Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Någon som äger Cartier här? Bilder, tack!

Diskussion i 'Diskussion' startad av Zed, 1 december 2013.

1. Zed
    Trådstartare

Zed Swissera Forumsponsor

Från:
    Göteborg
    Har blivit nyfiken på armbandsurets fader, Cartier. Någon som äger en sådan här och vill dela med sig av sina erfarenheter och bilder på klockorna?

Jag är sjukt sugen på en Santos på länk. Kan man bära upp de små Santos på länk? Verkar väldigt små med ca. 24mm?

Galaxxy och LongCon gillar detta.
  2. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Santos herr, de som ofta refererat till som galbee och senare Santos de Cartier är 29 mm breda, men finns sedan ett par år tillbaka även i 32 mm. 29an bär lite mindre än DD men mest är det en annan typ av ur. Steget upp är väl Cartier 100 vilka är lite krafigare och finns i 32 och 38 mm. Här är en modern batteridriven 29 mm:

Sedan har vi ju denna tanken som är ca 25x42 mm.

christian-h, Mcgregor, Weasel och 22 andra gillar detta.
  3. Zed
    Trådstartare

Från:
    Göteborg
    Tack för svar Aurum.

Det är mest den första jag är ute efter. Fanns det mekaniska urverk i dessa också? Vad ska man ge för en sådan i fint skick?

4. Cyklisten

Cyklisten Borgare

Cartier har en del riktigt snygga modeller, framförallt Santos och Tanken. De är ganska ovanliga modeller va?

5. naggge

naggge Friends of KS

Har också ägt den som Aurum visade upp tidigare i tråden. Fantastisk klocka med en fantastisk länk. Numera en f.d. kollega som sitter på detta ex. Skulle du vara sugen på den så kan jag se om han är villig att sälja Zed

Edit: Tror det är samma som Aurum hade i alla fall. Köptes på forumet men inte av honom.

Mcgregor, Gummo, TomasBc och 9 andra gillar detta.
  6. komri

komri Bonde

7. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Om jag uppfattat det rätt var det bara de äldre som fanns som automatiska, dvs. de som komri ovan visar.

8. Zed
    Trådstartare

Från:
    Göteborg
  9. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Zed gillar detta.
  10. Zed
    Trådstartare

Från:
    Göteborg

Hur är kvalitén på automatarna? Är det någon idé att satsa på en sådan framför kvartsarna? In-houseverk?

11. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Det är ett damursverk från eta, så lite tveksamt om det är värt det pga. det. Modellerna skiljer sig rätt mycket i boett och länk med.

12. Zed
    Trådstartare

Från:
    Göteborg

Elaborate please... :)

Eta låter ju bra i alla fall. Så slipper man krångla med service när det väl är dags.

13. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Släng upp bilder vid varandra så ser du. Den äldre automatiska är mycket kantigare men plana länkbitar medan de nyare har stabilare länkar, böjda länkbitar och bättre viklås.

Zed gillar detta.
  14. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Släng upp bilder vid varandra så ser du. Den äldre automatiska är mycket kantigare men plana länkbitar medan de nyare har stabilare länkar, böjda länkbitar och bättre viklås.

15. 80s

80s Präst

Från:
    Sveriges ursprung
    Ärvt denna som har ett enormt affektionsvärde för mig.
    Det är den större av tankmodellerna, i min mors brukande i talande stund.
    Underbar klocka som har en härlig länk!
    Lånad, trist bild tyvärr.

Zed gillar detta.
  16. DrDre

DrDre Friends of KS

Cartier är ju ett väldigt fint gammal märke med spännande historia och som förtjänar mkt mer uppmärksamhet än vad det får här på KS. Jag har en Santos som jag köpte för något halvår sedan men vet inte så mycket om den egentligen. Med dagens mått så är den ju en ganska liten klocka, men jag tycker den funkar.

Tyvärr har den väl blivit lite av en "skuggklocka" för mig, dvs den hamnar alltid i skuggan eller som no 2 efter min Reverso GT om jag vill bära något lte elegantare. Men så här ser den ut.

Sedan behöver ju inte qvartz vara något negativt på en dress watch. Iom att de oftast inte används varje dag så är det ju rätt smidigt att bara ta den direkt från byrålådan utan att behöva ställa den.

17. nöt

nöt Biskop

Börjar få ett intresse får en Santos. Är det någon i östergötlandstrakterna som har en man kan kika på?

18. Telefonplan

Telefonplan Friends of KS

Model name: Santos Carree LM

Year: 80-90s
    Mid-size

Width: 29 mm
    Height: 29 mm
    Lug to lug: 41 mm
    Lugs: 18 mm
    Thickness: 8.7 mm

Movement: Cartier calibre 077 (ETA 2671), rhodium plated, “fausses côtes” decoration,
    Type: Automatic
    Jewels: 21-25
    Power reserve: 38h
    Beat: 28.800 vph
    Crystal: Sapphire
    Water resistance: 30m

Inte helt hundra på infon, men tror att den är riktig

Aquastaren, Rivalen och marconimotet gillar detta.
  19. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    Edit: såg nu att trådjäkeln hade något år på nacken... aja, nedanstående info kanske bidrar till någon googlare eller lurkare :p

Både jag och min ena bror (ping zesj ) har varsin Cartier. Hans är en modern automatisk Santos på länk så han kan säkert bidra med lite schyssta tankar och pics "in the wild" :)

Min är en automatisk Tank Solo med ETA2892-A2 :) jag brukar skoja och säga att det är en skitklocka då den lätt blir repig, inte tål vatten och har supertunt alligatorläder som säkert kroknar vid lite fukt ;) men likväl så gillar jag den skarpt och det är nog den klockan jag ägt längst
    12r.JPG

Weasel, Gummo, Janne2000 och 4 andra gillar detta.
  20. Frispi

Frispi Torpare

Jag köpte en Santos på forumet i våras som första fina klocka. Älskar den och använder den varje dag, eftersom det är min enda. Det är en quartz-galbee på 29 millimeter från 2011 – rekommenderar varmt modellen. Ibland funderar jag dock på att försöka byta klockan mot typ en Air–King. Gillar oysterlänkar och skulle gärna prova det.

christian-h och marconimotet gillar detta.
  21. Kim

Kim Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Äger en Santos 100 XL.
    - W20073X8 100th Anniversary Edition
    Gillar det klassiska Cartier med romerska siffror. Sjukt nöjd. [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

christian-h, egbert, Wi och 10 andra gillar detta.
  22. Rivalen

Rivalen Friends of KS

masterkiller och ROB-1832 gillar detta.
  23. zesj

zesj Bonde

Från:
    Lund
  24. Oddset

Oddset Borgare

Från:
    Skåne
    masterkiller gillar detta.
  25. David Eriksson

David Eriksson Biskop

Från:
    Stockholm
    Den är cool! :)

26. marconimotet

marconimotet Borgare

Från:
    Stockholm
    Kul tråd. Står själv i valet mellan en Cartier Tank Solo eller en Cartier Santos Galbee (29x29) så uppskattar lite inspirationsbilder!

27. Viking

Viking Borgare

Här har du en riktigt gammal vintage Cartier i helguld.

eriksson850, marconimotet, Aurum och 3 andra gillar detta.
  28. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
  29. David Eriksson

David Eriksson Biskop

Från:
    Stockholm
    Familjemedlems Santos: image.jpg

marconimotet, _jonte och nöt gillar detta.
  30. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Berätta gärna lite om den där, tycker den ser lite udda ut.

Mårtenssons ur Brookfield