationellt har Marcus ett oförtjänt dåligt ryckte.
Fast har Marcus verkligen dåligt rykte? Bland skrivbords chaufförer kanske men känns som han ses som hyfsat snabb men att hand starka sida är att han är oerhört jämn och bra på att spara på materialet, vilket tyvärr är det enda han kunnat göra med den där stoppklossen till bil. Lol

Men som du säger, make it or break it Närmar sig.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Fast har Marcus verkligen dåligt rykte? Bland skrivbords chaufförer kanske men känns som han ses som hyfsat snabb men att hand starka sida är att han är oerhört jämn och bra på att spara på materialet, vilket tyvärr är det enda han kunnat göra med den där stoppklossen till bil. Lol

Men som du säger, make it or break it Närmar sig.
Som du säger så har han nog bra rykte i depån, bland stallen, men läser man kommentarer på webben och även bland vissa journalister så är det inte så bra. Paydriver, usel och liknande är vanliga omdömen.
 
Som du säger så har han nog bra rykte i depån, bland stallen, men läser man kommentarer på webben och även bland vissa journalister så är det inte så bra. Paydriver, usel och liknande är vanliga omdömen.
Ja, vilket är tråkigt för jag får en känsla av att han är duktig och i rätt material skulle kunna leverera gott resultat. Dock är steget självklart långt till att bli världsmästare.

En jag tror på i närtid är dock Felix Rosenqvist. Jag hoppas han tar sig hela vägen.
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Ja, vilket är tråkigt för jag får en känsla av att han är duktig och i rätt material skulle kunna leverera gott resultat. Dock är steget självklart långt till att bli världsmästare.

En jag tror på i närtid är dock Felix Rosenqvist. Jag hoppas han tar sig hela vägen.
Felix får nog tyvärr aldrig chansen i F1. Han är utan tvekan snabbare än Marcus, men han har inga pengar för att ta sig in. Han fyller 26 i höst, så han kan eventuellt ses som för gammal också. Han har en otrolig talang som förmodligen inte kommer få chansen tyvärr.
 
Felix får nog tyvärr aldrig chansen i F1. Han är utan tvekan snabbare än Marcus, men han har inga pengar för att ta sig in. Han fyller 26 i höst, så han kan eventuellt ses som för gammal också. Han har en otrolig talang som förmodligen inte kommer få chansen tyvärr.
Ja, tyvärr så får nog Felix aldrig chansen... Och dessutom kommer Marcus att bli ifrånåkt av sin nya stallkamrat. Så detta är nog sista året vi ser Marcus i F1 tyvärr!
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Känns extremt bra att Ross Brawn är åter i F1 tycker jag. Ska bli spännande att vad Liberty Media kommer göra i allmänhet och det är ju en ny tid efter Bernie....
https://www.formula1.com/en/latest/...tches-join-sporting-and-commercial-roles.html

Jag tror också detta är bra för sporten. De besitter mer sammanlagd kompetens än Bernie, och jag tror sporten behöver lite syre. Bernie är ju gammal som gatan så det är bra att de byter ut honom innan han blir för grå för att ens kunna engagera sig.
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Sauber och Renault har visat första bilderna på sina bilar. Vad tycker ni så långt?
Renault och Sauber, respektive.
IMG_1464.JPG
IMG_1467.JPG


Kan bli en intressant säsong. Tyvärr blir det nog färre omkörningar, pga kortare bromssträckor och högre downforce. Det kommer inte gå att ligga nära i kurviga partier längre, då man inte kommer få någon downforce pga bilen framför som kommer skyffla upp all luft.
 

Jimpa

Panerai
Bredare däck kommer inte göra mycket skillnad när det gäller omkörningar och närkontakt alltså? Definitivt Intressant säsong framför oss. Nära nu!
 

MånsT

Rolex
Renault och Sauber, respektive.
IMG_1464.JPG
IMG_1467.JPG


Kan bli en intressant säsong. Tyvärr blir det nog färre omkörningar, pga kortare bromssträckor och högre downforce. Det kommer inte gå att ligga nära i kurviga partier längre, då man inte kommer få någon downforce pga bilen framför som kommer skyffla upp all luft.
Renaults bil är helt klart snyggast av de två men å andra sidan spelar det ingen som helst roll. :p
 

Vincent

Cartier
Renault och Sauber, respektive.
IMG_1464.JPG
IMG_1467.JPG


Kan bli en intressant säsong. Tyvärr blir det nog färre omkörningar, pga kortare bromssträckor och högre downforce. Det kommer inte gå att ligga nära i kurviga partier längre, då man inte kommer få någon downforce pga bilen framför som kommer skyffla upp all luft.
Fast när kunde man ligga nära i kurvor utan att det påverkade senast? Det var ju därför de började med drs 2011 för att försöka fixa problemet med ''dirty air''
 

Ruben

Rolex
När släpps schemat till säsongens race?
Hur långt innan bör man köpa biljett?
Är lite sugen på o dra och kolla. Vilket race rekommenderar ni? Tänker främst i Europa.
 

MånsT

Rolex
När släpps schemat till säsongens race?
Hur långt innan bör man köpa biljett?
Är lite sugen på o dra och kolla. Vilket race rekommenderar ni? Tänker främst i Europa.
Spa, Belgien. Ska dit för tredje gången i år och är långt ifrån trött på stället. Fantastisk bana och omgivning. I övrigt? Österrike eller Spanien?
 

Ruben

Rolex
Schemat är klart: https://www.formula1.com/en/championship/races/2017.html

Jag slår ett slag för Monza, en folkfest som heter duga och rätt billigt för att vara F1.
Spa, Belgien. Ska dit för tredje gången i år och är långt ifrån trött på stället. Fantastisk bana och omgivning. I övrigt? Österrike eller Spanien?

Är Monaco och England dåligt?
Belgien kanske vore nåt, eller Monza eller Österrike :p
Måste nog läsa på lite mer. Har inte följt F1 så aktivt senaste åren.

Hur långt innan bör man köpa biljett om man vill ha en hyfsad plats ?
 

MånsT

Rolex
Är Monaco och England dåligt?
Belgien kanske vore nåt, eller Monza eller Österrike :p
Måste nog läsa på lite mer. Har inte följt F1 så aktivt senaste åren.

Hur långt innan bör man köpa biljett om man vill ha en hyfsad plats ?
Inte dåligt men har bara egen erfarenhet av Belgien. Tror att Monaco ger minst för pengarna... Biljetter finns det ofta men ju senare du köper desto längre ifrån banan kommer du ha ditt hotell.

Var beredd på att F1 är dyrt, sist betalade jag nog minst 1500 för två dagar på en gräsplätt (endast inträde, inget annat). Läktarplats kan kosta hur mycket som helst.
 

Ruben

Rolex
Inte dåligt men har bara egen erfarenhet av Belgien. Tror att Monaco ger minst för pengarna... Biljetter finns det ofta men ju senare du köper desto längre ifrån banan kommer du ha ditt hotell.

Var beredd på att F1 är dyrt, sist betalade jag nog minst 1500 för två dagar på en gräsplätt (endast inträde, inget annat). Läktarplats kan kosta hur mycket som helst.
1500 SEK eller euro?

Är det för sent att köpa i april till tex Belgiens?
Sett att det finns paketresor att köpa, hur gör ni, bokar allt separat eller kör ni paketresa ?
 

MånsT

Rolex
1500 SEK eller euro?

Är det för sent att köpa i april till tex Belgiens?
Sett att det finns paketresor att köpa, hur gör ni, bokar allt separat eller kör ni paketresa ?
SEK, sorry för otydligheten. Njaä, vet inte för jag själv köpte vid denna tiden. Jag köper aldrig paketresa, vill ha så mycket egen kontroll som möjligt men det är givetvis personligt.
 

GurraG

Cartier
Biljetterna är fasta priser på så där spelar det inte så stor roll när du köper annat än om vill sitta i en specifik kurva. Men som @MånsT säger så är det hotell, AirBnb eller liknande man behöver boka tidigt om man inte vill betala genom näsan.

Jag tycker personligt att det är viktigt att det är relativt lätt att ta sig till banan så resan inte bara blir transport. Jag har varit på Monza, i Austin, Suzuka och Valencia (när dom körde där) och alla är ok att åka från stan med kollektivtrafik eller taxi. Sen tycker jag att det är kul om det är ett intressant resmål i sig och inte bara är racet som är viktigt men det är ju en smaksak.
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Fast när kunde man ligga nära i kurvor utan att det påverkade senast? Det var ju därför de började med drs 2011 för att försöka fixa problemet med ''dirty air''
2009 ändrade man radikalt formen på bland annat bakvingen för att skapa en renare luft bakom bilen. En högre och smalare bakvinge gjorde att man skapade en ficka bakom bilen med relativt ren luft så en bil bakom skulle kunna få mer downforce, och alltså kunna ligga närmre utan att tappa downforce och då behöva sakta ner. Nya vingen ser bättre ut men kommer mog tyvärr göra att det blir svårare att ligga nära igen.
 

Owaysis

Cartier
Måste säga att det är sjukt kul att F1 har kommit igång med försäsongstesterna. Är jag den ende som har haft en flik med Autosports direktrapportering uppe konstant sen testerna började? :)
Nu är det ju väldigt tidigt och Ferrari brukar ju köra glory runs på testerna men det ser ju onekligen bra ut i år iaf baserat på vad Gary Anderson på Autosport säger:

"Watching this morning, the Ferrari looked planted at every corner I went to.
The Mercedes when doing quick runs on new tyres also looked pretty good, but when on longer runs
or on softer tyres looked a bit fidgety and was moving around a bit.
The Mercedes seems to have more understeer than the Ferrari, because it seems to
show more front wheel on turn in because of the extra steering lock.
So it looks like Ferrari has a better front end, which bodes very well for when it
runs the new tyres, because you need a good front end to get the lap time."

" Watching Vettel through Turn 1-3 is definitely my 'wow' factor of the day. The Ferrari is just planted and, even on used tyres, it doesn't budge one millimetre off line."

Hade varit riktigt kul om Ferrari har byggt en bil som på riktigt kan konkurrera med Mercedes.
 
Topp