• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Någon med erfarenhet från Hirsch Straps?

Bergarn

Breitling
Hej!

Jag kollar runt bland olika tillverkare av läderband och fastnat hos Hirsch Straps. Någon som har erfarenhet av dessa?

Är det värt att lägga extra på "Genuine hide straps"(http://www.hirschstraps.com/collect...rsch-earl-alligator-leather-watch-strap-brown) eller räcker "leather straps"(http://www.hirschstraps.com/collect...-alligator-embossed-leather-watch-strap-brown) gott och väl?

Kul att höra vad ni tycker om dessa band överlag och vad ni har för reflektioner kring dem.

/Bergarn
 

Veratio

Cartier
Vänta nu här!

Det stämmer väl inte riktigt? Det är väldigt mycket präglade kroko-mönstrade skinnband av otrolig varierande kvalité.

Jag har kanske fem olika band från Hirsch. Vissa är riktigt fina, men vissa är rätt sunkiga 300-kronors straps! Du får vad du betalar för... som vanligt. :)
 

Bergarn

Breitling
Känns som om att prisskillnaden är extremt stor bara. Det borde inte vara ens i närheten av samma produkt om det tas ut en premie på 10 gångers skillnad. Som ni förstår är jag helt grön på området.
 

Kahlvin

Breitling
Har själv kollat lite på Hirsch banden, undrar dock precis som du hur stor kvalitets skillnad det är. Skiljer sig som sagt en hel del i pris.
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Jag har flera band från Hirsch, vilka enligt min mening håller hög kvalitet.
Beställde ett Hirsch Prestige i helgen som jag har höga förväntningar på.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Om du vill ha aligator/krokodilband, så köp för guds skull inte präglat eller crocodile grain. Präglad krokodil ser plastigt, billigt och tråkigt ut.
Om du däremot inte vill lägga så mycket pengar på ett äkta krokodil från hirsch, finns det många bra band av riktigt krokodilskinn som är ett par gånger billigare än det du länkade.
Lycka till! :)
 
Senast ändrad:

Ganga

Omega
Väldigt bra erfarenhet av Hirsch!
Vill man ha älta kroko-band så är det här inget, men om det räcker med ett präglat jag kan jag med rekommendera bandet "Duke" riktigt bra band för pengarna!
Annars så är kroko-banden väldigt bra!
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Skönt att höra. Har du något band själv och i så fall vilket?
Jag har och har haft massor av hirsch, säkert 30-40 band genom åren, allt från billiga duke till fullcut alligator. Enligt mig har allt hållit kanonkvalité. Rios och hirsch är de band jag oftast köpt när jag inte köpt oem.
Visst kan du hitta billigare alligatorband än hirsch som folk skriver. Finns mängder av mindre kända märken att vraka mellan. Problemet är att du inte alltid exakt vet vad du får, sömmars och limningens kvalitét etc. Ibland minst lika bra men väldigt ofta mycket sämre. Hirsch, rios, diboss och några till är trygga kvalitetsköp som jag gärna betalar lite mer för. Jämfört med oem är de billiga oavsett. :)
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Kolla in Viscount-modellen. Riktigt trevligt och välgjort alligator fullcut, som man dessutom kan bada med vilket man inte kan med många alligatorband (vilket är lite ironiskt).
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Haha såg att jag skrev diboss förut, menar såklart Di-modell. Diboss är ju något billigt märke på budget-teveapparater. :)
 

plattfot

Rolex
Har blivit både positivt och negativt överraskad av Hirsch. Vet att de tillverkar band till ett antal klockmärken, bl a Sjöö Sandstöm TROR jag.
kika även på tillverkaren Rios 1931 som jag tycker håller högre kvalitet per krona än Hirsch.

Kika inte bara på prägling/ läder utan även stoppning, avsmalning, längd och kanter vilket påverkar känslan enormt.
 

Fragge

Breitling
Jag har ett nyinköpt Liberty 24mm. Den lösa "öglan" som ska hålla änden på bandet fick jag dra isär och limma om så den blev cirka 8mm kortare. Den var alldeles för stor. Nu efter bara nån vecka håller det inre lagret i fasta öglan på att spricka. De två lagren har dessutom separerat. Vet inte om det är ett måndagsexemplar. Det beror iallafall inte på att jag varit oförsiktig. Snyggt och skönt som attan är det iaf!
 
Senast ändrad:

jabla

Sarlacc
Jag har ett nyinköpt Liberty 24mm. Den lösa "öglan" som ska hålla änden på bandet fick jag dra isär och limma om så den blev cirka 8mm kortare. Den var alldeles för stor. Nu efter bara nån vecka håller det inre lagret i fasta öglan på att spricka. De två lagren har dessutom separerat. Vet inte om det är ett måndagsexemplar. Det beror iallafall inte på att jag varit oförsiktig. Snyggt och skönt som attan är det iaf!
Har haft mitt ett tag och inte upplevt detta, skulle gissa på otur.
 

Bergarn

Breitling
Tack för all respons. Har hittat ett annat band som är lite billigare och valde det. Får hoppas valet är rätt helt enkelt.
 
Topp