• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Någon här på forumet som äger en Wempe?

Sonos

Omega
Godkväll alla KS:are!

Denna lilla lista med en massa tyska klocktillverkare hittade jag tack vare en medlem här som postade denna länk.

http://forums.watchuseek.com/f8/german-watch-manufacturers-3277.html

Har gått igenom de flesta och många märken och dess klockor har fallit mig i smaken. En av dessa är Wempe och nu undrar jag precis som trådämnet lyder, någon här som äger en Wempe-dinka? Isåfall vilken och vad gillar/inte gillar ni med den? :)
 

Sonos

Omega
Ingen här äger alltså en Wempe? Då känns egentligen denna fråga ganska dum men here we go i alla fall.. Vet någon om det finns någon AD i Sverige som servar Wempe klockor eller andra tyska klockor?

Eller spelar märket på klockan mindre roll och är det istället viktigare med vilket verk som sitter i (i detta fall ETA 2893-2)?

Tack!
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Wempe är en butikskedja vilken förefaller ha låtit tillverka en kul klocka i budgetsegmentet. Service på ETA-verk gör så gott som varje urmakare med bra resultat.
 

Sonos

Omega
Inget fel med ETA verk.

Men klickade på deras länk och finns ju en jäkla massa modeller på deras sida. Är som sagt en butikskedja främst för mig med..

Jag har spanat in en Wempe world timer men blev lite osäker nu om det är en butikskedja som sedan börjat göra klockor. Men är det verkligen en klocka i budgetsegment?
 

Sonos

Omega
Wempe.jpg
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Jag har spanat in en Wempe world timer men blev lite osäker nu om det är en butikskedja som sedan börjat göra klockor. Men är det verkligen en klocka i budgetsegment?
Det är ju naturligtvis en definitionsfråga avhängig vad budget är. Jag ska erkänna att jag inte har en susning om prisbild utan gjorde ett antagande.
 

ScubaKing

Audemars
Så inget att hänga i julgranen med andra ord?


Wempe är en kedja och tillverkar normal inte klockor. Dem gjorde en billig variant X antal år sedan som det var ett basic omodifierat ETA-verk i. Har för mig klockan kostade några tusenlappar men det var nog mycket kedje-märket man betalade för.
Det kan alla urmakare fixa.
 
C

China

Guest
Wempe är en kedja och tillverkar normal inte klockor. Dem gjorde en billig variant X antal år sedan som det var ett basic omodifierat ETA-verk i. Har för mig klockan kostade några tusenlappar men det var nog mycket kedje-märket man betalade för.
Det kan alla urmakare fixa.

Wempe är en exklusivare juvelerare som har ett samarbete med Nomos-Glashütte. Det rör sig inte om något budgetmärke, även att man har en del lite billigare instegsmodeller. Mer finns att läsa på deras webbsida.

http://www.wempe-glashuette.de/index.php?introid=3
 

ScubaKing

Audemars
Wempe är en exklusivare juvelerare som har ett samarbete med Glashütte. Det rör sig inte om något budgetmärke, även att man har en del lite billigare instegsmodeller. Mer finns att läsa på deras webbsida.

http://www.wempe-glashuette.de/index.php?introid=3


Ja det är en kedja av butiker Wempe. Glashutte vet jag inte vad det har att göra med. Den klockan dem producerade i eget namn har jag klämt på och den var inget jag hurrade för. Det var ett basic ETA verk i den i alla fall.
 

DrDre

Patek
Wempe är väl en av de mer erkända handlarna (eller kedja rättare sagt) och de har funnits länge. Därför har de kontakter och rykte som gör att de ibland kan samarbeta med exklusivare märken och tar fram en Wempe edition. De märken jag kan komma på att jag sett, på rak arm är Patek, IWC (en skitsnygg regulateur) och VC. Men det finns säkert mer.

Wempe gör också egna klockor. Dessa verkar dock ligga i mellanklassen, dvs inte svindyra inhouse-konstruktioner som görs i 10 ex och som kostar som en villa.
 

ScubaKing

Audemars
Tror den Wempe jag såg och klämde på låg under 5000 kr men ska inte svära på detta. Det var en helt klassisk modell med vit urtavla, inte den som finns ovan i tråden. Vilket måste betyda att dem gjort flera klockor under eget namn och inte bara en enda.
 

ScubaKing

Audemars
Nu hittade jag den. Denna var det. Det sitter ett ETA 255.411 i klockan och idag kostar den runt 7000 kronor tror jag.
Då tror jag den låg runt 5000 kronor. Jag personligen tyckte inte den kändes speciellt gedigen som sagt, den var rätt lätt och kändes lite ihålig (svårt att förklara), den kändes billig helt enkelt.

qys6br.jpg
 

Sonos

Omega
Tack för det ScubaKing. Det är ju just det som är lite svårt när man ev. köper en klocka som inte går att testköra på handleden innan beställning. Ska ha det i åtanke även fast den jag tittat på känns lite mer gedigen!
 

ScubaKing

Audemars
Tack för det ScubaKing. Det är ju just det som är lite svårt när man ev. köper en klocka som inte går att testköra på handleden innan beställning. Ska ha det i åtanke även fast den jag tittat på känns lite mer gedigen!


Jag skulle säga att den du tittade på känns hundra gånger med gedigen, den blev jag själv sugen på. Dock har jag nu kollat priset och den är betydligt dyrare (d.v.s den du kollade på World Timer), får du bra pris på den så tycker jag du ska slå till.
 
Topp